Bányászati és Kohászati Lapok - Öntöde, 1957. (8. évfolyam, 1-12. szám)

1957-01-01 / 1-2. szám

2 Öntöde 1957. 1—2. sz. legények, később öntödetulajdonosok majd mind­egyike nemcsak életszemléletében többé-kevésbé művészlélek is volt, hanem azért is, mert mindig együtt éreztek az alkotó szobrász művével és munkájukban különösen a szoborkivitelezés for­mázástechnológiájában többet láttak és látnak ma is az egyszerű, vagy erősebben tagolt egyedi öntési darab beformázásánál. Arra, hogy a magyar szoboröntészet és álta­lában mondjuk a magyar műöntészet utolsó más­fél évszázados történetének kezdeti időszakát fel­derítsük, célszerűnek látszik hazánk szobrászat­történetének néhány rövid ecsetvonással történő ábrázolása. Ez a rövid összefoglalás természet­szerűleg nem tart igényt — nem is ez a célja — művészettörténeti értékelésre. * Hazánk évezredes történetének eseményei sohasem kedveztek túlságosan a művészetek, különösen nem a szobrászművészet fejlődésének. Nem tudjuk bizonyítani, de valószínűnek látszik, hogy amikor a XIV. század végén az első és a magyar történelem nagyjainak emlékszobrairól írnak, ahol Kolozsváry Márton és György nagy­váradi szobraival is találkozunk, ezeket nyilván­valóan ugyancsak a Kolozsváry testvérek önt­hették is, sőt minden valószínűség szerint viaszba formázták. Föltehető tehát, hogy az első nagyobb magyar szoboröntőde Nagyváradon volt. Későbbi feljegyzések a híres Szent László lovasszoborról is szólnak, „mely rémlik mint a nap, sulyog mint az arany“. Liber Endre szerint még akár a Kolozs­váry testvérek idejére tehető az az adat, hogy Zsigmond király egykorú „Frisspalotája“­ előtt annak ércszobra állott. Ez az ércszobor szintén nagyszabású alkotás lehetett, miután érdemesnek találták arra, hogy a XV. század második felében Mátyás király palotáját díszíthesse, amely alka­lommal Országh Mihály nádor azt újból megara­­nyoztatta­. Mátyás király palotáját számos érc­szobor­ díszítette, a palota vörösmárvány lépcsőjén pedig ugyancsak érckandelláberek állottak, ezek azonban nyomtalanul elvesztek számunkra. Ma már képtelenek vagyunk annak megállapítására, hogy azokat hol és kik kivitelezték. Az olasz alkotó művészek nevei egykori krónikákból ismeretesek ugyan, annál kevésbé a kivitelező technikusok, vagy ezek műhelyei. Föltehető, hogy Mátyás király udvarában foglalkoztatott olasz művészek Olaszországban öntették azokat, mert nem látszik valószínűnek, hogy Mátyás király udvarában e célra öntödét is berendeztek volna­. Czennerné Wilhemb Gizella a Szabad Művészet 1956. augusz­tusi számában megjelent , „Hunyadi János a magyar képzőművészetben című cikkében vi­szont azt írja, hogy „A szobrok még Mátyás éle­tében, tehát 1490 előtt, valószínűleg az 1480-as évek elején készültek a budai bronzöntő-műhely­­ben“. Sajnálatos, hogy ebben a megállapításban nem közli a budai bronzműhely létezésének bizo­nyító forrását. A török hódoltság ideje alatt a szobrászművé­szet, de minden más emlékmű készítése is meg­szűnt egy-két fürdő és mecset építésének kivéte­lével, mert egyrészt a török uralom teljesen elzár­kózott minden nyugati kultúrától, másrészt pedig a mohamedán vallás még ma is tiltja az ember­ábrázolás minden fajtáját. Az általuk épített kutakon ugyancsak nem voltak figurális díszít­mények. Egyébként is azonban a különböző me­csetek és fürdők alapjában véve csak szükség­­építmények voltak, szintén minden figurális dí­szítmény nélkül. A szükségszerű építési jelleg ért­hető is, mert a török hatalma teljességében is Pest—Budát csupán provinciális hódoltságnak tekintette. Az 1686. évi török hódoltság alóli felszabadu­lás időszakától kezdve, az elszegényedett ország­nak nem voltak sem mecénásai, sem semmiféle oly kezdeményező közös áldozatkészsége, amely pl. történelmi hőseink és egyéb közéleti, vagy iro­dalmi nagyjaink érőben történő megörökítését szorgalmazta volna. A kegyeletből állított vallá­sos szobrok, mint amilyen a Zsigmond téri (1706), valamint a várbeli (1713) és az Óbudai Szentlélek téri Szentháromság (1740) szobrok mind vagy mészkőből, vagy homokkőből készültek. A XIX. század fordulóján, mint hogyha köte­lességének vagy hivatásának érzetére döbbent volna rá Pesten is és a két Budán (Óbuda és Buda) is a polgárság. Elhatározta, hogy városaikat, a nyugati metropolisok mintájára, széppé fogják tenni. Amikor pedig a nemzeti irodalom kezdi szárnyait bontogatni és a XIX. század újságjai kezdik a nagyközönség figyelmét felhívni, főleg irodalmi nemzeti értékeinkre, egyik kőszobrot állítják fel a másik után. Boráros János fővárosi bizottsági tanácstag a fővárosi tanácshoz intézett egyik leiratában hívja fel a figyelmet, hogy a váro­sok történeti emlékeit őrizzék meg, ápolják és azokra már most fel kell hívni a jövő nemzedék figyelmét6. 1. ábra. Ferenczy István képe 1824-ből

Next