Bányászati és Kohászati Lapok - Öntöde, 1965. (16. évfolyam, 1-12. szám)
1965-01-01 / 1. szám
2 Öntöde 1965. 1. 82. 31. Nemzetközi öntészeti Kongresszus fősége részéről Dr. Ing. A. Cappon üdvözölte a vendégeket, majd maketten bemutatták az öntöde fejlesztési terveit. Az öntöde havonta 200 t kimondottan egyedi öntvényt gyárt, Mechanite öntöttvasból, főképpen talajformázással. A formák cement- vagy vízüveges keverékből és szárítottan készülnek. A gyártmányok között találkozunk 39 tonnás hajócsavarral és egy-két kilós darabokkal, amelyek formázására egy pár formázógépet használnak. A magokat vízüveges és olajos homokból készítik kézi módszerrel. A magok rekecselésére nagy százalékban cirkonbevonatot használnak. A folyékony vasat 5 t/óra teljesítményű hideg szeles, bázikus bélésű kupolából kapják, olajtüzeléssel előmelegített előgyűjtőn keresztül. Öntés előtt karbon-meghatározást végeznek. A kokillába öntött próbát csőpostán továbbítják a laboratóriumba, ahol égetéssel meghatározzák a karbon mennyiségét és 4—5 percen belül köztik az eredményt. Az öntés teáskannaszerűen kiképzett üstből történik. Az üzem selejtje 3—4%. Az itt gyártott öntvények egyike látható a 2. ábrán. ■ . A gyártás egyedi jellege miatt egyszerű kivitelű, testetlen mintákat és magszekrényeket használnak. A gyár fejlesztési tervének megvalósítása után központi homokelőkészítő szolgáltatja a formázókeveréket, de a formázás továbbra is kézi marad. A homokellátást gépesítik, az öntvények tisztítására ott jártunkkor vízsugaras kamrát építettek, később fémszemcsés tisztítóberendezésük is lesz. Az öntöde megtekintése után vendéglátóink jóvoltából mintegy kétórás sétahajózás következett a világ legnagyobb kikötőjében. A látvány, amelyet a lüktető rotterdami kikötő nyújtott, lenyűgöző volt. Ez a kikötő naponta 100 különböző méretű tengerjárót fogad. Érdekessége, hogy medrét évszázadokkal ezelőtt kézierővel kikotorták, hogy bármilyen merülési mélységű hajó befogadására alkalmassá tegyék. A kikötőben láttuk a holland hajóépítés büszkeségét, a 36 000 tonnás Új Amszterdam nevű személyszállító hajót, amely a Rotterdam — New York vonalon közlekedik. Útközben Hágán, Deften és Scheveningenen keresztül utaztunk és gyönyörködtünk az üdezöld, holland tájban és a rokonszenves épületekben. 2. Vaassen-i Vulcanus vasöntvény gyár. A Vulcanus vasöntvény gyárat 1920-ban alapították. Az alkalmazottak jelenlegi összlétszáma 500 fő. A gyár termelési kapacitása 14 000—16 0001/év. Termelési programjukban szürke, gömbgrafitos, Mechanite vasöntvényféleséget gyártanak, előnagyolva a gépipar számára. A gyártott öntvények súlykategóriái és sorozatnagyságai igen változóak. A gyártott legnagyobb öntvény súlya 10000 kg. Az öntvény -gyártás zöme közepes és nagysorozatú, kis súlykategóriákban folyik. Az öntvénygyár annak ellenére, hogy közel fél évszázados múltra tekint vissza, korszerű, modern műhelyekkel és laboratóriumokkal rendelkezik. A formahomokot a központi, automatizált homokelőkészítőből szállítószalagok juttatják ki az egyes munkahelyekre. Esetenként cement-, valamint vízüvegkötésű homokot is használnak formakészítésre. A négy, egymástól független formázótéren kézi formázó, görgősoros gépformázó, konvejoros automata gépformázó és héjformázó technológiákkal dolgoznak. A görgősor mellett két Wagner formázógép működik. A konvejoros automata formázósor saját konstrukció. A héjformázó gépeket az angol Croning-cég szállította. Nagy magokat hidegenkötő keverékből kézzel, a közepes és kisebb magokat vízüveges-szénsavas eljárással, ill. Hot-Box eljárással maglövőgépeken gyártják. Az automata soron gyártott formák összes magjai Hot-Box eljárással készülnek. A folyékony vasszükségletet 15 t/óra teljesítményű MBC belga, forró széles kupola biztosítja. Az adagtér teljesen gépesített és automatizált. A gyártott öntvények nagyobb része gömbgrafitos öntöttvas. A folyékony vasat nikkel-magnézium pakettekkel kezelik. Az öntvények ürítése, tisztítása és kikészítése maximálisan gépesített. 1. ábra. Rijks-múzeum 2. ábra. Mechanite öntvény