Állami gimnázium, Bártfa, 1905

•SP". A bártfai m. kir. állami gimnázium 10 éves múltja. Intézetünk az idén fejezte be fennállása óta a 10. iskolai évet. Tíz év elegendő arra, hogy a csecsemőből iskolás gyermek,­­a gyermekből ifjú s az ifjúból meglett ember váljék. Az intézetek életében 10 évi idő vajmi csekélynek látszik, nem is szokás külön megemlékezni róla. Mi mégis érdemesnek tartottuk a megemlítésre, a 10 év eredményének feltüntetésére. S azt hiszem nem válnék ká­rára egy intézetnek sem, ha minden középiskola közölné 10 évenkint az életében előfordult főbb mozzanatokat. Huszonöt, ötven és száz éves jubileumokat szokás tartani. Ámde ily hosszú idő alatt úgy meggyül a feldolgozható anyag, hogy azt vagy sehogy, vagy csak igen hiányosan lehet pár lapra összeszedni s még ha elég terjedel­mesen dolgozzák is föl a 100 év adatait, mennyi fontos dolog ma­rad homályban a miatt, mert vagy még, vagy már nem tűnik föl a történetíró előtt. Az ember életének legfontosabb, vagy ha ez a szó nem tetszik, legkritikusabb korszaka az első 10 év. Az alatt lesz a magával is jóltehetetlen, gyámoltalan „kis buta“ csecsemőből önálló egyén, ki már éles körvonalait mutatja a tehetségnek, az akaraterőnek és a jellemnek. Úgy tudom, hogy az első tíz év az életre valóság próba­köve : jóval több ember hal meg 10 éves koráig, mint 10-től 20, vagy 20-tól 30 évéig. Kevés változtatással ugyanezt mondhatnék az intézményekről s az intézetekről is. A­melyik 10 éven át bevált, bizonyságot tett ezzel arról, hogy szükséges. Hogy a mi intézetünk tíz év alatt számokban kifejezve milyen munkát végzett, arról a statisztikai táblázatok adnak tájékoztató képet. Hogy a szellemi eredmény mértékét megtalálhassuk, egyéb eszközhöz is kell folyamodnunk. Itt az jön számításba, mit kap az intézet, — hogy a prózai élet érdes, de jellemző szavával éljek, — nyers­anyagképen, mennyire tudja azt átalakítani s megfinomitva hány %-át tudja átadni más intézeteknek és az életnek további finomítás, földolgozás végett.

Next