Békés Megyei Népújság, 1971. február (26. évfolyam, 27-50. szám)

1971-02-25 / 47. szám

Aláírták a magyar—dán első közös közleményt Koppenhága Szerdán délelőtt Koppenhágá­­ban aláírták a Magyar Népköz­­társaság kormánya és a Dán Ki­­rályság kormánya közötti első államközi kulturális egyezményt. Magyar részről a megállapo­dást Péter János külügyminisz­ter, dán részről pedig Paul Hartling külügyminiszter írta alá. A 19 cikkelyből álló megálla­podás aláírása — mint a magyar külügyminiszter kíséretében levő személyiségek elmondották — a jelenlegi hivatalos látogatás egyik fontos eredménye. A skan­dináv országok közül hazánknak eddig csupán Finnországgal volt hasonló jellegű megállapodása s az a készség, amellyel a dán fél ennek az egyezménynek a létre­jöttében közreműködött, meg­győző bizonyítéka a kétoldali kapcsolatokban feltáruló továb­bi lehetőségeknek is. A szerződés értelmében a fe­lek elősegítik a közvetlen együttműködést a kultúra, az oktatás és a tudományok terü­letén. A hazafias erők megállították a saigoni páncélosokat Az intervenciósok kudarca Laoszban Saigon A Laoszba, hatott dél-vietnami intervenciós csapatok sorozatos­­kudarcairól számolnak be a hír­­­­ügynökségek. Az UPI szerint­­ például szerdára­­ a Pater Lao­­ egységei teljesen körülzárták a Laosz déli területein épített­­ egyik dél-vietnami támaszpon­­­­tot. A hazafias erőiknek sikerült­ megállítani a saigoni páncé­­­­los alakulatok előrehaladását is. Amerikai tanácsadók attól tart , vietnami egység is ugyanarra a­­ sorsra jut, mint a parti zánya-­­dász zászlóalj néhány nappal eze­­ előtt. Mint ismeretes, a 450 fő­­­­ből álló zászlóalj 323 fős vesz­teséget szenvedett és teljesen szé­tmorzsolódott. Az amerikai parancsnokság­­ Saigonban elismerte, hogy az USA légiereje Laosz fölött ked­den három újabb helikoptert veszített A helikopterek legény­­sége, összesen 11 fő, meghalt. A Felszabadulás hírügynö­kség arról számol be, hogy a DNFF légelhárító ütegei lőtték le azt a helikoptert, amelyen Do Cao­­ TW dél-vietnami tábornok tar­tózkodott, s életét vesztette töb­­bedmagával. A Patet Lao hírügynöksége­­ közli, hogy a laoszi felszabadító­­ erők február 20-tól 22-ig Swan­­nakhet tartomány fölött 17 ame­­rikai repülőgépet és helikoptert lőttek le. Ezzel 163-ra emelke­dett a február 5-e óta a tarto­mány fölött megsemmisített amerikai légijárművek száma. Szovjet—jugoszláv tárgyalások Moszkva Moszkvában szerda délelőtti megkezdődtek a szovjet—jugo­­­szláv hivatalos tárgyalások. A­ szovjet küldöttséget Andrej­­ Gromiko külügyminiszter, a ju­goszláv delegációt pedig Mirko­­ Tepavac külügyminiszter vezeti.­ Kőműveseket kőműves segédmunkásokat, kubikosokat keresünk BUDAPESTI Állandó munkára. Jelentkezés: az ÁPRILIS 4 KTSZ munkaügyi osztályán. Budapest, Vill., Auróra u. 23 sz. alatt omis Hierum . NIPUJSU­­ 1971. FEb­RUÁR 25. Befejeződtek a magyar—csehszlovák tárgyalások Szerda délután az Országház-­ ban a Minisztertanács tanács-­­ termében befejeződtek a magyar­­ —csehszlovák tárgyalások. Az eszmecserén magyar részről részt vett Focsk Jenő, a Forra­dalmi Munkás—Paraszt Kor-­­mány elnöke, Paja Frigyes, a­­ külügyminiszter első helyettese, Vincze József hazánk prágai nagykövete, Várkonyi Péter, a kormány Tájékoztatási Hivatala­­nak elnöke, Drecin József, az Országos Tervhivatal elnökhe­lyettese és Perczel László, a Külügyminisztérium főosztály­vezetője. Csehszlovák részről részt vett ■ a tárgyaláson dr. Lubomir Strou­­gai miniszterelnök, Karel Kur­ta, a külügyminiszter első he­lyettese, Frantisek Dvorsiky, Csehszlovákia budapesti nagy­­követe, Karol Ujházy, az or­szágos tervhíve­k elnökhelyet­tese, Vratislav Vik, a miniszter­­elnökség külügyi főosztályának vezetője és dr. Jan Kolar, a mi­niszterelnöki kabinet munka­társa. A tárgyalások befejeztével kö­­zös közleményt adta­k ki Elutazott Budapestről dr. Lubomir Strougal Dr. Lubomir Strougal, a Cseh­­szlovák Szocialista Köztársaság szövetségi kormányának elnöke, aki Fock Jenőnek, a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökének meghívása­­ra háromnapos hivatalos baráti látogatást tett Magyarországon, feleségével együtt szerdán este elutazott Budapestről. Vele együtt utaztak el kíséretének tagjai. Államosítások Algériáiban Algéria egyoldalúan elhatá­rozta, hogy kisajátítja az ország­­ban működő francia olajtársasá­gok, érdekeltségeinek 51 száza­lékát, jelentette be szerdán Bu­­medien elnök. Azt is közölte, hogy államosít­ják az algériai földgáz kiterme­lését és az összes szállítóeszközö­ket, köztük a franciák által fi­nanszírozott olaj- és gázvezeté­kek széles körű hálózatát. tanak, hogy ez a körülzárt dél­ :Az első fegyverszállítmány Dél-Afrikába Óriási vihart kavart az a brit bejelentés, hogy London valóban felújította a délafrikai fegy­verszállításokat. Az első szállítmány­­— mint a képen látható — már elindult. Rugalmasság vagy manőver! Kairó Az izraeli kormány vasárnapi közleménye nyomán mozgásba lendült az egyiptomi diplomácia gépezete. Kairó az ENSZ rendel­­kezésére bocsátotta annak a hi­vatalos nyilatkozatnak a szövegét, amelyben az EAK a Jarring-ja­­vaslatok kategorikus elutasítása­­ként értékelte Tel Aviv állás­­foglalását. Riad külügyminisz­­terhelyettes és külügyminiszter ezzel kapcsolatiban — kairói kép­viseleteik útján — üzenetet in­tézett a négy nagyhatalom kül­ügyminisztereihez. Riad fontos utasításokat adott Zaj­­ az ENSZ-fődelegátusnak, akit megbízott, hogy folytas­son tárgyalásokat U Thant főtit­kárral és Jarring közel-keleti megbízottal. Tájékozott források szerint —­ írja a lap — a Biztonsági Tanács valószínűleg napirendre tűzi és megvitatja a közel-keleti válság kérdését, amennyiben Izrael a Jarringnak adandó válaszában nem tanúsít rugalmas magatar­tást a megszállt területek kiürí­tését illetően. ENSZ-diplomaták mégis re­mélik, hogy az izraeli válasz tartalma lehetővé teszi a közve­tett dialógus folytatását, s az izraeli kormány vasárnapi köz­leménye nem tekinthető végle­ges és utolsó állásfoglalásnak. Hírek szerint Tel Aviv készülő válasza nem ismétli meg azt a vasárnapi kijelentést, amely sze­rint Izrael nem hajlandó vissza­térni az 1967. június 4-i hatá­rokhoz, csupán „biztonságos és elismert határok” szükségességé­ről beszél. Izrael tehát továbbra is megtagadja az egyenes választ Jarringnak arra a kérdésére, hogy h­ajlandó-e kivonulni az összes megszállt területről, kész-e elfogadni a palesztinai probléma igazságos rendezését, s lemondani a területi terjesz­kedéséről. Lehetséges, hogy Tel Aviv a Jarring-misszió „meg­mentése” érdekében, vagyis a tűzszünet esetleges meghosszab­­bítása reményében a vasárnapi merev, expanziós nyilatkozat el­lenére „rugalmas” választ ad Jarring javaslataira, pontosab­ban az EAK memorandumára. Ismerve az izraeli taktikázás hagyományait, félő azonban — mondják Kairóban —, hogy ez a „rugalmasság” csupán időhúzó és félrevezető manőverek szá­mát szaporítja. Két okból is érdekelt a cseh­szlovák autógyártás. Egyrészt ez a modern cseh­szlovák ipar egyik legjellegze­tesebb és Európa-szerte ismert ága, másrészt úgy tudtam, hogy néhány magyar vállalat koope­rációs kapcsolatban áll Skodá­­ékkal. A győri vagongyár példá­ul a gépkocsi hátsóhidak gyár­tásában. A LIAZ-cég, vagy teljes nevén a Liberecke Automobilové ZS­­vody hét gyáregysége teherko­csikat zömmel Skoda 706-osokat gyárt, ezek 50 százalékát expor­tálja. A Neisse menti Jablonec­e 550 méter magasan a tenger­szint felett, a romantikus észak­csehországi hegyek, tűlevelű er­dők koszorújában — a vállalat központja és egyik gyáregysége. Ez utóbbi most van átalakuló­ban, két év óta folyik a töbszáz­­millió koronás rekontsrukció, a csarnokok, irodaépületek egy részét bontják, építik, másutt már beköltöztek, folyik a ter­melés, illetve a hivatali munka. A nagy szerelőcsarnokban a gyár büszkeségét, az M 634-es 210 lóerős, hathengeres Diesel-moto­rokat gördíti a szalag, óránként 12 darabot. Fenn a laboratóriumszerű fi­gyelőterem­ben automaták ellen­őrzik a kész motorok próbaüze­meltetését. Az úgynevezett „fék”-ben 24 db motort állíthat­nak be egyszerre, 4 és fél órán az 1000-as, 1500-as, 2000-es for­dulatszámmal járatják, s közben rögzítik a legfontosabb adatokat a víz hőmérsékletétől az olaj, s egyéb üzemanyagfogyasztásig. Miloslav Bohdal mérnök, a műszaki fejlesztés egyik vezető­­je fiatal szakember. Készséggel magyarázza a gyártástechnológia részleteit. Egyebeik közt megem­líti, hogy az automata-ellenőrzés teljes berendezése csehszlovák gyártmány. A minőségi követel­mények megnövekedése miatt az üzempróbán kívül minden tizenkettedik motort szétszedik, darabonként megvizsgálják, majd ismét a próba-,,fék”-be helyezik. A Skoda-márka meg­követeli a magasságú garanciális biztonságot. A gyártás ellenőrzését magyar berendezés könnyíti meg. A bu­dapesti VILATI gépeit részben mér felszerelték, a többit foko­zatosan szerelik a kulcsfontos­ságú gépekhez, gépcsoportokhoz. A berendezés lényege a procesz­­szográf, amely egy központi diszpécser-teremben feljegyzi a megfigyelt gépek működését, ál­­lásidejének, az állás alkalnaik adatatt, a gépcsoporthoz szerelt ipari tévé­készülék pedig ké­pomo­­ást nyújt az üzemrészbe. Jámbor Béla szerelővel — akil egy éve dolgozik Jablonecban — az egyik tv-kamera felszerelése közben találkoztam. Elmondta, hogy az első 40 géphez csatlako­zó berendezést február 15-én ad­ják át, majd újabb 40 fontos kulcs­munkahelyet kötnek be a diszpécser­terembe. Csehszlová­kiában ez az első ilyen magyar berendezés, az NDK-ban, a magdeburgi csőgyárban már fel­­szereltek ilyent szakembereink. Az együttműködés részleteiről Jaromir Provazmník igazgatóhe­lyettes tájékoztatott. Megmondta őszintén, hogy ezen a területen még sok a tennivaló. A procesz­­szográf ügyében nem volt aka­dály, a berendezést megvásárol­ták. Sokkal több problémát okoz a szakosítás, a gyártás nemzet­közi megoszlása, az alkatrészek szabványosítása. A KGST-orszá­­gok azonos, vagy hasonló profilú üzemei, vállalatai nem minden esetben tudják egyeztetni saját érdekeiket a KGST-partner igé­nyeivel. — Egyébként mos­t várjuk Romvári Ferencet, a Győri Rába megbízottját — mondja —, hogy a hátsóhíd kooperáció részletei­ről tárgyaljunk. A LXAZ autó­buszokhoz győri hátsóhidakat szeretnénk rendelni. A megbe­szélés egyébként folytatása lesz annak a KGST-tanácskozásnak amit Moszkvában tartottunk. *— Egy pillanatra maradjunk még a győri hátsóhidaknál. —­ Elképzeléseink szerint a győriek 13 tonnás hátsóhidakat szállítanának teherkocsijaink számára. Mi ezek gyártását leál­lítanánk, s csak a motort, sebes­ségváltót, pontosabban: a hajtó­műveket gyártanánk. A szakosí­tás megkönnyítené a nagyobb sorozatok beindítását, az auto­matizálást. Az utóbbinak kö­szönhetjük, hogy üzemünk pél­dául egy év alatt — azonos mun­­káslétszámmal —, ha az 1969. évit 100 százaléknak veszem, 218 százalékra emelte a terme­lést. A LIAZ munkásainak átlag­­keresete 2000 korona, saját böl­csődéjük, üzemi rendelőjük, ét­kezdéjük, vállalati üdülőjük (Zámostiban) van. A vállalat kölcsönnel és gépi segítséggel könnyíti meg a munkások lakás­építését. (Következik: Staropramen — 100 lei). Bertalan Lajos Csehszlovákiai jegyzetek Látogatóban Skodáiknál !

Next