Békés Megyei Népújság, 1968. október (23. évfolyam, 230-256. szám)

1968-10-18 / 245. szám

1918. október 18. 2 Folytatta tanácskozását az országgá (Folytatás az 1. oldalról.)­niszter, majd arról szólt, hogy a­­ műszaki fejlesztés, a korszerű­­ munkaszervezés, valamint a be­rendezések és eszközök jobb ki-­­ használásának összehasonlítása­ként a munka termelékenysége a különböző közlekedési ágazatok­ban évi 4,8 százalékkal növeke­dett. Tavaly a közlekedés a nem­zeti jövedelem négy és fél száza­lékát termelte. rétében folytatjuk a vonalak és a mozgatás korszerűsítését. Felszá­moljuk a gőzüzemű vontatást, fel­frissítjük és a szükséges mérték­ben bővítjük a járműparkot. A vonalak átbocsátó képességének növelése érdekében mind a pályát, városi közlekedés helyzetét is, és segítséget nyújt a tanácsi szervek­nek, amikor arra szükségük van.­­ A közlekedéspolitikai kon­cepció külön fejezetet szentel a kis forgalmú vonalak és állomások forgalmának átterelésére, a kör­zeti állomási rendszer kialakításá­ra. E probléma jó megoldása egyik előfeltétele annak, hogy a kon­cepcióban körvonalazott, az egész magyar közlekedési rendszer meg­újulásának programját ésszerűen és hatékonyan megvalósíthassuk. Koncepciónknak ez a része a legforradalmibb módon változtat­ja meg a közlekedés mai szerkeze­tét, befolyásolja­­ a közlekedési mind a járműparkot alkalmassá­­ ágak közt a forgalmi megoszlást, tesszük a lényegesen nagyobb se­bességű és terhelésű vonatok köz­lekedésére. A járműparkot auto­matikus kapcsolókészülékekkel szereljük fel. Széles körben alkal­mazzuk a modern hírközlő- és biz­tosító-berendezéseket, s gépesít­jük az építési, javítási munkákat. Erőteljesen fejlődik a jövőben a gépjárműközlekedés. Célunk az, hogy behozzuk a két világháború közt bekövetkezett lemaradásun­kat. A közúti közlekedést a ka­pacitás fejlesztésével alkalmassá kell tenni minden olyan szállítási feladatra, amelyet gazdaságosab­ban, hatékonyabban tud lebonyo­lítani, mint a vasút. Ezért bővít­jük a járműállományt és a kiszűl­és kihat az érintett területek la­kosságára, gazdasági életére.­­ Vasúthálózatunk a régi köz­lekedési rendszertől tekintélyes, körülbelül 2000 kilométer össz­­hosszúságú normál és keskeny nyomtávú kis forgalmú vasútvona­lat örökölt. Ezekre a vonalakra a vasúti áruszállításnak alig több, mint egy százaléka, a személy­­szállításnak körülbelül 3 százaléka jut. E vonalakat részben már most, részben az elkövetkező öt­éves tervek idején fel kellene újí­tani, amire legalább két és fél milliárd forintot kellene költeni. Ha azonban valóban korszerűek­ké is akarnánk tenni e vonalakat, úgy ennek az összegnek a kétsze­resére lenne szükség. A kis forgalmú vonalakhoz ha­sonló az ugyancsak kis forgalmú vasútállomások problémája. Nor­mál nyomtávú vasúthálózatunkon egymástól átlagosan 7 kilométerre összesen több mint ezer állomás van. Ezeknek körülbelül felén — amelyek közül 168 állomás a kis forgalmú vonalakon fekszik — az összes áruforgalom még a napi 3 tonnát sem éri el, s a forgalom­­további csökkenésével lehet szá­molni. Ennek a helyzetnek a fenn­tartás® akadályozná a villamosí­tást, a dieselesítést, a nagy rak­súlyú kocsik előnyeinek kihaszná­­ lását, végső soron az önköltség csökkentését, a szolgáltatások színvonalának emelését. Közlekedésünk túljutott a legnehezebb éveken — Ma már megállapíthatjuk — folytatta —, hogy közlekedésünk túljutott a legnehezebb éveken, s jelenleg általában ki tudja elégí­teni a népgazdaság, a lakosság igényeit. A fejlesztések ellenére sem kielégítő azonban — főként a személyszállításnál — a szolgálta­tások minősége, korszerűsége. — A közlekedéspolitikai kon­cepció a legfontosabb fejlesztési céljainkat igyekszik egységes egészbe foglalni. A koncepció ki­dolgozásánál természetesen figye­lemmel voltunk a népgazdaság ál­talános fejlesztéséből adódó szállí­tási feladatok várható alakulá­sára, nemzetközi kapcsolataink bővítésére is.­­ A közlekedéspolitkai koncep­ció kidolgozásakor abból indul­tunk ki, hogy a személy-, de fő­leg az áruszállításban belátható ideig továbbra is a vasút viseli a legnagyobb terhelést földrajzi adottságainknál fogva és gazdasá­gi megfontolások alapján is a bel­földi utas- és áruszállítást dön- t­­ően a vasúttal, illetve a vasút és SnilSSfcAA­ a közúti közlekedés kooperációja- 6 tunk­tusz és zaj­csökkentésere­­val elégítik ki. A hajózást, a re- t Szükséges az úthálózat meg­hűlést és a csővezetékes szállítást­­ felelő fejlesztése, karbantartása, sajátos, illetve kiegészítő jelleg ! Az úthálózat egyes vonalai és sza­gú rendeltetésüknek megfelelően kaszai — főleg a tanácsi úthálózat kívánjuk fejleszteni. ] — már a jelenlegi forgalom mel­— A vasút rekonstrukciója he-­­lett is sok jogos kifogásra ad okot. nyitás az új gazdasági mecha-­ nizmusban is megtartja az ál-­ lami beavatkozás jogát és ad-­­­minisztratív eszközeit ott, ahol a szocialista népgazdaság terv­szerű fejlődése, az ország és a lakosság egyetemes érdeke meg­kívánja, ugyanakkor azonban jó­val tágabb teret enged a közle­kedési vállalatok egészséges gaz­dasági versenyének.­­ A termelő üzemek, a válla­latok szabadon választhatnak: vagy saját fuvareszközeikkel szállítanak, vagy igénybe veszik a közforgalmi közlekedési vál­lalatok szolgáltatásait. A fuvaro­zási monopólium a közúton sem jogi, sem gazdasági értelemben nem áll fenn, éppen ezért a fu­varozási kényszer sem érvénye­sül az autóközlekedési vállalatok­nál. Némileg más a helyzet a vasútnál, amely monopolhelyzet­ben van, éppen ezért vele szem­ben a fuvarozási kényszer is megmarad. Dr. Csanádi­ György ezután rámutatott: " A beterjesztett vasúti tör­vényjavaslat törvényerőre eme­lésével igen régi hiányt póto­lunk, a vasutakra vonatkozó alapvető rendelkezéseket átfogó­an tartalmazó törvény ugyanis a felszabadulás előtt sem volt. Ezt a hiányt a múltban csak részben ellensúlyozta, hogy az egyes vasútvonalak építésének engedélyezése törvényhozási úton történt és ennek keretében sza­bályozták az üzemeltetés felté­teleit is. A fuvarozási tevékenységre vonatkozó jogszabályoktól elte­kintve a vasútra vonatkozó jog­szabályok jelentős része elavult. Más részük, amely ma is kor­szerűnek nevezhető, csak részlet­szabályozásokat tartalmaz. Ezért vált szükségessé az egységes, a szocialista társadalmi-gazdasági rend, a technikai fejlődés igé­nyeinek megfelelő vasúti tör­vény kidolgozása. A vasutakról beterjesztett tör­vényjavaslat intézkedik a vasút dolgozóinak fokozott büntetőjo­gi védelméről, egyenruha vise­léséről, társadalombiztosításáról, egészségügyi ellátásáról, utazási és szállítási kedvezményeiről is. Ezek a rendelkezések a vasutas dolgozók nehéz, felelősségteljes munkájának elismerését kíván­ják szolgálni.­­ Amíg a vasúti törvényja­vaslat — céljának megfelelően — szigorúan megfogalmazott jog­szabályszöveg, amely a stabili­tást, a jogbiztonságot szolgálja, addig a közlekedéspolitikai kon­cepció nem merev tervezet. Cél­ja az, hogy körvonalazza a köz­lekedés nagyobb távra szóló gaz­daságpolitikáját, amely szerves része a párt és a kormány or­szágos gazdaságpolitikájának.­­ Felmérhetetlen jelentősége lesz annak, ha a közlekedésfej­lesztés tervezésében és megva­lósításában biztos iránytű lesz a kezünkben, olyan koncepció, amelyet a párt és a kormány magáénak vall, és most az or­szággyűlés, általa pedig orszá­gunk népe is elfogad és támo­gat. Csanádi György nagy tapssal fogadott beszéde után az elnök szünetet rendelt el. A szünet után az országgyűlés dr. Beresz­­tóczy Miklós elnökletével foly­tatta munkáját. Ezután Nemeslaki Tivadar, a törvényjavaslat előadója emelke­dett szólásra. A vitában felszó­laltak: Csáki István Szolnok me­gyei, Tóth Géza Szatmár megyei, Vass Gáborné Borsod megyei, Zámbó József Győr-Sopron me­gyei, Korponai Lajos debreceni és Balogh László Békés megyei képviselők. A gépjárműforgalom fejlesztése élénken foglalkoztatja a közvéleményt A modern közúti közlekedés fel­­j ennek a területnek, és igen sokat fesztésének két alapvető indoka,­­ tettek a helyi közlekedés javítá­­sán. Az egyik az, hogy bizonyos­­­sara. A közlekedési tárca, anélkül, szállítási feladatok ellátásában a­­­hogy a tanácsok hatáskörébe be­­gépkocsi népgazdasági szinten is­ avatkozna, figyelemmel kíséri a előnyösebb, hatékonyabb, mint a vasút. E területeken a lehető leg­­­­gyorsabban fel kell számolni az elmaradást. A másik indok, hogy bár sok területen nem olcsó, sőt jóval drágább a gépkocsin történő szállítás, mint egyéb közlekedési A Probléma megoldása az ugy­­, , , ... „ , , • nevezett körzeti állomásrendszer, eszközökkel, de közismerten be- , fokozatos kiépítését a nyelmesebb, rugalmasabb, az .. ... . , egyéni igényeknek jobban megye- koncepció előirányozza. Ennek az egyen igény­é­s ,, a lényege, hogy a sok apró vasút­iér. Ezeken a területeken, elsősor­ helyett kevesebb, de kor­ban a magángépkocsik számainak ,Szerűbb, nagyobb körzeti állomást növelése érdekében, olyan mértét hozunk létre, ahol a modern üzem­­ű és ütemű fejlesztés szükséges, minden feltételét biztosíthatjuk, amilyen mértékben a nagyobb ké- Ha a következő 10—12 év alatt a nyelmet megengedhetjük magunk­ legkisebb forgalmú 500 állomáson­nak, figyelemmel az ország,­a­z az áruforgalmat megszüntetjük, a népgazdaság és a lakosság teher­viselő képességére. Az olcsó vízi út előnyeit igyek­szünk kihasználni, ahol csak le­het. — A légiközlekedésnek — a korszerű repülőgépek gazdaságos hatósugarának megnövekedése az országunk viszonylag kis repülési távolságai miatt — a belföldi for­galomban már nincs jelentősége. Annál jobban nő azonban a szere­pe a nemzetközi forgalomban. Ennek megfelelően irányozzuk elő a repülőgéppark és a Ferihegyi repülőtér fejlesztését, arra törő­vasút áruforgalmának csak kö­rülbelül 5—10 százaléka kerül át más állomásokra. Ugyanakkor le­hetőség van arra, hogy ahol szük­séges, a mezőgazdasági idényben évenként néhány hétre a régi kis­­állomások egy részén is lehetővé tegyük az árufeladást. A körzete­sítés a személyszállítást alig érinti, mert az áruforgalomból kizárt ál­lomásokon az utasforgalom to­vábbra is megmarad, ha az igé­nyek azt indokolják. A körzetesítés megvalósításához szükséges útépí­tések, korszerűsítések, a teherau­tó- és autóbuszpark kiegészítése, a gócpontok rakodógépekkel való kedve, hogy devizális szempontból­i kilátása, a körzeti állomások ki­­a maximális eredményt érjük el.­­ építése nem igényel a népgazda­ A távolsági közlekedés valamenyi Ságtól semmiféle külön áldozatot. nyi ágát tárgyalva felvetődhet a kérdés, hogy miért nem foglalko­zik részletesen a koncepció a vá­rosi közlekedés problémáival, fej­lesztésével. Hangsúlyozni kívánom, hogy e kérdést is rendkívül fon­tosnak tartjuk. A városi közleke­dés azonban ma is, de a jövőben még inkább szerves részét képezi a városfejlesztőnek, ebből nem le­het kiszakítani. Az érdekelt ta­nácsok ma már felkészült gazdái A racionalizálás folytán jelentke­ző megtakarítások nemcsak a A megoldás kulcsa a körzeti állomásrendszer kiépítése költségeket fedezik, hanem ezen felül is hasznot jelentenek. Ugyanakkor meggyorsul a forga­lom. Az utasforgalom egy részét az autóbuszközlekedés veszi át, amely sűrűbb járataival bizonyá­ra igen népszerű lesz. A számítá­sok egyébként azt mutatják, hogy a forgalom átterelése jelenlegi év­es tarifaarányok mellett is az or­szág számos részén előnyös lesz mind az utasok, mind a fuvaroz­tatók számára. Más esetekben azonban a közúti szállítás többlet­­költséggel jár. Ennek azonban az az oka, hogy 1951 óta gyakorlatilag változatlan a vasúti tarifa, az áruszállítások­nál pedig különbségek vannak a vasúti és teherautófuvarozási díjak között, a vasút közismerten olcsóbb. A közúti szállítás minő­ségi előnyei és a szolgáltatások bővülése feltétlenül indokolja a többletköltségek áthárítását az igénybevevőkre. Méltányosnak tartjuk azonban az átmeneti díj­­kedvezményt. A kedvezményt ál­talában három évre adjuk majd a munkába járó dolgozóknak és a tanulóknak, valamint a korábban is rendszeres árufuvaroztatóknak. Hogyan alakul a munkaerőhelyzet? A miniszter ezután a munkaerő­problémával foglalkozott. Elmond­ta, hogy a koncepcióban előirány­zott műszaki fejlesztés és az ah­hoz kapcsolódó szervezési intézke­dések növelni fogják a munka termelékenységét A vasút egyes területein munkaerő szabadul fel, amelyet részben a nyugdíjba me­nők pótlására, másrészt a munka­idő csökkentésére használnak. A fejlesztésnek egyik fő célja, hogy a közlekedési dolgozók munkakö­rülményeit javítsa. Számos nehéz fizikai munkakör szűnik meg. — A közlekedéspolitikai irán Péntek Balogh László Békés megyei képviselőt Fel kell zárkózni a fejlett európai államok közlekedéséhez Tisztelt Országgyűlés!­­ Az országgyűlés most folyó­­ ülésszakán ismét olyan kérdést tárgyal, mely igen erősen fog­lalkoztatja a gazdálkodó szervek vezetőit, s a lakosság széles tö­megeit. Érdeklődéssel figyelik, hogy a mostani ülésszak a köz­­­­lekedés és szállítás fejlesztési javaslatok alapján milyen intéz­kedéseket emel törvényerőre. A választópolgárok és gazdál­kodó szervek részéről sokat vi­tatott téma az ország közlekedé­se, helyzete, s őszintén el kell mondani, hogy ezen a téren szé­les körben az a vélemény ala­kult ki, hogy mind a közleke­désben, mind a szállítás terüle­tén sok a jogos kívánság. Épp ezért örömmel üdvözlöm a Bé­kés megyei képviselőcsoport, va­lamint a magam nevében is a kormány azon elhatározását, hogy a szállítás és közlekedés korszerű fejlesztésének koncep­cióit, valamint az ezzel kapcso­latos vasúti törvényjavaslatot az országgyűlés elé terjesztette. Választókörzetemben, vala­mint a megyénk területén működő szervekkel lefolytatott közvéle-­ ménykutatásom és a kialakult vélemények,a kívánságok alapján kívánok elsősorban a vasutakról szóló törvényjavaslathoz hozzá­szólni, s ezen belül az előter­jesztés szövegének megváltozta­tására teszek javaslatot. Elsősorban meg kell állapíta­ni azt, hogy a javaslat szövege általában „magyarul” van fo­galmazva, csak a szabatosság te­rületén lehet észrevételt tenni. Így a javaslat 8. §-ának utolsó mondatát a következőképpen ké­rem módosítani: ... az éjjel közlekedő távolsá­gi személyszállító vonatokon há­lókocsiszolgálatot köteles bizto­sítani. Ennek a beszűrt „köteles” szócskának hatására világossá és egyértelművé válik a kérdéses előírás. A 8. § indokolásának szövegével egyetértek, s éppen ezért javasoltam a törvényjavas­lat szövegének kategorikusan érthetőre való megváltoztatását. Hiszen a szocialista vasút eddig is kötelességének tartotta volna ezen intézkedést, de mivel ha­tározott előírása nem volt erre, kötelességének teljesítését nem szorgalmazhatták törvény alap­ján. Máskülönben a törvényjavas­lat szövegével és a miniszteri in­dokolással egyetértek. A javasolt módosítást pedig megvitatásra javaslom. Körzetemben a választópolgá­rokkal, párt- és népfrontszervek­kel, valamint a megyei képvise­lőcsoporttal megvitattuk a köz­lekedéspolitikai koncepció célki­tűzéseit. Ugy­an, mint a megbe­széléseken részt vevők a közle­kedéspolitikai célkitűzéseket he­lyesnek tartjuk, azt a legmesz­­szebbmenően támogatjuk. Tud­juk, hogy a csaknem egy évszá­­­zada keletkezett közlekedéspoli­tikai intézményeink elavultak, s nem tudják szolgálni a népgaz­daság szocialista fejlődését. Az iparosítás, a nagyüzemi mezőgazdaság megteremtése so­rán a szállítási forgalom össze­tétele megváltozott. Az elavult vasúti berendezések mellett a szállítás önköltsége nagy a fenn­tartási költségek aránytalan ma­gas volta miatt. A szállítás sza­kosítása és a vasút korszerűsí­tése az egyetlen lehető út arra, hogy az önköltség csökkentése mellett a szocialista követelmé­­(Folytatás a 3. oldalon.)

Next