Balkon, 2008 (16. évfolyam, 1-12. szám)

2008 / 2. szám

2_ 2 0 0 8 időben rendezzük el, akkor az utolsó és egyben legnagyobb méretű festményen (Temetés) a Baader, Ensslin és Raspe temetéséről készített fotó ismerhető fel, az elsőről pedig a fiatal Ulrike Meinhof néz vissza ránk álmodozó, romantikus tekintettel (Fiatalkori portré). A kezdet és a vég között helyezkednek el a terroris­ták haláláról és elfogásáról szóló képek. Ezek között található az a két festmény is, amely eredeti fotóként szinte kultikussá vált baloldali körökben: Holger Meins meztelenre vetkőzik egy harckocsi ráirányuló ágyúcsöve előtt (Őrizetbe vétel 7, Őrizetbe vétel 2). Nagyjából ezután következik Cudrun Ensslin elfogása, aki bájo­san és vidáman - „mint egy popsztár" - mosolyog bele a kamerába. Majd jönnek a halottak. Először Ulrike Meinhof feje háromszor is a halálos zsinór (már az ő öngyilkossága sem volt egyértelmű) mély nyomaival 1976-ból (Halott 7, Halott 2, Halott 3). Azután pedig a lelőtt Andreas Baader teste kétszer (Lelőtt férfi 7, Lelőtt férfi 2), egy kép Baader cellájáról rengeteg könyvvel (Cella), és egy a lemezját­szójáról, amelybe állítólag a pisztolyt rejtette (Lemezjátszó). Végezetül pedig a cellája plafonjáról lógó Gudrun Ensslin (Akasztott). A közeli felvételektől eltekint­ve az arcvonások és a figurák gyakorlatilag felismerhetetlenek, de a közismert sajtófotók és Richter nyilatkozatai alapján tudható, hogy melyik kép pontosan mit „ábrázol". A festő egy 1989-es sajtókonferencián röviden kommentálta is a festményeket: „Hogy mit is festettem? Háromszor a lelőtt Baader. Háromszor a felakasztott Ensslin. Háromszor a halott Meinhof feje, miután levágták a zsinórról. Egyszer a halott Meins. Háromszor Ensslin neutrálisan (majdnem, mint egy popsztár). Aztán egy nagy, nem specifikus temetés; egy könyvespolc által dominált cella; egy néma, szürke lemezjátszó; Meinhof burzsoá módon szentimentális fiatalkori portréja, kétszer Meins elfogása, akit arra kényszerítettek, hogy megadja magát a rászegeződő állami hatalomnak. Mindegyik festmény fakó, szürke, többnyire rendkívül homályos és diffúz. Jelenlétük a válasz, a magyarázat és a vélemény alig elviselhető visszautasításának rettenetét testesíti meg. Nem vagyok benne biztos, hogy ezek a képek bármit is kérdeznének, reménytelenségükkel, elhagya­­tottságukkal és részrehajlás nélküliségükkel inkább ellentmondásokat kelte­nek.”29 Richter bármennyire is próbál tárgyilagosan, és visszafogottan nyilat­kozni, egy dolog nyilvánvaló: az egyén és az állam konfliktusában az egyénnel szimpatizál. Kétszer is megfesti a tankkal farkasszemet néző Holger Meinst. Az is igaz viszont, hogy Ulrike Meinhof halott feje - a halál értelmetlenségét 29 Gerhard Richter: Notes for a Press Conference, November-December 1389. In: Gerhard Richter: The Daily Practice of Painting. Writings and Interviews. 1962-1993. Thames and Hudson, London, 1995. 175. A nyilatkozatból az is nyilvánvaló, hogy Richter legalább 18 képet festett, hiszen a halott Meins nem lett kiállítva, és a felakasztott Ensslin is csak egyszer jelenik meg, és a lelőtt Baaderből is „csak” kettő lett végül. A tér nyomatékosítva­­ háromszor is megjelenik. És a lelőtt, vagabond, „Clyde” Baader két­szer­­ Baadert és Meinhofot bankrablásaik és bravúros meneküléseik miatt „Bonnie és Clyde”-ként emlegette a sajtó. Vagyis akcióik nem csak a politikáról és a társadalomkritikáról szóltak. Viszont a „burzsoá” és a „szentimentá­lis” is nagyon erősen cseng: baloldali szimpáti­áról árulkodik, és arról, hogy a sajtó bűnözőnek akarta őket beállítani. Ráadásul még önreflexív is, mintegy utal a festői fotográfiát megidéző képek esztétikai hatására. És Richter tudja ezt, és mégis odavágja maró öniróniával, hogy szentimentalizmus. A záró mondat viszont minden szigorúsága ellenére is patetikus: a reménytelenség és az elhagyatottság, mint eg­zisztenciális alapélmény bármit képes felülírni. Luc Tuymans 2000-es Mwana Kitoko soroza­ tán belül a kiterített leopárdbunda (Leopárd) és a szoborszerű bennszülött férfi (Szobor), illetve a katolikus misszió épülete (Misszió) és a belga királyról elnevezett Leopoldville (ma Kinshasa) modernista épülete (Leopoldville) egészen pontosan jeleníti meg a kolonialista világképet. A festmények gyönyörűen tálalják a Kongói Krízis hátterét az idelátogató fehér, ártatlan, arisztokrata királlyal, I. Baudouinnal (Mwana Kitoko), aki úgy néz ki, mintha csak egy szafarira érkezett volna, nem pedig a Kongói Köztársaság függetlenségének kikiáltására (1960. június 30.). Vele együtt az arisztokrata pendant-jaként jelenik meg Patrice Lumumba, a fiatal, fekete-afrikai (és nem utolsósorban baloldali) entellektüel (Lumumba), aki a füg­getlenségi ceremónián demokratikusan meg­választott miniszterelnökként még beszédet sem mondhatott. A hivatalos programon kívül azonban elmondta híressé vált függetlenségi Gerhard Richter Halott 1,1988 http://bartleby71.blogspot.com/2007J0_01_archive.html

Next