Petőfi Népe, 2013. augusztus (68. évfolyam, 178-203. szám)
2013-08-02 / 179. szám
2 MEGYEI KORKÉP Hónapok óta gyakorolnak a repülőnapra légiparádé: Alacsony magasság, kis sebesség, nagy állásszög - biztos siker a bemutatón Látványos elemmel bővült a Gripenek bemutatóprogramja. Az úgynevezett nagy állásszögű fáklyafordulót először Varga Szabolcs őrnagy mutatta be két hónappal ezelőtt Hollandiában, most hét végén pedig a kecskeméti repülőnap vendégei is láthatják. Galambos Sándor Új „légi balettet” állítottak össze az idei repülőnapra az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis hajózói. Az egyik bemutató pilóta Varga Szabolcs őrnagy, akit 2005-ben Zümi, az átfestett Albatrosz kabinjában már láthattak a repülés szerelmesei. Rutinos pilóta, több mint ezer órát töltött eddig a levegőben, Svédország fölött gépével az 1,25 Mach sebességet is elérte, jó pár évvel ezelőtt pedig egy MiG-29-es hátsó ülésében, Molnár „Bagira” Gábor százados mögött 10,6 g préselte az ülésbe. - Repülőgép-műszerészként érettségiztem, aztán a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán tanultam tovább. Kétezer jelentkező közül húszan feleltünk meg a szigorú egészségügyi követelményeknek. Több év kihagyás után velünk indult újra a hazai vadászpilóta-képzés, de mi már itthon tanultunk - idézi fel pályája kezdetét a kecskeméti bázis Dongó század kiképzőközpontjának jelenlegi parancsnoka. Varga Szabolcs kiváló eredménnyel végzett, Pápára helyezték repülőgép-vezetőnek repülőgépet azonban nem kapott. Pető István alezredes volt a megbízott ezredparancsnok. Közölte: a friss hadnagyoknak harminc óra repülési időt tudna biztosítani, de ennyit nem ad, ez nagyon kevés. Nem akar temetésekre járni. Ványik Attilával aztán át is vezényeltek minket Kecskemétre. A kollégák befogadtak, megszerettük a várost, itt maradtunk. Az első repülőnapom 1998-ban volt, akkor a belga F-16-os csapatot kellett kísérgetnem. Az idei show-t a korábbi bemutató pilóták tanácsait figyelembe véve közösen állították össze. Először szimulátoron „repültük”, utána kétüléses gépen, végül egyedül. A felszállásokat videóra vettünk, és ha kellett, változtattunk az előadáson. Mert most a nézőknek, repülünk, a látvány számít. A Gripent a mérete miatt szemből szinte alig lehet észrevenni, nagy magasságban pedig csak egy kis pont az égen. A tömeggel szemben, alacsony magasságon „kiterített” gép viszont biztos siker - főleg, ha jó hangos a manőver. A nagy állásszögű fáklyaforduló például ilyen: 150 méteren, 24-26 fokban 210 kilométeres sebességgel érkezünk a beton fölé, bekapcsoljuk az utánégetőt és végrehajtunk egy 360 fokos manővert. „Sarkon fordulunk”, mint a jetski a vízen. A magyar Gripen flotta másik bemutató pilótája, Langó Viktor százados a kecskeméti repülőtér melletti honvédségi lakótelepen nőtt fel. Számára a repülés a világ egyik legtermészetesebb emberi tevékenysége, a „földön" elképzelni sem tudná az életét.____ - Remegtek a lakótelep ablakai, amikor a MiG-21-esek egymás után felszálltak, lenyűgöző látvány volt, amiért a legkedvesebb játékaimat is azonnal félretettem. Kamaszkorom egyik legnagyobb élménye pedig az volt, amikor édesapám elvitt az első kecskeméti repülőnapra. Tizenhat évesen kezdtem vitorlázó géppel repülni Jakabszálláson. A Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karárán végzett, civilként jelentkezett vadászpilótának. - Tapolcán volt a katonai alapkiképzésünk, aminek a végén szerződéses őrvezetői rendfokozatot kaptam. Ezt követte az ejtőernyős kiképzés, utána pedig Szolnokon folytattuk a felkészülést. A leghangsúlyosabb tárgy itt az angol és a testnevelés volt, de tanultunk többek közt repüléselméletet, műszaki ismereteket, légi jogot, navigációt is, a tanfolyam végén pedig JAK-52-essel repültünk. Évfolyamomból az első csoportban utazhattam ki 2005. május 11-én Kanadába. Az alapvető repülési fogásokat Harward II.-n és Hawk-on sajátították el a magyar csoport tagjai, a kiképzés műrepüléssel, kötelékrepüléssel, kis magasságú navigációval és jó néhány katonai és polgári repülőtér „bejárásával” zárult. A sikeres vizsga után aztán feltűzhették a „kanadai szárnyakat”. Ezt a jelvényt kapják azok, akik teljesítik a különféle repülési teszteket, és a civil szabályoknak megfelelő műszerrepülő képesítést is szereznek, mert Kanadában azt mondják: „először kiképzőnk pilótának, aztán majd lehetsz katonai pilóta.” A harcászati kiképzésünk a Cold Lake légi bázison volt, ahol többek közt már a légi harcot, az elfogást, a földi célok leküzdését és a négygépes csapásmérést is gyakoroltunk. A tanfolyam elvégzése után 2007-ben szerződéses hadnagyi rendfokozattal Langó Viktor a Puma század beosztott repülőgép-vezetője lett, hivatásos állományba vették, majd rövidesen a bázis repülőműveleti főnökségére helyeztek, ahol jelenleg részlegvezető-helyettesként dolgozik. A pilóta tavaly nősült, kisfia, Zsombor hat hónapos. Langó Viktor százados lételeme a repülés, a „földön" el sem tudná képzelni az életét. Varga Szabolcs őrnagy már rutinos bemutatópilótának számít, 2005-ben Zümit, az átfestett Albatrost repülte Langó Viktor HIRDETÉS KÖZLEMÉNY Tájékoztatjuk a Tisztelt Felhasználókat, hogy az FGSZ Földgázszállító Zrt. 2013. augusztus 09.10.00 és 2013. augusztus 09.14.00 óra közötti időszakban Pálmonostora településen az összes felhasználót érintően az üzemeltetésében lévő földgázszállító rendszeren gázszolgáltatási szünettel járó karbantartási munkát végez. Kérjük a Tisztelt Felhasználókat, hogy a veszélyhelyzet megelőzése és a szolgáltatás zavartalan újraindítása érdekében a fenti időszakban a gázmérő előtti főcsapot zárva tartani és a gázvételezést szüneteltetni szíveskedjenek. Türelmüket és megértésüket köszönjük! Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. 2013. AUGUSZTUS 2., PÉNTEK Kutyákat mentettek meg a tűzoltók tázlár A csontsovány kölyköknek már csak óráik voltak hátra Gyakorlatozó tűzoltók mentettek meg két éhező kutyakölyköt a tázlári ősborókásban. A tűzoltók egy terepgyakorlaton vettek részt, amikor ráleltek a lesoványodott, felpuffadt hasú kutyákra. A kölyköket előbb a halasi tűzoltó parancsnokságra vitték, majd a Kiskunhalasi Állatvédő Egyesület tagjai vették gondozásba őket. Az ebek Gyapjas János tűzoltó őrnagynak, a Bács-Kiskun Megyei Igazgatóság katasztrófavédelmi igazgatóhelyettesének és Szegedi Szabolcs tűzoltó századosnak köszönhetik, hogy megmenekültek. Az erdőtűzveszélyes területen végzett gyakorlatról már visszafelé tartottak a tűzoltók, amikor ráleltek a magatehetetlen állatokra. A keverék kölyköknek már csak óráik lehettek hátra, amikor megtalálták őket. A gyors orvosi ellátást követően azonban jók az esélyeik az életben maradásra. A kölykök a szervezetükben felgyülemlett víz miatt teljesen felpuffadtak. Az egyik kutyust katéterezni is kellett, így sikerült megszabadítani másfél liter folyadéktól. A hosszú ideje éhező kiskutyákat most fokozatosan szoktatják vissza a rendszeres táplálkozásra. Az egyik önkéntes állatvédő fogadta be őket. Remélhetőleg sikerül jó gazdát találni a kölyköknek. ■ T. K. Talán szerető gazdára lelnek *