Állami Községi Polgári Leányiskola, Balassagyarmat, 1931
megvizsgálta az iskola pénz- és vagyon kezelését. Ép úgy teljesen rendben levőnek találta az anyagiak ügykezelését, mint Nagy László polg. isk. felügyelő-igazgató úr a magánvizsgálatok előkészítését, amelyeknek vezetésére Ceglédről fáradt el hozzánk. 13. Az iskola jótékonysága. A tanári testület havonta 9 P-vel segélyezi a város szegényeit, ami évente 108 P-t jelent. Az Ingyen Szén-és Faegyletnek ez évben összesen 60 P-t juttattunk. Ezenkívül a tanártestületi tagok állandóan segélyezik a helybeli r. kath. árvaházat, nőegyletet, Stefánia Szövetséget és Vöröskereszt Egyesületet. A növendékek körében segélyezésre pénzt nem gyűjtöttünk s így e címen a szülőket nem terheltük meg. Csupán az Ifj. Vöröskereszt utján igyekeztek lányaink a szűkölködőket ruhaneművel segélyezni. 14. A tanulók segélyezése. Nagyobb arányú anyagi támogatásban, sajnos, nem tudtuk részesíteni szegénysorsú gyermekeinket, illetőleg azoknak az életforrások kiapadását sínylő, férőhelyet kereső, vagy legjobb esetben létminimumból tengődő, gonddal sújtott szüleit. Azt elnéztük, hogy a tandíjak most már havi adagokra bontva folytak be. Akiknek még ez is nehezükre esett, azok számára jótékony egyesületek könyör-adományait igyekeztünk biztosítani. Ifj. Vöröskereszt Csoportunk 7 növendék II. félévi tandíját fizette ki. Jótékonyságunk főforrása: Segélykönyvtárunk pedig 99 növendéket látott el 447 db. tankönyvvel 1819 P értékben. 15. Magánvizsgálatokat két ízben tartottunk az isk. év folyamán: dec. 19 én s a tanítási év végén. A karácsonyi időpontban 2, júniusban 14 magántanuló kért és kapott részben a kir. főigazgató úrtól, részben a tanártestülettől vizsgálati engedélyt. Az utóbbiak közül egy visszalépett. Magánvizsgálatainkat mindkét alkalommal Nagy László ceglédi polg. isk. felügyelő-igazgató úr vezette nagy pontossággal, türelemmel, kiváló paedagogiai érzékkel és sok jóindulattal 16. A tanítási év befejezése, a.) Rendes tanulóinknál az összefoglaló ismétléseket — az új rendelkezés értelmében — már június hó 3.-án megkezdtük. E napon tartottuk meg minden felekezet szépsikerű hittan-vizsgálatát. A következő hat napon át is folyt a gyümölcsszüret. A leszedése az ismeretfák tanügyi termésének, annak, amit egész évi fáradságos munkájával érlelt a tanártestület Csaknem mindenütt gyönyörűséggel járt a szüretelés Mert bár néhol kevés volt a fán, másutt még éretlen volt a gyümölcs, s bár fagy érte, szél rázta, rovar pusztította, darázs kikezdte, szóval kárt tettek benne a betegségek, mulasztások, feledékenység, vagy a tehetség-, szorgalom-, kitartás-hiány , mégsem panaszkodhatunk. Sőt megbékülve gazdasorsunkkal s a tőlünk nem függő termésrontó körülményekkel, évi termésünket jónak, némely termelésiágban meg éppen kiválónak minősíthetjük. A megfontolt, értelmes, szép feleleteknek egész sorát hallottuk, pedig az ismeretanyag — a termés, amit a fáknak hordaniuk kell — egy-egy ágon bizony már olyan dús, hogy nem ártana ritkítani, revisió alá venni. b) Míg az összefoglaló ismétléseken értelmi fejlődésükről adtak számot növendékeink, a rajz- és kézimunka kiállításon kéziügyességükről tettek tanúbizonyságot. Hogy tanáraik lelkiismeretes, buzgó fáradozása mellett e téren is dicséretes haladást tettek, igazolták a közszemlére tett rajzok, kézimunkák. A rajzok az oktatás menetének fokozatait tüntették fel. Volt köztük vonalvezetés, ecsetgyakorlat, előrajzolt formák festése, síkformákban való tervezés, szemlélet utáni rajzolás , festés, betűformában való terve-