Petőfi Népe, 1982. június (37. évfolyam, 126-151. szám)

1982-06-22 / 144. szám

4 • PETŐFI NÉPE • 1982. június 22. HUSZONÖT ÉVES AZ ÉPÍTŐTÁBOROZÁS A közös munka élménye — A félegyházi gimnáziumba jártam, s az ötvenes évek elején, DISZ-tagként magam is részt vettem néhány nagy munkában — sorolja emlékeit a régebbi időkről Terhe Dezső, az egyko­ri ifjúsági vezető, aki ma a me­gyei pártbizottság titkára. — Du­­napentelén hordtunk téglát, mal­tert, építettük a mai Dunaújvá­rost. Őszönként a mezőgazda­ságban dolgoztunk, gyapotot szedtünk a déli részeken. Ke­mény munka volt mindkettő, s a körülmények sem hasonlítha­tók a mostaniakhoz, de mindez hozzátartozik a kezdethez. Az önkéntes ifjúsági építőtábo­rok indítása 1958 nyarától szá­mítható. A frissen zászlót bontott KISZ mozgósító szavára néhány száz lelkes egyetemista csapolt le egy elmocsarasodott területet a Hanságban. Bács-Kiskun me­gyében a hatvanas évek elején nyílt az első építőtábor a Bácsal­mási Állami Gazdaság mátétel­­ki kerületében. A fiatalok sátor­ban laktak, lavórban mosdottak és­­ jól érezték magukat. A tíz­éves évfordulón, 1971-ben elhe­lyezett márványtábla ma is em­­lékeztet az alapítókra. Az első, főként állami gazdaság­ban szervezet táborokat követte a többi. 1969-ben már 15 helyen csaknem tizenegyezer diákot fo­gadtak, tavaly 28 táborban tizen­öt és fél ezren dolgoztak. 1975- ben a konzervgyárban és ipari üzemekben szerveztek tábort, sze­zonális munkákra. Három esz­tendő múltán önálló építőtábort létesítettek a termelőszövetkeze­tek, 1979-től pedig szakmai tá­borban vehetnek részt a szak­munkástanulók. Mint ifjúsági vezető minden évben jártam a táborokat. Ez sok­szor úgy zajlott le, hogy a láto­gatás során beálltunk a diákok közé szőlőt kötözni, kapálni, s így megismertük a fiatalok véle­ményét is. Ugyanakkor , láttuk, tapasztaltuk, a gazdaságok törek­véseit, a szállás, az ellátás javí­tására, a jobb munkaszervezésre, amely — ha néhol nehezen is ment — megvalósult! A közvetlen kapcsolattartásnak és a KISZ- eseknek köszönhető,­ hogy az el­­szürkülést, a sablonossá válást megakadályoztuk, s az építőtá­bori mozgalom képes volt meg­újulni. A fiatalok előtt ma — akárcsak a hőskorban — ismét ott van a közvetlen cél. Tudják, h­ogy munkájuk nélkülözhetetlen, egész sereg rendkívül fontos feladatot­­ csak velük együtt tud az ország megoldani. És még nem is szóltam a nép­­gazdasági haszon mellett a kö­zösségi életre és a munkára ne­velés jelentőségéről. Két hét a termelésben többet megmutat a diákoknak a munkából, mint amennyit négy év alatt tanulnak, hallanak, látnak, olvasnak róla. Igaz, ma már szigorú normákat kell teljesíteni — itt is megvaló­sul az egyéni ösztönzés — de a jól dolgozók pénzt is kapnak, a munkaverseny győzteseit jutal­mazzák. A délutáni szabad idő az ismerkedésé — főként, ha nem­zetközi a tábor, mert ilyen is van — és a szórakozásé. Az építőtáborokra 25 évvel ez­előtt is szükség volt, és a fiata­lok nyári munkájára a jövőben is számítunk. Ez a mozgalom együttesen kínálja mindenkinek az érdekességet, az erőfelmérést, a barátságot, mindazt, amire sa­ját élményeim alapján ma is szí­vesen gondolok vissza. V. T. Az „ős”... Ha ifjúkori alakját nem is, de jó kedélyét mind a mai napig megőrizte Sallai Sándor, a kis­kunhalasi Szilády Áron Gimná­zium igazgatója. Így azután jót derült azon, miként bányásztuk elő az építőtáboros múltját a ju­bileum kapcsán. Mert ő, ha lehet így nevezni „ős”-építőtáborozó! — A tanév végén telefonon szóltak, kellene egy fiatal tanár, csoportvezetőnek. Fiatal is vol­tam (az első tanévemet töltöttem a félegyházi gimnáziumban), meg aztán különösebb tervekkel sem készültem a vakációra, így azután semmi akadály nem állt az út­jába, hogy vállaljam... Kazincbarcikán vagy félszáz Nógrád és Szolnok megyei diákot bíztak rám. A főutcát építettük, mi voltunk a segédmunkások. A betonhordástól a zsaluzásig min­dennel foglalkoztunk. Keményen dolgoztunk a három hét alatt. Barakkban laktunk, af­féle fölvonulási épületben. A leg­emlékezetesebb, hogy munka után nagyon nagy futballmérkő­zéseket játszottunk. Barcika ak­kor mindössze néhány kopár, fát­­lan utcából, házsorból állt. De a kultúrház már elkészült, így az­tán „színházba” is eljutottunk egyszer. Egy Sarkadi-drámát lát­tunk. Szófogadó, szorgalmas gyere­kekből állt a csoport. De meg kell hagyni, nem a fizetséget tartot­tuk lényegesnek, nem azért dol­goztunk .. . Szívesen elmennék most is Kazincbarcikára, ha újra fiatal lehetnék. Persze járok én tábor­ba, csak hát ellenőrizni. A Szilá­­dysok — s erre büszke vagyok —, derakasan helytállnak a munká­ban, mindig szép eredményekkel térnek haza, akár málnát szed­nek, akár szőlőt kötöznek. Ha el­mondhatom a véleményemet: a mi „ős-táboraink” — nemcsak­ Kazincbarcikán, de az országban több helyen, így Szegeden is — a kezdetét jelentették a később ki­bontakozó, szép eredményeket fel­mutató mozgalomnak. Örömömre szolgál az is, hogy a legelején, az első hívó szóra mentünk ... N. M. ■ ' .' I ' ■ • v ■. / Aludt országúton is A Bács-Kiskun megyei Tanács Művelődésügyi Osztályának gaz­dasági csoportvezetője, Sárközi Sándor egyike a nyári építőtábo­rozás leglelkesebb híveinek, szer­vezőinek. A mozgalomba tizen­négy évvel ezelőtt, 1968-ban kap­csolódott be, a megyei KISZ-bi­­zottság gazdasági osztályvezetője­ként. Szívéhez nőttek az építőtábo­rok , tanácsi csoportvezetőként sem tudott elszakadni tőlük, mert úgy érzi, hogy a legjobb ügyet szolgálja ezzel. Korábban a KISZ-nél ő intézte munkatársai­val együtt a táborok összes do­logi, anyagi természetű ügyeit. Nagy munka volt. Felelősségtel­jes. Újabban a megyebeli diákok más területek táboraiba történő mozgósításában, azok ellenőrzé­sében, illetve a Bács-Kiskun me­gyei táborok életének, munkájá­nak ellenőrzésében vállalt szere­pet. Megéri a fáradságot, mondja, mert jó látni és tudni, hogy fiatalok hasznos és nagy értékű a munkát végeznek nyaranként. Nélkülük bizony gondban lenné­nek a gazdaságok. Ezért is vár­ják őket oly nagy szeretettel, megteremtve számukra minden feltételt. Sárközi Sándor rengeteget uta­­­zott a fiatalok érdekében tábor­ról táborra a tizennégy év alatt. Sokat tapasztalt. Ezért azt taná­csolja minden középiskolásnak­, hogy vegyen részt legalább egy­szer építőtáborozáson. Meggyőző­dése, hogy komoly személyiség­­formáló szerepe van annak néhány hetes együttlétnek. A fia­a­talok a kollektív munka mellett belekóstolnak a szabad idő hasz­nos eltöltésének az örömeibe is. Saját gyerekeit is arra biztatja, ha majd középiskolások lesznek, jelentkezzenek építőtáborba, le­gyenek részesei a közösségi mun­kának. Arra a kérdésre, hogy miért csinálja mindezt olyan nagy szor­galommal, ezt válaszolja: „Örök­ké ifjúnak szeretném érezni ma­gamat, s míg fiatalokkal vagyok­ kapcsolatban, úgy érzem, az is maradok”. Többször is hangsú­lyozza, addig csinálja, míg szük­ség lesz rá, míg a KISZ igényli a segítségét. Azt sem titkolja hogy e munka örömébe üröm is vegyült olykor. Előfordult például, hogy az isten háta mögött lerobbant a gépko­csijuk, s az országúton aludt. A család is gyakran észrevételezte, hogy ritkán tartózkodik otthon a táborozások időszakában. De ezt csak így lehet csinálni, szívvel­­lélekkel. Aki erre nem képes, hozzá se kezdjen., R. M. Tanulva és szórakozva Sok sátorkarót felhúztak, sok tábortüzet elhamvasztottak már,­­amikorra tudomást szerzett az építőtáborok létezéséről Galántai János, a bajai Türr István Szak­munkásképző Intézet jelenlegi igazgatója. — Pontosabban: sokáig éppen csak a létezéséről tudtam, de sem mint a csávolyi általános iskola tanárát, sem mint a bácsalmási járás tanfelügyelőjét, nem kapott el ennek a nyaranta feltámadó kampánynak a forgószele. Annál jobban megtáncoltatott később, amikor idekerültem igazgatóhe­lyettesként. Nyaranta 25—30 gyere­­­ket kértek tőlünk, ami önmagá­ban nem lenne sok, lévén szó egy több mint ezer tanulót számláló intézetről. Mégis nehéz volt ennyi jelentkezőt toborozni, mert szakmunkástanulóknak igen ke­­­­­vés a szabad idejük — alig fele a többiekének, hiszen ők a taní­tás befejeződése után egy hónapig a kötelező nyári gyakorlatukat végzik. S ebbe sajnos nem­ szá­mítják bele az építőtáborban töltött időt még ma sem, s ez az ifjúsági parlamenteken még min­dig az egyik leggyakrabban felve­tett téma. Időközben persze szüle­tett egy másik, kifejezetten hoz­zánk igazított táborforma is: a szaktábor. A nagyobb beruházá­sok szomszédságában szervezik meg ezeket, ahol a vízvezetéksze­relő tanulók vízvezetéket szerel­nek, a szobafestők pedig mázol­nak, tapétáznak a szaktanár irá­nyításával. Az itt eltöltött idő már beleszámít a nyári gyakorlat­ba. Egy fogyatékossága azért ennek is maradt: kevés van be­lőlük, s azok is jobbára az építő­iparral kapcsolatos szakmában ad­nak lehetőséget a tanulás és a szórakozás összekapcsolására. i K. J. A szorgalom iskolája Bői Jenő, a kalocsai I. István Gimnázium igazgatója rutinos nyilatkozó. Szinte kérdezni sem kell, mondja: 1955-től kilenc évig volt DISZ-tanácsadó, illetve KISZ-segítő, és ilyen minőségben a gyerekek százait nyerte meg, jelentkezzenek valamelyik épí­tőtáborba. Hogy milyen eredménnyel? — ennek érzékeltetésére hosszú fel­sorolásba kezd: — A hatvanas évek elején a mi diákjaink építették meg az ivóvízhálózat első kilométereit. Kalocsa ugyanis Negyvenszállás­ról kapja a vizet, tehát mintegy öt kilométeres távolságról. A vá­ros határáig mi ástuk ki a más­fél méter mélységű árkot. Óriási munka volt, amiben a tanár és di­ák együtt izzadt­: mindenki ka­­a­pott egy meghatározott szakaszt — általában 6—7 métert —, szinte versengtek, hogy ki végez s vele előbb. — S az utóbbi években? — próbálom kiszabadítani a régi emlékek szoros hálójából. — Két évvel ezelőtt tízmillió forint értékű paprikát takarítot­tunk be a helyi termelőszövet­kezet földjeiről. Bogyiszlón bel­vízlecsapoló árkokat ástunk, Biatorbágyon vasúti pályát épí­tettünk, Balatonbogláron szőlőt kötöztünk, Zalaegerszeg környé­kén pedig málnát szedtünk. — Ez úgy hangzik, mintha fiatalokat alig lehetne visszatar­a­tani a hasonló feladatoktól, még manapság is. Holott sok jel mu­tat arra, hogy csökken körükben a munkakedv ... — Ezzel magam is egyetértek — csap le rám —, de amikor tényt csüggedt vagy vádló hang­­­súllyal megállapítjuk, akkor nem ártana a mögöttes okokat, körül­ményeket is vallatóra fogni. Én például biharugrai származású parasztgyerek vagyok, akinek ter­mészetes volt, hogy a bizonyít­vány bemutatása után már nyolc éves korában is így szólt hozzá az apja: na, jól van, ugorj fel a kocsira te is, megyünk ebbe vagy abba a dűlőbe kukoricát kapálni. És míg el nem kezdődött az is­kola, együtt izzadtunk a szü­leinkkel. Ma egy városi gyereket nem lehet így „befogni”, mert egyszerűen nincs számára feladat, legfeljebb annyi, hogy vidd a­ ’szemetét;’ hó ®: fel: ^valamit ki boltból. Márpedig motívum nél­­­kül nem m­egy. Ezért tartom okos dolognak, hogy újabban nagy gon­dot fordítanak az építőtáborok­ban is az anyagi ösztönzésre. Mi is próbálkozunk hasonló módsze­rekkel, és mondhatom eredménnyel: egyik-másik pompás osz­tályban elhatározták, hogy a kol­lektíva — néhány napos kirándu­lás keretében — megismerkedik valamelyik szomszédos ország­gal. Nos, mi ehhez áldásunkat ad­tuk, de csak egy feltétellel: ha a költségeket a saját két kezükkel megkeresett pénzzel fedezik majd. Ha látná őket, mennyire örül­nek, ha dolgozni hívják valaho­vá őket! —s —s­ m­m • Cseresznyeszüret a bácsalmási gazdaságban. Együtt a diákokkal Mindszenti László, a kiskunfél­egyházi Petőfi Sándor Gépészeti Szakközépiskola tanára az építő­­táborozás születése óta együtt él a mozgalommal. „1958-ban középiskolás­ként kerültem építőtáborba, diák­vanságba. Féltett kacatjaim kö­­­­zül pedig nemrég került elő az 1960-as váci DCM építés emlék­lapja. Sosem felejtem el, hogy ott ünnepeltem a 18. születésna­pomat. Gyakran utaztam arrafe­lé, s a szívem is belsajdul a gon­dolatba: én is tettem valamit azért, hogy ez a hatalmas gyár most itt „szennyezi a környezetet.” Miskolci egyetemista voltam, ami­kor a tizenhárom emeletes diák­szállót alapoztuk. Akkor jegyez­tem el magam az építőtáborozás­sal. Hogy mi ragadott meg? Az, hogy együtt maradtam azokkal, akikkel év közben együtt kínlód­tunk, szenvedtünk a tanulásban, a vizsgákon, és együtt lazított­­unk. Jól éreztük magunkat, munka sem esett nehezünkre, hi­­­szen az ötvenes években a falusi, kisvárosi srácok már korán hoz­zászoktak a nyári­­ munkához.­­Nem is öntudatból csináltuk, egy­szerűen szívesen maradtunk együtt a haverokkal, a tábor min­dig jó bulinak ígérkezett. Néhány évi üzemi munka után 1973 szep­temberében kerültem a félegyhá­zi Petőfi Sándor Gépészeti Szak­­középiskolába. Azóta­ minden nyá­ron egy-két építőtábori turnust vezetek, hajt a nosztalgia. Pedig a pedagógus számára nem túl vonzó feladat a táborvezetés, mert óriási a felelősség. De én már be vagyok oltva, nem tudnám abba­hagyni. Legszívesebben a saját tanítványaimat viszem. Az a tá­borvezető, akinek jól, kiépített személyes­­ kapcsolata van a gye­rekekkel, utcahosszal vezet a töb­bi előtt. Üzemi tapasztalataimnak is sok hasznát veszem. Rendet, fegyelmet kell tartani, hogy a munka is haladjon, s tekintettel legyünk az emberekre is. Érde­mes­ a gyerekekkel megbeszélni a felbukkanó problémákat, és megoldáson is együtt gondolkod­a­ni. A srácok szabad idejét sem elég megszervezni, az az igazi, ha a tanár szintén részt vesz a kö­zös szórakozásban. A szakközép­­iskolákban nehezebb a dolguk a táborszervezőknek, mert a diá­koknak négyhetes üzemi gyakor­latuk van a tanév befejeződése után, így szinte áldozatot hoznak azok, akik még ezután építőtábor­ba mennek. Már bejártam az egész országot, legtöbbször Bia­torbágyon voltam vasútépítésen,­ az idén szintén oda készülünk. A feleségem nevelési felelősnek jön, visszük a gyerekeket is. Az épí­­tőtá­borozást még hosszú évekig szeretném folytatni.” H. K. E. Romantikus kezdet Húsz esztendeje, hogy Bács-Kis­­kun megyében létrejött az első önkéntes ifjúsági építőtábor a Bácsalmási Állami Gazdaság má­­tételki üzemegységében. Szervezé­sével dr. Bozsó Ferencet, a Ber­kes Ferenc Kereskedelmi és Ven­déglátóipari Szakközépiskola igaz­gatóját bízták meg. Őt kerestük fel, arra kérve, hogy meséljen a kezdeti élményekről. — Az utóbbi időkben már szinte szállodaszerűek az építőtáborok — mondja dr. Bozsó Ferenc. — Az első kétszáz, s^hlélve?. leánytábor 1962-ben még nagyon mostoha kö­rülmények között működött. Mos­toha? Azt hiszem, ez akkor sen­kinek nem jutott eszébe. Sőt, iga­zi tábori hangulata, romantikája volt annak a két hétnek, amit a diákok ott tölthettek. Abban a vízben mosakodtak, amit a Nap melegített fel. ha esett az eső, me­zítlábasan, vödrökkel merték ki a sátor melletti árokban összegyűlt csapadékot... Éppen az első hé­ten történt, hogy a szélvihar össze­­döntötte a sátrakat. Felköltözköd­tünk az állami gazdaság egyik is­tállójának a padlására. Két éjsza­ka ott aludtunk. Alattunk bőgtek a tehenek... Senki sem panasz­kodott, kesergett, talán soha nem volt jobb kedvük, mint akkor. A legszebb emlék? ... Kevés kihagyással tíz esztendeig lent voltam minden nyáron a tábor­ban, nyitástól zárásig. Felejthetet­len élmények egész soráról szól­hatnék. Arról a megszállottságról, ahogy a gyerekek hajtottak, sok­szor csak a dicséretért, vagy a jelképes jutalomért. Az esti tá­bortüzek hangulatát nehéz érzé­keltetni, felidézni annak, akinek még nem volt ilyesmiben része. A legszebb taláh mégis a búcsú­zásom volt, ami éppen egybe­esett a bácsalmási tábor tízesz­tendős jubileumával. Akkor már 15 építőtábor volt a megyében, mindenhonnan vendégeket hív­tunk az ünnepségre... Végső búcsút persze nem mond­tam a táborozásnak, hiszen gya­korta látogatom tanulóinkat, akik egy-egy turnusba jelentkeznek. Sajnos egyre, kevesebben, ahogyan máshonnan is. Nem hiszem, hogy az érdektelenségért pusztán a fia­talokat kellene hibáztatni. Csök­kent a nyári szünet — nálunk például 5—6 hét kötelező szakmai gyakorlat is van —, a szülők ért­hetően szeretnének a gyerekeikkel lenni. Talán a tanárok sem olyan lelkesek, mint régen... Nekünk annak idején elképzelhetetlen volt, hogy ne vállaljuk a teljes idényt; most két hétre nehéz valakit rá­beszélni ... K. K. Fontos a jó szervezés A Hosszúlhegyi Állam­i Gazda­­ságot több szempontból is a me* gye egyik legjobban szervezett kertészeti nagyüzemének tartják. Ennek ellenére itt sem gondmen­tes a szőlő- és gyü­mölcstermesz­­tés. Kevés a munkáskéz a műve­léshez és a betakarításhoz. Éppen ezért elsők között létesítettek az önkéntes vállalkozóknak mezőgaz­dasági építőtáborokat. Az eddigi tapasztalatokról és az programról Lakatos Bélával, idei a kertészeti területi igazgatójával beszélgettünk.­­ A tábori élet régen még a „sátrazás” idején kétségkívül­­ sokkal romantikusabb volt. Ak­kor nem is­mertük a diszkót és mivel a táborokat nem koedukált­nak szervezték, lelkesítőek voltak a kirándulások, a „vegyes” prog­ramok. Nem a ma tanító peda­gógusokra neheztelek, de másfél évtizede nagyobb volt a fegyelem is. 1969-től állandó épületben szál­lásoljuk el a kéthetes váltásban érkező munkás­vendégeinket. Idén, ahogy már több éve, Veszp­rém megyéből jönnek a fiatalok, de száz diákot várunk Lengyel­­országból is. Az Állami Ifjúsági Bizottság és a KISZ KB felhívása alapján mi is erősítjük a kapcso­­latokat egy-egy megyei KISZ-bi­­zottsággal. Az eddigi tapasztala­tok szerint a veszprémiekkel köl­csönösen jól tudunk dolgozni. Az egyeztető értekezleten hallottak alapján az volt a benyomásom, hogy a diákok is szeretnek a hosszúhegyi gazdaságba jönni, hi­szen az idén a vártnál négyszáz­zal többen jelentkeztek. Talán azért is választanak min­ket, mert felismertük azt, hogy a mai fiatalság szeret dolgozni, ha mástól is ezt látja. A hagyomá­nyos tábori hangulat kialakítása mel­lett gondos szervezéssel meg­teremtjük a jó munka feltételeit. Nálunk aligha láthatnak őgyelgő embereket, vagy a tábla szélén feleslegesen pöfögő traktoro­kat ... Cz. P.

Next