Bécsi Napló, 1998 (19. évfolyam, 1-6. szám)

1998-03-01 / 2. szám

BÉCSI NAPLÓ MÍTOSZKERESÉS CSAK AZ ÖTVENHATOSOK? Ötvenhatos vagyok színes-lélekkel, egész egyéniségemmel. Az voltam 56 előtt már tizenöt évvel, az maradtam és maradok halálomig. Ép­pen ezért döbbentett meg egy nőismerősöm szo­morú kérdése, aki paplányként árván nőtt fel, mert apját még a Duna-csatornánál megölték: „Olyan sokat beszélnek ma az ötvenhatosokról. Az azelőttieket már mindenki elfelejtette?” Nagyon megszégyelltem magam. Én is megfe­ledkeztem róluk. Ez a kérdés villámlásként idéz­te elém azokat a szörnyű éveket, 1945—53 kö­zött, a „dicsőséges felszabadulástól” a Nagy Sztálin „gyászos” haláláig. Amikor az erdélyi ma­gyarság minden tekintélyes, a politikai küzde­lemben jártas vezetőjét vagy elüldözték, vagy ha makacsul kitartott a helyén, erkölcsileg és fizikai­lag gyalázatosan megsemmisítették. Az ipar és kereskedelem gyakorlott, sikeres képviselőit, akikre most a legnagyobb szükség lenne, kizsák­mányoló burzsujként rabolták ki és tették leg­jobb esetben földönfutóvá, gyakrabban egészen, vagy félig halott roncsokká. A falvak legkülönb gazdáit, akik éjt nappallá tevő munkával Európa legkülönb földművelését tudták megvalósítani, hónapokon át éjszakánként a falu szélén, vagy a községháza pincéiben verték, de nappal kemény rabszolgamunkát végeztettek velük. Gheorghiu- Dej kijelentette, hogy a Duna-csatorna a burzso­ázia temetője lesz , és ezt meg is valósították. És aki egy szót mert szólni mindezek ellen, az már indulhatott is a Csatornához — saját újság­jaink és „élcsapatunk” harsány ökölrázása mel­lett. Mindezek gyermekeit pedig az iskolában — ha egyáltalán oda engedték őket — szégyenpad­­ra ültették, mocskolták, a többiekkel kiközösítet­ték. S az értelmiség zöme, akik ezt ideig-óráig el­kerülték, éjszakánként félelemmel leste, hol áll­nak meg a fekete autók. És még sorolhatnám hosszú oldalakon át, így vált aztán rabszolgává, lehajtott fejű, befogott szájú helóta néppé erdé­lyi magyarságunk 90 %-a. Nem tudom én ezt kellőképpen leírni. Úgy sem tudnám érzékeltetni azokkal, akik nem élték át. De már nem is szükséges, tökéletesen mondja el e kor­szak tragédiáját a XX. század második felének Ko­­dolányi János után a legnagyobb magyar írója, Wass Albert, legújabban megjelent könyvében: „Adjátok vissza a hegyeimet” címűben. Aki tudni szeretné, hogy éltünk és éreztünk akkor sok százez­ren, elég, ha azt elolvassa — ha kibírja. Ez volt a Duna-csatorna szomorú korszaka. A Szász Pál — Márton Áron csoport, a legkülönb magyar vezetők elítélésétől (közülük 1964 előtt egyedül Márton Áron szabadul ki, nagyobb része sohasem) a kulákok tízezreiig. Ezek azok, akik­ről még mi, ötvenhatos utódaik is elfeledkeztünk megemlékezni. Sokan voltak akkor, akik mindezt teljes egyet­értéssel szemlélték, sőt, szolgálták. A „Fényes szellők” korszaka volt — a másik oldal számára. Lelkes fiatalok százai üvöltötték meggyőződéssel a „Sztálin, Sztálin”-szerű jelszavakat. A kolozs­vári „Világosság” élen járt „a nép ellenségeinek leleplezésében”. Nagy nyilatkozatok: Meg kell tisztítani jövendőnket a múlt söpredékétől! A ma nevezetes alakjai, Sütő András, Benkő Sa­mu, Katona Szabó István és jó néhányan, élen jártak az áldozatok meggyalázásában. Aztán jött ötvenhat és sokaknak kinyílt a sze­me. (T.i. azoknak, akik valóban nem láttak aze­lőtt.) Másoknak még ötvenhat sem jelentett for­dulatot, pedig azután már nem lehetett senki előtt kétséges, ki áll a népünk oldalán, ki szolgál­ja elnyomóit. De mi, ötvenhatosok, ötvenhat szellemében testvérünknek tartunk mindenkit, aki hátat fordítva múltjának népe ellenségei he­lyett népe mellé áll. Nekünk eszményképünk a parasztnyúzó Nagy Imre, az osztályidegen csa­ládját is megtagadó Maléter Pál, közelebb Jor­­dáky Lajos, vagy az egyetem megmentéséért éle­tét áldozó Szabédi László és Csendes Zoltán, és még sokan mások, akik a döntő pillanatban meg­érezték, hol van a helyük és azt keményen meg is állták. De Szolzsenyicinnek, századunk aljasságai nagy orosz leleplezőjének van egy történelmi je­lentőségű mondása: „Mi, keresztyének, nem kí­vánjuk senkinek sem a halálát, sem a szenvedé­sét. De annak, hogy az európai társadalom egyensúlya helyre álljon, van egy feltétele. Akik a túlsó oldalon álltak, mondjanak annyit: Igen, én vétkeztem. Én gyilkoltam, én másokat börtönbe juttattam, én nyomorba döntöttem, én írásban gyaláztam, én egyet­értettem becsületes embe­rek megnyomorításával. Különben hogy lehet felmenteni azt, aki tettét be sem ismeri?” Ama korszak embereinek fiatalkori botlásaikra van egy komoly mentségük. Elmondhatják: Olyan tekintélyes, nagy egyéniségek, mint Balogh Edgár, a nagy leleplező, Gaál Gábor, a sztálini filozófia lánglelkű prófétája, Demeter János, az egyetem nagy tisztogatója, stb, stb. olyan nagy hatással vol­tak ránk, az olyan jelszavak, mint József Attila so­rai: „Ej, döntsd a tőkét, ne siránkozz, ne szisszenj minden kis szilánkhoz!” — elvették az ítélőképes­ségünket. Fiatalok, naivak voltunk, ne haragudja­tok ránk! Ahogy a budapesti rádió szerkesztőinek volt bátorságuk kimondani: „Hazudtunk éjjel, ha­zudtunk nappal, hazudtunk minden hullámhosz­­szon” — és senki egy rossz szót nem mondott reá­juk többé. Vagy mondják meg nyugodtan: Igenis, helyesen cselekedtünk, hasonló helyzetben ma is úgy tennénk, vállaljuk tetteinket! Ez is becsületes magatartás, tudjuk, kivel fogunk kezet. Csak egyet ne mondjanak: hogy akkor ilyen volt a világ. Mert abban a világban mindenkinek megvolt rá a lehető­sége, hogy a maga kezébe fogja a botot vagy a tol­lat, ha vállalta, hogy hűségesen fogja táncoltatni azt a többiek hátán, mégse vállalta több egy százalék­nál. Nem tudok róla, hogy ez a mondat a mi mos­tani élenjáróink ajkáról elhangzott volna. Bocsá­natot kérek attól, aki kimondta, s hozzám nem jutott el. De várjuk, de kérjük őket, nem a ma­gunk, népünk megnyomorított, elhallgattatott, meggyalázott 90 %-ának nevében, hogy ember módra nézhessük szomorú szavú asszonyisme­rősöm és sorstársai szemébe. Mondják ki közös megtisztulásunknak ezt a drága igéjét! VARGA LÁSZLÓ A Bornemisza Péter Társaság irodalmi estjén 1997. december 8-án hangzott el Ács Margit, a „Kortárs’’ magyarországi folyóirat munkatársa mélyen elgondolkoztató esszé­je, melynek rövidített változatát a Bécsi Nap­ló legutóbbi száma közölte. Az esszé a ma­gyarságtudatot lényegében érintő­ kérdése­ket vetett fel, melyekre a válaszok kollektí­ven és individuálisan továbbra is kereshe­tők. Az érintett első probléma a sokaknál ta­pasztalható egyidejű nosztalgia az 1848/49- es forradalom és szabadságharc és a ki­egyezés (1867) utáni Monarchia iránt (I. Ács Margit „Bécs felől nézve"). Az írónő olyan pszichológiai témákat érint, melyeknél a „magyar" kifejezést nyugodtan az „ember" megjelöléssel helyettesíthetnénk, szerin­tem, hiszen sok nép önmegnevezését nyel­ve „ember” szavából alakította; az ötlet visszafordítható. Történelemtudatunk torzu­lásai nyomán elvezet bennünket Ács Margit az 1956-os forradalomig és szabad­ságharcig meg a rákövetkező időkig, s úgy találja: „Nem következett ötvenhatról legen­da, ...nem formálhatott ki egy egyszerűen értelmezhető és könnyen átélhető képet az írói és népi epikai ösztön”. Szerintem 1956 maga volt a valósággá lett mítosz, az ideálok csodaszerű győzelme egy villanásban. S ez a villanás volt a legszebb, a kezdet s szinte egyben a vég. A történelem rögtön győzedelmes, „állandósult” forradal­mai mutatják, hogy a kezdet a legszebb és legnemesebb. A mi forradalmunk után több, mint harminc évnek kellett eltelnie, mire féle­lem nélkül kiállhat manapság bárki eszméiért. Addig az utolérhetetlen helyi spiclirendszer, valamint a soha nem látott világmanipuláció (médiarendszer) könnyedén stabilizálhatta a kádári ellenforradalmat. A „Bécs felől nézve" cikke szerint: „a for­radalom sok belső ellentmondást hordo­zott” s ez akadályozta „az egynemű mítoszi mag” keletkezését. Írója (annak idején 12— 13 éves) csak egyetlen „mítoszmagra” em­lékszik: „az érintetlen kirakatok és pénzes­dobozok lelkesítő emlékére”. Úgy van, az is fontos koordinátája volt akkori idealizmu­sunknak. De más is élteti ötvenhatot, mely­nek szellemét a sok összegyűlt igazságos kívánság, az ellenállhatatlan szabad­ságvágy hozta létre s tette egységessé. Ez a forradalom egyszerre volt az elnyomott tö­megé és az egyéné, a diákoké, értelmiségi­eké, munkásoké és parasztoké. Igen, le mertem írni az előző mondatot! Mert az elnyomó rendszer éppen az említet­tekhez fordulva élt vissza a szabadságról és egyenlőségről alkotott jelszavakkal, ők ezt át­látva fordultak ellene, a hazugság rendszere ellen. De ez a forradalom elsősorban az egyé­nek forradalma volt a személyiség kibontako­zásának reményében: ők alkották a tömeget, s nem a tömeg részei voltak (ez is ellentmon­dás látszólag). A „népvezér” jelentőségét ép­pen eléggé lejáratta a múlt, a tudatalattiban ott feszült mindegyikünkben a bizalmatlanság. Amikor 1956. október huszonharmadikán főiskolás társaimmal egymásba karolva, lán­cot alkotva vonultunk a Bem-szoborhoz s az­után a Parlamenthez, kórusban követeltük a szabadságjogokat, önrendelkezési jogokat: „Ruszkik, haza! Hová lett a magyar urán? Len­gyel utat!” S énekeltük az 1848-as dalokat, menetelés közben. Amerre mentünk, sok ab­lakban volt nemzetiszínű zászló, némelyik a gyűlölt és utált csillagos címert viselte, — ezt látva megálltunk, s addig énekeltünk, míg a tulajdonos észre nem vette, hogy hol a hiba, s ki nem vágta a zászlóból a diktatúra jelképét. A diákok 15 pontját a pesti Petőfi-szobor­­nál olvasták fel először (bízom benne, hogy jól ismert), utána a Rádiónál követelte az if­júság a pontok beolvasását, majd eldördül­tek a fegyvertelen tüntetők ellen az első lö­vések, meghalt az első áldozat, — úgy em­lékszem, azt mondták, hogy egy diáklány volt. De én ezt nem láttam, mert a Parlament előtti végeláthatatlan tömegben várakoz­tam, ahol elhangzott a „Nagy Imrét a veze­tésbe!" követelés, ahol csak eloltották a tér megvilágítását, remélvén, hátha megije­dünk a sötétben, rendbontás lesz, s haza­megyünk. Újságokat gyújtottunk meg, így láthattuk egymás arcát, — de aztán kigyul­ladt a fény és megjelent Nagy Imre a Parla­ment erkélyén. Beszéde — kisebb megsza­kításokkal — megelégedésünkre szolgált, — azután további követeléseinkre vártuk a választ; türelmetlenség hömpölygött a ké­sői, kellemesen enyhe estében, egyesek el­indultak a Rádió, a Sztálin-szobor, vagy ha­zafelé. Megindultam én is, elbúcsúzva ipar­­művészeti főiskolás kollégáimtól a sétálók közé vegyülve. A Körúton lövések süvítettek hirtelen körülöttem, földrevetve magam vala­mi oszlop mögött vártam a többiekkel a tűz­szünetet s azután amilyen gyorsan tudtam, in­dultam a Kálvin tér felé és egyben haza, a 18. kerület irányába. Éjjel 2 óra felé értem el csalá­di házunkat. Ez a ház főútvonalon állt,­­ sérü­léseket is kapott a harcok folyamán. Lakói pontosan követték szemtanúként a szovjet tankok hadmozdulatait: először fejvesztett menekülésüket, majd november 4-én hajnal­ban mindent elsöprő újabb bevonulásukat. A forradalom bukásával legszemélyesebb re­ményem a boldogságra, a családi életre is el­veszett. Otthonunkban kétszer tartottak fegy­veres házkutatást azért, mert vőlegényem ille­galitásban élt. Nem maradt más hátra: no­vember végén útrakeltünk a „boldogabb ha­zába”, Ausztriába, ahol valóban néhány bol­dog év következett. Valóra váltak-e ideáljaink, mi történt az idők múltán sorstársainkkal hatá­rokon innen és túl? A multikulturálisan darwini küzdelemben ki-ki megkísérelheti egyfajta vir­tuális valóság megalkotását, látszólag függet­lenül és szabadon. PRIHODA-BORSOS ANIKÓ Folytatás az 1. oldalról A leopoldstadti polgárok éjjel ágyúdörgésre ébredtek. A magyar országgyűlési ifjúság újabb küldöttsége érkezett meg gőzhajón Bécsbe, és a jurátusok, még mielőtt partra szálltak, üdvlövé­sekkel köszöntötték a város lakosságát. Mivel a csendbiztosok éjszaka nem engedték be őket a belvárosba, hajnalig a leopoldstadti utcákon it­tak, nótáztak és ünnepelték a szabadságot. Egy osztrák újságíró feljegyzése szerint, a bécsieknek tetszett a magyar fiatalok virtusa, rajongtak vi­dám vendégeikért és az örök barátságra ittak ve­lük... Kossuth Lajos beszédei nagy hatással voltak a bécsiekre. Széchenyi találóan jegyzi meg naplójá­ban: ha Kossuth akarja, a Burgot is szétrombol­ják. A magyar küldöttség, amikor március 17-én délután elutazott a császárvárosból, négyszáze­zer bécsi baráttól vett búcsút... A gőzhajó ötven zászlót és sok száz koszorút vitt magával, egy ba­ráti nép szolidaritásának jelképeként. Hogy a márciusi rajongás nemcsak múló fel­lángolás volt, azt Jellasics magyarországi betöré­sekor bizonyította be a bécsi nép. Az osztrák for­radalom legkiválóbb szónoka, Tausenau tízezer ember előtt a magyar forradalom szentségéről beszélt, amely ha elbukik, egész Európában győz a reakció... 1848 tavaszán nemcsak az utca népe és az egye­temi ifjúság támogatta Bécsben a forradalmunkat, a költők is felemelték a szavukat mellettünk. Közü­lük Moritz Hartmann volt a magyar szabadság ügyének leglelkesebb híve, aki verseiben azt bi­zonygatta, hogy a magyarság nemcsak önmagáért, hanem Európa szabadságáért is harcol. Az „Éljen Kossuth” című versében a világ lelkiismeretéhez szólt, az alvókat igyekezett felrázni: „Óh álmodó, nyisd fel szemed / Lásd a hősök serege, hada / Hol elterül a magyar haza, / Ott dönti el történelmed!” Egy másik osztrák költő, Ludwig August Frankl, a Johann nevű gőzhajó fedélzetén, út­ban Pest-Buda felé írta a „Duna” című versét, amelyben így lelkesedett: „Ez a büszke folyam hatalmas érként / Két föld, két nép szívén fut át / És innen túlra hordja habjain / Mindkettő kedvét, kínját, bánatát / Ha itt sebeznek, ott érzik gyökérig, / Ha ott irtanak itt fagy / Két nép, de eggyé fűzve általad: / Két testvéri sereg, egy lobogó.” Különös módon Adolf Buchheim, a bécsi Stu­denten Kurier szerkesztője is hajón, mégpedig a Zrínyi gőzösön írta, 1848. április 9-én a „Die Tapferen Magyaren” című versét, amelyet a „ne­­messzívű magyar nemzetnek” ajánlott. Nem március idusának boldog forradalmi han­gulatában, hanem a fegyveres harc kitörése után született Julius Schwenda „Hungária” című költe­ménye, Hartmann „Magyar anya bölcsődala” című verse, és jelent meg több más osztrák szerző olyan műve, amelyeknek egy közös vonása volt a magya­rok iránti szolidaritás. Mindez a költemény meg­található abban a nagyszerű antológiában, amely Tollas Tibor szerkesztésében, a szabadságharc 125. évfordulóján jelent meg Münchenben, „Glo­ria Victis 1848” címen. Ezzel a rövid irodalmi tallózással csupán azt kívántam bizonyítani, hogy a magyar ügy iránti rokonszenv nem elszigetelt jelenség volt 1848- ban Bécsben, hiszen a költészetből is kicsendült a Kossuth harcát támogató lelkesedés. Igaz ugyan, hogy az idézett osztrák költők mind hu­szonévesek voltak, de hát Pest-Budán sem az irodalom aggastyánjait lelkesítette a forradalom szelleme. Tudjuk például, hogy a nagy osztrák drámaíró Grillparzer másképp gondolkodott a forradalomról és rólunk magyarokról, mint Hartmann és társai, az ő öreguras, rosszindulatú zsörtölődését azonban 1848 tavaszán elnyomta a bécsi forradalmi ifjúság diadalmas hangja. Meggyőződésem szerint, ennél a bécsi jubileu­mi ünnepélynél méltóbb alkalmat nem találhat­nánk arra, hogy megemlékezzünk a magyar sza­badságharc osztrák vértanúiról. Csak kevesen tudják, hogy a császári önkény nem egy magyar forradalmárra sújtott le elsőnek Pest-Budán, hanem a szabadságszerető tiroli nép fiára. Vitalis Sollt, a Kossuth oldalán harco­ló tiroli vadászzászlóalj 24 éves őrnagyát, akit a Váci utcában fogtak el a Pestre bevonuló Win­­dischgraetz katonái, 1849 január 30-án a budai József kaszárnyában kivégezték. Az aradi tizenhárom között két osztrák arisz­tokrata halt meg a magyar szabadságért: Graf Leiningen Westerburg és Ritter von Pöltenberg honvéd tábornokok. Utóbbi többször hangoztat­ta: „Csak a nyelvem német, a szívem az magyar, mert a szabadságért dobog...” Ez a bécsi szüle­tésű kemény katona, amikor Aradon kivégezni vitték, így szólt az őt kísérő paphoz: „Ugyan szép küldöttséget menesztenek Önök az Úristenhez, hogy a magyarokért közbenjárjanak...” Kossuth Lajos az általa 1851-ben külföldről szervezett felszabadító háború bécsi előkészítésével Josef May volt császári tisztet bízta meg, aki a szabad­ságharcot a magyar oldalon harcolta végig, részt­­vett Komárom védelmében, majd a kapituláció után menlevéllel tért haza Bécsbe. Amikor egy könnyelműség következtében az összeesküvés kulcsa a bécsi titkosrendőrség kezébe jutott, May alezredest azonnal elfogták és a Kriminal Gabaeube, a mai Landesgericht börtönébe zár­ták. Az osztrák tiszt, nehogy kínvallatás közben elárulja társait, 1851. december 15-én éjszaka a cellájában meggyújtotta maga alatt a szalmazsá­kot és jajszó nélkül tűrte a borzalmas szenvedést. Hősies magatartásával, önfeláldozásával sok em­ber életét mentette meg. A honvéd tüzérség egyik legkiválóbb szervező­je volt az osztrák Moritz Psotta von Baerenfels főhadnagy, akit 1849 ő­szén hosszú várfogságra ítéltek. Szabadulása után, 1863-ban öngyilkossá­got követett el a honvéd síremlékműnél, mert úgy érezte, hogy elárulták a szabadságharc ügyét. Még sokáig sorolhatnánk a magyar sza­badságharc osztrák mártírjait, akiknek áldozatá­ra a 48-as forradalom 150. évfordulóján tisztelet­tel, kegyelettel és hálával emlékezünk. Tisztes Ünneplő Közönség, 150 évvel ezelőtt a magyar történelem legnagyobb politikai föld­rengése rázta meg az országot, amely ledöntötte a feudalizmus füstös, penészes, ódon falait. Az elavult hűbéri rendszer helyén akarták felépíteni a márciusi ifjak a szabad és egyenlő polgárok demokratikus társadalmát. Ennek a feladatnak a megvalósításához — a zsarnokság összefogása és átmeneti győzelme miatt — csak 18 évvel később láthatott hozzá az ország. 1848 lánglelkű, ifjú hő­seinek hervadhatatlan érdeme, hogy a magyar­ságban megerősödött a szabadságvágy, ami a nemzeti fennmaradás legfőbb záloga. Ők az utókor emlékezetében megmaradtak örök ifjak­nak, akiknek szellemi utódaira ma is építhet az ország. A közvéleménykutató intézetek felméré­sei szerint, napjainkban Magyarországon, nyolc évvel a rendszerváltás után a 60 éven felüli idős nemzedék többsége, a börtön nosztalgiától ve­zetve nem a jövőt, hanem a múltat támogatja. Akárcsak 1848-ban, ma is csak az ifjúságban, a mai márciusi ifjakban bízhatunk, akiknek ele­gendő hitük és erejük van ahhoz, hogy befejez­zék azt a történelmi folyamatot, amit 150 évvel ezelőtt, 1848. március 15-én őseik elindítottak. Népünknek ma, a jelenlegi sorsdöntő időszak­ban, ugyanolyan erős hitre, szilárd akaratra és önzetlen hazaszeretetre van szüksége, mint amely az 1848-as forradalomban és a szabad­ságharc csatáiban a magyarságot vezette. Egy­szerre kell merítenünk Deák Ferenc józan böl­csességéből, Petőfi Sándor lelkesedéséből és a márciusi ifjak önfeláldozó bátorságából. Úgy érzem, hogy itt és most, a 48-as forra­dalom 150. évfordulója alkalmából megtartott bécsi jubileumi ünnepségen, 1998. március idusán, nekünk, ausztriai magyaroknak és raj­tunk keresztül a nemzetnek Kossuth Lajos ezt üzente! DR. JUHÁSZ LÁSZLÓ KOSSUTH ÜZENETE 4

Next