Békés Megyei Népújság, 1960. augusztus (5. évfolyam, 181-205. szám)
1960-08-02 / 181. szám
BÉKÉS MEGYEI AZ MSZMP MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA V. ÉVFOLYAM, 181 1968. SZÁM W&g prolemáfjai, egyesüljetek! Semmi különös nem volt tapasztalható a békéscsabai vasútállomáson augusztus elsején reggel A vonatok rendben érkeznek, olykor-olykor megszólal a gangos bemondó is, mint máskor, és figyelmezteti az utasokat. Valóban minden a megszokott, régi. — Egy óra múlva azonban már lesz változás — mondja Katona elvtárs, s magyarázólag még hozzáfűzi —, ha szemmel láthatóan nem is, de belül, az emberekben igen. Most kezdjük a vasutasnapi műszakot. Pár perccel később pedig az egyik tár, ahogy ők a műszakot nevezik, eligazításán egymás után állnak fel a munkások, s felajánlásokat tesznek, még jobb munkát akarnak végezni. Nem, eddig sem maradtak le! Tóth László forgalmi szolgálattevő KISZ-brigádja 115 százalékra teljesítette tervét, vagy a tehervonatok terhelésénél 112 százalék volt az eredmény. De hát akkor miért? — Viszonzás ez azért a sok mindenért, amit kaptunk. Bebizonyítjuk, hogy nem csupán rajtunk múlt az élüzem szinttől való lemaradás — hallatszik innen is, onnan is. — Versenyre hívjuk ki a másik két tár dolgozóit,s vállaljuk a 2 százalékos tervtúlteljesítést — szólt Apró Dezső. — Szabad időmben segítek a hármas tartalék munkájában — mondja Cinege elvtárs. S aztán egymás után születtek a felajánlások. Ésszerűbben rendezik a vagonokat, betartják a grafikonokon megjelölt feladatokat, a személyvonatokat menetrend szerint közlekedtetik, csökkentik a baleseteket és sorolhatnánk tovább a nagyszerűbbnél nagyszerűbb vállalásokat. De ezek a munkások nem csupán a szavak emberei, hanem a tetteké is. Alig lépik át a szoba küszöbét, melyben az eligazítást tartották, máris azon gondolkodnak, mit, hogyan csináljanak? A munkahelyekre érve pedig az eddigieknél lelkiismeretesebben fognak munkához.• Vecsernyés elvtárs, kocsirendező számol, gondolkodik. „Igen. Az egyik vágányra a muronyi, a másikra a gyomai vagonokat tolatjuk, így gyorsabb is lesz. Nagyszerű! Vállaltam, teljesítjük.” S máris adja az utasításokat, de a végrehajtásból nem marad ki ő sem. Gurulnak a vagonok, csikorognak a fékek, zászlót lengetve futnak az emberek. Valahogy minden gyorsabban halad. A fék is jobban fog, az emberek lábai is könnyebb, s talán még a mozdony is szófogadóbb, mint máskor. Nem csoda, hiszen kezelője nemcsak szaktudásából vizsgázik, hanem lelkiismeretességből is. A raktárban is serényebb a munka. —■ Ez az áru következik, azt hagyjátok még — verik vissza a falak a hangokat. — Vigyázz, mert hozzáér a falhoz — hallatszik a másik sarokból. Itt is megkezdődött a vasutasnapi műszak. Igaz, anélkül is vigyáznak a fuvarozási határidők betartására, az áru épségére, de most valahogy mégis más. Most valami belülről is követeli, valami olyan, amit szavakba önteni nem lehet. Igaza volt Katona elvtársnak: változás van, ami azonban szemmel is látható, füllel is hallható, az árut óvatosan szállító vasutasokon, udvarias kalauzokon, a gyorsabban guruló vagonokon, a figyelmeztető hangokon és az emberek homlokán megjelenő cseppeken. • S míg a nagyállomás munkásaitól az általuk vállalt feladatok teljesítése közben búcsúzunk, az Alföldi Kisvasút állomásán és a fűtőházban is mintha, a megszokottnál talán nagyobb lenne a sürgés-forgás. Az ünnepi műszak itt is elkezdődött, s vállalásaikban nem maradtak el a nagyobb társtól és a feladatok sem kisebbek. A fűtőházban javítják a mozdonyokat, mégpedig úgy, hogy minél kevesebb legyen a ráfordított idő, minél kevesebb a ráfordított pénz. A kocsilakatos-műhely szocialista brigád pedig egy teherkocsi részlegvizsgálatát vállalta. A kisállomás előtt indulásra kész a helyi kisvonat. Az indító magasba emeli a tárcsát, felberreg a motor, tisztelgés, és indul a vasutasnapi műszak első járata. A kocsi belsejében hangos „Jónapot”-ot köszön a jegyvizsgáló és „Szabad a menetjegyeket’. „Kérem megváltani a jegyeket’ udvarias hangja hullik. Nem, nem feltűnő ez, hiszen nap mint nap megteszi, s az utasok megszokták. De ez az augusztus elsejei udvariasság valahogy mégis más. Nem a szabályzat miatt van így, hanem valami belülről állandóan azt súgja: Udvariasan, hiszen vállaltad.’... A Békéscsabai MÁV fűtőházban már szinte biztosra veszik, hogy az elmúlt félévi kiváló eredményeik után megkapják az élüzem címet. Ez a körülmény azonban egy cseppet sem teszi elbizakodottá őket. Most is valamennyien úgy dolgoznak, hogy méltóképpen köszönthessék ünnepüket, a X. vasutasnapot. A világítás- és erőátviteli műhely munkásai, akiknek többsége vidéki munkahelyen dolgozik, szombaton röpgyűlésen határozták meg az augusztus 1-től 14-ig tartó vasutasnapi műszak feladatait. Hétfőn reggel 7 óra után a mozdonyjavító műhely, majd a kocsijavító műhely munkásai jöttek össze néhány perces tanácskozásra. Csontos József művezető a rögtönzött gyűlésen arra kérte a mozdonyműhelyhelyeket, hogy a műszak idején a tervek pontos teljesítésével, jó minőségű munkával, a munkaidő jó kihasználásával növeljék eredményeiket. A röpgyűlés mintegy 60 résztvevője helyesléssel fogadta a javaslatot, s munkahelyenként külön is megbeszélik majd, ki mitvel kívánja köszönteni az ünnepet. A kocsijavító műhely dolgozói felajánlották, hogy augusztus 14- ig terven felül hat kocsit javítanak meg. Ennek teljesítésével nagy segítséget adnak majd a vasútnak, mert hiszen a megnövekedett szállítási feladatoknál minden kocsira nagy a szükség. A fűtőház vontatási dolgozóival Nagy Zoltán oktatótiszt beszélte meg az oktatási órákon a vasutasnapi műszak feladatait. A mozdonyvezetők, a fűtők, akik az elmúlt félévben is kiemelkedő eredményeket értek el, a vasutasnapi műszakban a menetrend szerinti közlekedés betartásával, a balesetmentes szolgálattal, valamint a széntakarékossággal készülnek a X. vasutasnapra. Majnár—Podina HISZIK a MÁV állomáson, a kisvasútnál, a nagyfűtőházban Kétszázkilencven előadáson csaknem százezer néző Évadzáró társulati ülés a Jókai Színházban Tegnap, augusztus 1-én évadzáró társulati ülésre jött össze a Békés megyei Jókai Színház kollektívája. Az ülés résztvevőit Csaági János, a Jókai Színház igazgatója tájékoztatta az elmúlt évadról. Beszédében elismeréssel nyilatkozott a kollektíva munkájáról, s kifejezésre juttatta, hogy a színház művészei tudásukat és szorgalmukat latbavetve tovább fokozták művészi tevékenységüket és a Kapitány, a Koldusopera, a Diadalmas asszony és több mű sikeres színrevitele fémjelzi munkájukat. Az eredményekről szólva hangoztatta, hogy a művészi munka színvonalának javulása abban is rejlik, hogy mind jobban egységessé válik a társulat, több az alkotó, egymást megértő, segítő vita, tovább javult a munkájukat segítő szervek és a színház kapcsolata. A továbbiak során a színházi tervet ismertette, melyet a művészi és műszaki gárda az évadban túlteljesített. Százhatvanhét tájelőadáson és százhuszonhárom székhelyi előadáson csaknem százezer ember tekintette meg előadásaikat. Befejezésül arra kérte Csajági elvtárs a társulat tagjait, hogy óvják és ápolják tovább a kollektíva egységét, majd kellemes nyári pihenést kívánva fizetésemelésről szóló okmányokat és pénzjutalmakat osztott ki a társulat tagjainak. * Ank Bt fittet * növény.nédUCem befiMSfésrtM a Felsőnyomási Állami Gazdaságban Az Országos Növényvédelmi Szolgálat repülői már nem ritka vendégek megyénk mezőgazdasági üzemeiben. Néhány nappal ezelőtt a Felsőnyomási Állami Gazdaságba érkezett egy lengyel gyártmányú, speciálisan növényvédelemre szerkesztett repülőgép, amely 50 hold kísérleti kukoricát permetezett le DDT-vel. A gazdaságban ekkora táblán tanulmányozzák az utóbbi időben egyre nagyobb mértékben elszaporodó kukoricamoly elleni védekezés nagyüzemi módjait. A közeljövőben a gazdaság ismét igénybe veszi a növényvédő szolgálat repülőgépeit a magtermesztésre hagyott lucernatáblák porozására. .......• Készítik a permetlevet Motoros szivattyúval feltöltik a repülőgép 500 literes tartályát... ... és a repülőgép a magasba emelkedett. A kukoricatábla felett a molyfertőzés meggátlására szór szét permetlevet.