Petőfi Népe, 2013. augusztus (68. évfolyam, 178-203. szám)

2013-08-02 / 179. szám

2 MEGYEI KORKÉP Hónapok óta gyakorolnak a repülőnapra légiparádé: Alacsony magasság, kis sebesség, nagy állásszög - biztos siker a bemutatón Látványos elemmel bővült a Gripenek bemutatóprog­ramja. Az úgynevezett nagy állásszögű fáklyafordulót elő­ször Varga Szabolcs őrnagy mutatta be két hónappal ezelőtt Hollandiában, most hét végén pedig a kecske­méti repülőnap vendégei is láthatják. Galambos Sándor Új „légi balettet” állítottak ös­­­sze az idei repülőnapra az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repü­lőbázis hajózói. Az egyik be­mutató pilóta Varga Szabolcs őrnagy, akit 2005-ben Zümi, az átfestett Albatrosz kabinjában már láthattak a repülés sze­relmesei. Rutinos pilóta, több mint ezer órát töltött eddig a levegőben, Svédország fölött gépével az 1,25 Mach sebessé­get is elérte, jó pár évvel ezelőtt pedig egy MiG-29-es hátsó ülé­sében, Molnár „Bagira” Gábor százados mögött 10,6 g préselte az ülésbe. - Repülőgép-műszerészként érettségiztem, aztán a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán tanul­tam tovább. Kétezer jelentkező közül húszan feleltünk meg a szigorú egészségügyi követel­ményeknek. Több év kihagyás után velünk indult újra a ha­zai vadászpilóta-képzés, de mi már itthon tanultunk - idézi fel pályája kezdetét a kecske­méti bázis Dongó század ki­képzőközpontjának jelenlegi parancsnoka. Varga Szabolcs kiváló ered­ménnyel végzett, Pápára he­lyezték repülőgép-vezetőnek­­ repülőgépet azonban nem kapott.­­ Pető István alezredes volt a megbízott ezredparancsnok. Közölte: a friss hadnagyoknak harminc óra repülési időt tud­na biztosítani, de ennyit nem ad, ez nagyon kevés. Nem akar temetésekre járni. Ványik At­tilával aztán át is vezényeltek minket Kecskemétre. A kollé­gák befogadtak, megszerettük a várost, itt maradtunk. Az el­ső repülőnapom 1998-ban volt, akkor a belga F-16-os csapatot kellett kísérgetnem. Az idei show-t a korábbi be­mutató pilóták tanácsait figye­lembe véve közösen állították össze.­­ Először szimulátoron „re­pültük”, utána kétüléses gépen, végül egyedül. A felszállásokat videóra vettünk, és ha kellett, változtattunk az előadáson. Mert most a nézőknek, repü­lünk, a látvány számít. A Gri­pent a mérete miatt szemből szinte alig lehet észrevenni, nagy magasságban pedig csak egy kis pont az égen. A tömeg­gel szemben, alacsony magas­ságon „kiterített” gép viszont biztos siker - főleg, ha jó han­gos a manőver. A nagy állásszö­gű fáklyaforduló például ilyen: 150 méteren, 24-26 fokban 210 kilométeres sebességgel érke­zünk a beton fölé, bekapcsoljuk az utánégetőt és végrehajtunk egy 360 fokos manővert. „Sar­kon fordulunk”, mint a jetski a vízen. A magyar Gripen flotta má­sik bemutató pilótája, Langó Viktor százados a kecskeméti repülőtér melletti honvédségi lakótelepen nőtt fel. Számára a repülés a világ egyik legter­mészetesebb emberi tevékeny­sége, a „földön" elképzelni sem tudná az életét.____ - Remegtek a lakótelep ab­lakai, amikor a MiG-21-esek egymás után felszálltak, le­nyűgöző látvány volt, amiért a legkedvesebb játékaimat is azonnal félretettem. Kamasz­korom egyik legnagyobb élmé­nye pedig az volt, amikor édes­apám elvitt az első kecskeméti repülőnapra. Tizenhat évesen kezdtem vitorlázó géppel repül­ni Jakabszálláson. A Budapesti Műszaki Egye­tem Közlekedésmérnöki Kar­árán végzett, civilként jelentke­zett vadászpilótának. - Tapolcán volt a katonai alapkiképzésünk, aminek a végén szerződéses őrvezetői rendfokozatot kaptam. Ezt kö­vette az ejtőernyős kiképzés, utána pedig Szolnokon folytat­tuk a felkészülést. A leghang­súlyosabb tárgy itt az angol és a testnevelés volt, de tanultunk többek közt repüléselméletet, műszaki ismereteket, légi jo­got, navigációt is, a tanfolyam végén pedig JAK-52-essel re­pültünk. Évfolyamomból az első csoportban utazhattam ki 2005. május 11-én Kanadába. Az alapvető repülési fogáso­kat Harward II.-n és Hawk-on sajátították el a magyar cso­port tagjai, a kiképzés műre­püléssel, kötelékrepüléssel, kis magasságú navigációval és jó néhány katonai és polgári re­pülőtér „bejárásával” zárult. A sikeres vizsga után aztán feltűzhették a „kanadai szár­nyakat”.­­ Ezt a jelvényt kapják azok, akik teljesítik a különféle re­pülési­­ teszteket, és­ a civil sza­bályoknak megfelelő műszer­repülő képesítést is szereznek, mert Kanadában azt mondják: „először kiképzőnk pilótának, aztán majd lehetsz katonai pilóta.” A harcászati kiképzé­sünk a Cold Lake légi bázison volt, ahol többek közt már a légi harcot, az elfogást, a földi célok leküzdését és a négygépes csa­pásmérést is gyakoroltunk. A tanfolyam elvégzése után 2007-ben szerződéses hadna­gyi rendfokozattal Langó Vik­tor a Puma század beosztott repülőgép-vezetője lett, hivatá­sos állományba vették, majd rö­videsen a bázis repülőműveleti főnökségére helyeztek, ahol je­lenleg részlegvezető-helyettes­ként dolgozik. A pilóta tavaly nősült, kisfia, Zsombor hat hó­napos. Langó Viktor százados lételeme a repülés, a „földön" el sem tudná képzelni az életét. Varga Szabolcs őrnagy már rutinos bemutatópilótának számít, 2005-ben Zümit, az átfestett Albatrost repülte Langó Viktor HIRDETÉS KÖZLEMÉNY Tájékoztatjuk a Tisztelt Felhasználókat, hogy az FGSZ Földgázszállító Zrt. 2013. augusztus 09.10.00 és 2013. augusztus 09.14.00 óra közötti időszakban Pálmonostora településen az összes felhasználót érintően az üzemeltetésében lévő földgázszállító rendszeren gázszolgáltatási szünettel járó karbantartási munkát végez. Kérjük a Tisztelt Felhasználókat, hogy a veszélyhelyzet megelőzése és a szolgáltatás zavartalan újraindítása érdekében a fenti időszakban a gázmérő előtti főcsapot zárva tartani és a gázvételezést szüneteltetni szíveskedjenek. Türelmüket és megértésüket köszönjük! Égáz-Dégáz Földgázelosztó Zrt. 2013. AUGUSZTUS 2., PÉNTEK Kutyákat mentettek meg a tűzoltók tázlár A csontsovány kölyköknek már csak óráik voltak hátra Gyakorlatozó tűzoltók mentet­tek meg két éhező kutyakölyköt a tázlári ősborókásban. A tűz­oltók egy terepgyakorlaton vettek részt, amikor ráleltek a lesoványodott, felpuffadt hasú kutyákra. A kölyköket előbb a halasi tűzoltó parancsnokságra vitték, majd a Kiskunhalasi Ál­latvédő Egyesület tagjai vették gondozásba őket. Az ebek Gyapjas János tűz­oltó őrnagynak, a Bács-Kiskun Megyei Igazgatóság katasztrófavédelmi igazgatóhelyette­sének és Szegedi Szabolcs tűz­oltó századosnak köszönhetik, hogy megmenekültek. Az erdő­tűzveszélyes területen végzett gyakorlatról már visszafelé tar­tottak a tűzoltók, amikor rálel­tek a magatehetetlen állatokra. A keverék kölyköknek már csak óráik lehettek hátra, ami­kor megtalálták őket. A gyors orvosi ellátást követően azon­ban jók az esélyeik az életben maradásra. A kölykök a szer­vezetükben felgyülemlett víz miatt teljesen felpuffadtak. Az egyik kutyust katéterezni is kellett, így sikerült megszaba­dítani másfél liter folyadéktól. A hosszú ideje éhező kis­kutyákat most fokozatosan szoktatják vissza a rendszeres táplálkozásra. Az egyik önkén­tes állatvédő fogadta be őket. Remélhetőleg sikerül jó gazdát találni a kölyköknek. ■ T. K. Talán szerető gazdára lelnek *

Next