Békés Megyei Népújság, 1963. október (18. évfolyam, 230-256. szám)
1963-10-01 / 230. szám
BÉKÉS A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA 1963. OKTÓBER 1., KEDD Ara 60 fillér XVin. ÉVFOLYAM, 230. SZÁM A megyei tanács vb-elnökének felhívása a gazdáihoz | Lottó tárgy nyeremény-sor adás | Sport | Felhős idő 3102010131380101 Lelkiismeretesebben Rohamosan közeledik október 20-a, amikorra az agrotechnikai követelmények és a hosszú évek tapasztalatai szerint a jó termés biztosításáért földbe kellene kerüljön a búza vetőmagja. Az igyekezet erre is irányul szövetkezeteink zömében. A szeghalmi járás tsz-ei a tervezett 32, a békési járás szövetkezetei pedig 29 százalékánál tartanak. Az igyekezet, hogy mielőbb el legyen vetve, azonban még nem jelenti azt, hogy a jó termés biztosítva is lesz. Nem, mert helyenként nemcsak az agrotechnikai követelményeket hagyják figyelmen kívül, hanem a búzatermelés eddigi tapasztalatait is. Egyik követelmény ugyanis, hogy a vetőágy egyenletes legyen és a kombájnok törés-, hibásodásmentesen tudjanak aratni, de főként azért követelmény az egyenletes, porhanyós talaj, hogy a vetőmag a kívánt mélységre, 7—8 centiméterre kerüljön, idejében kikeljen, s megerősödve, bokrosan találja a tél. A békési Október 6 Tsz-ben láthatólag kevés gondot fordítottak eddig a búzavetésre. Legalábbis erről tanúskodik a törökszigeti iskolával szembeni táblájuk. A talaj csupa göröngyös, egyenetlen, vakbarázdákkal tarkított. A búzavetőmag a kívánt mélységnek a felére sem kerülhetett az ilyen talajban, s nem is csoda, hogy foltosan, imitt-amott kelt ki. Követelmény a búzavetés mielőbbi befejezése, de nem akárhogyan. Nem az a lényeg, hogy így vagy úgy, rossz minőségben is földbe kerüljön a mag, s aztán, ha kedvezőtlen idő, kevésbé kemény tél jön rá, akkor terem, ha nem, akkor legfeljebb kiszántják. Az Október 6 Tsz említett búzavetésének vizsgálatakor az egyik felelős megyei vezető megjegyezte: ezért „barackolást” érdemel a tsz főagronómusa. Ehhez hozzáteszszük, anélkül, hogy a főagronómus felelősségét csökkentenénk, „barackolást” érdemel a szövetkezet elnöke, a brigádvezetők és mindazok, akiknek feladatuk lett volna a magágykészítés ellenőrzése, s az, hogy a vetőgépet gyakorlattal rendelkező, lelkiismeretes traktorosra és gépforosra bízzák. Megyénkben az idő előrehaladásához képest alaposan le van maradva a búzavetés, alig 16 százalékánál tartunk a tervezettnek. A lemaradás azonban nem indokolja a kapkodást, a felületességet. Az elmúlt évi tapasztalat isz az, hogy a nem megfelelően előkészített talajba, s a nem kellő mélységbe vetett gabonát nagyon megritkítja a téli fagy —, azt követeli, hogy az idén a lehető leglelkiismeretesebben, az agrotechnikai kívánalmaknak megfelelően történjen a vetés. K. I. Világ proletárjai, egyesüljetek ! NÉPÚJSÁG Október huszadikára befejezi 4500 hold búzavetését Füzesgyarmat két termelőszövetkezete Csatlakozás a tiszaföldvári Lenin Tsz felhívásához A megyében elsőnek a füzesgyarmati Vörös Csillag és Aranykalász Tsz egyszerre csatlakozott a tiszaföldvári Lenin Tsz felhívásához. A Vörös Csillag Tsz például a megye legjobb gabonaértékesítő szövetkezete. 1963-ban 130 vagon szabad gabonát adott az államnak. Ebből 90 vagon fémzárolt vetőmag volt. 1964-ben még többet akarnak eladni, csupán a vetőmag-búzát harminc vagonnal növelik. Ezért a Füzesgyarmaton jól bevált módszer szerint október húszra földbe teszik 2300 holdon a búza magját. Jelenleg 7 saját lánctalpas traktor készíti éjjel-nappal a vetőágyat. Huszonöt centi mélyen forgatják a talajt s holdanként 2 mázsa alapműtrágyát szórnak el. Éjjel-nappal, hétköznap-vasárnap dolgoznak a gépek. Vetésre a leggyakorlottabb traktorosokat ültették gépre, a váltásra pontos ütemtervet készítettek s a v fizetőség állandóan ellenőrzi a munkát. Vasárnap estig 1800 hold búzavetésre szánt területen készítették el a magágyat. Kapcsolt géppel szórták a magot: egy DT, három vetőgépet vontat A szomszédos Aranykalász Tszben — ahol a biztonsági tartalékkal együtt 2200 holdon vetnek búzát — nyolc lánctalpas készíti a magágyat és három gép veti a magot. Eddig az őszi kalászosok 60 százalékát elvetették. Vállalták, hogy október 18-ra befejezik a Niza vetését ők holdanként három mázsa alapműtrágyát szórnak. A vetés minősége egyébként mindkét termelőszövetkezetben kifogástalan. A két termelőszövetkezet határában 1300-an törik a kukoricát, szedik a cukorrépát, 66 gépi és százharminc lófogatos jármű szállítja a terményt. Éjjel-nappal dolgoznak mindenütt a gépek. Elsőnek a búzavetésre szánt területet takarítják le. Minden lehetőség megvan arra, hogy Füzesgyarmat két termelőszövetkezete október 20-ra befejezi a 4500 hold búza vetését. Utána segítenek a környékbeli kollektív gazdaságoknak. Vasárnap az AKÖV összes gépkocsija fuvarozott A szegedi igazgatóság területén egyedül a békéscsabai góc teljesítette túl a ki- és berakodási tervet A pénteken Békéscsabán megtartott szállítási aktívaértekezlet máris érezteti hatását a MÁV, az AKÖV, valamint a szállíttató vállalatok munkájában. Vasárnap a járműkapacitás 100 százalékos kihasználásával haladt a ki- és berakodás és a szállítás a megye területén. Az AKÖV valamennyi tehergépkocsija fuvarozott. Mintegy 141 vagon árut rakodtak ki, szállítottak rendeltetési helyére. A nagykereskedelmi vállalatok is átvették a küldeményeket. Egyedül a Békési Nyomda idegen kocsikon, Franciaországból és Németországból még pénteken érkező papírárujának átvétele késedelmeskedik. Vasárnap két vagont kellett volna kirakni s a nyomda nem fogadta. A lendületes munka mellett azért előfordult késedelmes kirakás is, a vagonok nem szabadulhattak fel a kívánt időre. Békéscsabán három, Gyomán három, Orosházán hat, Gyulán pedig hét vasúti kocsi kirakásában voltak zökkenők. Az AKÖV gépkocsijai egyébként a kora hajnali óráktól késő estig járták a közutakat. Nagy mennyiségű terményt szállítottak a tsz-ekből, állami gazdaságokból az átvevőhelyekre, billenős kocsijaik pedig — szám szerint 58 — eldet, téglát, s egyéb építőanyagot fuvarozott. Országos szinten 12 570 vagont adtak be, ki pedig 1440 kocsit a vasútállomásokon. A békéscsabai csomópont terve 600 volt, ezt 633- ra teljesítették. A szegedi igazgatóság területén egyedül a békéscsabai állomás hajtotta végre a tervezett ki- és berakodást. Az érkező áruk kirakása mellett mintegy 81 tele vagont továbbított Békéscsabáról a MÁV. Ebből 37- et a téglagyár munkásai raktak meg, 9 vagon az István-malom őrleménye volt, s mintegy 19 vagonnyi az a cukorrépamennyiség, amelyet Csabán adtak fel vagy pedig a kisvasútról való átrakás után került innen tovább. A vasárnapi lendületes munka ütemét helyes lenne megtartani. Sajnos a hétfői helyzet már nem ilyen kedvező. Hétfőn ugyanis a délelőtti órákban az AKÖV-nek csak egy rakodógépe és 14 gépkocsija, és 22 lovaskocsija szállította az árut a csabai állomásról. A rakodást 63 ember végezte. Ugyanakkor 17 vagon áru reggel óta várt az állomáson kirakásra. Ehhez déli egy óráig nem nyúlt hozzá senki. A pénteki szállítási értekezlet felhívta a figyelmet arr, hogy tegyék egyenletessé szállító és szállíttató szerveink az árutovábbítást, ne forduljon elő, hogy a hét elején üres gépkocsik vagy tele vagonok vesztegeljenek kihasználatlanul, s ez hozzájáruljon a hét végi torlódáshoz. Szükséges tehát úgy megszervezni a szállítást, hogy ne legyen fél-, esetleg egynapos kiesés a kocsifordulókban. Kétnapos ülésre hívták össze a Szakszervezetek Országos Tanácsát Csütörtökre és péntekre összehvvták a Szakszervezetek Országos Tanácsának ülését. A tanácsülés első napján megtárgyalják az 1963. évi népgazdasági terv teljesítésének, valamint a télre való felkészülésnek a feladatait. A második napon a szakszervezetek nevelő munkája szerepel a tanácsülés napirendjérel Az elnökség beszámolóit Beck Sándor és Bugár Jánosné, a SZOT titkárai terjesztik elő. (MTI) A jövő kenyere Vetik a búzát a Gyulai Állami Gazdaságban A vasárnapi munkák hírei Az őszi munkák nagy dandárjában sok helyen vasárnap sem pihentek megyénk mezőgazdasági dolgozói. Az állami gazdaságok és termelőszövetkezetek nagytábláin teljes lendülettel törték a kukoricát, sok helyen szedték a cukorrépát, szántottak, vetettek a traktorok. Eleken a Lenin TSz tagjai háztáji betakarítási napot rendeztek vasárnap. A családtagok és az iparban dolgozók is segítettek. A háztáji górékba száz pár lófogat és 18 gépi jármű hordta napestig az érett kukoricacsöveket. A Mezőhegyesi Állami Gazdaság határában 140 erőgép dolgozott vasárnap. Ezen a napon csaknem kettőszáz holddal gyarapodott az őszi búza vetésterülete. A Felsőnyomási Állami Gazdaságban kukoricaszállítási nap volt vasárnap. Negyvenhárom saját és 10 Tefu-kocsi szállította a kukoricát. A felszabadult kukoricaföldön azóta készül a magágy az őszi búza számára.