Bárka, 2002 (10. évfolyam, 1-6. szám)

2002 / 6. szám - MŰHELY - Sebók Katalin: A történelem fikcionálása: Závada Pál: Milota című regényében

Sebők Katalin­ jának. A kesztölci származású Zoltán Bárkányi Vulkán Návrato (Visszatérés) és Szarka (Mama) című elbeszéléseiben viszont a családi konfliktus és dráma kiváltó okaként veti fel a lakosságcserét. Feltételezhető, hogy az említett írók, mint az eseményekben szemé­lyesen érintettek, mind ez idáig lelkileg nem tudták feldolgozni ezt az elhallgatott, ellent­mondásokkal terhes időszakot. Ahhoz, hogy ez megtörténhessen, szükség van az időbeli eltolódásra. Gadamer szerint az időbeli távolság teszi lehetővé, hogy egy közösség vagy egyén meghatározza önmagát és a múlthoz való viszonyát. Az időbeli távolság magába foglalja a szülőktől, nevelőktől, az egyén számára tekintélyt képviselő emberektől átvett információkat, attitűdöt, melyek a megismerést segítő előzetes tudást, vagyis a hagyo­mányokat alkotják. Hogy interpretálni tudjuk a múltat, a hagyományok ismerete nélkü­lözhetetlen. A lakosságcsere értelmezése a magyarországi szlovákság részéről és az iroda­lomba való beemelése is valószínű azért várat magára, mert a vele kapcsolatos, tekinté­lyektől származó ismeretek átadása megrekedt. A szülők, nagyszülők magukba fojtották ellentmondásos érzéseiket és véleményüket, az iskola pedig nem vett tudomást róla. Minden közvetlen vagy közvetett érintettnek megvan a lakosságcseréről saját olvasata, melyet magába zárva őriz és csak elvétve osztja meg mással. Áttelepült szlovákok és kitelepített magyarok visszaemlékezései­ arról tanúskodnak, hogy a lakosságcsere máig ható lelki következményei, az elfojtott traumák, még a dédunokára is visszahatnak. Kiírni, kibeszélni magunkból a nyomasztó élményeket, legyőzni magunkban a korláto­kat, szembesülni a múltunkkal, hogy megértsük jelenünket s benne magunkat, nem könnyű feladat. Egyszer azonban meg kell történnie, mert az unoka rá fog kérdezni és a válasz elől nem lehet kitérni. A válaszadás egyik lehetséges eszköze az irodalom. A csehszlovákiai magyarság kite­lepítésének körülményeit egy kis falu közösségének tükrében mutatja be Duba Gyula: írnak a csukák 1975-ben megjelent realista regényében. A posztmodern irodalom demitizálja a történelmet és kontraverz alapállásból felülírja az állandónak hitt jelentése­ket. Ilyen megközelítésben kísérel meg egyfajta választ adni Závada Pál többek között a lakosságcserére is Milota című regényében. Mintegy 180 oldalon, egy egész fejezetet szentel ennek a témának. Kváziszíndarab formában, a magyarországi szlovákság szem­szögéből eleveníti fel az 1946—54-es korszak eseményeit. A színjátszás beépítésének öt­letét feltehetően a gazdag hagyományokkal rendelkező tótkomlósi amatőr színházi moz­galom­ adhatta az írónak. A történelem amatőrszínpadán Magára a színdarabra, mint a regény egyik fő motívumára, az előreutalások hívják fel az olvasó figyelmét. Az első utalás már a könyv elején megjelenik és folyamatosan ismét­lődik egészen addig, míg a regényszöveg fókuszába nem kerül a III. fejezetben. Ezután a regényben végig visszautalások emlékeztetnek a színdarab cselekményszervező, drámai 6 Zoltán Bárkányi Valkán: Návrat. Budapest, Etnikum, 1998. Osudové zvraty-druhá polovica 20. storod­a. In.: Komlósska cítanka. Szerk.: Ján Chlebnicky. Békéscsaba, 2000. 148-170. z Krupa András: Slováci v Mad’arsku a vymena obyvatel’stva v zrkadle ich vlastnych vypovedí. In.: Národopis Slovákov v Mad’arsku. Szerk.: Eperjessy Ernő. Budapest. 2000. 163-189. 8 Kulik Ondrej: Slovenské ochotnícke dh vádló v Tótkomlósi (1907—1947). Matica slovenská. Martin, 1982. Michal Francisci: Minulost’ a prítomnost’ nasej dediny. Békéscsaba, 1931., Szincsok György: Műkedvelő színjátszás. In.: Tótkomlós története és néprajza. Szerk.: Szincsok György. Tótkomlós,1996. 305-315­, Tóth István: A műkedvelő színjátszás a délkelet-alföldi szlovákok körében. 64-71.

Next