Békés Megyei Népújság, 1973. október (28. évfolyam, 230-255. szám)
1973-10-06 / 234. szám
Tovább közlekedik a busz — Figyelmeztették a kalauzt — Öt perc miatt kár tolakodni Válaszol a Volán A Volán 8-as számú Vállalat személyforgalmi osztályvezetőjétől a következő válaszlevelet kaptuk: „Molnár Tibor Vésztő, Bocskai u. 22. szám alatti lakos kifogásolta, hogy a Vésztő vasútállomásról 12.50 órakor induló helyi járatot újabban csak a tanácsházáig közlekedtettük. Erre azért került sor, mert innen csupán további 2—3 utas vette igénybe. Annak ellenére, hogy a járat eddig is szinte üresen közlekedett a tanácsházától tovább, szeptember 24-től ismét a Lenin úti iskoláig közlekedtetjük. Ezzel az intézkedéssel megszűnt Molnár Tibor és egy-két társa panasza. Farkas Andrásné Békés, Szarvasi út 30/1 szám alatti lakos levelében két dolgot sérelmezett, ezekből az egyiket teljesen jogosan. Azt, hogy két kisgyermekkel a Békésről Bélmegyerre közlekedő csuklós autóbuszra az első ajtón száll fel annak ellenére, hogy ez szabályosan a hátsó ajtón történik, emberileg megérthető. Éppen ezért a kalauz eljárását, aki nem megfelelő magatartást tanúsított — magunk is helytelennek tartjuk. Azóta Szabó Sándor kalauzt megfelelő kioktatásban és írásbeli figyelmeztetésben részesítettük. A történtekért ezúton páros elnézést kérünk. Ami viszont Farkas Andrásné másik panaszát illeti, arról más a véleményünk. Farkas Andrásné felszállt, vagy mint írja, a többi utas szinte fellökte a békéscsabai autóbuszállomásról 16,35 órakor Köröstarcsára közlekedő autóbuszra, a kalauz viszont leszállította. Békéscsaba autóbuszállomásról 16,35 órakor Mezőberényen át Köröstarcsára egy autóbusz közlekedik. Ez általában megtelik köröstarcsai és mezőberényi utasokkal, így ritkán tud békésieket is felvenni. Ugyanis a békési utasok számára öt perccel később két csuklós buszt is közlekedtetünk, amelyeken viszonylag kényelmesen, zsúfoltság nélkül utazhatnak. Ennek ellenére az öt perc miatt, aki csak teheti igyekszik a köröstarcsai járatra feljutni ezért fordulhat elő, hogy mezőberényi, vagy köröstarcsai utas esetleg lemarad, vagy pedig a már feljutott békési utast esetleg le kell szállítani, mint ez Farkas Andrásáéval is történt’’ »»2*ss*aasB0BBaessBB89«S2»3BaBsaaeBessi«9s* " A város képe a neonok fényében A nagyvárosok eső arculatához már régen hozzátartoznak a kivilágított kirakatok, higanygőzlámpák mellett a színes fényreklámok, üzletek, intézmények kivilágított feliratai, örvendetes, hogy Békéscsaba városközpontjában is egyre szaporodnak a, neonok által megvilágított épületek, házsorok. Az már kevésbé dicsérendő, hogy ezzel együtt növekszik a rosszul, vagy egyáltalán nem működő reklámok száma is. Másrészről pedig sok az egyforma betűtípus, ami egyhangúvá, sablonossá teszi a feliratokat. Ezt nemcsak a városkép szenvedi meg, az egyes reklámok figyelemfelkeltő ereje is csökken emiatt. Például igen elterjedt az a műanyagból készült típus,amelynek dobozforma alapjából domborodnak ki a festett betűk. Közkedveltségét valószínűleg viszonylag alacsony árának, üzembiztosságának köszönheti. Ezzel szemben a régebbi fajta színes, hajlított neoncsőből formált, betűkből összeállított feliratokkal sok a baj. Egyik felük ég, a másik nem, vibrálnak, néha alig pislákolnak, majd teljesen kialszanak. Többnyire ezek képezik a foghíjakat, sötét foltokat a város esti képében-Vifffogó, a mozgó fényreklámra szinte nincs te példa, ilyet eddig csupán a Jókai Színház működtetett. Újabban a moziüzemi vállalat is alkalmaz változatosabb, mozgó feliratú reklámokat. Ezek azonban kis méretük miatt nem befolyásolják lényegesen a városképet. Ilyen típusú — esetleg nagyobb —■ reklámok felszerelése más vállalatok számára is megérné a pénzt, hiszen a reklám annál hatásosabb, minél újszerűbb. A Tanácsköztársaság úti új házak földszintjén elhelyezkedő üzletek feliratai nagyban hozzájárulnak ennek a városrésznek szebbé tételéhez. Ezek a fényreklámok egysmét esetben már mutatják a változatosságra törekvés jeleit , amikor működnek, mert sajnos itt is akadnak sötét részek. Békéscsaba belvárosa jelentős részében most épül újjá. A frissen felhúzott épületekben üzletek is helyet kapnak, természetesen fényreklámaikkal együtt. Előre kell rá gondolni, hogy a jövőben felszerelendő neonfeliratok változatosak, működőképesek legyenek, így lehet egyre szebb Békéscsaba pesti fényeiben is. _ „ _ .. Erőss György Játszótér és garázs a Kun Béla utcában? Egy javaslatot küldött hozzánk Szelezsán Péterné. Békéscsaba, II., Kun Béla u. 14. szám alatti lakos. Javaslatát kommentár nélkül közöljük, s természetesen a választ is várjuk rá. „Miután a Tanácsköztársaság útján sok új üzlet kapott helyet, s ismét újak épülnek, égető probléma kezd lenni a „hol parkírozzunk?” kérdés. Ezzel kapcsolatosan az új és a régi épületek szinte mindegyikében — a Kun Béla u. közelében levő területen — egy-két gyermekes családok laknak. Vajon ezek a gyerekek hol játsszanak? A Kun Béla utcában, ahol hosszú kocsisor ál napközben, ez igen veszélyes, pedig 5—10, sőt 15 gyerek sötétedés után is kivilágítatlanul, vagy kivilágított kerékpárral „bringázik” itt. Vajon, ha baleset történik, ki a felelős? Hiszen még csak játszótér sincs, ahol eljátszanának, és mi felnőttek kiülhetnénk és gyönyörködhetnénk bennük. Vajon nem lenne-e helyes, ha a jövőben ennek az utcának egyik oldalán játszóteret, a másik oldalán pedig parkírozókat és garázsokat építenének? Névtelen levelek Az elmúlt napokban ismét több névtelen levél érkezett címünkre, így például Dévaványáról is, ahonnan fiatalok garázdaságáról kaptunk hírt. Sajnos e levélben foglaltakat sem áll módunkban közölni, csak akkor, ha szerzője pótlólag megírja nevét és címét. A kivitelezés nem erősíti a szabályt! Gyula városának ipari tanulókombinátjában jártam. Az iskola és a kollégium egy épülettömbben helyezkedik el, s jókora udvar csatlakozik hozzá, mint ahogy az szükséges ott, ahol sok száz gyerek tanul, lakik. Mindenütt példás rend és fegyelem, a tanulók, kollégisták ezzel együtt jól érzik itt magukat. A porta közelében beszélgetünk ismerőseimmel, mikor felharsan a portás hangja: Szállsz le, fiam, rögtön arról a bicikliről! A „fiam”, munkaruhás srác, az udvaron karikázott keresztül, helyesebben karikázott volna, mert a portás nyomatékos felszólítására gyalog folytatta útját. Fenti akcióját a kapu erélyes őre még jó néhányszor megismételte. Mikor feltűnt a szemhatáron egy, az udvarban pedálozó kerékpáros, máris csattant a járműről leszállító felszólítás. S így is volt rendjén, az iskola udvarán diákok sétáltak, beszélgettek csoportokba verődve, legalább nem kellett minduntalan félreugrálniuk a kerékpárosok elől. Már készültem elmenni, mikor az udvar túlsó vége felől motorzúgás közeledett, s a gyerekek között keresztülhajtott motorján az egyik tanár. Mondhatom, kevés híján elrontotta az összes jó benyomásomat. A gyerekeknek kerékpárral sem, a tanároknak motorral is lehet közlekedni az udvarban? Hiszen a motorbiciklit is ki lehetett volna tolni a kapun, akárcsak a kerékpárokat. A motorozó tanár rossz példát mutatott diákjainak; megszegte a rendet, melyet kollégáival együtt ő szabott meg az iskola területére, s melynek megtartása neki sem került volna túl nagy fáradságba, így nem szabad példát mutatni! (!) Kilencvenperces késés Rovatunkhoz változatlanul igen sok levél érkezik, s ezért előfordulhat, hogy egyet-kettőt nem a legközelebbi „Szerkesszen velünk”-ben közlünk. Ez történt Csákabonyi György (gyulai járásbíróság) szeptember 21-én keltezett levelével is, amelyben 90 perces vonatkésésről ír. Szeptember 17-én ugyanis a Gyuláról 17 órakor Békéscsabára induló személyvonat több mint 90 perces késéssel érkezett a megyeszékhelyre. Idézzük Csákabonyi György levelét: „Amint azt Bicere megállóban egy vasutastól ellesett „beszélgetésből” megtudtam, a békéscsabai vasútállomáson váltóáthelyezés volt, s ez okozta a több mint másfél órás késést. Mint azt számos utas megjegyezte, gépesítéssel történt a váltó áthelyezése, de úgy látszik, a modern technika elsajátítása még nem lehet valami tökéletes, mert az elrendelt vágányzár egy kissé sok ideig tartott. Másfél óra nagyon sok idő, főleg azoknak a dolgozóknak, akik velem együtt utaztakban elmondták, hogy Orosházáról járnak Gyulára dolgozni. A késés miatt kellemetlen helyzetbe kerültek, mert a csatlakozó vonatok nem várták meg őket” Csákabonyi György kérdését ezúton továbbítjuk a MÁV-hoz: Nem lett volna jobb a kérdéses időben vonatpótló autóbuszt vagy autóbuszokat közlekedtetni? Hiszen nemcsak az ő vonata késett, hanem azon a délutánon másik is. Hirdetik és meg is kötik az átalánydíjas szerződést A GELKA szeghalmi szervizvezetőjétől, Mátrai Jánostól érkeztek a következő sorok: ,A Békés megyei Népújság szeptember 29-én megjelent Hirdetik, de nem kötik meg az átalánydíjas szerződést című cikkükre, amely a Szerkesszen velünk rovatban jelent meg, az alábbiakat válaszolom A cikk nyomán ügyfelünk hűtőgépére a heti kiszállás alkalmával, a GELKA által kiadott tájékoztatóban foglaltak szerint megkötöttük az átalánydíjas szerződést. A mulasztót viszont felelősségre vontam, ismételten felhívtam figyelmét az átalánydíjas szerződés fontosságára. Mindamellett elkerülhető lett volna a panasz, ha az ügyfél értesíti a szervizt szerződéskötési szándékáról telefonon, vagy ha a bejelentőhelyen igénybeveszi a tájékoztatóban szereplő bejelentőlapot. A helyi szolgáltatás ellátása érdekében szeptember 15-től bucsai műszerészt állítottunk munkába. A Szerkesszen velünk rovatot összeállította: Vitassek Zoltán Vállalatunk és szervizünk célkitűzésében fokozottan szerepel a lakosság háztartási gondjainak csökkentése, amely az átalánydíjas javítási rendszer kiterjesztésével érhető el. Nem hiszem, hogy szervizünk eddigi munkáját az átalánydíjas szerződés terén megsemmisítené Sz. Á. sajnálatos esete, mivel csupán Bucsán számos szerződött ügyfelünk van. A szeghalmi szerviz műszerészei komolyan, felelősséggel látják el többségükben ezt a feladatukat. A panaszostól a kellemetlenségért ezúton is szíves elnézést kérünk.” Miért nincs berentei darabos szén? Takács László (Mezőkovácsháza, MÁV-állomás) telefonon kereste meg rovatunkat hogy elmondja: hónapok óta nem kap berentei darabos szenet. A helyi TÜZÉP-telepen — mint mondotta — csak brikett és berentei dió van. A napokban továbbítottuk panaszát a megyei TÜZÉP vállalathoz, ahol megtudtuk, hogy bár minden hónapban kapnak berentei darabos szenet is, ez azonban az igénynél kisebb mennyiségű. Megígérték amint tehetik, juttatnak belőle Takács Lászlónak is. E témával kapcsolatban felhívjuk rovatunk olvasóinak figyelmét a Népújság október 2-i, keddi számának első oldalán megjelent „Nem fogunk fázni a télen” című tudósításra, amely a tüzelőellátásról szól. 7 HPUSAC, 1973. OKTÓBER 1.