Állami Tanítóképezde, Baja, 1873

A „métermérték“ gyakorlati ismertetése. 1876. január 1-vel lép életbe országunkban is a múlt szá­zadban francia tudósok által megállapított, a tudomány birodal­mában általánosan használt, egyes országokban a közéletben már meghonosodott új mérték, melynek alapja a méter. Azon kérdés lett felvetve, nem lehetne-e a természetben, minden önkénytől men­­ten, oly határozott mértékegységet találni, melyet azon esetre is bírna az ember újból meghatározni, ha minden szabályzó, mester­ségesen készített mérték elveszne ? A feladat meg lett oldva, mert a métert úgy találták, hogy földünk felületén egy délkor 10 millio­­mod részét meghatározták, s az igy talált vonalat, mely körülbelül 3' 2"-el egyenlő­í­tették az új mérték alapjául. Ezen alapmér­­tékből 10-el való osztás és szorzás által oly hosszmértéket nye­rünk, melylyel a csak górcsövel látható vonal hosszát és az égi testek távolságát pontosan kifejezhetjük, melyek négyzetei a legki­sebb és legnagyobb területek meghatározására alkalmasak s melyből Kolumbus tojásához hasonló egyszerű módon valamennyi ür- és súlymértéket származtatni l­ehet. Ezen mértékrendszer célszerű volta felől csak egy nézet ural­kodik, s a­mi általános elterjedését s elfogadását a közéletben illeti, az csak az idő kérdése lehet. Kétséget nem szenved, hogy az átmeneti időszak nehéz lesz és sok bonyodalmat fog okozni, de ha ezen túl estünk, oly mérték birtokában leszünk, mely célszerűsége s egyszerűsége által bőven kárpótolni fogja ezen bonyodalmakat. Hogy az átmenet megköny­­nyítessék, hogy az új mérték alapos ismerete mentül jobban eleve is elterjedjen, legtöbbet lehet az iskolának hatnia, leginkább azon

Next