Petőfi Népe, 1983. június (38. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-14 / 139. szám

ARCOK ÉS VALLOMÁSOK! Erdei Péter karnagy Debrecenben született 1944-ben. A Zeneakadémián énektanári és karvezetői diplomát szerzett. Évekig tanított az USA-ban, egy ideig a Kodály Zoltán Zenei Nevelési Intézet módszertani igazga­tója volt. Hazatérése után ismét Debrecen következett, majd Kecskemét. Megalakulásától kezdve igazgatója a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézetnek. Társelnöke a Magyar Kodály Társa­ságnak, s vezetőségi tagja a Nemzetközi Kodály Társaságnak. Ta­nít a Zeneakadémián, kórust vezet, és a Kóta megyei társelnöke. A megyei tanácstól megkapta a művészeti díjat és a Tudomá­nyos Munkáért érmet, a művelődési minisztertől a Szocialista Kultúráért kitüntetést. — Kezdettől fogva a muzsika vonzotta? Zenész takart lenni? — A matematika­i és a vegyé­­szet is érdekelt. Csak az érettsé­gi évében döntöttem mégis a Zene mellett. Zongorista akartam lenni, ám miközben énekeltem egy kórusban, a vokális zene lett a fő­ érdeklődési területem. — Mi ön elsősorban? Pedagó­gus, muzsikus vagy menedzser­­igazgató? — Jelenlegi munkáim arra kö­­teleznek, hogy egyformán legyek mindhárom. Sőt adminisztrátor, tervező és szervező is. Az intézet hazai és nemzetközi feladatai­nak ellátása ezt kívánja tőlem. Ha viszont kiállok elé, teljes egészében az énekkar muzsikus­nak érzem magam. — Az intézmény műve egyfaj­ta orientációt és elkötelezettsé­get feltételez. Azt jelenti ez, hogy a Kodály-kultusz ápolása a fő feladatuk? — Sokkal többről van szó. Persze, a név arra kötelez, hogy Kodály Zoltán zenepedagógiai életművét megőrizzük, a gyakor­­latban minél inkább megvalósít­suk. Ám hazai vonatkozásban másról is szó van. Az iskolai ze­nei nevelés értékéről, megőrzé­séről és színvonalának emelésé­ről. Ez a zenepedagógusokkal való szoros együttműködésre késztet. Felkészültségük emelé­sét személyes ügyemnek is tar­tom. Hiszem, hogy tudunk segí­teni. — Kodályt és Bartókot — Illyés Gyula szavával: a nagy ikerpárt — együtt szokás emle­getni. Egyformámn hatással voltak önre? — Engem, a zenészt, mindketten egyformán magasságokba emel­nek. Bartók leszűrtségében forra­­dalmiságot sugároz és klasszikus tisztaságot. Kodály romantikája az emberi élet s a magyarság életének történelmi mélységeibe és magasságaiba visz el, ezek drámai elemeit kiemelve. • Milyen személyes kapcsola­tokról számolhat be utólag, me­lyek a Mesterhez fűzték? Van­nak ezzel kapcsolatban a különös élményei? — Talán fiatal korommal ma­gyarázható a veszteség: sajnos, néhány futó találkozásnál nem akadt egyéb. Ám ezek is értéke­sek számomra. — Térjünk vissza ez ön által vezetett intézményre. Hogyan summázná alapvető céljukat, tö­rekvésüket? ! — Szinte­ egyenes út vezet eb­ben a városban Kodály Zoltán pályájának kialakulásától az in­tézet megszületéséig. Gondoljuk meg, hogy mennyit tett Kecs­kemét nagy fia életművének nép­szerűsítéséért, már a harmincas évektől kezdve. S azt is, hogy itt jött létre a kitűnő Nemes­szeghy Lajosné irányításával az ország első ének-zenei általános iskolája.­ Törvényszerű hát a ró­la elnevezett intézet itteni léte. Nos, ez a szakmai előtörténet egybeesett a megyei és városi vezetés elképzeléseivel, s ez sze­rencsés dolog. A jóindulatú tá­mogatás meghozta gyümölcsét. S persze kellett Kerényi József főépítész ötlete és tehetsége külső-belső környezet kialakítá­­­sához. De hisz ez eléggé köztu­dott. — Tud arról, hogy sokan túl­zottnak tartják az épület — úgy­mond — eleganciáját? Hogy vol­­tak és vannak ellenérzések is? Egyáltalán: mi a­­ véleménye az intézet és a város kapcsolatáról? — Természetesen ismerős ez a gondolat. Sőt, az egyik pesti lap néhány éve azt írta, hogy ,,­luxus_ szálló külföldieknek”. De hang­súlyozom: ide komoly szakmai előképzettséggel lehet bejutni. A másik, hogy a külföldieken kívül egyre több magyar szakembert fogadunk. S nekik sem mindegy, hogy milyen körülmények közé kerülnek. Nekünk meg az nem lehet közömbös, hogy milyen hír­rel térnek haza esetleg a világ távoli tájaira a vendégeink. Ha az eszme, ami vezérel minket,a világméretű érdeklődés előteré­­ben van, az esztétikai szempon­toknak megfelelő környezet miért ne lehetne európai színvonalú? A nemzetközi kapcsolatokban szerintem ez nem csupán szak­mai kérdés, de állítom, hogy egy­ben diplomáciai, politikai, úgy tetszik, még propaganda is,ha . A Kodály-módszer iránt nemzetközi méretekben­ nő az ér­­deklődés. Van-e kimutatásuk, felmérésük­­ az eredményről? A világ mely országából jön­nek a leginkább? !!L!­ — A hatásfokot nagyon nehéz vizsgálni, a földrajzi távolságok miatt. Ám vannak visszajelzé­sek sokfelől — külföldön megje­lent cikkek, tanulmányok, beszá­­molók, nyilatkozatok, tanköny­vek stb. —, melyek bizakodóvá tesznek bennünket. A legtöbben Japánból, Amerikából, Kanadá­ból, Ausztráliából és a skandi­­náv országokból jönnek. De moz­­golódik Afrika és Dél-Ameri­­ka is. — Ön köztudottan sokat uta­zik. ‘Előadást tart­l Lengyelország­ban és Indiában, tanfolyamod né­zet Ausztráliában és másutt. Be­szél angolul és németül. Az ide­gen nyelvek ismerete az ilyesfaj­ta munkához is kell? — Nekem fontos, hogy a bő­römön érezzem a hallgatóság reakcióját. Nos, ha tolmács nél­kül beszélhetek,­ ez sokkal in­kább lehetővé válik. — Ne sértődjön meg a kérdé­sért, de nehéz kikerülni: mosta­nában szinte divat beszélni a Kodály-módszer csődjéről, ered­ménytelenségéről. Mi igaz ebből, hogyan látja ezt? — Véleményem szerint a Ko­­dály-koncepcióval nincs baj. Az ő általa hirdetett nevelési ideá­­lokhoz azonban sokaknak­­ fel kell nőniük. Hogy csődről lenne szó? Ez rossz kifejezés. Inkább azt mondanám, hogy a megvaló­­sulás még várat magára. Magam is sokat töprengek azon, mi minden kellene ehhez, hogy Úgy gondolom, az iskolai zeneoktatás nagyobb erkölcsi megbecsülése, az ének-zenetanárok jobb fel­­készültsége, a tanterv megenged, te órakeret bővítése stb. Ehhez hozzáteszem, hogy sajnos, volt egy időszak, úgy egy, másfél év­tizeddel ezelőtt, amikor több gondot fordítottunk a nemzetkö­zi nyitásra, mint a hazai minő­ségmegőrzésre. Többek között ez is szemléleti kérdés. — A Kodály Zoltán Zenepeda­­dagógiai Intézetet so­kan látogat­­ják. Alig van rangos vendég — hazai és külföldi —, meg delegá­ció, mely ne keresné fel ezt a házat. Nem fárasztó ez? — Öröm és büszkeség, ám bi­zony nagyon is fárasztó olykor. Kevés a dolgozónk, kicsi „stáb”. Ugyanakkor szerencsések a vagyunk, hiszen szakmailag és emberileg nagyszerű munkatár­sak dolgoznak együtt. Közösen sokat elbírunk. — Volt bizonyára különlegesen érdekes, kedves vendégük... — Sokáig sorolhatnám őket. Például a norvég kulturális mi­niszter, aki kapásból kottából énekelt nálunk, vagy BerMnguer, az Olasz Kommunista Párt fő­titkára. — Mosolyogtam a kérdésén, de felteszem: szokott zenét hallgat­ni? És mert sejtem, hogy igen, arra is kíváncsi lennék, hogy fő­ként milyen muzsikát szereti? — Természetesen hangver­senyre járok, hallgatom a rádiót, és szeretem a lemezeket. A kor­társ zenében inkább a vokális — énekes — muzsika érdekel. — Egy évtized telt el azóta, amióta ezt az intézményt irá­nyítja. Kecskemétinek mondhat­ja már magát? — Debrecentől elszakadni iga­­zából még nem tudtam, nem is akarok. Ám itt a munkám és az ismeretségi köröm szorosan a városhoz köt. E­gyre inkább ott­hon érzem magam Kecskeméten. Varga Mihály HOZZÁSZÓLÁS CIKKÜNKHÖZ Kell a diákotthon! Nagy érdeklődéssel olvas­tam Halász Ferenc cikkét az iskolakörzetesítés régi témá­járól. Azt hiszem, hogy egy írás akkor jó, ha gondolatokat ébreszt, ha vitára serkent, fő­leg, ha arra is szánták. Magam egy csaknem két­száz személyes diákotthonnak — ahol tanyai gyerekek lak­nak — vagyok az igazgatója, hadd tegyem hozzá, hogy kez­­dettől fogva. Tanyán szület­tem,­­nevelkedtem és pedagó­gus-pályafutásomat­­ is itt kezdtem. Úgy érzem, jól is­merem ma is a tanyai élet­formát. Nagyon sok mindenben egyetértek a cikk írójával, hogy „ ... nem váltak be a mammutiskolák”. Valóban így van. Egyre többen mondogat­juk ezt, de az illetékesek még nem látták be, hogy igazunk van. Igaz az, hogy túlzsúfolttá váltak a tantermek. Hozzáte­szem: nem a körzetesítés miatt. Amikor körzetesítet­­tünk, bőven volt hely az is­kolákban. A demográfiai hul­lám okozza most a gondokat. Azzal egyetértek, hogy ha ezek a gyerekek most nem lennének bénít, akkor kisebb lenne a feszültség, amit sem­miképpen sem ők okoztak. Rá­bólintok Halász Ferenc meg­állapítására, hogy sok pénz­be kerül a diákotthonok fenn­­tartása. De én úgy vélem, hogy nagyon hasznos helyre teszi a pénzt az állam akkor, amikor a gyerekekre, a jövő nemzedékére költi. Ezeknek a gyerekeknek ötven százalé­ka biztosan, nem tanulna to­vább — ezt hosszú évek ta­pasztalatából állítom, így pe­­dig 98—99 százalék tovább­tanul magasabb iskolában. Nem szabad elfelejteni, hogy a mai magyar tanya nem az, ami volt 10—15, vagy 20 évvel ezelőtt. Az elmúlt két hónapban végigjártam Csong­­rád megye diákotthonait. Mindenütt azt panaszolták, hogy egyre gyengébb képes­ségűek jönnek be, mert egy­re több közöttük a veszélyez­tetett és hátrányos helyzetű. Ez jellemzi Bács-Kiskun me­gyét (s valószínűleg a töb­bit is.) És­­ ekkor merül­ fel a kér­dés: hol jobb a gyerekeknek? Magam azt állítom, hogy ha normálisak jobb volna, a körülmények, ha megoldhat­nánk, hogy a gyerek a családi körben maradjon. De sajnos, az esetek többségében a gye­rekeknek hasznosabb, jobb, ha legalább öt napra kikerül­nek a családi környezetből. Ahol példás családi életet élnek, nem gond, hogy nincs otthon a gyerek, mert hétköz­­ben rendszeresen meglátogat­ják, a hét végét a gyerekkel töltik, s nem a jószág mellé zavarják ki rögtön, amikor hazaérkezik. Az igazi család így még jobban ki tudja fej­teni, még jobban éreztetni tudja a gyerekkel az érzelmi kötődést, az egymáshoz tarto­­zás örömét. Az általános megállapítá­saim, tapasztalat sugallta cél­jaim a következők: a diák­ otthon legyen igazi otthona a gyerekeknek, szeressenek ott lenni. A körzetesítést ne az szabja meg, hogy ki az igaz­gató vagy tanácselnök, hanem az, hogyan jobb a gyerek szá­mára, s ily módon hogyan lesz a felnövekvő gyerek haszno­sabb a társadalom számá­ra? ... Schwob János Kiskunhalas Velencei nyár ’83 Az idén is gazdag program­mal várja a Velencei-tónál üdülőket és az odalátogatókat a Velencei nyár június 11-én kezdődő, háromhónapos ren­dezvénysorozata. Komoly- és könnyűzenei koncerteket tarta­nak, kiállításokat nyitnak, mű­soros esteket rendeznek, zenés, műsoros sétahajó-járatokat in­dítanak. Sukorón — a műem­lék református templomban — három alkalommal — július 3-án, augusztus 6-án és augusz­tus 19-én — orgonahangver­senyt rendeznek. Agárdon jú­nius 11-én a Magyar Barokk Trió lép színpadra. A tóparti településekhez közeli Marton­­vásáron négy alkalommal — június 25-én, július 30-án, va­lamint augusztus 12—13-án rendezik meg a hagyományos Beethoven-koncerteket. Húsz­nál több műsoros esten, ope­rett-előadáson, szórakoztató programon vehetnek részt a tópart vendégek Június 26-án Kiss Pólyák Erzsébet bábjait nézhetik meg a kápolnásnyéki művelődési ház vendégei, augusztus 5-én pedig a „Velen­cei-tó és az ember” címmel meghirdetett fotópályázatra beérkezett legjobb alkotások­ból nyitnak tárlatot Agárdon. A program újdonságaként gya­logtúrával összekötött sétaha­jókázást is szerveznek: a részt­vevők Agárdról Velencére mennek a hajóval, majd onnan gyalogszerrel „fedezik fel” az északi part szépségeit. A legki­sebbek részére a hétvégeken gyermekjátszót rendeznek. Az idén is felállítják az agárdi mólón az alkalmi csillagvizsgá­lót, ahol az égbolt titkait les­hetik meg a természettudomá­nyok iránt érdeklődők. BÁN JÁNOS Idő­zónában I. Az autó végighajtott a forgal­mas sztrádán, majd leparkolt a magas épület előtt. Egy ősz, idős úr szállt ki belőle. Alec Benson professzor már a hetvenes évei­ben járt, ennek ellenére jól öl­tözött, gondozott külsejű úriem­ber benyomását keltette. Szemé­ből jóindulat és örök vidámság áradt, amint felpillantott az előt­te tornyosuló, felhőkarcolóra. Annak első emelete fölött, a homlokzation öles betűk hirdet­ték: „Űrkutató akadémia”. Az öreg elmosolyodott, és elindult a felfelé vezető lépcsőn. — Jó reggelt, professzor úr! — köszöntötte a portás. — Mr. Michael és az asszisztensei már várják önt. Azt hiszem, örömhírt hoztak, mert nagyon jókedvűek voltak, amikor felmentek. Benson beszállt a liftbe, és h­armi­n­c­ki­len­ce­­dik­ig vitette ma­a­gát. Majd végigsietett egy folyo­són, és benyitott a „4-es számú laboratórium”­iba. Odabent pél­dátlan rendetlenség honolt, min­denfelé elszórt papírok, fizikai táblázatok és egyebek. Aztán a professzor meglátta azt az öt-hat álldogáló alakot, akik az egyik műszer mögött beszélgettek. — Üdvözlöm a társaságot! — kiáltott hirtelen. A többiek meg­­lepődve fordultak felé. Egyikük, egy körülbelül 30 éves, magas, jóképű­­ kutató, bizonyos Michael Benson a most érkezett nagybáty­ja elé sietett. — No, csakhogy! — Alig bír­tunk várni! Képzeld Alec, egy hó­nap múlva mégiscsak az „Északi fény” startja.megle­sz — Ne haragudjatok fiúk, hogy késtem, de tudjátok milyen a nagyvárosi forgalom! — dün­­­nyögte maga elé a professzor. — Menj már! Hát nem hallot­tad, kilövik az űrhajónkat! Kép­zeld, tegnap este megcsinálták a hajtóművet! Az expedíció útra­kész. Most azonnal velünk jössz Houstonba, a kilövőállványokhoz. De úgy látszik, az öreg figyel­mét más kötötte le, ügyet sem vetett az unokaöccsére. Michael most már igazán felfortyant. — Mi az, süket vagy? Sikerült! Meglesz az űrexpedíció! — Igen, az űrexpedíció. Gra­tulálok fiúk! Nélkületek semmi­re sem jutottam volna — ezzel átment a szomszédos helyiségbe, amely egy tágas dolgozószobá­nak volt berendezve. Michael az elképedt asszisztensekhez fordult. — Várjatok, beszélek vele. Ilyennek még sohasem láttam — és ő is belépett a szobába. — Régóta szeretnék beszélni veled, Alec — mondta, miköz­ben betette maga mögött az aj­tót. — Amit te művelsz, az már túlzás. Benson felpillantó­­­ jegyzetei­ből. — Ugyan miért? Miért túlzás? — Azért, mert halálra dolgo­zod magad. — Nem elég, hogy tíz éve min­den áldott nap bejössz ide, vagy Houstonba, és dolgozol ezen a nagyszerű csilllagexpedíción, és megtervezed az emberiség leg­­merészebb kalandját, egy utat a távoli csillagrendszerbe, nem, ez a munka nem elég Alec Beason­nak. Ő még éjszaka is dolgozik. Michael lehuppant az egyik székbe. — Most meg mintha nem is érdekelne az egész! Mondd, miért csinálod ezt? — Alec merőn né­zett rá. Már nem a szórakozott tudós volt, hanem egy öreg bölcs. Most látszott csak igazán az a sok-sok ránc, amelyet évek ke­mény munkája rótt fel az ar­cára. — Hát... Idefigyelj, Mic, én tegnap éjszaka befejeztem vala­mit. Valami olyat, ami túltesz az egész életem munkáján. Michael felpillantott nagybáty­­jára. Egy ideig farkasszemet néz­­tek. — Mondd, Alep, komolyan be­szélsz? — kérdezte lassan. — Igen, komolyan beszélek. Még senki sem tudja. Te nem­csak rokonom vagy, hanem a leg­­jobb munkatársam is. Azt aka­rom, hogy segíts nekem — s gon­dolkodva nézett maga elé. — Egyedül nem bírom ... Nem merem — mondta halkan, s el­hallgatott. Szavait hosszú csend követte, majd Michael felállt a székről és azt mondta: — Menjünk Alec! Mutasd meg! Elhagyták a szobát, és elindul­­tak a folyosóin a lift felé. Pár perccel később a professzor laká­sán voltak. (Folytatjuk) 1983. június 14. • PETŐFI NÉPE • 5 VÉDETT NÖVÉNYEINK Hazánkban 340 t védett és fokozottan védett növényt tartanak szá­mon, melyekből félszáz megyénk területén is megtalálható. A szép­ségük miatt többségük veszélyeztetett, ezért is van szükség arra, hogy mindannyian megismerkedhessünk velük. Mert sokan nem is tudják, hogy leszakításukkal, csokorba kötésükkel — mely leginkább a tu­datlanságból, semmint a környezetvédelmi törvény idevágó paragra­fusainak szándékos megsértéséből fakad — nagy kárt okoznak, gon­datlanságukkal egyes fajok teljes kipusztulását siettetik. Ezért is indítjuk most útjára a sorozatot, melyben fényképekkel bemutatjuk védett növényeink szép példányait. A szépség és a­­ veszélyeztetettség­­ összekapcsolódik, hiszen a lápi csalán, amely potntosan olyan „mérges", mint közönséges társai, aligha eshet áldozatául a kirándulóknak. A vidrafű viszont a gyógy­növénygyűjtők zsákmánya lehet, holott népi hívja fel magára a fi­gyelmet. A védett­­ növények károsítóit — elvileg — 500—5000 forintig ter­jedő bírsággal sújthatják. Higgyünk azonban abban, hogy nem a bün­tetés fogja megvédeni ezeket a növényeket, hanem a józan belátás, az értelmes emberi magatartás. Hiszen a földet, a rajta virágzó nö­vényeket, a madarakat, mindenféle állatokat, a vizeket mi is örökbe kaptuk elődeinktől, s kötelességünk gyermekeink, unokáink számára megőrizni, épségben ... Nagy Mária Az árvalányhaj Petőfi Sándor írta: „Árvalány,­haj a süvegem bokrétája...” S lehetett is, akikoriban, de most ezer forintot „ér” az ilyen bok­réta. Ne szedjük, még akkor sem, ha nagy kiterjedésben ringatja a szél, mert nemcsak ritkaság, de tájképet formáló jellegzetessége miatt vették védelembe. A növény a pázsitfűfélék csa­ládjába tartozik, száraz, füves helyeken, a laza homokon tenyé­­szik. Világos, lenszínű, selymes lengő szálai bokrétát alkotnak. Latin neve Stipa pennata. Légies könnyedsége adatta a romantikus magyar nevet neki, szinte kívánkozik a mese az ár­va leányról, aki a kietlen vidé­ken bolyongva hajszálaival jel­­zi az útját... Juhász Gyula gyönyörű hason­lathoz hívja versbe: „Repült azóta sok év, minit száll szélben árvalány­haj ...” (Kispéter Imre felvétele) Jevtusenko 1 r • rr P­ l • r készülő filmjérőlrr­ t Egyik kezükkel a korlátot fog­va, másik kezükkel a halálhírt közlő papírlapot szorongatva, jönnek ki lassan az asszonyok a kiegészítő-parancsnokság torná­­járól. Az asszonyok hangja csen­­des, majd erősödő sírássá válik. Szemben velük anyák és meny­asszonyok búcsúztatják a faládikákkal a frontra induló újoncokat... Ez a megrendítő, mély drámai erővel ható jelenet az Óvoda cí­mű filmből való.' írója és rende­zője a híres szovjet költő, Jevge­­nyij Jevtusenko. Nem most ke­rül először kapcsolatba a film­­művészettel. Húsz évvel ezelőtt írta­ az „Én — Kuba” című film forgatókönyvét, melynek alapján M. Kalatozov rendező és Sz. Uruszevszkij operatőr az első szovjet—kubai koprodukciós filmet forgatta. Jevtusenko film­­színészként is jól ismert, a Repü­lés című kétrészes játékfilmben az űrhajózás atyjának, Konsz­­tantyin Ciolkovszkijnak szerepét alakította. A film elnyerte Moszk­vában 1979-ben a XI. nemzetkö­zi filmfesztiválon az ezüstér­met,­azóta számos országban be­mutatták. — Az óvoda című film már régóta él lelkemben Jevgenyij Jevtusenko — mondta —, még mielőtt munkához láttam volna. A forgatókönyv egyes részét egy­szerűen lemásolom abból a fi­lm­­ből, amely bennem él, a film himnusz lesz azokhoz a gyere­kekhez, akik Háború idején a Nagy Honvédő a mi hátorszá­gunkban éltek. A háborúban nép a szibériai hátországba rem­­­tette legértékesebb kincsét, a gyermekeket. Erről szól a film.

Next