Állami Községi Polgári Iskola, Balassagyarmat, 1946
des nap, a Mária Kongregáció tevékeny munkálkodása, a hitoktatók intelmei és a tanári testület éber felügyelete hatásosan elősegítette a tanulók valláserkölcsi fejlődését. Nyelvi, népi kincseink megismertetése, történelmünknek az új idők szempontjai szerinti átértékelése a hazafias nevelést szolgálta. Négy puszta falból álló, ablaktalan iskolánk lakhatóvá, sőt barátságossá varázsolása, a berendezési tárgyak tatarozása, maguk készítette szemléltető eszközökkel történt felszerelése az országos újjáépítő munkába való bekapcsolódást jelentette. Az építő munkából minden tanuló egyformán kivette a részét. Ezzel, valamint a magyar nyelvi, történelmi és társadalmi ismereteket nyújtó tanórákon, iskolán kívüli jótékonysági egyesületekben tett szolgálatokkal nevelődött tanulóifjúságunk demokratikus, szociális gondolkodásúvá. fiúi testnevelést a leányoknál Hebeltné Gindert Magit r. tanár, a fiúknál Hajnár Vilmos általános iskolai tanító látta el. Üvegezetlen ablakú, fűthetetlen tornaterem állott rendelkezésükre. Ennek ellenére, részben az osztályban és a folyosón, majd az udvaron mégis folyt a testnevelés és az önfeláldozó testnevelők az év végén szépen megrendezett tornaünnepéllyel bizonyították be, hogy az élettelen felszerelést az élő, erős akarat és kitartás pótolhatja. Ai növényvédelem és növénygondozás idevonatkozó kérdéseit a mezőgazdaságtan órákon beszélték meg. Egy kis gyakorlóterülettel is rendelkezik az iskola. A 111.—IV. osztályos fiúk Kollárovits László ált. iskolai tanító szakszerű irányítása mellett itt gyakorolták elméleti ismereteiket. A „Madarak és Fák napjá“-t kedves kis műsoros ünnepség keretében a városi ligetben tartottuk meg. h) (A tanulók magaviselete, rendszeretete, előmenetele az előző évihez viszonyítva erősen javult. Hogy még mindig nincs azon a szinten, mint a béke éveiben, annak oka a háború okozta életszínvonal csökkenésében keresendő. Sok a szegénysorsú, nélkülöző tanuló, ruha, cipő, tankönyvhiány, hiányos táplálkozás, a szülők távolléte miatt felügyelet nélkül maradt otthon az okai igen gyakran a féleredménynek, esetleg a teljes eredménytelenségnek. Ezeknek a körülményeknek figyelembevétele eredményezte a fiú osztályok főnökeinek azt az elhatározását, hogy áprilistól kezdve délutánonként az ő felügyeletük alatt saját osztályaikban készülhettek elő a másnapi órákra a tanulók. A félévihez viszonyított év végi tanulmányi eredmény 40%-os emelkedést mutat. i) A szülői házat az osztályfőnökök több ízben meglátogatták. A tanulók szociális viszonyairól szerzett tapasztalataikról a tanári gyűléseken beszámoltak, statisztikát készítettek és ezt a vármegyei szociális felügyelőséghez is továbbították. j) (A szülői értekezleteken az időszerű kérdések megbeszélése folyt. Őszszel az iskola fűtéséhez szükséges anyagi támogatás megbeszélése volt az értekezlet tárgya. Március elején Csaláné Loysch Edit a tbc. néppusztító betegségről és az ellene való védekezésről tartott felolvasást. Májusban Kaszner Olga ismertette a VKM-nek a fakultatív hitoktatásról kiadott tájékoztatóját.