Békés Megyei Népújság, 1969. október (24. évfolyam, 227-253. szám)
1969-10-18 / 242. szám
1969. október 18. Miért hiánycikk a vagon? Gondok, bajok a békéscsabai vasútállomáson az őszi csúcsforgalom idején Néhány évvel ezelőtt azt mondták a vasutasok, hogy nincs már őszi csúcsforgalom. A szállítások egész évre arányosan elosztódnak. Az óriási tömeget jelentő építőanyagok nagyrészt az első félévben rendeltetési helyükre kerülnek. Néhol — láthattuk annak idején — egész hatalmas sóder-, tégla- és kőhegyek halmozódtak fel. Ma azonban az építőipar nem törekszik készlethalmozásra. Egyrészt azért nem, mert ezekből a nagy tömegben szükséges anyagokból lényegében nincs hiány, másrészt pedig a gazdaságirányítás reformjának bevezetése óta a vállalatokat nem kis mértékben érintő eszközlekötési járulékot kell fizetniük. Ha egyes anyagokból átmenetileg még sincs kellő mennyiség, inkább a meglevő készletet fuvarozzák egyik helyről a másikra, hogy a munkában fennakadás ne legyen. Ez sem eleső dolog és társadalmilag talán még hátrányosabb, mint egy bizonyos mennyiségű készlettartás. Az építőanyag-szállítások eltolódásával tehát a vasút őszi megterhelése nőtt. Ráadásul eddig a 44 órás munkahétre való áttérés miatt a vállalatok, üzemek szombaton és vasárnap nemigen rakodtak, s ennek a hatása is érezhető most. Leginkább persze a mezőgazdaság örvendetesen jó terméseredményei állítják nehéz feladatok elé a közlekedést, amit az előbb elmondottak még tetéznek. Mindez együttesen okozza, hogy a vasúti teherkocsi az idei őszön hiánycikké vált. De vajon a lehetőségeket kihasználják-e a szállító felek? Megtesznek-e mindent azért, hogy a rendelkezésre álló vagonok minél többször fordulhassanak? És mik hátráltatják a szállításokat? Kirakatlan vagonok Kruchió Lajossal, a MÁV békéscsabai vasútállomás főnökének kereskedelmi helyettesével először is a kocsirakományos raktámoki irodát keressük fel, ahol Horváth Jenő raktárok ezzel fogad: — Nem nagyon bízom én már az újságban. Hiába írta meg egy éve, hogy heten dolgozunk ebben az irodában, nem történt semmi változás. Ebben az alig kilenc négyzetméter alapterületű helyiségben bonyolódik le az egész állomás le- és feladási forgalma. Az emberek jönnek-mennek, szinte képtelenség ilyen helyen dolgozni. A nyilvántartásból kijegyzünk néhány adatot. Három napja érkezett a 148—5104-es vagon mészszel, két napja az 555—636-os, az 555—5638-as, az 500-1681-es vagon kötött zúzalékkal megrakva és még ott áll a közforgalmi rakodón. Helyesebben nem mindig áll. Naponta négyszer kihúzzák a kiürített kocsikkal együtt és a rendezés után újra visszatolják. Hátha egyszer kirakja valaki. Mi a véleménye erről Kiszely András kocsimesternek, a tolatás irányítójának? — Nagyon hátráltatja a munkánkat a vagonok besorolásánál, és vannak bizonyos feladataink is, amit végre kell hajtanunk. Ilyen például az, hogy naponta két üres szerelvényt kell Záhonyba küldenünk. A késve kirakott vagonok maradnak, pedig küldhetnénk, ha üresek lennének és több jutna a megyei szállítóknak. A veszteglő vagonokat pedig a 8-as számú AKÖV-nek kellett volna kiraknia. Szentgyörgyi Imre, az AKÖV külsős menetirányítója nem is tesz ellenvetést emiatt. Véleménye szerint a rendelkezésre álló 3 markológéppel meg is lehetne oldani a kötött zúzalék kirakását, de kevés a gépkocsi, amivel az anyag elszállítható. Éjszakai műszakot csak részben tudnak szervezni, mert nincs elég gépkocsivezető, akik válthatnák egymást. Nagy gondot okoz nekik a zárt vagonban érkező mész kirakása. Az AKÖV rakodómunkásai lapátolják ki. Innen az építőipar vagy a TÜZÉP raktáraiba szállítják, amelyek régi, rossz épületek. Nem lehet billenőkocsival beállni és a meszet egyszerűen lecsúsztatni, hanem az ablakon, ajtón kell lapáttal bedobálni. — A mészportól egymás után betegednek meg a rakodómunkások. Most is négyen hiányoznak a 17-ből. — panaszkodik Szentgyörgyi Imre. Kevés az ember Nagyon kellemetlen, hogy a vasúti daru is éppen ezekben a napokban romlott el. Azelőtt évek óta hibátlanul működött. Az AKÖV sietett a MÁV segítségére egy daruval, mert már 10, speciális, nagy súlyú anyaggal tele vagon vár kirakásra napok óta. A darabárus nyitott raktárban kontinerek, ládák, ajtó-, ablakkeretek, vashordók, vasszekrények, vascsövek, rakodólapok és más cikkek sorakoznak tíz- vagy százszámra a 80 méter hosszú rakodón. Érkező, induló és átmenő áruk ezek. Egyik-másikból annyi van, hogy egy-két vagont megtöltene. De hát a szállító felek nem kapnak vagont, ezért darabáruként adják fel. Mi mást tehetnének? A MÁV dologzóinak azonban ezzel is tetéződik a munkájuk. Ugyanaz a helyzet a fedett raktárban is. A laikus azon csodálkozik, hogy a vasutasok hogy tudnak a rengeteg áru között eligazodni. Selmeci Mihály raktárnok szavai nem is nagyon biztatók: — Ide kérem több ember kellene. Kevés a szakképzett raktámok és kevés a rakodómunkás is. Van gép az anyagmozgatáshoz, de nincs, aki kezelje. Mester László raktámok a helyhiány miatt panaszkodik. — Hozzánk érkezik az a darabáru, ahová két éve már nem viszi vonat. Tőlünk az AKÖV szállítja tovább többek között Békésre, Sarkadra, Mezőkovácsházára, Lökösházára és egy sor más községbe. A raktár pedig akkora maradt, mint azelőtt volt. A raktári dolgozókat mégis dicséret illeti, mert a csúcsforgalomban ilyen körülmények között is igyekeznek kifogástalanul megoldani a feladatukat Azért érdemes a két raklárok szavaira felfigyelni. A víz is kicsordul a pohárból, ha egyszer túltöltik. Az ipar és a mezőgazdaság jó ütemű fejlődésével a MÁV-nak elkerülhetetlenül lépést kell tartania. A törekvés nem hiányzik Kruchió Lajos a sok gond és baj ellenére is elismeréssel nyilatkozik az AKÖV-ről. Különösen dr. Göres Ágostonnak, az AKÖV békéscsabai darabárus körzeti iroda vezetőjének és dolgozóinak munkáját méltatja, akik a darabárus forgalom lebonyolítása mellett havonta 100 vagon kirakásával és elfuvarozásával segítik a kocsi rakományos részlegüket. Még vasárnapi kirakást is vállalnak. Dicséret illeti az állami gazdaságokat, tsz-eket. Igyekeznek a ki- és berakással. A vállalatok és üzemek is segíti az AKÖV-öt, hogy mielőbb kirakja a vagonokat. Különösen az Univerzál Kiskereskedelmi Vállalat, a TÜZÉP Vállalat, a Békés megyei.Harri Építőipari Vállalat, a Kner Nyomda és a Békéscsabai Faipari Ktsz. A Békéscsabai Konzervgyár Nagy Ferenc és Riegel József szállítási brigádja átlag napi 15—16 vagont rak meg és 6—8-at ürít ki. Soha semmi fennakadás nincs a munkájukban. Szinte mindenki összefog az őszi csúcsforgalom minél kevesebb zökkenővel való lebonyolításáért. A dolgozók törekvése — nem hagy kívánnivalót maga ahogy ezt láttuk és hallottuk — után. Bizonyos központi intézkedések azonban szükségesek, ha el akarjuk kerülni, hogy jövőre is ilyen nagy torlódás következzék be Pásztor Béla A BÉKÉSCSABAI KONZERVGYÁR villanyszerelő, vízvezetékszerelő, lakatos, esztergályos szakmunkásokat továbbá 1lő gépésztechnikust vesz fel. Jelentkezni a gyár üzemviteli osztályvezetőjénél lehet 62637 3 Kiváló minőségű a H-9. új szarvasi rizsfajta Naponta 950 mázsa rizsfeldolgozás Dévaványán A dévaványai rizshántolóban két műszakban folyik a munka. Az új termésből összesen több minz ezer vagonnal tisztítanak, félkilós, egykilós és ötvenkilós kiszerelésben továbbítják a kis- és nagykereskedelmi hálózatba. Napponta 950 mázsa rizst hántolnak az ország egyik legöregebb üzemében. Az idei rizs a kedvezőtlen időjárás miatt egy kicsit megtréfálta a termelőket. Egyes fajtákból sokat elvitt aköd, leginkább a kákai rizsfajták állták a sarat. A rizshántoló vezetői minőségben azonban az ugyancsak szarvasi nemesítésű H—9. rizsfajtát sorolják az élre. A Haltenyésztési Kísérleti Álomás új rizse szemre nagyon tetszetős, üveges, telt szemű, a feldolgozást kiválóan bírja, a legkevesebb törött szemet találni benne. Hasonló jó minőségi bizonyítványt állítottak ki a H.9. rizsfajtából a Vizesfási Állami Gazdaságban is. Nagyon elégedettek a kákai rizsfajták minőségével is, amelyekből több száz holdon termett 17 mázsa feletti átlag. Olaszországba exportálja a lucernalisztet a Vizeslási Állami Gazdaság A Vizeslási Állani Gazdaságban — ahol számtalan helyi újítással nemcsak a mennyiségi termelést növelték a forrólevegős lucernaliszt-üzemben, de magasabb a takarmány karotintartalma is — az idén több, mint négyszáz vagon lisztet készítettek. Kezdetben évi 210 vagon kapacitásra épült az üzem, de évek óta az ország legjobbjai között szerepelnek kiemelkedő teljesítményükkel. Többek között automata mérleget, teljesítménymérőt, karotinstabilizálót és egyéb berendezést újítottak itt Jánosi Gyula üzemvezető irányításával. Egy-egy zsákban például csak 25 kiló lucernalisztet tárolnak. Ha a zsákba befolyik a 25 kiló liszt, kigyullad a zöld fényű lámpa, automatikusan kikapcsol az adagoló s lezárják a zsákot. Sem a gazdaság, sem a vevő nem károsodhat, mert az adagok pontosak. A Vizesfasi Állami Gazdaságban egyébként igen jó termést takarítottak be lucernából. Számításuk szerint holdanként 35—36 mázsa lisztértéket adott a pillangós takarmány. A bő termésből hazánk különböző tájaira, sőt Olaszországba is szállítanak. a. Ünnepélyes televízió-átadás Csatlakozott a „Televíziót minden iskolának” mozgalomhoz a Békéscsaba és Vidéke Általános Fogyasztási és Értékesítő Szövetkezet is. Mint már korábban is hírt adtunk, a szövetkezet igazgatósága három televíziót ad ajándékba. Csütörtökön délelőtt Békéscsabán, a nagyréti iskolában ünnepélyes keretek között át is adták az iskola igazgatójának, Erdélyi Mihály elvtársnak az első nagyszerű ajándékot. Az ünnepségen a Nagyrét tanyai általános iskola 5178. sz. Budai Nagy Antal Úttörőcsapat tagjai adtak ünnepi műsort. B. Gy. Szombat Szeghalom újabb színfoltja lesz a hamarosan átadásra kerülő Állami Biztosító járási fiókja, s az épület három emeletén levő lakások. Fotó: Balkus A falusi lakosság jobb ellátásáért (Tudósítónktól) Megyénk egész területét átszövi a földművesszövetkezeti boltok, áruházak és szolgáltató üzemegységek hálózata. A lakosság jobb ellátása érdekében az idén is sorra épültek az új földművesszövetkezeti létesítmények. Az ez évi beruházásokról kértünk tájékoztatót Farkas János elvtárstól, a MESZÖV kereskedelmi főosztályának vezetőjétől. — Ebben az évben több mint 32 millió forint értékben épültek megyénkben új földművesszövetkezeti létesítmények — mondta Farkas elvtárs —, s ez a szám csak a félmillió forintnál nagyobb beruházásokat tartalmazza. Legjelentősebb vállalkozásainkhoz sorolnám az Orosházán megnyílt áruházat, amelyre több mint 16 millió forintot költöttünk, azonkívül az újkígyósi iparcikk üzletet, amely 4 millió forintba, vagy a mezőgyáni üzletházat, amely 3 és fél millió forintba került. De építettünk Békésen is egy szép lakberendezési áruházat, azonkívül ABC-áruházakat, üzletházakat Csabaszabadiban, Csorváson, Sarkadon, Kondoroson. S hogy a finom falatok, jó italok hívei se panaszkodjanak, pinceborozót építettünk, Békésen megnyitottuk a füzesgyarmati Strand vendéglőt, részben helyreállítottuk a híres kondorosi csárdát. A MÉSZÖV nagy gondot fordít a meglevő üzletházak fejlesztésére, korszerűsítésére Már idén új köntöst kapott Vésztőn a zenés presszó, Orosházán a Boszorkány presszó, de jelentős tatarozást, átalakítást végeztek az endrődi, békési és mezőhegyesi vendéglátó üzemegységeknél is. A jelenleg folyamatban levő beruházások közül ki kell emelni a Gyulaváriban épülő ABC-áruházat, a készülő battonyai vendéglátó kombinátot és a sarkadi ruházati áruházát. Nagy erőfeszítéseket teszünk annak érdekében, hogy minél jobban, kulturáltabban kielégítsük fogyasztóink igényeit. Hangsúlyozni szeretném, igazgatóságaink legfőbb törekvése, hogy munkánkkal lelkiismeretesen szolgáljuk szövetkezeti tagságunkat, s az egész lakosságot — mondta befejezésül Farkas János elvtárs. Andódy Tibor A kosárfonás fejlesztéséért Az Erdőgazdasági Fűz-, Nád- és Kosáripari Vállalat termékei ismertek több európai országban és Amerikába is állandóan szállítanak kutyakosarakat, szennyesés tiszta ruhatartó kosarat. Exportjuk kizárólag nyugati. Súlyosan érinti azonban a tervteljesítést a létszámhiány. Az utóbbi időben átképzés tanfolyamokkal igyekeznek utánpótlást biztosítani. A megyében több helyen indítottak tanfolyamot, így Békéscsabán is 36 résztvevővel. Hat hónapig tart a képzés, amelyben fiatal lányok és fiúk is részt vesznek. A féléves tanulmányi idő alatt 2—3 féle kosártípus készítéét sajátítják el.