Béke és Szabadság, 1954. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1954-06-16 / 24. szám

ZÍVHÁZL LEVÉL * * Valljuk be őszintén, hogy a színházi embe­rek éveken át tartózkodva, sőt fanyalogva fo­gadták a mai életről szóló új magyar drámá­kat, mégha hivatalosan az ellenkezőjéről nyi­latkoztak is. Úgy vélekedtek, hogy a mai téma nem érdekli a közönséget. Volt ebben va­lami igazság. Valljuk csak be, hogy a »szu­­perpozitív« hősök drámai korszaka, a terme­lési százalékokkal és szűnni nem akaró leren­dezéssel teli sematikus darabok ideje, főként csak ásításra és bosszankodásra­­mozgósí­totta« a nézőket. Csakhogy mindez valójában nem­­mai élet« volt, hanem hamis élet, ha­zug élet és amellett végtelenül unalmas élet. Ha azonban a nézőt a színpadról megcsapja az őszinteség szele , a színháznak máris nyert ügye van a mai témájú új magyar dara­bokkal. Ezt bizonyítja Déry Tibor »Talp­­simogatá«-jának és Sólyom László -Holnapra kiderül­«-jének meleg fogadtatása. Hát hogyne érdekelné a mai nézőt egy mai egyetem diák­jainak, vagy egy mai tervezőintézet mérnö­keinek az élete, munkája, vágyai, örömei, fáj­dalmai és küzdelmei? Csupán az kell az ér­deklődés felkeltéséhez, hogy ne­­kancsaiul festett egeket, és lombikban kitenyésztett figurákat lássunk magunk előtt, hanem való­ságos embereket, igazi életet. Hasonlót ahhoz, amit magunk körül és önmagunkban látunk. Ilyen mai témájú új magyar darabtól egyet­len színháznak sem kell félnie — ezek ver­senyre kelhetnek a klasszikusok sikerével. * A közönség mindkét darabnál remekül szó­rakozik, nagyokat nevet, izgalommal kíséri a mese kibontakozását és közben rendkívül jól érzi magát. Hiszen a »Talpsimogató« törtető, népi káderfeleségre, szovjet ösztöndíjra, egye­temi katedrára vadászó tehetségtelen, de go­nosz Okos Elemérjével ma még gyakran talál­kozhatunk egyetemeinken éppen úgy, mint üzemeinkben, kereskedelmi vállalatainknál, vagy akár minisztériumainkban. És a néző­téren ülő minden becsületes embernek milyen jó érzés az íróval és a szereplőkkel együtt ujjongani e semmirekelő karrierista vessző­futásán. A színpadi Okos Elemér bukásában gyönyörködünk, de szívünkben mindannyian a magunk portáján ólálkodó okoselemérek vég­napjait áhítjuk és a darab bizonyára még se­gít is nekünk abban, hogy ezt a kívánságun­kat a saját tetteinkkel meg is valósítsuk. A­­Holnapra kiderül, még szélesebb terü­letre lép az írói bátorságnak és igazmondás­nak azon a kapuján, amelyet a kormánypro­­gramm nyitott ki. Lontay Gáspár, az úgy­nevezett­­régi értelmiségi, a főszereplője Sólyom László darabjának. Egy tervezőintézet vezető főmérnöke, aki nem félelemből, nem is csupán csak kötelességtudásból, de szívvel­­lélekkel áldozza minden tehetségét az ország­építő munkának, ám mégis teli van sértődött­séggel, keserűséggel, ingerültséggel. Magas pozíciója és számos állami kitüntetés (ahogy a darabban tréfásan mondják:­­pleesni«) bi­zonyítja, hogy a népi demokrácia elismeri és felhasználja kitűnő képességeit. De neki többre van szüksége ennél. Bizalmat akar, hogy ne csak a kezénél fogva vezessék, mint egy fel­nőtt a gyereket, hanem kéz a kézben halad­janak vele. Sérelmének másik ága a bürokrá­ciában gyökerezik, abban, amit Nagy Imre, a pártkongresszuson körülbelül úgy fogalmazott meg, hogy saját rendeleteink tömkelegével gúzsba kötjük önmagunkat. Lontayt, ha me­részen kezdeményez, anarchistának nevezik, ha ragaszkodik az engedélyekhez és pecsétek­hez, akkor ráfogják, hogy nem elég rugalmas) És mivel mindezeken túl azt a légkört is nyo­masztónak találja, amely körülfogja, minden szava ingerült hangszerelésű és panaszko­dásba torkollik. Ennek az értékes embernek a hitét és bizalmát adja vissza -felső szinten- a kormányprogramm, közvetlen környezeté­ben pedig a kommunista Molnár mérnök. Hogyan? Az egyedüli jó módszerrel, a kölcsö­nösség elve alapján. Úgy, hogy végre ő is érezze: teljes hittel és bizalommal vannak iránta. Ezt mondja el a darab. A négy új magyar színdarabról digi képet, hogy Dérynek kitűnő humora is van és jó érzéke a valósággal burleszkszerű színpadi komikumhoz. Annál nagyobb megle­petést — igen kellemes meglepetést! — oko­zott Sólyom László, akit — most már nyu­godtan kimondhatjuk — eddig a szürke sema­tizmus egyik jellegzetes képviselőjének ismer­tünk. A­­Holnapra kiderült-ből az is kiderül, hogy Sólyom tehetséges író, mulatságos víg­játéki helyzeteket és típusokat tud alkotni és ha még nem is drámaiságával (darabja inkább életkép, mint dráma), de mondanivalójának őszinteségével, merészségével és tömény igaz­ságával mindvégig le tudja kötni a nézőt. A Néphadsereg Színházának érdeme, hogy hitt ebben a fiatal íróban, és pompásan gördülő, rendkívül mulatságos előadásban hozta színre ezt a megérdemelten sikert arató darabot. Ajtay Andor szinte Gulliverként magaslik ki az előadásból, holott a többiek sem törpék, sőt, egytől egyig élvezetes alakítást nyújta­nak. Dehát Ajtay művészete, úgy látszik, mos­tanában érte el egész eddigi pályájának csúcs­pontját. Nagyon örültünk, hogy Berky Lili esztendők óta először végre nemcsak szín­padra lép, de szerepet kapott és kitűnően mintázza meg az öreg reakciós, bőbeszédű Toncsi néni találó alakját. Nagyon jó Ladányi Ferenc Molnárja, Sulyok Mária Lontaynéja, Ruttkai Éva Habija, Vass Irma Bözsi­­asz­­szonytársai, Ruttkai Ottó, Szatmári István, Nagy István és a Miskolcról felkerült tehetsé­ges, egyéni ízű Németh Gabriella vidám já­téka teszi teljessé az előadást, amelyet Heré­nyi Gábor rendezett. Nem egyes színészek ját­szanak itt jól, hanem a Néphadsereg Szín­háza kiforrott együttesének játékában gyö­nyörködhetünk. A­­Béke és Szabadság­ hasábjain mondotta néhány héttel ezelőtt Sinkovits Imre, hogy a Nemzeti Színház a fiatalok bölcsője. Különö­sen áll ez éppen a­­Talpsimogatók előadására, amelyben csupa fiatal színész mutatta be te­hetségének legjavát. Nincs helyünk, hogy va­lamennyit külön méltassuk, de mindnyájan annyi szívvel, lelkesedéssel és tehetséggel te­szik emlékezetes élménnyé az előadást, hogy le kell írni a nevüket: a Talpsimogatót Kálmán György, Rendes Pétert Sinkovits Imre, a bá­josan naiv Katit Berek Kati, a bátran okos Húst Máté Erzsi, a­­középutas­ Pettyes Jenőt Horkai János, a zsúrb­ámy Babát Csernus Ma­rianne, a nyíltszavú Esztert Rohonczy Judit, Tisztes Pált Kenderesei Tibor, Klárit Láng Mária játssza. A komédián belül még külön komédiával kelt derűt Sinkovits Imre — aki a darab szerint, diák létére egy öreg szakál­las professzor maszkját ölti magára — azáltal, hogy e maszkban egy kicsit Major Tamást, a színészt, az igazgatót, a rendezőt — e tehetsé­ges ifjú színészgárda nevelőjét is utánozza. * A­­Talpsimogató«-val egy műsorban még két egyfelvonásost mutatott be a Katona Jó­zsef Színház. Az egyiket Nagy Lajos írta,­­1919. május« című novellája alapján. Darab­jának címe: »Új vendég érkezett«. Már az eredeti elbeszélés is teli volt drámai feszült­séggel és ezt az író, a rendező és a színészek híven átmentették a színpadra. Szép és érde­kes életkép ez az egyfelvonásos. Úgy adja visz­­sza egy örökké fénylő hősi korszak (a Tanács­köztársaság) egyik igen drámai és rendkívül emberi mozzanatát, hogy ezzel az egy epizód­dal az egész korszak levegőjét érzékelteti. Minden szájbarágás nélkül, izgalmas cselek­ménnyel és jellemző párbeszédekkel ábrázolja a dzsentrivilág erkölcsi rothadtságát és az új világ erkölcsi fölényét, a szocialista ember megrendítően tiszta és humánus magatartá­sát, világképét Mégis, mintha utálatosságá­ban is elevenebben élne és nagyobb hang­súlyt kapna a régi, a rothadt világ. Része van ebben annak is, hogy Sinkovits Imre olyan megdöbbentő hatással kelti életre Petur föld­birtokos visszataszító alakját. Bihari József pedig egy árnyalattal túlszürkíti a vörös pa­rancsnokot, aki ily módon nemcsak tiszta és céltudatos ember, de kissé jelentéktelen is, erkölcsi fölénye ellenére sem eléggé drámai hatású ellenfele Peturnak, így nehezen válhat eszményképpé Bihari, holott a vörös parancs­nok jellemének számos adottsága és cselekvé­sének imponáló fölénye arra érdemessé ten­né. Az előadás színvonalához, jó ritmusához és levegőjéhez sokban járult hozzá Somló István és Somogyi Erzsi megriadt, útvesztő­ben bukdácsoló házaspárja. * Urbán Ernő »Párviadal«-a érdekesen induló, de befejezésében egyáltalán nem kielégítő életkép. Becsületes kubikosok és ellenséges érzelmű batyuzó kupecek párviadala zajlik le egy vasúti kocsiban. A munkások panaszkod­nak, sorolják a hibákat, belülről a gazda sze­mével, javító szándékkal bírálják rendszerünk fogyatékosságait. Ettől vérszemet kapnak a kupecfélék és rálicitálva a munkásokra, hosz­­szasan, kéjelegve fröcskölik gyűlöletüket a népi demokráciára. Nem belülről bírálnak — kívülről szidnak és rágalmaznak. Idáig ért­hető és tiszta a darab mondanivalója. De mi történik ekkor? A kubikosok öntudatra kapva alaposan megválaszolják, ízekre szedik az ellenséges tirádákat — gondolná az ember. Szó sincs róla. A rágalmakat és vádaskodáso­kat nem érvek cáfolják meg , hanem a fel­bőszült kubikosok egyszerűen kiröpítik Sziko­­rát, a legékesszólóbb ellenagitátort a kupéból. Ez csak látszatra hatásos befejezés, valójában kiábrándító. Hiszen a kirepített Szikora úr helyenként megvesztegetően érvel, szavai kétségkívül rosszindulatból fakadtak, de mégis meggondolkoztatták a becsületes emberek egy részét, akik ezt nem is ismerik fel azonnal. Ezek pedig — a nézőtéren éppen úgy , mint az életben — érvelésre érvelést várnak, nem az ököljog működtetését. Mindamellett a darabban sok a szórakoztató elem és számos jól sikerült alakítást látunk, amelyek közül kimagaslik Somogyi Erzsi kofa­­asszonya. A három egyfelvonásos mind­egyikét Marton Endre igen értékes rendezésé­ben mutatta be a színház. Három új egyfelvonásos és egy új három­­felvonásos magyar darab. Ahogy visszagondo­lok rájuk, szinte valamennyire az a jellemző, hogy minden erénye mellett is inkább életké­pet mutat be, mint drámát. Mégis örvendetes sikere valamennyi mind irodalmunknak, mind színházművészetünknek. A vidéki színházak idei budapesti fesztiválját ez évben »A ma­gyar dráma hetének«­­nevezik, mert a vidé­kiek csak magyar szerzők színműveit hozzák fel a fővárosba. A magyar drámai hétben azon­ban ez évben a vidékiekkel karöltve a fővá­rosi színházak is részt vesznek, egyebek kö­zött ezzel a három új egyfelvonásossal és a Néphadsereg Színházának új vígjátékával. APA ÉS LEÁNYA: Lontay Gáspár főmérnök és Babi, a »Holnapra kiderül« című új magyar vígjátékban (Ajtay Andor és Ruttkai Éva) (Farkas Tamás felv. — Magyar Fotó) Déry Tibor nagy művészete, valóságérzéke és bátor őszintesége már nem új dolog. A­­Talpsimogató« még csak azzal bővíti az ed­

Next