Béke és Szabadság, 1953. január-június (4. évfolyam, 1-26. szám)

1953-01-04 / 1. szám

TAVASZI LÁTOGATÁS HALÁSZ PÉTER M­ ég egyszer átnézem a füzetet, amelybe az esztendő során úti élményeim, riportjaim anyagát jegyezgettem. Az esztendővel együtt a füzet is betelt s most csak bele kell lapozgatnom, hogy emberek, utak, tájak elevenedjenek meg előttem s idézzék az elmúlt esztendő történelmének azt a részét, amellyel krónikásként valamiképpen vonatko­zásba kerültem magam is. Az egyik oldalon ezt a nagy betűkkel írott jegyzetet talá­lom: »Tavaszi látogatás.« A gödöllői Mezőgazdasági Akadémiát keres­tem fel akkoriban, hogy riportot írjak arról, hogyan készülnek feladataikra a jövő agronó­­musai, állattenyésztési szakemberei, hogyan folyik az oktatás a tanszékeken s a gyakorlati munka a tangazdaságokban. Beszélgettem Man­­ninger dékánnal, a tanárokkal, megismerkedtem egy sereg hallgatóval s a beszélgetések során vissza-visszatérő motívumként csendült fülem­be ez a három szó: ». .. a tavaszi látogatás.« Mindenki említette, a dékán, a tanárok s a hall­gatók, ezzel, vagy azzal az újszerű­ megoldás­sal, kísérlettel, elhatározással kapcsolatban: »... a tavaszi látogatás óta ...« »... a tavaszi látogatás eredményeként.. .«, »... a tavaszi lá­togatás hívta föl rá a figyelmünket...« s szám­talan változatban, számtalan fordulatról szólva hangzott el az emlékezés, a hivatkozás a »ta­vaszi látogatásra«. Az első két-három alkalom­mal csak föl­jegyeztem, aláhúztam s kissé res­telkedtem magamban: alighanem olyasvalami­ről van itt szó, amiről tudnom kellene, az em­ber nem szívesen árulja el a tájékozatlanságát. Végül azonban nem lehetett tovább halogatni s föltettem a kérdést: kinek a tavaszi látogatá­sáról van szó? Így tudtam meg,­­hogy április 17-én Rákosi elvtárs járt a gödöllői Mezőgazda­­sági Akadémián, váratlanul érkezett meg ezen a tavaszi napon, délelőtt tizenegy órakor s dél­után kettőig időzött ott s ez az esemény, ez a háromórás tavaszi látogatás esztendőkre új erő, új lendület s új célkitűzések forrása lett. Úgy történt,­­hogy ezen a napos, áprilisi dél­­előttön autók gördültek az Akadémia kapuja elé s az egyik kocsiból Rákosi elvtárs lépett ki. Mosolyogva szorított kezet az elősiető dékánnal, a párttitkárral s a hatalmas Akadémia épületein, folyosóin villámgyorsan száguldott végig a hír: Rákosi elvtárs érkezett látogatóba! Néhány perc múlva már a dékáni szobában folyt a beszélgetés. Rákosi elvtársat minden ér­dekelte: az Akadémia tanárainak, oktatóinak gö­döllői lakásviszonyai, a hallgatók elhelyezési körülményei, a tangazdaságok helyzete, az állat­­tenyésztés fejlődése ezekben a tangazdaságok­ban. — Felhívom az elvtársak figyelmét az állat­tenyésztés rendkívüli jelentőségére — mondotta —, a gazdasági kérdések között az állattenyész­tés első vonalba került. Milyen szarvasmarha­­fajtát akarnak tenyészteni az elvtársak a tan­gazdaságokban? A tanszék vezetője azt felelte, hogy a többi között a borzderest. Mire Rákosi elvtárs kifejtette véleményét: — A borzderesre elsősorban az jellemző, hogy igénytelen fajta. Nekünk azonban nem olyan szarvasmarhát kell tenyésztenünk, amely igénytelen, hanem éppen a legigényesebbet, az intenzívebb típust, mert a nagyobb teljesítmé­nyű állatok az egész gazdaságot felvirágoztat­ják. Minthogy nagyobb a szükségletük, ez a gazdaság vezetőségét serkenti, a többtermelés, a belterjesség fokozására. A tanárok meglepetten néztek rá. Ez a meg­gondolás csakugyan kézenfekvő. Másfél óráig folyt a beszélgetés, azután elindult Rákosi elv­társ, hogy sorra látogassa a tanszékeket, a diákszobákat. Benézett a tantermekbe, az egyik­nél kifogásolta, hogy keves, ez mindig hideg marad, akárhogyan fűtik. A kövezetét padló­zattá kell átalakítani! Bement az étterembe, megkérdezte a diákokat, hogy ízlik az ebéd s meglátogatta­ a konyhát. Aztán, még hosszasan elbeszélgetett a déli szünetben a diákokkal, ér­deklődött, hogyan haladnak a nyelvek tanulá­sában.­­ — Felhívom a figyelmüket a nyelvtanulás fontosságára — mondotta — higgyék el, ez akaraterő kérdése. Én a börtönben hat hónap ala­tt tanultam meg oroszul, igazán rossz kö­rülmények között. Érdeklődött, mennyi a női hallgatók száma. Keveselte. A lányokhoz fordult: — Ez bizonyos fokig magukon is múlik... nyáron szünidőben, gyakorlati munkák során győzzék meg a lányokat a maguk munkájának rendkívüli fontosságáról és jelentőségéről. De ne csak szavakkal győzzék meg őket. Elsősor­ban az ott végzett munkájukkal! Aztán tovább járta a tanszékeket. Az egyik teremben megállt, szemügyre vette a falon függő rajzot, amely térképesen ábrázolta a májusi cserebogár-pajzsok idei elterjedését. Aztán a térképre mutatott: — Úgy veszem észre, hogy ezeknek a kár­tevőknek a terjedési vonala megegyezik a tölgyfaeredek vonulataival. Alkalmasint össze­függés van a kettő között? Manninger dékán meglepetten felelt igent. Meglepetése annál is nagyobb volt, mert Rákosi elvtárs itt egy olyan körülményt em­lített, amely most már nyilvánvalóvá vált, hogy e kártevők szaporodása a tölgyfaerdők elterje­désével szorosan összefügg. Ezután megtekintette az állattenyésztési és növénytermelési kísérleti telepet. A növénykert­ben, a fű­keverékek között fölfedezett egy külö­nös fajtát s megkérdezte az eredetét. Ez a nö­vény a hagymás rétiárpa volt, amelyet Kolbay tanár hozott Törökországból. Rákosi elvtárs bólintott: — Igen, félsivatagi fűfajta. Látják, ez jól megélne Bugacorf... Sorra érdeklődött a különböző fakeverékek felől. Részletesen elmeséltette magának a kísér­letek lényegét s mindre volt megjegyzése, gya­korlati tanácsa, pillanatok alatt vált nyilván­valóvá, hogy komoly botanikai jártassága van A körülállók nem győzték jegyezni megjegyzé­seit. Azután az intézet műszaki felszerelése felől érdeklődött. Sorra járta a laboratóriumokait, az egyik mikroszkópnál megállt, szemügyre vette: — Ilyen mikroszkópom nekem is van oda­haza ... a demokratikus Németországban gyár­tották ... (Ez a mikroszkóp, néhány refractorral együtt két héttel később megérkezett az Akadémia cí­mére.) Három órán keresztül járta fáradhatatlanul az Akadémiát, kérdezett s felelt, jegyezgetett, javaslatokat tett az intézet építkezéseivel kapcsolatban: mindent megtudott és újra meg újra útbaigazítást adott. Sok-sok hónappal később jártam Gödöllőn, a Mezőgazdasági Akadémián. De ez a háromórás tavaszi látogatás szállóige azóta is az intézet falai között — a dékántól a legifjabb hallgatóig elevenen és útmutatóan él mindenkiben. A Mezőgazdasági Akadémián több már a női hallgatók száma, növekednek a tangazda­ságok, épülnek az új tantermek, új épületek alapjait rakják s az Akadémia tanárainak, hall­gatóinak kapcsolata még szorosabbá vált a gyakorlattal, a mindennapok kérdéseivel Így fej­lődik, épül, erősödik az új esztendőben is né­pünk s országunk Rákosi elvtárs bölcs és min­denhová elérő útmutatásai nyomán! A gödöllői Mezőgazdasági Akadémia életéből: hallgatók az olvasóteremben (Magyar Fotó felv )

Next