Bányászati és Kohászati Lapok - Öntöde, 1965. (16. évfolyam, 1-12. szám)

1965-01-01 / 1. szám

2 Öntöde 1965. 1. 82. 31. Nemzetközi öntészeti Kongresszus fősége részéről Dr. Ing. A. Cappon üdvözölte a ven­dégeket, majd maketten bemutatták az öntöde fejlesztési terveit. Az öntöde havonta 200 t kimondottan egyedi öntvényt gyárt, Mechanite öntöttvasból, főképpen talajformázással. A formák cement- vagy vízüve­ges keverékből és szárítottan készülnek. A gyárt­mányok között találkozunk 39 tonnás hajócsavar­ral és egy-két kilós darabokkal, amelyek formázá­sára egy pár formázógépet használnak. A magokat vízüveges és olajos homokból készítik kézi mód­szerrel. A magok rekecselésére nagy százalékban cirkonbevonatot használnak. A folyékony vasat 5 t/óra teljesítményű hideg szeles, bázikus bélésű ku­­polából kapják, olajtüzeléssel előmelegített elő­­gyűjtőn keresztül. Öntés előtt karbon-meghatáro­zást végeznek. A kokillába öntött próbát csőpostán továbbítják a laboratóriumba, ahol égetéssel meg­határozzák a karbon mennyiségét és 4—5 percen belül köztik az eredményt. Az öntés teáskannasze­­rűen kiképzett üstből történik. Az üzem selejtje 3—4%. Az itt gyártott öntvények egyike látható a 2. ábrán. ■ . A gyártás egyedi jellege miatt egyszerű kivi­telű, testetlen mintákat és magszekrényeket hasz­nálnak. A gyár fejlesztési tervének megvalósítása után központi homokelőkészítő szolgáltatja a formázó­keveréket, de a formázás továbbra is kézi marad. A homokellátást gépesítik, az öntvények tisztítá­sára ott jártunkkor vízsugaras kamrát építettek, később fémszemcsés tisztítóberendezésük is lesz. Az öntöde megtekintése után vendéglátóink jóvoltából mintegy kétórás sétahajózás követke­zett a világ legnagyobb kikötőjében. A látvány, amelyet a lüktető rotterdami kikötő nyújtott, le­nyűgöző volt. Ez a kikötő naponta 100 különböző méretű tengerjárót fogad. Érdekessége, hogy med­rét évszázadokkal ezelőtt kézierővel kikotorták, hogy bármilyen merülési mélységű hajó befogadá­sára alkalmassá tegyék. A kikötőben láttuk a hol­land hajóépítés büszkeségét, a 36 000 tonnás Új Amszterdam nevű személyszállító hajót, amely a Rotterdam — New York vonalon közlekedik. Útközben Hágán, Deften és Scheveningenen keresztül utaztunk és gyönyörködtünk az üdezöld, holland tájban és a rokonszenves épületekben. 2. Vaassen-i Vulcanus vasöntvény gyár. A V­ul­­canus vasöntvény gyárat 1920-ban alapították. Az alkalmazottak jelenlegi összlétszáma 500 fő. A gyár termelési kapacitása 14 000—16 0001/év. Termelési programjukban szürke­, gömbgrafitos, Mechanite vasöntvényféleséget gyártanak, előnagyolva a gép­ipar számára. A gyártott öntvények súlykategó­riái és sorozatnagyságai igen változóak. A gyártott legnagyobb öntvény súlya 10000 kg. Az öntvény -­gyártás zöme közepes és nagysorozatú, kis súly­­kategóriákban folyik. Az öntvénygyár annak ellenére, hogy közel fél évszázados múltra tekint vissza, korszerű, modern műhelyekkel és laboratóriumokkal rendelkezik. A formahomokot a központi, automatizált homok­előkészítőből szállítószalagok juttatják ki az egyes munkahelyekre. Esetenként cement-, valamint víz­­üvegkötésű homokot is használnak formakészítésre. A négy, egymástól független formázótéren kézi formázó, görgősoros gépformázó, konvejoros auto­mata gépformázó és héjformázó technológiákkal dolgoznak. A görgősor mellett két Wagner formázó­gép működik. A konvejoros automata formázósor saját konstrukció. A héjformázó gépeket az angol Croning-cég szállította. Nagy magokat hidegenkötő keverékből kézzel, a közepes és kisebb magokat víz­­üveges-szénsavas eljárással, ill. Hot-Box eljárással maglövőgépeken gyártják. Az automata soron gyár­tott formák összes magjai Hot-Box eljárással ké­szülnek. A folyékony vasszükségletet 15 t/óra teljesít­ményű MBC belga, forró széles kupola biztosítja. Az adagtér teljesen gépesített és automatizált. A gyár­tott öntvények nagyobb része gömbgrafitos öntött­vas. A folyékony vasat nikkel-magnézium paket­tekkel kezelik. Az öntvények ürítése, tisztítása és kikészítése maximálisan gépesített. 1. ábra. Rijks-múzeum 2. ábra. Mechanite öntvény

Next