Állami Községi Polgári Iskola, Balassagyarmat, 1895

1. Jelentés az 1895—96-ik tanévről. A tanév kezdete. A b.-gyarmati államilag segélyezett köz­ségi polgári fiú- és leányiskola tanulóinak felvétele augusztus hó 30. és 31-én, szeptember hó 2. és 3-ik napján történt; augusztus 29. és 30-án tartattak meg a felvételi és javító vizsgálatok. Ez időben és a tanév folyamában beiratkozott: A) a fiúiskolá­ban, az I-ső osztályba 72, a II-ikba 48, a III-ikba 45, a IV-ikbe 31, az V-ikbe 16, a VI-ikba 8, összesen 220 tanuló. B) A leányiskolában az I-sőbe 51, a II-ikba 27, a III-ba 30, a IV-be 22, összesen 130 tanuló. A beirt tanulók közül 307-en mint haladók, 9-en sikeres javító és 12-en felvételi vizsga alapján bocsáttattak a magasabb osztályba, míg 11 mint ismétlő, múlt évi osztályában visszatartatott. Az I-ső osztály a tanulók nagy száma miatt két párhuzamos la) és Ib) osztályra osztatott. Iskolai rendtartás. A beiratásokat­ megelőzőleg augusztus 27-én tartatott a tanítótestület alakuló értekezlete, melyen meg­­állapittatott a tantárgy- s óra-beosztás s ennek alapján a heti órarend; ekkor kijelöltettek az osztályfőnökök és megválasztattak a tanítótestületi tisztviselők. Az iskolai év ünnepélyes megnyitása szeptember hó 4-én volt, mely napon az igazgató a tanítótestület jelenlétében felol­vasta és megmagyarázta az iskolai fegyelmi­­ rendszabályokat. Az iskola belső vezetése és rendtartása általában az érvény­ben álló miniszteri »Utasítás« és egyéb rendeletek által megje­lölt utakon haladt; a tanítótestület a hatáskörébe tartozó ügye­ket közös és külön-külön tartott havi értekezleteken tárgyalta és intézte el; általában belügyeit 3 közös és 11­-11 külön fiú- és leányiskolai értekezleten végezte el. Ezen értekezleteken tárgyaltuk a kir. tanfelügyelőségtől, az iskolaszéktől stb. leérkezett hivatalos leiratokat, rendeleteket; itt nyertek megoldást a fontosabb fegyelmi ügyek is. A rendes tanács­­kozmányok alkalmával ellenőrizve lett a végzett s a jövőre elő­irányzott tananyag; itt megbíráltatott annak módszeres tárgya­lása is.

Next