Barikád, 2013. július-szeptember (5. évfolyam, 27-39. szám)

2013-07-04 / 27. szám

barikád Főszerkesztő: Pörzse Sándor Szerkesztők: Balczó Mátyás (balczo.matyas@barikad.hu) Takács Veronika (takacs.veronika@barikad.hu) Újságírók: Sándor Csilla (sandor.csilla@barikad.hu) Szanyi Ágnes (szanyi.agnes@barikad.hu) Művészeti vezető: Laboncz Edina (laboncz.edina@barikad.hu) Fotó: Béli Balázs Szerkesztőség: 1024 Budapest, Ady Endre u. 24. Telefon: +36-1-7000-760 E-mail: ujsag@barikad.hu Hirdetésfelvétel: 06 30 863 93 20 hirdetes@barikad.hu Előfizetés: ujsag@barikad.hu Kiadó: Magyar Hírek Kft. ISSN: ISSN 2060-873 X Előfizetésben terjeszti: a Magyar Posta Zrt. Központi Hírlap Iroda Postacím: 1900 Budapest Előfizethető az ország bármely postáján, a hírlapot kézbesítőknél, valamint megrendelhető: e-mail-en: hirlapelofizetes@posta.hu és telefonon 06-80/444-444 Előfizetés: negyed­évre: 4980 Ft fél évre: 9900 Ft egy évre: 19680 Ft Digitális előfizetés: www.dimag.hu Árusításban terjeszti: Magyar Lapterjesztő Zrt. országos hálóza­tán keresztül, Relay, Inmedio üzleteiben, Tesco, Auchan, Kaiser’s, InterSpar, Spar, CBA, Reál, Coop üzletláncokban, MOL, OMV üzemanyagtöltő állomásokon Szerkesztőségünk fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat, cikkeket, olvasói leveleket szerkesztett, rövidített formában közölje. Kéziratokat és fotókat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza. MinimiuazNALO IMEDIA AZ ÜZLETI ÉLET MÉDIAFIGYELŐJE A propaganda célja az emberek véleményének befolyásolása, sok esetben átalakítása. Leggyakrab­ban a politika használja, de sok­szor egy-egy termék vagy például eszme, sport stb. népszerűsítésére is használják. Azt mondják, a XX. században az első tudatos propa­ganda ahhoz a Joseph Pulitzerhez kötődik, akinek nevét a híres újság­írói elismerés is viseli. Pulitzer lap­jain keresztül olyan sikeresen hasz­nálta a szavak fegyverét, hogy nem kis mértékben neki köszönhetően 1898-ban a spanyolellenes hangu­lat miatt kitört a spanyol-amerikai háború. Az első világháborúban már tuda­tosan használták. A modern érte­lemben vett propaganda kitalálója pedig Joseph Göbbels volt. A pro­paganda nem titkolt technikája spe­ciális szavak használata vagy éppen bizonyos szavak elkerülése, mellyel az ellenség által (általában) el nem követett bűnöket tudatosítja az em­berekben, és egyúttal félelmet kelt. Hogy mindez miért jutott eszem­be? Vasárnap néztem Orbán Viktort, amint beszédet mondott a frissen kinevezett rendőrtisztek ünnepsé­gén. Az szerintem ugyan elég röhe­jes, hogy ő elégedett a rendőrséggel (kérdezzük meg erről például a bor­sodiakat), de a beszédében hangsú­lyos szerepet kapott az eredmények felsorolása között „a ma már nem masíroznak félkatonai szerveze­tek az utcákon” kijelentés. Még a 2010-es választások előtt egy nyi­latkozatában a következőt mond­ta: „a Jobbik neve összefonódott az erőszakkal”. Amerikai választási szakemberek kimutatták, hogy az emberek legnagyobb részénél az egzisztenciális félelemnél sokkal rémisztőbb a fizikai fenyegetettség lebegtetése. A kormány gyakorlatilag ezt csinál­ PÖRZSE SÁNDOR főszerkesztő Propagandakormány­ ­a velünk szemben az elmúlt három évben. Minden eszközzel és gátlás­talanul. Hogy ez milyen eredménye­sen működik, arra jó példa, hogy már nekem is mondták a szemem­be, hogy „nincs semmi baj a Jobbik­kal, csak olyan erőszakos". Tudjuk már, hogy a gárdistákkal szembeni folyamatos propaganda milyen ha­zug képet fest a tájékozatlan em­ber szemében. Amit eleinte csak a gárdistákkal szemben alkalmaztak, azt most már gőzerővel csinálják a Jobbikkal szemben is. A földtör­vény elleni tiltakozásra válaszlépés­ként, úgy hírlik, a Fidesz most azt vizsgáltatja Polt Péterrel, hogy rá lehet-e a húzni az akcióban részt vett jobbikos politikusokra a láza­dás fogalmát. Ha igen, az azonnali mandátumvesztéssel és szabadság­­vesztéssel járna. Most már bármit el tudok róluk képzelni, de ha a láza­dás büntetőjogi fogalma mégsem áll meg, akkor is alkalmas lesz arra, hogy a közszolgálati és kereskedel­mi csatornáikon keresztül sulykolják nap mint nap a hazug propagandát a nemzeti radikálisok ellen. Itt jegyzem meg, hogy az már kü­lön vicc kategóriába tartozik, ami a magyarországi híradókban látható, ennek receptjéért még Göbbels is sírva könyörögne, olyan tökéletes kormánypropaganda valósul meg. Tudósításról, objektivitásról, szó­lásszabadságról már rég nincsen szó. Még az egyik legnagyobb ke­reskedelmi tévé híradóját is egy volt Hír TV-s kollegám felügyeli. Propa­ganda tűzön-vízen és a levegőben. A magyarok nagy része pedig vagy buta arccal tombol a fogyasztói társadalomban, vagy gyűlölködik, ahogy a csövön kifér, vagy retteg, mert már hozzászokott évszázadok óta. Még egy év van hátra a választáso­kig... Kövessenek bennünket Facebookon is! VEZÉRVONAL barikád 2013. július 4.

Next