Béke és Szabadság, 1955. január-június (6. évfolyam, 1-26. szám)

1955-01-05 / 1. szám

SZABÓ PÁLNÁL, a Hazafias Népfront országos irodájában Ilyenkor délutántájt, mintha kitárt abla­kon át friss, éltető levegő tódulna a szobába, olyan eleven erővel tör be a hétköznapok élete a Hazafias Népfront országos irodájába. Küldöttségek érkeznek ez ország minden tá­járól, kisebb-nagyobb problémákat, gondokat és kéréseket hoznak tarsolyukban. Az elnök, Szabó Pál, Kossuth-díjáé hó ajtaja mindenki számára kinyílik, aki a Népfronttól kér és vár okos tanácsot vagy jó segítséget. Előszobá­jában kisebb csoportok beszélgetnek, barát­koznak egymással. A különféle vidékről jött emberek ismerkednek egymás életével, örö­mével és bajával. Az ifjak is, a vénebbek is Szabó Pált csak Pali bácsinak emlegetik, így hívják őt lassan-lassan már nemcsak a közeli jóbarátok, hanem az olvasók is. De ebben a Pali-bácsi­zásban nem bizalmaskodás van, ha­nem bizalom és barátságos érzés. Az ő sze­mélye Itt nemcsak a híres és népszerű írót jelenti, hanem a Népfrontot is. Mekkora türelemmel és írói és emberi ér­deklődéssel hallgatja a hozzáfordulókat! Nem fárasztja ez a munka? — Olykor elfáradok — feleli —, de szívesen csinálom. Jóleső érzés, ha segíthetünk vala­kin. Ez volt életemnek mindig a legnagyobb öröme. Kőműves koromban, amikor egy-egy gyenge napszámos dolgozott mellettem, min­dig felszórtam helyette a téglát a tűzfalhoz. A segíteni­ akarás, alkati kérdés, vagy megvan az emberben vagy nincs. Nézzük meg, kik és műven Hevekben jár­tak ma nála. Csak úgy találomra lapozgassunk Szabó Pál íróasztalán tornyosuló írások, a küldöttek feljegyzései között. Gyula városról a népfrontbizottság és a tanács küldöttsége volt itt ma. Azt kérik, hogy városukat gyógyfürdővárosnak nyilvá­nítsák. Itt fekszik Gyula régi várának a fény­képe. Még a 12. században kezdték építeni. A vár később Mátyás király tulajdona, majd Korvin János özvegyéé volt. A vérsáncárok körül hatalmas park terül el, abban pedig az Almássyak volt kastélya. Ez lenne alkalmas gyógyszállóra. Hőforrás is van, de ezt fúrás­sal kellene felhozni. A hozzá szükséges mun­kát társadalmilag szerveznék meg, de köl­csönt kell kérniük az államtól. Hamar vissza tudnák fizetni, mert ez volna aBihar egyetlen gyógyfürdője, sokan ellátogatnának oda. Egy év óta kilincselnek a kéréssel — eddig ered­ménytelenül. Szabó Pál máris telefonált az illetékeseknek és kezébe vette az ügyet. Eljöttek a soproniak is. Tiltakoznak a vá­ros dolgozóinak nevében, hogy a romos Cik­lámen-szállót az Egészségügyi Minisztérium kívánsága szerint tüdőszanatóri­ummá alakít­sák. Ha ez megtörténne, veszélyeztetné a Ló­­vér és a környék minden üdülőjét. Sőt, az ide­genforgalom is megbénulna. A Ciklámen­szálló amúgy sem alkalmas tüdőszanatóriumra, mert mocsaras, párás hegyi rét közepén épült. Sopron városa erre a célra egy más he­lyet ajánl fel és azt javasolja, hogy a Ciklá­menból magas vérnyomást a betegek számára építsenek üdülőt. — A soproniak kérését mindenképpen tá­mogatjuk — mondja Szabó Pál —, mert mél­tányoljuk, hogy a város lakossága ilyen sze­retettel ragaszkodik a kultúrája hagyományai­hoz. Ez is olyan kérdés, amely egy esztendő óta vajúdik.­­ Itt járt a Kisiparosok Országos Szövetsége elnökségének egyik vezetője. Vidéki szerve­zeti és kulturális életük fejlesztéséhez kért segítséget. — Úgy véljük — mondja erről Szabó Pál —, hogy az efféle közösségi összejövetelek igen fontosak. Nemcsak a kulturális élet fellen­dítése miatt, hanem szakmai szempontból is. Hasznos dolog az, amikor csak úgy pipáz­­gatva cserélődnek ki a gondolatok és tapasz­talatok. Egy régebbi ügy kerül elő. Tóth János igaz­gató-tanító népfront alelnök Lányáról jött el a küldöttség élén. Két évvel ezelőtt malmot kezdtek Lányán építeni. Ha malom nincs, a Tiszán kell átjárni azoknak, akik őrölni akarnak, a rév pedig szekerenként 16 forintba kerül. Az építkezés kétszer is leállt és köz­ben az egerek ették a beépített szitákat. — Eljártam ebben a bosszantó ügyben — mondja Szabó Pál. — November 20-án kiutal­ták a motort és a malomban megindult a munka. Tovább lapozgatunk. A Veszprém megyei Szentantalfa népfront-bizottságának küldött­sége arról számolt be, hogy a község villanyt kapott, a belső vezetékek hetek óta elké­szültek, de mégsincs villany, mert a győri Északdunántúl Áramszolgáltató Vállalat ígé­rete ellenére nem szállította a villanyórákat és mérőket. Ezek nélkül pedig csak átalány­ban lehetett világítani, úgyhogy házanként egy, legföljebb két villanykörte éghetett.­­ A Népfront ezt is elintézte — jegyzi meg Szabó Pál — és a választás napján dísz­táviratban értesítettek minket arról, hogy Szentantalfán teljes fényben pompázik a köz­ség. Kis ügy következik, de egy ember jó élete fordul meg rajta. Balaton mellől egy tanító a Hazafias Népfront segítségét kérte abban, hogy visszakerülhessen szülőhelyére Hajdú­ságba, ott szeretne dolgozni. Máris akadt valaki, aki munkahelyet cserélt vele. — A Népfrontbizottságok vidéken — mondja Szabó Pál — sok mindent megolda­nak majd helyben, anélkül, hogy az embe­­­reknek ide-oda kellene utazgatniok. Ezeket a bajokat és harcokat nem egyénenként és ese­tenként kell megszüntetnünk, hanem az egész társadalom helyzetét kell változtatnunk. Tisztogatni, fejleszteni, szépíteni kell mind­­nyájunk életét, mindaddig, amíg az egyéni sérelmek és akadályok el nem tűnnek. A Ha­zafias Népfront nem jótékonysági szervezet, hanem a szocialista jövendő tervszerű, tuda­tos munkálója. Majd elmondja, hogy holnap Debrecenbe utazik, vasárnap Veszprémbe. Sokat jár min­denfelé és mindenütt körülnéz, beszélget az emberekkel. — Jól ismerem az országot — mondja — hiszen nem pesti író vagyok. Népi író korom­ban, a 30-as évektől kezdve biciklivel jártam az országot. Egy nap alatt olykor száznál több kilométert tettem meg. Az utazgatást 45 óta is folytatom és így minden rezdülésében lá­tom a változást és vele együtt a nehézségeket, a bajokat is. De ezek nélkül nincs fejlődés, mert mihez is szabnánk eredményeinket, ha nem volnának elmaradások? Mennyire örülök például a tiszántúli táj beépítésének! Az én szőkébb tájamban jónéhány puszta alkot ma már népes falut, egész utcasorokkal és városi, családi házakkal. Számolgatja és sorolgatja a neveket: — Fancsikó puszta, Bölcsi puszta, Nyárad puszta, Dobad puszta, Gyantési puszta... Va­lamikor a török világ söpört el rengeteg­­pusz­tát annyira, hogy évszázadokon keresztül csak a nevük, vagy egy uradalmi béresház őrizte a nyomukat... Egy évtized alatt többet építettünk fel ezekből, mint elődeink sokszáz év alatt... Ha megszűnik az emberek közt az értetlenség, amely a legtöbb baj okozója, akkor nagy reménységgel nézhetünk a jö­vendő elé. Gleb Marianne (Járat Mr. — Magyar fotó) IfJTAI VÁRNAI ZSENI A lét taván libegnek, akik majd megszületnek: mirriád csöppnyi Éva, mirriád csöppnyi Adám, fehér meg néger angyal, szőke, meg gyapjas hajjal, az étet dús mezőjén megannyi tiszta bárány. Mind egy nyelven beszélnek: szavuk még néma ének, Johnny, Pierre és Péter a lét emlőjét szívja... míg az anyai szózat, a tisztákat, a jókat, e boldog létezésből születni, élni hívja! — Kisfiam, lányom... várlak! — Jöjj, boldogítsd anyádat! — S Johnny szivét a fényből egy szív magához húzza, Péter s Pierre is érzi, hogy nagy parancs idézi, indulni kell hiába az ismeretlen útra. S akkor a földre néznek s látják, ott lent a vének, a gonoszarcú vének kénköves lángot főznek, látják: tüzeket dobnak, a máglyák fellobognak... Jaj, szörnyű sorsot szánnak szegény kis csecsemőknek! Ők kapaszkodnak félve, egy csillag peremébe: — Anyánk ne hívj a földre, mi félünk megszületni! Oltsd el a szörnyű lángot! Védd meg a f­iad, lányod, mert félünk, félünk, félünk az égő földre menni! Riadtan összebújnak, mind egy nyelven rajongnak, fehér, fekete, sárga, mint testvérek a létben, még csak szeretni tudnak, gyűlölni nem tanultak, bár egyik, mint a rózsa, másik fekete ében. S a föld minden határán, anyák állnak a bástyán és óceánszívükből árad a lét zenéje: — Csak nyíljatok virágok, eloltjuk azt a lángot s a béke tiszta fényét feltázzuk majd az égre. Ragyogj fel drága Béke! a­zt a­­cí­meret

Next