Állami Községi Polgári Leányiskola, Balassagyarmat, 1931

megvizsgálta az iskola pénz- és vagyon kezelését. Ép úgy teljesen rend­ben levőnek találta az anyagiak ügykezelését, mint Nagy László polg. isk. felügyelő-igazgató úr a magánvizsgálatok előkészítését, amelyeknek vezetésére Ceglédről fáradt el hozzánk. 13. Az iskola jótékonysága. A tanári testület havonta 9 P-vel se­gélyezi a város szegényeit, ami évente 108 P-t jelent. Az Ingyen Szén-és Faegyletnek ez évben összesen 60 P-t juttattunk. Ezenkívül a tanártes­­tületi tagok állandóan segélyezik a helybeli r. kath. árvaházat, nőegyletet, Stefánia Szövetséget és Vöröskereszt Egyesületet. A növendékek körében segélyezésre pénzt nem gyűjtöttünk s így e címen a szülőket nem terheltük meg. Csupán az Ifj. Vöröskereszt utján igyekeztek lányaink a szűkölködőket ruhaneművel segélyezni. 14. A tanulók segélyezése. Nagyobb arányú anyagi támogatás­ban, sajnos, nem tudtuk részesíteni szegénysorsú gyermekeinket, illetőleg azoknak az életforrások kiapadását sínylő, férő­helyet kereső, vagy leg­jobb esetben lét­minimumból tengődő, gonddal sújtott szüleit. Azt elnéztük, hogy a tandíjak most már havi adagokra bontva folytak be. Akiknek még ez is nehezükre esett, azok számára jótékony egyesületek könyör-adományait igyekeztünk biztosítani. Ifj. Vöröskereszt Csoportunk 7 növendék II. félévi tandíját fizette ki. Jótékonyságunk fő­forrása: Segélykönyvtárunk pedig 99 növendéket látott el 447 db. tankönyv­vel 1819 P értékben. 15. Magánvizsgálatokat két ízben tartottunk az isk. év folyamán: dec. 19 én s a tanítási év végén. A karácsonyi időpontban 2, júniusban 14 magántanuló kért és kapott részben a kir. főigazgató úrtól, részben a tanártestülettől vizsgálati­ engedélyt. Az utóbbiak közül egy visszalépett. Magánvizsgálatainkat mindkét alkalommal Nagy László ceglédi polg. isk. felügyelő-igazgató úr vezette nagy pontossággal, türelemmel, kiváló paeda­­gogiai érzékkel és sok jóindulattal 16. A tanítási év befejezése, a.) Rendes tanulóinknál az össze­foglaló ismétléseket — az új rendelkezés értelmében — már jú­nius hó 3.-án megkezdtük. E napon tartottuk meg minden felekezet szép­sikerű hittan-vizsgálatát. A következő hat napon át is folyt a gyü­mölcs­szüret. A leszedése az ismeretfák tanügyi termésének, annak, amit egész évi fáradságos munkájával érlelt a tanártestület Csaknem mindenütt gyönyörűséggel járt a szüretelés Mert bár néhol kevés volt a fán, má­sutt még éretlen volt a gyümölcs, s bár fagy érte, szél rázta, rovar pusz­tította, darázs kikezdte, szóval kárt tettek benne a betegségek, mulasztá­sok, feledékenység, vagy a tehetség-, szorgalom-, kitartás-hiány , még­sem panaszkodhatunk. Sőt megbékülve gazda­sorsunkkal s a tőlünk nem függő termésrontó körülményekkel, évi termésünket jónak, némely termelési­ágban meg éppen kiválónak minősíthetjük. A megfontolt, értelmes, szép feleleteknek egész sorát hallottuk, pedig az ismeretanyag — a termés, amit a fáknak hordaniuk kell — egy-egy ágon bizony már olyan dús, hogy nem ártana ritkítani, revisió alá venni. b) Míg az összefoglaló ismétléseken értelmi fejlődésükről adtak számot növendékeink, a rajz- és kézimunka kiállításon kézi­ügyességükről tettek tanúbizonyságot. Hogy tanáraik lelkiismeretes, buzgó fáradozása mellett e téren is dicséretes haladást tettek, igazolták a közszemlére tett rajzok, kézimunkák. A rajzok az oktatás menetének fokozatait tüntették fel. Volt köz­tük vonalvezetés, ecsetgyakorlat, előrajzolt formák festése, sík­formákban való tervezés, szemlélet utáni rajzolás , festés, betűformában való terve-

Next