Állami Balassi Bálint gimnázium, Balassagyarmat, 1913

tanulmányi kérdések gyors elintézése, megvitatása élénk gyakorlati is­kola volt ; mindenkinek véleményét méltányolta és mégis megvolt mindig a saját határozott egyéni véleménye. Az ifjúság életét az isko­lán kívül is éber figyelemmel kísérte, atyai gondja mindenre kiterjedt, atyai intelme hatástalan nem maradt. Az iskolán kívül is talált mindig tennivalót és ragyogó ékesszó­lása hamar tettre serkentett mindenkit; az a művelődési intézmény, melyet pártfogásába vett, egyrészt kitartó munkája, másrészt meggyőző és buzdító szózata által hatalmas lendületet nyert. A társadalom min­den terén tehát tárt karokkal fogadták, de ő maga is szívesen fogott hozzá minden munkához, de leghatalmasabb nyomot hagyott hátra az a munkája, amelyet a nógrádmegyei múzeum és a balassagyarmati dalegylet érdekében kifejtett. Nemcsak ékes szólását, de arany tollát is felhasználta a nemes célok érdekében. Művei: A szatmárnémeti-i Dalegyesület, A nógrád­­vármegyei Muzeum és a nógrádvármegyei Muzeum épületének törté­nete, „Mikes Kelemen“ stb. Jaskovics Ferencz Eperjesen született 1860-ban, itt végezte el a gimnáziumot, a bölcseletet a budapesti tudomány-egyetemen hallgatta, hol a magyar és német nyelvből, irodalomból és a bölcseletből nyert kitűnő oklevelet. Önkénytesi évét leszolgálván tartalékos hadnagyi rangot nyert. 1884-ben a szatmárnémeti-i kir. kath. főgimnáziumban nyervén tanári alkalmazást, 17 évet töltött ottan körülvéve tanítványainak, kartársai­nak, elöljáróinak és egész környezetének szeretetétől, becsülésétől. 13 évi távolléte után is a legmelegebb rokonszenv hangján emlékeznek meg róla ottan. Ott is époly hasznos, kedves és tevékeny tagja volt a társada­lomnak, miként itten, állandó emlékül hagyta nekik a szatmárnémeti­ i Dalegyesület történetét. 1901. szeptemberében, az intézet második évében lett a balassa­gyarmati főgimnázium id. igazgatója, 1902. dec. 6-án rendes igazga­tója. A város nehezen szerzett, féltve őrzött új intézményét jobb ke­zekben nem láthatta, mint az övében, az egész lénye összeolvadt avval, amily fáradozással gondozta, oly örömmel szemlélte, miként növekedik, erősödik és fejlődik iskolája. A közönség elismerésének első maradandó jele az a fényes zászló, melyet kérelmére bőkezű adakozás szerzett. Az intézet először a szé­­csényi Rákóczi-ünnepen vett részt vele; Rákóczi zászlótartójának méltó unokája vezette a fejedelem dicsőségére a csapatot. De megnyilvánult a közönség elismerése akkor, midőn az első érettségi vizsga után a

Next