Petőfi Népe, 1981. március (36. évfolyam, 51-76. szám)

1981-03-05 / 54. szám

P VILÁG PROLETÁRJAI, EGY SE S­JLJETEK! AZ MSZMP BÁCS-KISKUN MEGYEI BIZOTTSÁGÁNAK NAPILAPJA XXXII. évf. 54. szám Ára: 1,40 Ft 1981. március 5. csütörtök Hazaindult Moszkvából a magyar pártküldöttség Kádár Jánosnak, az MSZMP KB első titkárának vezetésével szerdán hazaindult Moszkvából a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának küldött­sége, amely részt vett a Szovjet­unió Kommunista Pártjának XXVI. kongresszusán. A magyar pártküldöttséget a szovjet főváros Kijevi pályaudva­rán Viktor Grisin, az SZKP KB Politikai Bizottságának tagja, az SZKP moszkvai Városi Bizottsá­gának első titkára, Leonyid Szmirnov, a Szovjetunió Minisz­tertanácsának elnökhelyettese, az SZKP KB tagja, Vlagyimir Pav­lov, a Szovjetunió magyarországi nagykövete, Borisz Gosztyev, az SZKP KB osztályvezetője, Oleg Rahmanyin, az SZKP KB osztály­­vezetőjének első helyettese, Ivan Pavlovszkij közlekedési minisz­ter, az SZKP KB tagjai búcsúz­tatták. Jelen volt Szűrös Mátyás, az MSZMP KB tagja, a Magyar Népköztársaság moszkvai nagy­követe is. (MTI) Megkezdték a közutak javítását 3. oldal Ülést tartott a Magyar Szocialista Munkáspárt Bács-Kiskun megyei Bizottsága A megyei pártbizottság 1981. március 4-én Romány Pál, az MSZMP KB tagja, a megyei pártbizottság első titkárának elnökletével kibővített ülést tartott, amelyen részt vett és felszólalt Balsai László, a Központi Bizottság gazdaságpolitikai osztályának vezetője. Az ülésen — a második napirendi pont tárgyalásán, a pártbizottság tagjain kívül — részt vettek a pártbizottság osztályvezetői, a városi, járási pártbizottságok első titkárai, az állami, a társadalmi és tömegszervezetek megyei vezetői, valamint a jelentősebb megyei üzemek, vál­lalatok, intézmények gazdasági és társadalmi vezetői. A megyei pártbizottság megvi­tatta és elfogadta: 1. Romány Pál előterjesztésé­ben a pártbizottság 1981. évi ülé­seinek napirendjeire tett javasla­tot; 2. Erdélyi Ignác, a megyei párt­­bizottság titkárának előterjeszté­sében Bács-Kiskun megye 1981— 85. évi gazdasági és területfejlesz­tési irányelveire vonatkozó javas­latot; 3. Terbe Dezső, a megyei párt­­bizottság titkárának előterjeszté­sében a végrehajtó bizottság 1980. második félévi munkájáról szóló jelentést. A megyei pártbizottság döntött a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekről. A pártbizottság Né­meth Ferencet — érdemei elis­merése mellett — felmentette a pártbizottsági és végrehajtó bi­zottsági tagsága alól, mert más fontos beosztásba kerül. A me­gyei pártbizottság dr. Filius Ist­vánt, a pártbizottság tagját, tan­székvezető főiskolai tanárt, a Kertészeti Egyetem kecskeméti karának igazgatóját a végrehajtó bizottság tagjává választotta. A megyei pártbizottság határo­zatáról részletes közlemény jele­nik meg. A holland kulturális miniszter Kecskeméten Az országos döntőre készülnek Pozsgay Imre művelődési mi­niszter meghívására vasárnap óta — Mathilde Gardeniers-Berend­­sen kulturális miniszter vezeté­sével — holland kulturális kül­döttség tartózkodik hazánkban. A miniszterasszony tárgyalásokat folytat a kulturális kapcsolatok szélesítésének lehetőségeiről, meglátogat több intézményt, s ta­lálkozik a magyar kulturális élet számos vezető személyiségével. A miniszter és kísérete tegnap Kecskemétre látogatott. Vidéki­­ útjára elkísérte Frits Kupers, Hollandia magyarországi nagy­követe, és Tóth Dezső kulturális miniszterhelyettes is. A vendégeket délelőtt dr. Ma­jor Imre, a Bács-Kiskun megyei Tanács elnökhelyettese fogadta a megyei tanács vb-termében, majd a megye életéről, fejlődéséről tá­jékoztatta őket. Röviden, szólt a közigazgatási terület gazdasági szerepéről, majd bővebben is­mertette az oktatásügy, a közmű­velődés, a képzőművészeti élet fejlesztésére való törekvéseket és azok eredményeit. Ezt követően a holland miniszter kérdéseire vá­laszolt. A beszélgetés során ki­derült például, hogy — akárcsak Magyarországon — Hollandiában is keresik a komplex nevelési központok kialakításának a lehe­tőségeit. A vendégek ezután a megye­­székhely több rangos intézményé­be látogattak el. A Magyar Naiv Művészek Múzeumában Bánszky Pál megyei múzeumigazgató tar­tott tárlatvezetést. Elmondta, töb­bek között, hogy az ország egyet­len naiv művészeti gyűjteménye a kecskeméti, amely már ezeröt­száz alkotásból áll, s ezek közül százhúsz szerepel a mostani, ál­landó jellegű tárlaton. A Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetben Erdei Péter igazgató fogadta vendégeket, majd bemutatta a vi­­­lágviszonylatban is számon tartott intézményt. A program a Kerá­mia Stúdióban fejeződött be. Itt Prábstner János, a kísérletező művészeti műhely vezetője tájé­koztatta a vendégeket. R. M. Néhány nap múlva, a jövő hét közepén megkezdődnek a Szak­ma kiváló tanulója versenysoro­zat országos döntői. — Aki az idén eljut az orszá­gos vetélkedőre — emlékszem vissza Serege Gábornak, a kis­kunfélegyházi 608. számú Szak­munkásképző igazgatójának sza­vaira — az igazán megérdemli. A korábbi gyakorlattól eltérően, az idén csak a megyei elsők mér­hetik össze tudásukat, s bizonyít­hatják, hogy alaposan felkészül­tek a szakmunkás életre. Intéze­tünket a közelmúltban tartott me­gyei döntőkön 73 fiú és lány kép­viselte, közülük tizenhatan első helyezést szereztek... A Habselyem Kötöttárugyár kiskunfélegyházi 5. számú gyárá­nak tanműhelyében kerestük férfiszabók győztesét, Zvertyel Ti­­­bort, aki Görög László szakokta­tó irányításával egy zakó elkészí­tésén dolgozott. — Nagyon kevés időnk van a felkészülésre — mondja a szak­oktató. Csak most kaptuk meg a vizsga anyagát. Nem lesz kön­­­nyű feladat, de nem féltem Ti­bit. — Én sem félek — mondja sze­rényen a versenyző. — Azt hi­szem, a megyei versenyen is az volt a szerencsém, hogy nem na­gyon izgultam. Őszintén szólva azt azért nem hittem volna, hogy én leszek az első. Remélem, a jö­vő héten Kaposváron is nyugod­tan, úgy, ahogyan megtanultam, végzem majd a zakó készítését. — Szereti is a szakmáját? — Ha nem szeretném, akkor Tompáról nem jöttem volna el ide szakmát tanulni, lettem vol­na villanyszerelő, mint édesapám, vagy választottam volna mást. Kiskorom óta vonzott ez a szak­ma, nem is bántam meg, hogy ezt választottam. Szeretnék majd ittmaradni a gyárban, s ősszel megkezdeni a tanulást a szakkö­zépiskolában. A szakoktató közben alaposan átnézi a félkész zakót, majd ma­gyarázatba kezd... Hamarosan a „szomszédban”, az Alföldi Cipőgyárban keresem az ottani győztest. Nánási Lajosné szakoktató és Fábián Éva­­ megle­pődve fogadják a kíváncsiskodó újságírót. — Nagyon sürget az idő — mondja Nánásiné a férfiszabó szakoktatóhoz hasonlóan. — Csak most kaptuk meg a vizsga anya­gát és minden percet ki kell hasz­nálnunk. Egy férfi derby szabású cipőt kell majd összeállítani versenyzőknek, s most ezt gya­a­koroljuk. Nem könnyű feladat, nem egy felnőttnek is díszére válna a tökéletes munka. Mit vá­runk? A megyei döntőn hét ver­senyző vett részt, az első öt he­lyezést mi hoztuk el. Persze, Deb­recenben majd igen széles lesz a mezőny, de bízunk a tudásban, és egy kicsit a szerencsében is. Min­denesetre Éviből igen jó szak­munkás lesz. Fábián Éva kissé elpirul a di­cséretre, s szerényen mondja: — Nem számítottam első he­lyezésre, de természetesen nagyon megörültem, amikor a zsűri ki­hirdette a döntést. Remélem, Deb­recenben sem leszek az utolsók között. Igyekszem nagyon nyu­godtan, meggondoltan végezni majd a feladat megoldását. Egy­szer már jártam Debrecenben, ze­neiskolás koromban egy verse­nyen. Akkor még nem gondoltam, hogy az énekverseny után évek múlva mint cipőfelsőrész-készítő is vetélkedhetek a többiekkel. — Ha meglesz a szakmunkás­bizonyítványod ? — Természetesen maradok — mondja magabiztosan. — Ősszel megkezdtem a tanulást a szakkö­zépiskolában is... O. L. • A vendégek a Kodály-intézet könyvtárában. (Tóth Sándor felvétele) • Nánási Lajosné szakoktató László felvételei­ és neveltje: Fábián Éva. (Opauszky Javul az élelmiszerek minősége A VI. ötéves terv előirányzata­ szerint évente 2,7—3,2 százalékkal nő az élelmiszeripar termelése, ezzel elegendő árukészlet áll majd a lakosság rendelkezésére, és az export is fokozódhat — mondot­ta Kovács Imre mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterhelyettes az élelmiszeripari vállalatok, gaz­daságok, intézmények vezetőinek értekezletén,­­ amelyet rendeztek meg a Technika szerdán Há­zában. A miniszterhelyettes a vásárló­kat érintő kérdésekkel kapcsolat­ban megállapította: az ipar je­lenleg mintegy 4500-féle terméket állít elő, az elmúlt öt évben 530 új termékkel bővült a választék, viszont nem ilyen kedvező a hely­zet a jellegében teljesen új ter­mékek gyártásánál. 1976—1980 között mindössze hét ilyen ter­mék kibocsátására futotta a vál­lalatok erejéből. (Például a bébi­étel, a kukoricaőrlemény, és a szó­jabab alapon készített konzer­­vek.) Ezzel az eredménnyel az üzemek nem lehetnek elégedettek, több kezdeményezésre van szük­ség. Kitért arra, hogy az élelmiszer­­ipari termékek minősége fokoza­tosan javul. Mind kevesebb pa­nasz érkezik a vásárlók részéről, és a laboratóriumi vizsgálatok is azt tanúsítják, hogy az üzemek­ben kellőképpen megszigorították a belső ellenőrzést. Az átlagosnál rosszabb viszont a helyzet a taná­csi és a szövetkezeti kezelésben működő üzemekben, itt a rekla­mációk száma kétszer annyi, mint a minisztériumi iparban, ezért a következő időszakban nagyobb gondot fordítanak a kisebb üze­mek ellenőrzésére és a felelősség­re vonásra. Elmondta, hogy az élelmiszerek jelölése még mindig kifogásolható, a jól azonosítható és egységes feliratok nemegyszer hiányoznak, amit nem lehet elfo­gadni, és — amint hangsúlyozta — nincsen helye a további türelmi időnek. Valamennyi iparágra nézve ér­vényes és fontos feladat a lakos­ság széles rétegét érintő diétás készítmények termelésének fo­kozása. Jelentőségét mutatja, hogy mintegy 300 ezer cukorbe­teg és négymillió energiaszegény és zsírszegény diétát tartó ember igényeinek kielégítéséről kell gon­doskodni a következő időszakban, a jelenleginél lényegesen jobb színvonalon. Az ipar problémái is szóba ke­rültek az értekezleten. Egyebek között az, hogy nem javult kellő mértékben a termelőkapacitások kihasználása, viszonylag magas az állásidő, mert nem elég hatékony az üzem- és munkaszervezés és a karbantartás sem eléggé szerve­zett. Nemcsak a régi berendezé­sek kihasználása vontatott, az új építmények, új üzemek, valamint a kapacitást bővítő rekonstrukci­ók gépei is gyakran veszteglésre kényszerülnek. Bebizonyosodott, hogy esetenként a nyersanyaghi­ány, máskor pedig munkaerőgon­dok miatt állnak a gépek olyan üzemekben, ahol nagy összegű beruházásokkal fokozták a névle­ges teljesítményt. Nagyobb kö­rültekintésre van szükség tehát a beruházások előkészítésénél. (MTI) Ha egy mai könyvtáros meg­idézhetné akárcsak évszázad­dal ezelőtti ősét, rövid eszme­csere után kiderülne, hogy alig értik egymást, az életmód, a munka oly mértékben meg­változott. Évszázadok hosszú sora nem hozott annyi újat ezen a pályán, mint a legutób­bi negyedszázad. Régen eliziumi hely volt a bibliotéka: csöndes szobáiban lábujjhegyen járt a ritka ol­vasó, a könyvtáros pedig — bár a kérdésekre készséggel válaszolt — ráért saját tudo­mányos munkájával foglalkoz­ni. Ám a kérdés sem volt sok, meg olvasó sem, hiszen még a legsikeresebb folyóirat, a Nyugat is csak kétezer pél­dányban jelent meg, fénykora idején. Nemcsak tudományos könyv­tárak léteztek persze. A köz­művelődést több jól szervezett közületi könyvtár szolgálta: szakszervezeti, gazdaköri, is­kolai könyvtárak, egyesületek, hivatásbeli csoportok kisebb - nagyobb gyűjteményei. A „tu­dós" jelző azonban, ha önmű­velő szinten, de ott is érvényes volt. Olvasni szerető, tájéko­zott, pedagógus hajlandóságú emberek vállalták, hogy mun­kaidő után, rendszerint anya­gi ellenszolgáltatás nélkül ke­zelik a közösség gyűjtemé­nyét, beszerzik az összeadott pénzekből az új könyveket, és ellátják olvasnivalóval mun­katársaikat. A mai könyvtáros csak sza­bad idején ,lehet „tudós”, mert a könyvtárban minden pillanatát kitölti a munka, dolgozzék bármely részlegben. A könyvtár sem elszigetelt, magányos végvára többé a tu­dásnak: beletartozik valami­lyen hálózatba, s az olvasónak az egész hálózat rendelkezésé­re áll, ha a­­ kért mű­helyben nem lelhető fel, könyvtárközi kölcsönzéssel teremtik elő szá­mára. Mi több, a mai könyvtár elébe megy megsokasodott olvasóinak: feltáró munkájá­val (bibliográfiákkal, adott témák irodalmát figyelő refe­ráló lapokkal, új szerzeménye­ket ismertető füzetekkel stb.) szinte készen tálalja kutató­nak, olvasónak mindazt, amit egykor keresgélni kellett. A kisebb könyvtárakban te­vékenykedő közművelődési könyvtáros napi munkája ta­lán jobban hasonlít az egykori kollégákéhoz, ám lényeges különbségekkel, ő talán csak hírből ismeri a gépeket, de a forgalom nála is megnöveke­dett, olyannyira, hogy elfásu­­lással fenyegetheti, s úgy érezheti magát, mint az élelmi­szer-eladó, miközben gépiesen méri a felvágottat. Csakhogy a boltban a vevő megmondja, mit is óhajt, míg a könyvtá­roshoz gyakorta intézik úgy a kérést: „adjon valami jó izgal­masat, szerelmeset”, stb. — s ez a helyzet megnöveli fele­lősségét, hiszen ahhoz, hogy tudja, kinek mi jó, ismernie kell a könyveket is, de az em­bert is. Embereket ismerni: ez szün­telen figyelmet, minden apró­ságra kiterjedő megfigyelőké­pességet, nyíltságot, empátiát jelent, és persze azt is, hogy a könyvek és az emberek közé lépve épp úgy el kell feledni a magánélet minden gondját, ahogy a színész felejti el a színpadon. A jó könyvtáros tudja, hogy Rozi néninek rossz a szeme s ezért nagy betűvel nyomtatott könyv kell hogy Julika kismama neki­ lesz, ideje ismerkednie a gyermek­­ápolás irodalmával; hogy Jan­csi autót vett, s most a moto­rok érdeklik; hogy Pista bá­csi nyugdíjba készül, a jövő­ben kertészkedni óhajt, szak­­könyvekre van szüksége, kü­lönben pedig a történelmi élet­rajzokra specializálta magát, s ha ezek közül új jelenik meg, fel kell hívni rá a figyelmét. A régi könyvtárost az a gon­dolat hevítette, hogy „a tudás hatalom"; a mait a tapasztalás, hogy a tudás élet, a könyv pe­dig barát, nélküle sok emberi élet elsötétedne. A mai könyvtáros nemcsak a közművelődés munkása, ha­nem nevelő is, jövendő felnőtt olvasóit maga formálja a gyer­mekkönyvtárban, mely ötle­tes­ játékos foglalkozásaival, csinos berendezésével, bősé­ges olvasnivalójával sok gyer­mek számára inkább „otthon”, mint az iskolai napközi, s nem­egyszer otthont ad az iskolai óráknak is. A mai könyvtáros összekö­tő nemcsak író és olvasó kö­zött, de kis és nagy könyvtár között is, hogy ma, az infor­mációrobbanás korában min­denki rátalálhasson a számára szükséges ismeretekre. Munká­lója azonban a szükséglet, az igény ébresztésének is, hogy a kérdés egyáltalán megszólal­jon, és minden kérdésből sok új, másik fakadjon. Nehezebb lett a hivatás? Változott, mint maga a világ. B. É.

Next