Béke és Szabadság, 1954. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)

1954-09-01 / 35. szám

fátyol mögül villanó tekintetét, a váróteremben, gyér lámpafény­­ben alvókat, hatalmasan söröző kövér férfiakat a restiben, nézni a mozgópostát és megismerkedni a fiatalasszonnyal, akinek hang­ját már annyiszor hallottuk: ... »a második vágányra szerel­vényt tolunk be, a vágányok men­tén vigyázzunk!« A freskók gyógyíthatatlanok ? Hol a »posta-csonka vágány«, az indulási oldalon, a cukorkás­­csokoládés targoncák telephelye mellett? Már nincs, megszűnt, most »harmadik külső« a neve, a növekvő forgalom igénybe vette mind az öt belső és hét külső vá­gányt. Hol a királyi váróterem és hol a főhercegi ? A királyi kiégett, romos, a főhercegi helyén épít­keznek. Az indulási oldal hatal­mas előcsarnokát hozzák most rendbe, új pénztárakat, új váró­termeket nyitnak. Itt már ismét teljes szépségükben fénylenek az óriási rózsaszín márványoszlopok. Lotz Károly és Thán Mór nagy­­értékű freskói sajnos még a sebek k­özé sorolhatók. (Vájjon gyógyít­­hatatlanok-e?)" Más már alig em­lékeztet a háborúra. Márvány­, tábla sem, amely azt hirdetné, hogy a Keleti-pályaudvart 1945. január 14-én foglalták el nehéz harcokban a Budapestért küzdő szovjet csapatok. Pedig hányan emlékeznek, élesen és pontosan (hiszen soha el nem felfedhető), midőn sötét, dermedt éjszakákon a Keleti tájékáról hallatszott a hangszóró, amikor a pincékben szájról szájra járt a hír, sut­togva és reménykedőn: már a Keletinél vannak, már kitűzték a vörös zászlót a főkapura ... Pöttömnyi „mozdonyvezetők“... De márványtábla helyett em­lékeztet a kultúrváróterem, amely csilláraival, könyveivel, öreg, szemüveges könyvtárosnőjével, sakktábla fölé hajló parasztfejek­­kel, a harc után támadt új vilá­got hirdeti. És a gyermekek váró­terme, ez az éjjel-nappal zsibongó kis óvoda, ahol pöttömnyi utasok hintalovon várják a miskolci gyorsot vagy a békéscsabai sze­mélyt. A konyhában főzhetnek a mamák, a fürdőszobában szak­szerűen mossák a maszatos arco-i kezeket, némi sikongatós lás is rendezhető, a fehér ,kágyak felett édes, mély csendje mosolyog, míg­­, a homályos üvegablakon íjai nehéz dübörgéssel bejön egy gép, fáradt, fehér gőze száll az üvegtetők felé s eloszlik, akár az álom. A gyermekváróteremben mindenki mozdonyvezető lesz, ha nagy lesz, még a kislányok is. Nem csodálkozom. Én is moz­donyvezet­ő akartam lenni s e vá­gyat máig sem sikerült tökéle­tesen elfelejtenem__ A Keleti-pályaudvar, mint min­den­ igazi nagy pályaudvar, külön kis világ, sajátos hangulattal, más­hol nem látható fényekkel, másutt nem érezhető szagokkal. Érkez­tek-e meg már késő éjjel, amikor a külső vágányok felett mint földreszállt izzó csillagok, lebeg­nek a jelzők vöröslő szemei s messzi vagonsorok mögött lobogó k­azántűzzel suhan el egy-egy mozdony? Hallgatták-e már a komolyarcú kocsivizsgálók kala­pácsainak kopogását? Betértek-e már a pályaudvari fodrászhoz, ahol pontos felvilágosítások kap­hatók az összes vonatokra nézve s a borbélyok a menetrendhez igazodva végzik a hajnyírás és borotválás műveleteit? A fodrász­­műhelyek sajátja az az állandó és laza társalgás, amely az élet álta­lános jelenségeire vonatkozik, kezdve a sporttól egészen a sze­relemig. A pályaudvari borbély (a Keletin két üzlet is található, az érkezési oldalon), mindenek közül a legszórakoztatóbb, mert itt messziről jött utasok cserélnek híreket és véleményt. A Keletinek saját mosodája és óraközpontja van, rendőrőrse, segélyhelye, orvosa. Az érkezési oldalon, a külső vágányok sze­rény kiskapujánál leljük a talált tárgyak irodáját, ahol naplóba könyvelnek minden vonaton fe­lejtett holmit Mit hagynak az emberek a vasúti kocsiban? A legtöbben szemüveget és kabátot De valaki augusztus 20-án a bé­késcsabai gyorson felejtette Ana­­tole France »Vörös liliom« című regényét, a prágai gyorson ott­maradt egy doboz eleven fehér­­egér, a miskolcin egy sport-íjj, a hozzá tartozó nyílvesszőkkel. * Az idő hetven esztendőt ha­gyott itt. Nincs róla pontos be­jegyzés, az évek nem kaphatók vissza sehol, mint a szemüvegek, a kabátok, a regény, őrzik a fa­lak, a vágányok s a füst, őrzik az emlékek és a gondolatok, őrizzük mindannyian, akik sze­mélyes ismerősként, egy kissé, mint életünk tanúját, egy kissé, mint hazánkat, szeretjük a het­ven esztendős Keleti pálya­udvart. Vajda István HUSZON­HARMADIK ÉVE hordár a Kele­­tin Tóth János, ő a tizenhét hordár leg­­öregebbike. De vájjon miért nevezte ki magát 89-esnek? (Ráth Károly felv.) A KELETI PÁLYAUDVAR — ahogyan az utazóközönség sohasem látja. A felvétel az irányító toronyból készült

Next