Bárka, 2001 (9. évfolyam, 2-6. szám)

2001 / 5. szám - FIGYELŐ - Dusnoki-Draskovich József: „Hát amikor csak úgy beszél az ember, az micsoda?”: Narratívák 4. A történelem poétikája

Dusnoki-Draskovich J ózsef 129 der­ historiográfia talán legnagyobb hatá­sú képviselőjének, Hayden White-nak az elméletét, akitől ugyan nem vettek fel írást a Narratívák köteteibe, mégsem hagyható ki a kontextusból, mivel a közölt tanulmá­nyok jórészt vele folytatnak diszkussziót, illetve inspiráló hatása nyomát viselik ma­gukon. White legfontosabb tanulmányaiból megjelent már egy összeállítás (A történe­lem terhe), 1973-ban kiadott főművének (Metatörténelem: a történelmi képzelőerő a XIX. századi Európában) viszont sajnos csak A történelem poétikája című első fejezete olvasható magyar fordításban, amelyben fölvázolja „történeti-tropológiai” elmélete lényegét. (Az Aetas című folyóirat 2001/1. számában közölték, a fordítók gondosan megírt bevezető tanulmányával együtt.) Nyilván emiatt szerepel White helyett hol­land tanítványának, Frank R. Ankersmitnak két írása is a Narrativák negyedik köteté­ben. White írásait először olvasva úgy tűnt, hogy meglehetősen egyoldalú és valójában nem túl sok igazi újdonságot hoz kérdés­­feltevése, sőt Moliére úrhatnám polgárá­nak elementáris megdöbbenését idézte emlékezetembe: „Teringettél! Negyven esz­tendeje beszélek prózában, de azt se tud­tam, mi az!” Hiszen a történetírás egészen a 18. század második feléig a retorika és az irodalom területéhez tartozott, sokféle ok­ból nem csupán a tudományos igazság fel­tárásának célja vezette. A történettudomány mint szakdiszciplina megszületése által (a német historizmus és a pozitivizmus hatá­sára) került a történész tevékenységének homlokterébe a kutatás módszertani sza­bályozása, és szorult háttérbe a történetírás mint a kutatástól nagyon is megkülönböz­tethető tevékenység. (Lásd erről Jörn Rosen írását a harmadik kötetben!) Nyilvánvaló azonban, hogy a nyelvi, retorikai és eszté­tikai megformálás szempontja teljességgel azért nem veszett ki a történetírásból. White szerint amint a mindennapi életben hajlamosak vagyunk történeteket formál­ni, úgy a história alapja is az elbeszélés, s mivel tudományosságra törekvése hiábava­ló, a történésznek művészi szöveget, iro­dalmi alkotást kell létrehoznia. Ezzel szem­ben a mindennapok valósága sem csupán történetekben tudatosul és a történetírás sem korlátozódik a történetmondásra, ha­nem érvelő, magyarázó, elemző és interp­retáló funkciót is betölt. A görög história szó eredeti értelme nem történet, hanem kérdezősködés volt, s a megfelelő kérdés­­feltevéshez valóban invencióra és történel­mi érzékre van szükség. Az utóbbi két év­tizedben fordult a figyelem újólag az elbe­szélés, az események és szereplőik szintje felé, különösen a mikrotörténelmi megkö­zelítésben, amely aprólékosan kidolgozott közelképet próbál adni a múltról. (Az ezzel kapcsolatos kérdésekről lásd Peter Burke és Hans Medick tanulmányait a negyedik kötetben, valamint Gyáni könyvét!) White legfőbb érdeme, hogy az iroda­lomelméletek nyomdokában elsőként dol­gozta ki a történetírásra alkalmazott elbe­széléselméletet. Ez egy meglehetősen eklek­tikus és spekulatív (négyességeken alapu­ló) strukturalista elmélet, amely azzal ho­zott fordulatot, hogy nem a valóságot, nem a történeti forrásokat, hanem a történelem­ről szóló elbeszélést, narratívát strukturáló különböző szinteket vizsgálja. Ez a narratológia tehát mintegy a történész el­len fordul, aki íróként maga is szöveget, történetet alkot, amelyet az irodalmi, reto­rikai, magyarázó és ideológiai sémák együt­tese által meghatározott beszédmód, stílus irányít. Amint azt Ricoeur megállapítja Történelem és retorika címmel írott tanul­mányában, a történelmi mező felvázolása­ként a tropológiai formaadás minden önál­lóságot megvon a saját struktúrával rendel­kező múlt eszméjétől. Mivel White felfo­gásában a valóság alapjában kaotikus (és mivel a forrásokat csak nyersanyagnak te­kinti, holott ezek nagy része jelentéssel és történetekkel telített), a történész szuverén alkotó, amit a teremtő poétikai aktus ré­

Next