Békés Megyei Népújság, 1970. február (25. évfolyam, 27-50. szám)

1970-02-21 / 44. szám

1979. FEBRUÁR 21., SZOMBAT Ára: 1 forint N Világ proletárjai, egyesüljetek !­ÉPÚJSÁG XXV. ÉVFOLYAM, 44. SZÁM Ma érkezik Békéscsabára a páncélvonat (Fotó: Demény) Tovább nőtt a termelés az iparban • Kiemelkedő növénytermesztési eredmények a mezőgazdaságban A Központi Statisztikai Hivatal Békés megyei Igazgatóságának 1939. évi jelentése a megye gazdasági, szociáls és kulturális helyzetéről 1968-ban a magyar népgazda­­­ság az irányítás új rendszerére­ tért át. Az eltelt ,két évi gazdál­kodás biztosította­ a termelés fejlődésének folyamatosságát. Az 1969. évi eredmények is hoz­zájárultak ahhoz, hogy a III. ötéves terv első négy évében a gazdasági növekedés üteme — a legfontosabb mutatószámok alap­­ján — a tervnek megfelelő, il­letve annál gyorsabb volt A­­ta­pasztalatok azt bizonyították,­ hogy a gazdaságirányítási rend­szer eredményesen működik. A társadalma és gazdasági élet­ főbb területeinek fejlődését 1969-ben a következők jellemez­ték. Népesség — foglalkoztatottság A népszámlálás előzetes ada­­t­tai szerint a megye jelenlevő né­­­pessége 1970. január 1-én 4471 ezer fő volt, 21 300 fővel keve­­­sebb, mint tíz évvel korábban . A két népszámlálás időpontjai­­ között a megye népessége 4,5­­ százalékkal csökkent, országosan 3,5 százalékkal nőtt. 1960—1969 között folytatódott a városiaso­dás. A megye népességének 30 (1960-ba­n 27), az ország lakos­ságának 45 százaléka él a váro­sokban. Az összeírás ugyancsak előze­tes adatai szerint a megyében 1970. év elején 145 800 lakás volt, 6,4 százalékkal több, mint­ 1960-ban. A foglalkoztatottak száma­­ 1969-ben az előző évhez viszo­nyítva 5 százalékkal emelkedett.­ A növekedés üteme megegyezett­ az 1968. évivel. Az átlagos nö-­­vekedésen belül mérséklődött a­ létszám emelkedése az iparban , építőiparban, közlekedésben és­ a szolgáltatás ágazatban. A ke­reskedelemben dolgozók száma nagyobb mértékben nőtt, mint 1968-ban. Annak ellenére, hogy a foglal­koztatottak száma az előző évi­hez hasonlóan emelkedett, a munkaerő ágazatokon belüli és ágazatok közötti cserélődése na­gyobb vol, mint 1968-ban. A dolgozók kicserélődése legna­gyobb mérvű volt az építőipar­ban, majd a kereskedelemben, valamint az iparban és a szol­gáltatás ágazatban. A megyében 1969-ben lényege­sen több fiatal érte el a munka­­képes kort, illetve állt munká­ba, mint az előző években. A lakosság jövedelmei és fogyasztása A lakosság jövedelmének kb. háromnegyed részét kitevő pénz­bevételek 1969-ben növekvő ütemben , 10 százalékkal ha­ladták meg az 1968. évit. Figye­lembe véve a fogyasztói árak országosan számított 1,4 százalé­kos emelkedését, a pénzbevéte­lek reálértéke 8 százalékkal volt nagyobb. A munkások és alkalmazottak átlagos havi keresete 1860 Ft volt, 5 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az átlagos­nál kisebb mértékben emelked­tek a keresetek az iparban, a kereskedelemben és a szállítás­ban, nagyobb mértékben p­edig az állami mezőgazdaságban és szolgáltatásban. A parasztságnak termelőszövetkezeti munkadíj címén 14 százalékkal több be­­(F­oly­tatás a 3. oldalon) Gyulán rendezik a II. megyei gépesítési tanácskozást Az Állami Gazdaságok Köz­pontjának Békés és Csongrád megyei Főosztálya február 25-­­26-án rendezi meg a II. me­gyei gépesítési tanácskozást Gyu­lán. A nagy­ jelentőségű prog­ramba bekapcsolódott a Mező­­gazdasági Gépkísérleti Intézet is. A tanácskozás helye a Tu­dományos Ismeretterjesztő Tár­sulat járási-városi szervezeté­nek épülete, a 48-as utca 11 szám alatt Gyulán. Az állami gazdaságok kép­viselői e tanácskozás keretében megvizsgálják az üzemek gépe­sítésének jelenlegi helyzetét, az erő- és munkagépfejlesztés le-­­ hetőségeit, az új gépeket, tech- | nológiákat, a mezőgazdasági szállítás és rakodás gépesítésé-­ nek irányát és így tovább. Az előadásokat elismert szaktekin-­­ télyek tartják. Közöttük Eng­­lert Pál, az Állami Gazdaságok Központjának osztályvezetője, dr. Bán­házi Gyula, a Mezőgaz­dasági Gépkísérleti Intézet igaz­gatója, Voit Imre, az MGI tu­dományos osztályvezetője. Az előadások után konzultá­ciós vitát is rendeznek. LAPJA HÁRMAS ELŐRELÉPÉS (4. oldal) KÉT EGYFELVONÁSOS A STÚDIÓBAN (5. oldal) JÖVŐ HETI RÁDIÓ ÉS TV-MŰSOR (II­. oldal) ■ .1 ................. MA Futórőzsesor és fóliaterítés a folyók árvízvédelmi töltésein Az utóbbi napok kedvező idő­járásának hatására az árhullám lassan levonulóban van a Hár­mas-Körösön. A Kettős-Körös­­ III. fokú árvízvédelmi készült­­­­ségét ezért II. fokúra m­érsé­­­­kelte a Körösvidék Vízügyi Igazgatóság védelemvezetője.­­ Tegnap, pénteken, a Fekete-Kö­­­­rös a Sebes-Körös ár­vízvédelmi készültségét első­­ fokra, a Hármas-Körösök ké- Alkalmi postahivatal Két napig, február 21 és 22- én alkalmi postahivatal műkö­dik a békéscsabai vasútállomá­son tartózkodó­­emlék páncélvo­nat melletti vagonban. A postahivatal, mely délelőtt 10 órától este 8 óráig tart nyit­va. Tanácsköztársasági emlékbo­rítékot és egyéb postaértékcik­­ket árul. Az itt feladott posta­­küldeményeket alkalmi postabé­lyegzővel látják el szük­ségi fokát ugyancsak ala­csonyabb fokozatúra mérsékel­ték. A szervezett figyelő szol­gálaton kívül aktív védelmi munkára is sor került hullám­vetés ellen. A Hortobágy—Be­rettyón 1240, a Hármas-Körö­sön pedig 400 folyóméter hossz­ban épített az árvíz- és belvíz­készenléti szolgálat fóliaterítést, illetve futórőzsesort. Mérséklődött a belvízvédelmi helyzet. Bár az igazgatóság egész területén tovább tart az I. fokú belvízvédelmi készenlét, a korábbi 9,5 ezer holddal szemben 8700 hold belvízelön­tést tartottak nyilván tegnap. Ebből a vetés 2600 hold, a többi szántó, legelő és egyéb műve­lés alá tartozó terület. A szi­vattyútelepek közül 41 üzemelt. Szivattyúállásból tizenhármat, hordozható szivattyúból­­pedig nyolcat állítottak munkába, s ezekkel összesen 93,2 köbméter másodpercenkénti teljesítményt értek el. A belvízvédekezésben az utóbbi napokban 622-en vet­­tek részt. Tizennégymillió forintos beruházás : megduplázódik a termelés A Baromfiipari Országos Vál­lalat orosházi gyáregységének vezetői a napokban vették át a Békés megyei Tanács Tervező Vállalatának képviselőitől az egyik feldolgozóüzem épületé­nek tervét, melynek a beruhá­zása 14 millió forintba kerül. Ez a terv első lépcsője a gyár re­konstrukciójának. A jelenlegi feldolgozóépület helyére tervezett egy emeletes üzemépületben a tervezők a földszinten fedett gépkocsifoga­dót, univerzális baromfifeldol­gozót, toll- és melléktermék­gyűjtőt, az emeleten tollszárítót és kombinált baromfifeldolgo­zót terveztek. A modern üzemépület műsza­kilag egy korszerű feldolgozási, technológia kialakítását teszi le-­­hetővé. Ez számokban így tük­röződik: eddig óránként 1800­­ darab csirkét, vagy 850 kacsát i , tudtak feldolgozni. Az új feldol-­­ gozóüzemben óránként 3500 da­rab csirkét, illetve 1500 kacsa­ feldolgozására lesz mód. A tervezők és a vállalat veze-­­tői messzemenően figyelembe­­ vették az egészségvédelmi felté­­­teleket is. A helyzet alapvető­en megváltozik ezen a téren is. Csak a szellőztető berendezésre 3 millió forintot költenek. Ter­mészetes a tágasabb, tisztább üzemben a munkafeltételek is kedvezőbbé válnak. A modern új üzemépület megtervezését Papp László épí­­­tészmérnök csoportja siker­esen­ oldotta meg. A speciális feladat amivel a csoportnak a tervezés során meg kellett birkóznia, mintegy 2 hónapi munkába ke­­­rült. A tervezési költségek 220 ezer forintot tesznek ki. R. M. a felszabadulási különvonat A felszabadulásunk 25. évfor­dulója alkalmából alakult ren­dezvényeket szervező operatív bizottság és az IBUSZ különvo­­natot indított Békéscsabáról Bu­dapestre. A jubileumi rendez­vénysorozat első eseménye ez. A különvonat 330 utasa — az Ál­lami Biztosító megyénkben ön­segélyző Csoport­ tagjai — há­rom napot töltenek a főváros­ban. Felkeresik az új lakótele­peket, az új létesítményeket, s ellátogatnak azoknak az ese­ményeknek a színhelyére, ame­lyek hazánk felszabadításának során történelmi nevezetességű­vé váltak. Ezenkívül színházi előadást tekintenek meg, s prog­ramjukban szerepel a Szépmű­vészeti, a Nemzeti, a Mezőgaz­dasági , a Hadtörténeti Múze­um megtekintése. A különvonat ma reggel 7 órakor indult el a békéscsabai vasútállomásról.

Next