Balatonvidék, 1902 (6. évfolyam, 1-26. szám)

1902-02-23 / 8. szám

BALATONS VJ1.KK ter-gomb­ bicska meg is van. Mi több, értenek gombostű-gyárak is a vezetésé­hez. Nálunk ? ! Untig elég, ha a fiu el­végzi a jogot. A patvarba is. magyar nemes csak nem fog a csehek, tótok, morvák sat. potvora népség dolgába avatkozni ? Mindenki tudja, hogy ez nem okos beszéd, de ám ki merne szembe szállni azzal az áramlattal, mely felülről jön?! Hiszen a kicsinyek örök időktől fogva a nagyok utánzásával akarják eltüntetni kicsiségüket. Már a jó Aesopus bácsi napjaiban fuvalkodott is igy vala ez, miként a fel­békáról s az ökörről meg­ivott meséjével tudtunkra adja. Szint­azonképen már akkor is az történt, hogy az erőlködő béka megpukkadt. S nálunk immár mégsem az a lényeges, hogy ki mekkora, hanem hogy mekkorának lát­szik. S mivelhogy az a hit járja, hogy az az ur, aki nem dolgozik, hát min­denki csak annyit dolgozik, amennyit »muszáj« s azon igyekszik, hogy azt a keveset se igen lássák meg az emberek. Ha a napidíjas urat rajt csipi az em­ber, hogy némi díjazásért otthon is kör­möl, siet kijelenteni, hogy szívességből teszi -csak. Mert az baj volna, ha meg­tudnák, hogy a fizetése bizony nem elég a megélhetésre. S ha ő nagysága véletlenül tüt és cérnát vesz a kezébe, a váratlanul betoppanó látogatónak men­­nyire siet megmondani bizonyos mosoly­gással, hogy csak unalmából vette elő ezt a munkát, de bizony már nem megy, elszokott a varrástól. S erősen hiszi, hogy ez úri dolog és dicsőség. No, és a szabómester utcán a kész mennyiért vinné végig az öltönyt, vagy a cipész a kész cipőt? ! Hogy akik nem ismerik s külseje után talán w-nak nézik, azok is lássák, hogy ő csak olyan ember, a­ki csak a két keze munkájából él ? ! Inkább kevesebbet eszünk, vagy egy kissé több adósságot csinálunk, de azt meg kell mutatni, hogy külömbek vagyunk .... mint a­mik vagyunk. Így aztán logy a vagyon, nő az adósság. Még az a csúf, az az igazán undo­rító »pletykát is ebből fakad. Mert úgy okoskodunk, ha már én nem lehetek na­gyobb, vagy fényesebb, mint a­milyen vagyok, hát akkor megkisebbítem, vagy befeketítem a másikat, hogy legalább látszassam külömbnek. Mert a­ki dolgo­zik, az nem ér rá mások dolgával tö­rődni. Az nem a léhaság, nem a stréber­ség, nem a nagyzás útján akar boldo­gulni, hanem a becsületes munka révén. S az ilyen ember nem is jut Aesopus békájának sorsára. Nagy igazság van Unterberger Ferenc mondásában: " Egész­séges ember nem szorul a koldulásra, azt tapasztalásból tudom.­ Vajha ne volnának oly ritkák az Unterberger-féle emberek ! ! Bár az ilyen Széchenyi-szabású magyarok volnának többségben, hogy ezek utánzása volna az »úri dolog.­ Mert hiszen kétségtelen dolog, hogy ha az uralkodó jel­ző a >munka­ lenne, ha­ az Unterbergerek nem volnának kivételek, akkor a dolog­talanság, a henyélés nem volna olyas­valami, a­mi salonképessé teszi az em­bert. Bizony, bizony szomorú dolog az, hogy mikor ódát kellene írni, az ember keze önkénytelenül is az elégia húrjait pengeti. De lehet-e az másként ? ! Hiszen Unterberger élete nyitott könyv s mag­vasabb, igazabb, tartalmasabb minden dicséretnél, a melyre nem is szorul. S a másik oldalon ott van az általános el­szegényedés, a kétsort beej­tő ipari és gaz­dasági pangás, melyet hiába próbálnak szép szavakkal orvosolni. A város meg Unterberger arcképét a városház tanácsterme számára is meg­festette. Jó, helyes dolog ! Csak hadd legyen ott a városháza termében a szelid tekintetű, nyugalmas megelégedést sugárzó arckép. Hadd le­gyen az az emléktábla Unterberger há­zán. Intésül, buzdításul, például. Szüksé­günk van rájuk. Ezekről felénk ragyog az igazság, hogy az ember kéz munkája, mely a Teremtőt utánozza, valamit al­kotván az alaktalan anyagból, szép, hasznos és szükséges. Örülünk, hogy az iparosság Unter­berger emlékét tiszteletben tartja és megőrzi, mert bizony ez az Unterberger Ferenc az volt, aki semmiből izzadással vagyont teremtett, de magának csak polgártársai becsülését tartá meg s min­denét polgártársainak adá. 1902. február 23. A pápa jubileuma. 1878—1902. Ez év fontosabb eseményei közt minden­esetre egyik kimagasló XIII. Leónak, az egy­ház fejének huszonötéves jubileuma. Az isteni gondviselés intézkedése szerint immár ennyi ideje, hogy az egyházat, mint Krisztus földi helytartója kormányozza. A világ összes püspökei örömünnepélyeket rendeznek e ritka évforduló alkalmából. Köztük egyházmegyénk főpásztora a következő rendeletet intézte pap­jaihoz : 1. „Böjt II. vasárnapján a t. lelkész urak hirdessék ki a szószékről, szentséges Atyánk­nak s az egész kath­olikus világnak örvendetes nagy ünnepét, felszólítva a híveket, hogy az ezen alkalomból jövő vasárnap, mint 0 Szent­sége koronáztatásának évfordulóját megelőző napon tartandó ünnepélyes isteni tiszteleten részt vegyenek s hálát adva az isteni Gondvi­selés nagy kegy­elméért, 0 Szentségének jólé­téért s boldog további uralkodásáért buzgón imádkozzanak." '2. „Böjt III. vasárnapján székesegyházunk­ban s minden plébániai és szerzetesi templom­ban ünnepélyes szent mise tartandó, a mely szent mi­sét Te Deum előzzön meg ; a mise vé­gén pedig az Oltáriszentség kitételével elmon­dandó a hit-, remény-és szeretetről szóló imád­ság, egyi Miatyánk-kal és Üdvözlég­'-gyel, az­után a Tantum ergo és Genitori Genitoque elé­nekeltetvén, áldás adatik, mely után a Hol szent Péter énekeltetik." ..Ezen ünnepélyes szent misén a róm­. kath. iskolák tanulói tanítóik vezetése mellett, a kath. körök és egyesületek testületileg jelen­jenek meg." 3. „Ugyanazon napon délután szintén ünnepélyes isteni tisztelet tartandó, a melyen az Oltáriszentség kitétele mellett a Jézus Szentsé­ges Szivéről szóló litánia mondassák. Az isteni­tisztelet végeztével pedig szólaljanak meg a templomok összes harangjai és egy fél óráig hirdessék a híveknek a kath. Egyház örömünnepét." 4. „Az ünnepélyes hálaadó isteni tisztelet alatt péterfillérek a hivek előzetesen gyűjtessenek. Az adakoz­ásra felszólitandók, a begyült összegek pedig a kerületi esperesek utján hoz­zám felterjesztendők." 5. „A fennhatóságom alá tartozó r. k. is­kolái, tanulói a jubileum napján, március 3-án szintén szent­misét hallgassanak s a templom­ból az iskolába visszatérve ünnepélyt tartsanak, melyen a tanítótestület egyik tagja vagy a hitoktató a napnak jelentőségét ismertesse, szentséges Atyánk dicsőséges uralkodását mél­tassa, a tanulók pedig szavaljanak s alkalmi énekeket adjanak elő. E napon iskolai szünet legyen." (i. „Végül az egész jubileumi év alatt minden ünnepélyes isteni tisztelet befejezéseül a Hol szent Péter énekelendő­" szerelméről említést tesz. Csak igaz érzés tol­mácsai e sorok: „Mint földhöz a magas, ragyogó csillagok, Én hozzád annyira, vagy tán messzebb vagyok ; De volnál bár hozzám még kétszer annyira, Lelkemnek le kéne e­zért harcolnia." (Éjjeli bv.) Azonban, mint látszik, az imádott nem volt méltó hozzá, mert »Szép kedvesem” c. izzó szenvedél­lyel irt s merész kifejezései által Petőfire emlékeztető versében keserű szemrehá­nyás van : „Szép vagy, de csábító vagy ; Álmodban is hazudnak ajkaid. A szó, mely bűvös ajkadon fagy, Nem tudja, mi a hűség és a hit /" Nem csuda, ha költőnk, ki oly kevés örö­möt élvezett, a világot egy puszta sírveremnek látja, melyre a feledés kr sirverset. E puszta vi­lágban kerthez meri ugyan hasonlítani kebelét, de ennek is­­ egyetlen virága hervadó szere­lem . . . .« Valóban ráillik, a mit »A rózsa halála« c. regéjében ír, hogy őt­­ soha derülten, mindig talpig gyászban« látjuk. Lantjának másik uralkodó vonása : a haza­szeretet. Ebből az érzésből fakadnak: A dicső­ségről, Mért fénylik a csillag? Induló, Adja­tok egy szót, Hallgass el ! c. versei. Leghíresebb költeménye »A dicsőségről.« Erről mondta Petőfi, hogy szerzőjétől sokat vár. Hazafias verseinek hangja, kifejezései, tár­gyai élénken bizonyítják, hogy költőnk meste­rének Petőfit tekintette. Ugyanaz a büszke dac, szilajság szólal meg hazafias lantján, mint a Petőfién. Lelkesedve zengi, hogy a kard akkor fog kihullani a honfiak kezéből : „Majd ha elvonul a rabság éjszakája , béke és szabadság napja kél utána." Ámde ő nem álmodoz merészen a világsza­badságról, mint mestere, Petőfi, bár meg van győződve a haza feltámadásáról s a szabadság felvirradásáról. E két eszmének rajongó szeretete adja ke­zébe a kardot , elhagyva minden örömöt, a­miért még egy ifjú élet sóvároghat. Ez az érzelem mondatja vele e szép sorokat : „Szivem tégedet szeret Életben, halálban, Ott, leszek hazám ! veled A vész órájában." Idegenben irt versei mind sötétebb hangu­latúak lesznek. »A szebb jövendő bűvös képe« hiába int feléje ; az ő sorsa csak az, hogy min­denkitől elhagyatva éljen s vágyó szemet vessen az elmúlt jobb napokra, ott az emlékezet kéklő távolában. Meghatóan írja Lévay Józsefnek Josepstadt­ban, 1850. máj. 11. »A nap épen nyugovóban van. Az ablakom alatti sikátoron egy hosszú árnyék képződik, később összevegyülendő az éjszakával. Én láttam ezt az árnyékot, mint erőt­len homályt keletkezni. Éreztem szárnyainak sú­lyát, mikor reám nehezedett, láthatatlanná tevén egymásnak a rokonfeleket. Megérem-e a hajnalt, mikor azt a sugárok elverik ! ?« A fiatalon elhalt költő műveit Lévay Jó­zsef adta ki az Olcsó Könyvtárban, rövid élet­rajzzal, melyet én is követtem. Soraimnak egyéb céljuk nem volt, mint hogy a márciusi nagy napok közeledtével fel­idézzem egy szegény forradalmi költő emléke­zetét, ki a hazának mindenét odaadta s ki ál­dozatáért még eddig nem kapott semmit. Azt akartam, hogy a költő jóslata : »Mint árnyékod nem hagy helyén meleget, ugy kihűlt már a te emlékezeted« —ne teljesüljön egészen ; hogy a­ki teljes életében elhagyatottságról pa­naszkodott, annak szülőháza és sírja ott a zánkai temetőben ne legyen elfelejtve ! Lakatos Vince dr.

Next