Békés Megyei Nap, 1995. július (2. évfolyam, 152-177. szám)
1995-07-20 / 168. szám
1995. JÚLIUS 20., CSÜTÖRTÖK SPORTVILÁG Forma-1 -es csúcstalálkozó Csak véletlenül derült fény egy fontos információra a Hungaroringen megtartott szerdai sajtótájékoztatón, amelyet az augusztus 11. és 13. között esedékes Marlboro Magyar Nagydíj Forma-1-es autós gyorsasági világbajnoki futam kapcsán szerveztek meg. Berényi János, a Hungaroring Sport Rt. elnöke az egyik kérdésre válaszolva megemlítette, hogy idén 17 vb-futam lesz. Erre rögtön reagált Neményi Béla, a Magyar Autó és Motorsport Szövetség elnöke, s pontosított: 1995-ben is csak 16 világbajnoki versenyre kerül sor. Nádasdi János, a szövetség főtitkára is megerősítette: 16 futam alapján hirdetnek végeredményt. Hozzátette: nem is lehet több, mert a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) és a FOCA (Forma-les Konstruktőrök és Gyártók Szövetsége) között létezik egy szerződés, s ennek értelmében nem lehet növelni a viadalok számát. A főtitkár szerint ez a kérdés hónapokkal ezelőtt eldőlt, s nem érti, hogy miért maradt titokban a döntés pontos szövege, amely rendelkezik az eredeti vb-műsorban tartaléksorban szerepeltetett Magyar Nagydíj és az Ausztrál Grand Prix közötti cseréről. Az egyik esemény ugyanis bekerült, a másik pedig kikerült az idei versenynaptárból. Egy másik fontos bejelentés Neményi Bélától származik. Ő arról tájékoztatta az egybegyűlteket, hogy jövő csütörtökön Budapestre látogat a brit üzletember, Bernie Ecclestone, a FOCA elnöke, s magával, Horn Gyula miniszterelnökkel tárgyal a Forma-1 magyarországi jövőjéről. HÉTFŐN RAJTOL A TOUR DE HONGRIE 1r Kötelező a bukósisak! Július 24. és 30. között rendezik meg az esztendő legrangosabb hazai kerékpáros eseményét a Coca-Cola Magyar Körversenyt. Idén 28 csapat nevezett, ebből 10 itthonról, 18 pedig külföldről. Összesen 120 versenyző részvételével, immár 24. alkalommal rajtol majd a verseny a budapesti Hősök teréről. BORBÉLY LÁSZLÓ Hetven évvel ezelőtt, 1925. június 27-én indult útjára az első Magyar Körverseny. Akkor még csak az ország egyik felét a Dunántúlt kerekezték be a versenyzők. A versenyt minden évben megrendezték a második világháborút megelőző időszakban. (Ezalól az 1928-as és az 1936-os évek kivételt jelentettek, a Magyarországon lebonyolított kerékpáros világbajnokság, valamint a berlini olimpia miatt.) Még a második világháború alatt is megtartották a versenyt két alkalommal 1942- ben, és 1943-ban. A népszerű körverseny anyagi okok miatt szünetelt 1966-tól 1992-ig. Ezt követően 2223-ban kerülhetett ismét megrendezésre a viadal. A résztvevőknek ezúttal összesen 1088 kilométert kell megtenniük. Kovács László külügyminiszter, a Tour de Hongrie fővédnöke indítja a lassú rajtot hétfőn 13 órakor Budapesten a Hősök terén. (A politikus 1957-ig országúti kerékpárversenyző volt.) A gyors rajtra a főváros határában kerül sor. Az első etap során rögtön egy nehéz szakasz vár az indulókra, hiszen az egri célig nemcsak a távolságot, hanem szintkülönbséget is le kell küzdeniük. Ezután a Miskolc-Nyíregyháza-Békéscsaba-Szeged-Pécs- Nagykanizsa-Szombathely- Győr útvonalon át július 30- án délután egy óra körül érnek célba Budapesten, a Gellért-hegyi Citadellán. A mezőny két alkalommal nem kerékpárral közlekedik: a Békéscsaba-Szeged és a Nagykanizsa-Szombathely közötti távot autóbusszal teszik meg a versenyzők. Kerékpárosok jelezték a részvételüket többek között Fehéroroszországból, Moldovából, Ukrajnából, Franciaországból, Belgiumból, Németországból, Jugoszláviából és Ausztriából. A magyar élmezőny színe-java is rajthoz áll. Schillerwin István szövetségi kapitány két-három magyar versenyzőt vár a legjobb tizenöt közé, csapatban pedig két egységet remél a 3-6. helyre. A Tour de France-szal ellentétben a magyar körversenyen nem sárga, hanem piros trikót visel majd az összetettben élen álló versenyző. Piros-fehér csíkos mez jár a gyorsasági hajrák, pöttyös pedig a hegyi szakaszok legjobbjainak.* Minden versenyzőnek bukósisakot kell viselnie, hogy ne fordulhasson elő olyan tragédia, mint a Tour de France-on. DOoHAN NEM HAZUDTOLTA MEG ÖNMAGÁT Max Biaggi vereséget szenvedett Mick Doohan ismét győztes formáját mutatta a Le Mans-i francia Grand Prix-n az 500 köbcentis motorok kategóriájában. A start után a harmadik helyet foglalta el, de a Honda motorjával hamar megmutatta, hogy mire képes. Doohan csapattársa, Alex Criville gyorsan a második helyre került, és a két motoros hatalmas előnnyel elhúzott a mezőnytől. Criville ütközés miatt kiesett a tizedik körben, így nem a két Honda között dőlt el a győzelem kérdése. A második helyen végzett Luca Cadalera(Yamaha) két rossz verseny után úgy tért vissza, hogy Doohant és Criville-t hátraszorította a startvonalnál, azaz az élre tört, de előnyét nem sokáig tudta tartani. Daryl Beattie, a Suzuki versenyzője is indult a Le Mans-i versenyen, azután, hogy Assenben súlyosan ütközött. Hiába, hiszen ezúttal nem tudta tartani sem Mick Doohan-nal, sem Luca Cadalerával az iramot. A 250 köbcentis gépek versenyében meglepetés született. Max Biaggi (Aprilia) győzelmi sorozata megszakadt Le Mans-ban. Ralf Waldmann viszont már a harmadik győzelmét szerezte meg Hondájával a szezonban. Biaggi nem volt csalódott a második hely miatt, hiszen a ponttáblán hatalmas előnnyel vezet. Annál inkább elkeseredett Tetsuya Harada amiatt, hogy át kellett adnia a bajnokságban a második helyet Waldmann-nak. Ralf Waldmann nagy meglepetésre legyőzte Max Biaggit, aki összetettben ettől függetlenül még mindig utcahosszal vezet Világrekordokban gondolkodik Harmadszorra sikerült túlszárnyalnia a világcsúcsot Jonathan Edwardsnak. A brit hármasugró a spanyolországi Salamancában rendezett atlétikai versenyen 17.98 méteres eredményével Willie Banks több mint tízéves világrekordját adta át a múltnak. Az amerikai atléta 1985. június 16-án Indianapolisban 17.97 métert ugrott. Edwards először a Lille-ben rendezett Európa Kupa-viadalon ugrotta túl a fennálló világrekordot, sőt, kétszer (18.43 és 18.39) 18 méter fölé repült. Ezeknél az ugrásoknál azonban a hátszél nagyobb volt a megengedettnél, csakúgy, mint július 2-án Gatesheadben, ahol 18.03 méteres eredményt ért el. A 29 éves egyetemi hallgató azóta többször is kijelentette: benne van a világcsúcs, s ezt kedden be is bizonyította. Ezúttal a hátszél (1.8 méter/másodperc) alatta maradt a megengedettnek. - Technikailag nem volt túl jó az ugrás, de nagyon jól sikerült a rohamom. Ugyanis hihetetlenül gyors vagyok — nyilatkozta a világcsúcs után Edwards, s kijelentését bizonyítja, hogy a 100 méteren 10.7 másodperces teljesítményre képes. Edwards feleségével és két gyermekével Gatesheadben él, eddigi legnagyobb sikerét az 1993-as stuttgarti világbajnokságon érte el, ahol bronzérmet szerzett Egerszegi kikapott A 97. országos úszó bajnokságon eddig Czene Attila (OTP-Sport Plusz SE) szerezte a legtöbb aranyérmet. Nem talált legyőzőre 200 méter gyorson, 100 méter pillangón és 400 méter vegyesen, valamint tagja volt 4x200 méteren győztes férfi vegyesváltónak is. A váltó többi tagja Darnyi Tamás, Horváth Péter és Zubor Attila volt. Rózsa Norbert (OSPSE) száz méteren megverte Güttler Károlyt (Bp. Spartacus). Egerszegi Krisztina magabiztosan nyerte a 400 vegyest, és a 200 gyorsot, viszont kikapott 200 méter mellen Pataky Katalintól (FTC). A női 100 méteres gyorsúszásban a bajai Klocker Edit nyert. CASARTELLIA HARMADIK ÁLDOZAT Tragédia a Tour de France-on Az egész világot sokkolta a francia kerékpáros körverseny, a Tour de France 15. szakaszán történt halálos baleset. Hiába rázott meg mindenkit az olasz Fabio Casartelli tragédiája, a szervezők kijelentették: folytatják a versenyt. A Motorola csapat szerencsétlenül járt sportolója alig egy éve nősült meg, s négy hónapja született kisfia. Fabio Casartelli halálát súlyos arc- és agysérülés okozta; már a helikopteres út alatt háromszor leállt a szívműködése. Casartelli 1970. augusztus 16-án született Comóban. Az olasz versenyző a barcelonai olimpiai győzelem után, 1993-ban a profik közé állt, de ott nem ért el újabb, látványos sikereket. Egyetlen említésre méltó eredménye az idei Clasica Costa del America elnevezésű versenyen született, a hatodik helyet szerezte meg. Kétszer állt rajthoz az olasz körversenyen, a Giro d’Italián, 1993- ban a 107. volt, tavaly pedig feladta a küzdelmet. A világranglistán 1993-ban a 332., 1994- ben a 469., idén pedig a 470. volt a legjobb helyezése. A Tour de France-on másodszor vett részt. A tavalyi debütálása rosszul sikerült, hiszen föl kellett adnia a versenyt. Csak az utolsó pillanatban dőlt el, hogy egyáltalán indul az idei Tour-on. Végzetes bukásakor öt másik kerékpárost is magával sodort, de ők csak könnyebben sérültek meg, s hárman közülük azonnal vissza is álltak a versenybe. A francia körverseny 1903. óta íródó történetében ez a harmadik olyan eset, amikor egy kerékpárost menet közben ért halálos baleset: 1935-ben a spanyol Francesco Cepeda egy vízmosásba zuhant, s néhány nappal később a kórházban életét vesztette, 1967-ben pedig a teljes kimerülés határán lévő brit bajnok, Tom Simpson halt meg verseny közben, a hatalmas hőségben. Emellett az évkönyvek több tragikus balesetet is feljegyeznek (így például 1951-ben az addig vezető holland Wim Van Est bukott, s súlyos sérülést szerzett), s arra is volt példa, hogy a versenyzőket kísérő csapat valamelyik tagja vesztette életét. Paul Sherwen, a Motorola szóvivője elmondta, hogy a versenyzők és a csapatvezetők közösen a verseny folytatása mellett döntöttek. Jean-Marie Leblanc, a Tour versenyigazgatója hozzátette, hogy a szerdai 16. szakasz rajtjánál egyperces néma felállással adóznak Casartelli emlékének. Különös, de Fabio Casartelli nem hordott fejvédőt. Ez nem kötelező a Tour de France-on, mert a kerékpárosok esztendők óta nem hajlandók viselni! A kerekesek ezt a kényelmetlenséggel indokolják. - Láttam, ahogy Casartelli száguldott lefelé, s egy szűk kanyarban nekiment az út szélét jelző kőnek. Ő bukott elsőként, nagyon erősen beütötte a fejétmondta Francois Simon, az egyik francia versenyző. Az 1992-es olimpia egyéni országúti versenyében aranyérmet szerzett Casartelli temetésén ott lesz Bernard Hinault, a körverseny ötszörös francia győztese is. Néhány versenyző azonban nem tudta elrejteni elégedetlenségét. Tony Rominger, az idei olasz körverseny, a Giro d,Italia nyertese azt kifogásolta, hogy a sportolókat csak a célbaérkezés után értesítették a szomorú hírről. - Szinte hihetetlen, hogy néha milyen utakon kell hajtanunk. Csoda, hogy eddig nem történt hasonló szörnyűség - mondta a spanyol Miguel Indurain, aki eddig sorozatban négyszer nyerte meg a viadalt, és összetettben most is az élen áll. A csapattársak egyperces néma felállással adóztak Casartelli emlékének BÉKÉS MEGYEI NAP11 A New York Times című amerikai napilap értesülése szerint - a német Steffi Graffal egyetemben - a világranglista élére rangsorolják a közeljövőben visszatérő jugoszláv teniszezőnőt, Szeles Mónikát, aki az emlékezetes késes merénylet óta, több mint két éve nem játszott hivatalos mérkőzést. A kitűnő játékos július 29-én Atlantic Cityben egy bemutató mérkőzést játszik az amerikai Martina Navratilovával, majd részt vesz az amerikai nyát bajnokságon, a US Openen. * Már az első fordulóban búcsúra kényszerült Noszály Sándor a Washingtonban zajló 675 ezer dollár összdíjazású tenisztornán. A magyar Davis Kupa-játékos az olasz Cristiano Carattitól szenvedett vereséget három játszmában. * Az amerikai Steve Fossett új vitorlás világrekordot állított fel a Csendes-óceán átszelésében. A Lakota névre hallgató hajójával 6 nap 16 óra 7 perc és 16 másodperc alatt tette meg a Los Angeles és Honolulu közötti távolságot. A korábbi csúcsot 1989 óta Rudy Chay tartotta Akiane X5 nevű vitorlásával. Rekordját Fossett 7:33:44 órával kurtította meg. * Az argentínai Balcarcében örök nyugalomra helyezték Juan Manuel Fangiót, a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság egyetlen ötszörös bajnokát. Fangio hétfőn 84 éves korában halt meg. A temetésen lerótta kegyeletét Oscar Luigi Scalfaro olasz államfő is. * Csütörtökön az olaszországi Vicenzába utazik a világbajnok női vízilabda-válogatott. Mint ismert, Tóth Gyula szövetségi kapitány a hétvégén kisebb balesetet szenvedett, így kérdéses volt, hogy a csapattal utazik-e. A hírek szerint a kitűnő szakember állapota lehetővé teszi, hogy elkísérje tanítványait Vicenzába. * Hosszas egyeztetés után szerdán döntés született arról, ki lesz Tóth Dénes edző utódja az NB II-es FC Hatvan kispadján. A futballklub vezetése Mathesz Imrével kötött szerződést a következő bajnoki évre; az 58 éves szakvezető csütörtökön áll munkába.