Békés Megyei Népújság, 1971. február (26. évfolyam, 27-50. szám)
1971-02-25 / 47. szám
Aláírták a magyar—dán első közös közleményt Koppenhága Szerdán délelőtt Koppenhágában aláírták a Magyar Népköztársaság kormánya és a Dán Királyság kormánya közötti első államközi kulturális egyezményt. Magyar részről a megállapodást Péter János külügyminiszter, dán részről pedig Paul Hartling külügyminiszter írta alá. A 19 cikkelyből álló megállapodás aláírása — mint a magyar külügyminiszter kíséretében levő személyiségek elmondották — a jelenlegi hivatalos látogatás egyik fontos eredménye. A skandináv országok közül hazánknak eddig csupán Finnországgal volt hasonló jellegű megállapodása s az a készség, amellyel a dán fél ennek az egyezménynek a létrejöttében közreműködött, meggyőző bizonyítéka a kétoldali kapcsolatokban feltáruló további lehetőségeknek is. A szerződés értelmében a felek elősegítik a közvetlen együttműködést a kultúra, az oktatás és a tudományok területén. A hazafias erők megállították a saigoni páncélosokat Az intervenciósok kudarca Laoszban Saigon A Laoszba, hatott dél-vietnami intervenciós csapatok sorozatoskudarcairól számolnak be a hírügynökségek. Az UPI szerint például szerdára a Pater Lao egységei teljesen körülzárták a Laosz déli területein épített egyik dél-vietnami támaszpontot. A hazafias erőiknek sikerült megállítani a saigoni páncélos alakulatok előrehaladását is. Amerikai tanácsadók attól tart , vietnami egység is ugyanarra a sorsra jut, mint a parti zánya-dász zászlóalj néhány nappal eze előtt. Mint ismeretes, a 450 főből álló zászlóalj 323 fős veszteséget szenvedett és teljesen szétmorzsolódott. Az amerikai parancsnokság Saigonban elismerte, hogy az USA légiereje Laosz fölött kedden három újabb helikoptert veszített A helikopterek legénysége, összesen 11 fő, meghalt. A Felszabadulás hírügynökség arról számol be, hogy a DNFF légelhárító ütegei lőtték le azt a helikoptert, amelyen Do Cao TW dél-vietnami tábornok tartózkodott, s életét vesztette többedmagával. A Patet Lao hírügynöksége közli, hogy a laoszi felszabadító erők február 20-tól 22-ig Swannakhet tartomány fölött 17 amerikai repülőgépet és helikoptert lőttek le. Ezzel 163-ra emelkedett a február 5-e óta a tartomány fölött megsemmisített amerikai légijárművek száma. Szovjet—jugoszláv tárgyalások Moszkva Moszkvában szerda délelőtti megkezdődtek a szovjet—jugoszláv hivatalos tárgyalások. A szovjet küldöttséget Andrej Gromiko külügyminiszter, a jugoszláv delegációt pedig Mirko Tepavac külügyminiszter vezeti. Kőműveseket kőműves segédmunkásokat, kubikosokat keresünk BUDAPESTI Állandó munkára. Jelentkezés: az ÁPRILIS 4 KTSZ munkaügyi osztályán. Budapest, Vill., Auróra u. 23 sz. alatt omis Hierum . NIPUJSU 1971. FEbRUÁR 25. Befejeződtek a magyar—csehszlovák tárgyalások Szerda délután az Országház- ban a Minisztertanács tanács- termében befejeződtek a magyar —csehszlovák tárgyalások. Az eszmecserén magyar részről részt vett Focsk Jenő, a Forradalmi Munkás—Paraszt Kor-mány elnöke, Paja Frigyes, a külügyminiszter első helyettese, Vincze József hazánk prágai nagykövete, Várkonyi Péter, a kormány Tájékoztatási Hivatalanak elnöke, Drecin József, az Országos Tervhivatal elnökhelyettese és Perczel László, a Külügyminisztérium főosztályvezetője. Csehszlovák részről részt vett ■ a tárgyaláson dr. Lubomir Strougai miniszterelnök, Karel Kurta, a külügyminiszter első helyettese, Frantisek Dvorsiky, Csehszlovákia budapesti nagykövete, Karol Ujházy, az országos tervhívek elnökhelyettese, Vratislav Vik, a miniszterelnökség külügyi főosztályának vezetője és dr. Jan Kolar, a miniszterelnöki kabinet munkatársa. A tárgyalások befejeztével közös közleményt adtak ki Elutazott Budapestről dr. Lubomir Strougal Dr. Lubomir Strougal, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság szövetségi kormányának elnöke, aki Fock Jenőnek, a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnökének meghívásara háromnapos hivatalos baráti látogatást tett Magyarországon, feleségével együtt szerdán este elutazott Budapestről. Vele együtt utaztak el kíséretének tagjai. Államosítások Algériáiban Algéria egyoldalúan elhatározta, hogy kisajátítja az országban működő francia olajtársaságok, érdekeltségeinek 51 százalékát, jelentette be szerdán Bumedien elnök. Azt is közölte, hogy államosítják az algériai földgáz kitermelését és az összes szállítóeszközöket, köztük a franciák által finanszírozott olaj- és gázvezetékek széles körű hálózatát. tanak, hogy ez a körülzárt dél :Az első fegyverszállítmány Dél-Afrikába Óriási vihart kavart az a brit bejelentés, hogy London valóban felújította a délafrikai fegyverszállításokat. Az első szállítmány— mint a képen látható — már elindult. Rugalmasság vagy manőver! Kairó Az izraeli kormány vasárnapi közleménye nyomán mozgásba lendült az egyiptomi diplomácia gépezete. Kairó az ENSZ rendelkezésére bocsátotta annak a hivatalos nyilatkozatnak a szövegét, amelyben az EAK a Jarring-javaslatok kategorikus elutasításaként értékelte Tel Aviv állásfoglalását. Riad külügyminiszterhelyettes és külügyminiszter ezzel kapcsolatiban — kairói képviseleteik útján — üzenetet intézett a négy nagyhatalom külügyminisztereihez. Riad fontos utasításokat adott Zaj az ENSZ-fődelegátusnak, akit megbízott, hogy folytasson tárgyalásokat U Thant főtitkárral és Jarring közel-keleti megbízottal. Tájékozott források szerint — írja a lap — a Biztonsági Tanács valószínűleg napirendre tűzi és megvitatja a közel-keleti válság kérdését, amennyiben Izrael a Jarringnak adandó válaszában nem tanúsít rugalmas magatartást a megszállt területek kiürítését illetően. ENSZ-diplomaták mégis remélik, hogy az izraeli válasz tartalma lehetővé teszi a közvetett dialógus folytatását, s az izraeli kormány vasárnapi közleménye nem tekinthető végleges és utolsó állásfoglalásnak. Hírek szerint Tel Aviv készülő válasza nem ismétli meg azt a vasárnapi kijelentést, amely szerint Izrael nem hajlandó visszatérni az 1967. június 4-i határokhoz, csupán „biztonságos és elismert határok” szükségességéről beszél. Izrael tehát továbbra is megtagadja az egyenes választ Jarringnak arra a kérdésére, hogy hajlandó-e kivonulni az összes megszállt területről, kész-e elfogadni a palesztinai probléma igazságos rendezését, s lemondani a területi terjeszkedéséről. Lehetséges, hogy Tel Aviv a Jarring-misszió „megmentése” érdekében, vagyis a tűzszünet esetleges meghosszabbítása reményében a vasárnapi merev, expanziós nyilatkozat ellenére „rugalmas” választ ad Jarring javaslataira, pontosabban az EAK memorandumára. Ismerve az izraeli taktikázás hagyományait, félő azonban — mondják Kairóban —, hogy ez a „rugalmasság” csupán időhúzó és félrevezető manőverek számát szaporítja. Két okból is érdekelt a csehszlovák autógyártás. Egyrészt ez a modern csehszlovák ipar egyik legjellegzetesebb és Európa-szerte ismert ága, másrészt úgy tudtam, hogy néhány magyar vállalat kooperációs kapcsolatban áll Skodáékkal. A győri vagongyár például a gépkocsi hátsóhidak gyártásában. A LIAZ-cég, vagy teljes nevén a Liberecke Automobilové ZSvody hét gyáregysége teherkocsikat zömmel Skoda 706-osokat gyárt, ezek 50 százalékát exportálja. A Neisse menti Jablonece 550 méter magasan a tengerszint felett, a romantikus északcsehországi hegyek, tűlevelű erdők koszorújában — a vállalat központja és egyik gyáregysége. Ez utóbbi most van átalakulóban, két év óta folyik a töbszázmillió koronás rekontsrukció, a csarnokok, irodaépületek egy részét bontják, építik, másutt már beköltöztek, folyik a termelés, illetve a hivatali munka. A nagy szerelőcsarnokban a gyár büszkeségét, az M 634-es 210 lóerős, hathengeres Diesel-motorokat gördíti a szalag, óránként 12 darabot. Fenn a laboratóriumszerű figyelőteremben automaták ellenőrzik a kész motorok próbaüzemeltetését. Az úgynevezett „fék”-ben 24 db motort állíthatnak be egyszerre, 4 és fél órán az 1000-as, 1500-as, 2000-es fordulatszámmal járatják, s közben rögzítik a legfontosabb adatokat a víz hőmérsékletétől az olaj, s egyéb üzemanyagfogyasztásig. Miloslav Bohdal mérnök, a műszaki fejlesztés egyik vezetője fiatal szakember. Készséggel magyarázza a gyártástechnológia részleteit. Egyebeik közt megemlíti, hogy az automata-ellenőrzés teljes berendezése csehszlovák gyártmány. A minőségi követelmények megnövekedése miatt az üzempróbán kívül minden tizenkettedik motort szétszedik, darabonként megvizsgálják, majd ismét a próba-,,fék”-be helyezik. A Skoda-márka megköveteli a magasságú garanciális biztonságot. A gyártás ellenőrzését magyar berendezés könnyíti meg. A budapesti VILATI gépeit részben mér felszerelték, a többit fokozatosan szerelik a kulcsfontosságú gépekhez, gépcsoportokhoz. A berendezés lényege a proceszszográf, amely egy központi diszpécser-teremben feljegyzi a megfigyelt gépek működését, állásidejének, az állás alkalnaik adatatt, a gépcsoporthoz szerelt ipari tévékészülék pedig képomoást nyújt az üzemrészbe. Jámbor Béla szerelővel — akil egy éve dolgozik Jablonecban — az egyik tv-kamera felszerelése közben találkoztam. Elmondta, hogy az első 40 géphez csatlakozó berendezést február 15-én adják át, majd újabb 40 fontos kulcsmunkahelyet kötnek be a diszpécserterembe. Csehszlovákiában ez az első ilyen magyar berendezés, az NDK-ban, a magdeburgi csőgyárban már felszereltek ilyent szakembereink. Az együttműködés részleteiről Jaromir Provazmník igazgatóhelyettes tájékoztatott. Megmondta őszintén, hogy ezen a területen még sok a tennivaló. A proceszszográf ügyében nem volt akadály, a berendezést megvásárolták. Sokkal több problémát okoz a szakosítás, a gyártás nemzetközi megoszlása, az alkatrészek szabványosítása. A KGST-országok azonos, vagy hasonló profilú üzemei, vállalatai nem minden esetben tudják egyeztetni saját érdekeiket a KGST-partner igényeivel. — Egyébként most várjuk Romvári Ferencet, a Győri Rába megbízottját — mondja —, hogy a hátsóhíd kooperáció részleteiről tárgyaljunk. A LXAZ autóbuszokhoz győri hátsóhidakat szeretnénk rendelni. A megbeszélés egyébként folytatása lesz annak a KGST-tanácskozásnak amit Moszkvában tartottunk. *— Egy pillanatra maradjunk még a győri hátsóhidaknál. — Elképzeléseink szerint a győriek 13 tonnás hátsóhidakat szállítanának teherkocsijaink számára. Mi ezek gyártását leállítanánk, s csak a motort, sebességváltót, pontosabban: a hajtóműveket gyártanánk. A szakosítás megkönnyítené a nagyobb sorozatok beindítását, az automatizálást. Az utóbbinak köszönhetjük, hogy üzemünk például egy év alatt — azonos munkáslétszámmal —, ha az 1969. évit 100 százaléknak veszem, 218 százalékra emelte a termelést. A LIAZ munkásainak átlagkeresete 2000 korona, saját bölcsődéjük, üzemi rendelőjük, étkezdéjük, vállalati üdülőjük (Zámostiban) van. A vállalat kölcsönnel és gépi segítséggel könnyíti meg a munkások lakásépítését. (Következik: Staropramen — 100 lei). Bertalan Lajos Csehszlovákiai jegyzetek Látogatóban Skodáiknál !