Békés Megyei Népújság, 1978. március (33. évfolyam, 51-76. szám)

1978-03-07 / 56. szám

1978. március 7., kedd A magyar filmélet a pécsi tükörben Többszörös jubileum kere­tében rendezték meg febru­árban Pécsett, a magyar já­tékfilmek éves szemléjét. Tizedik volt ez a megmére­tés a magyar játékfilmszem­lék sorában, és egybeesik a magyar filmszakma államo­sításának harmincadik év­fordulójával. Mint minden szemlén, az alapvető cél az volt, hogy mind a magyar film mai helyzetét, mind pe­dig az elmúlt egy esztendő eredményeiből és fogyaté­kosságából adódó tanulságo­kat és az ezekből következő feladatokat felmérjék, ele­mezzék a filmalkotók, kri­tikusok és a filmforgalmazás szakemberei. A X. magyar játékfilm­szemle programja rendkívül gazdag, sokszínű volt. (Hat­száznál több hazai szakem­ber és nyolcvan külföldi fil­mes fordult meg a szemlén.) A nyilvános vetítéseken ti­zenhárom olyan filmet mu­tattak be, amellyel a leg­utóbbi filmszemle óta már a közönség is találkozhatott, és tizenkét új film ősbemu­tatóját rendezték meg. Eze­ken kívül a Balázs Béla Stú­dió tagjainak, valamint film­­művészeti főiskolásoknak a filmjeiből több összeállítást mutattak be. A vetítésekhez kapcsolódott a különböző fő­iskolákon, illetve egyeteme­ken rendezett három nagy­szabású ankét. A szemle so­rán Pécsett rendezték meg a szocialista országok filmfor­galmazási vezetőinek nem­zetközi tanácskozását, a szemle munkáját pedig négy ankét egészítette ki. Ezek kö­zül az egyik forgalmazási kérdésekkel foglalkozott, kü­lönös hangsúllyal a mozin kívüli — filmklub, társadal­mi forgalmazás — bemutatá­sokra. A másik tanácskozás a stúdiók műhelymunkáinak időszerű kérdéseit kívánta megvitatni. Izgalmas és ér­dekes volt a fesztivál köz­ponti vitájának szánt, Ma­gyar játékfilm 1977 című an­két, amelynek bevezető elő­adását Tóth Dezső kulturális miniszterhelyettes tartotta, valamint az a találkozó, ame­lyen a szemlén részt vett külföldi szakemberek mond­ták el véleményüket a ma­gyar filmművészetről. Igen sok tanulsággal szol­gált a X. magyar játékfilm­szemle. Az újonnan bemu­tatott filmekből már leszűr­hető egy figyelmet érdemlő törekvés. A tizenegy új filmből négy játékfilmstúdi­ókban készült do­kumentum­film, illetve dokumentarista eszközökkel készült film, és három olyan, amelyben el­sődlegesen vígjátéki törek­vések fedezhetők fel. Ez utóbbi azért érdemel figyel­met, mert hosszú évek óta igen nagy hiány az úgyneve­zett szórakoztató film, de az elmúlt év legnagyobb sikere is ebben a­­kategóriában je­lentkezett András Ferenc Veri az ördög a feleségét cí­mű filmjével. Ezt a törek­vést tükrözte most Zsombo­lyai János Kihajolni veszé­­­lyes, Dömölky János Ameri­kai cigaretta és Gazdag Gyula Kétfenekű dob című filmje. Az előbb említett doku­mentarista vonás ugyancsak megkülönböztetett figyelmet érdemel, mert úgy tűnik, hogy ez a fajta témamegkö­zelítés és ábrázolásmód lehet a magyar játékfilm megúju­lásának egyik útja. Ez a hi­potézis természetesen vitat­ható, de az e kategóriába so­rolható, Pécsett most látott filmek mindegyike igen ér­tékes alkotás. Ilyen Schiffer Pál Cséplő Gyuri című, egy húsz év körüli cigány fiatal életének sorsdöntő epizódját bemutató és magával Cséplő Györggyel eljátszatott doku­mentumfilmje, Dárday Ist­ván Filmregény című alko­tása, amely a korábbi ju­talomutazás eszközeivel ké­szült és három nővér élet­epizódjaiban társadalmunk mai problémáinak egész so­rát tükrözte­. Igen jól sike­rült Gyöngyössy Imre és Kabay Barna Két elhatáro­zás című, egy idős rimóci parasztasszonyt bemutató dokumentumfilmje, és bár más jellegű Rózsa János al­kotása, a Mohácsról szóló, eleve vitatémának szánt és egy még el nem ült vitát folytató, Csatatér című mun­kája. Természetesen figyel­met érdemelnek a hagyomá­nyosabb eljárással készült filmek is, különösképpen a már nagyközönségnek azóta be is mutatott Fátori-film, a Magyarok, valamint Rényi Tamás K. O. című nagysze­rű munkája. De érdemes várni a moziban Sára Sán­dor Nyolcvan huszárjának és Gaál István Regáléjának be­mutatását is. összegezve: a pécsi szemle sokoldalúan diagnosztálta a mai magyar filméletet. Re­ceptet már kisebb mértékben adhatott a továbbhaladásra, de a feladatok a ténymegál­lapításokból nagyrészt auto­matikusan következnek. Benedek Miklós Kürti András: Csókol, Renate 19. Ne adj isten tűz támad, vagy sürgős ügyben keresnek va­lakit, esetleg telefonüzenetet kell továbbítani, és így to­vább. Nagy Erik, mit tehe­tett volna most beleegyezett, azok ketten felszerelték a kamerát és a félgömböket, felrajzolták a lila kört. Egy hellyel megint kevesebb ahol kedvünkre szidhatjuk a Törpét. Ami pedig a ba­rátainkat illeti, majd jönnek ők is. Egyelőre Kis Erikért teszik tűvé a várost. — Megint világgá ment? — Persze. Búcsúlevelet is hagyott. Minthogy a rá bí­zott feladatot nem tudta tel­jesíteni, nem jelezte idejé­ben az ellenség közeledtét, nem érdemli meg a bizal­munkat, elbújdosik. — Arról van szó for­dul felém Renate kacagva—, hogy ez a Kis Erik igencsak önérzetes legényke, valóságos spártai jellem. Ha hibát kö­vet el, szigorúan megbünteti magát. Havonta legalább egyszer világgá megy. Ilyen­kor a fél város őt hajku­­rássza. Ha nem is találják meg, azért vacsorára min­dig előkerül. Spártai jellem, de enni is nagyon szeret. ■ Hans ellöki magát a fal­tól, odagurul hozzánk. — Ezt elhoztam — nyújtja a táskámat —, miért fárad­na még vissza érte? Tessék, még előzékeny, fi­gyelmes is, azt is megnehe­zíti, hogy nyugodt lélekkel gyűlöljem! Nehézkesen letelepedik ő is a gyepre, hja, a pocak... — A kibernatikának egyik válfaja — kezdi átmenet nélkül — az élő szerezetnek e tudományág szempontjából való vizsgálatával foglalko­zik. Ez a biológiai kiberneti­ka. Tanulmányozza az élő szervezetekben végbemenő életfolyamatok tudatos és nem tudatos, azaz vegetatív szabályozását. Nos, az öreg profnak sikerült egy olyan készüléket konstruálnia, amely megszorításokkal ugyan, de utánozni képes bi­zonyos emberi képességeket. Ezek közül a legfontosabb az önfejlesztő potenciál. — Az micsoda? — szakí­tom rögtön félbe, mert azt már megtanultam, hogy ha menet közben nem magya­ráztatok meg magamnak bi­zonyos fogalmaikat, jön a fejgörcs. — Egyszerűen azt jelenti, hogy a Törpe nemcsak azok­nak a feladatoknak a meg­oldására alkalmas, amelye­ket előzőleg a programozója beletáplált, hanem e fel­adatok végrehajtása nyomán szerzett tapasztalatok fel­­használásával módosíthatja, javíthatja, újakkal egészít­heti ki feladatkörét. Azaz nemcsak ő befolyásolja te­vékenységével a környezetét, hanem folyamatosan lépést igyekszik tartani a részben az ő működése folytán is változó környezettel, önma­gában véve ez nem új fel­fedezés, ez a kibernetika egyik sajátossága. Minőségi ugrást a mi esetünkben az jelent, hogy a Törpe egy ha­talmas a­u­tom­a­ta -hálózat pa­rancsnoki pontján, egy gyár­város életének, fejlődésének szinte mindenoldalú ismere­tével rendelkezve működteti ezt a bizonyos önfejlesztő készséget. — Hogyne, feltűnt nekem. — A Törpe szereltette le őket. Rájött ugyanis, hogy a kibauthálózat mellett ez nem gazdaságos, emellett kezdetleges is. Sokkal egy­szerűbb, ha az, aki telefo­nálni akar, beáll vagy beül a lila körbe, közli, hogy ki­vel akar beszélni, és a ki­­húnt pillanatok alatt meg­teremti az összeköttetést. Ha a hívott fél nem tartózkodik a helyszínen, az automata meg tudja mondani, hogy hol van, feltéve,­­ha az il­lető bejelentette neki, vagy az automata valahol érzékeli a jelenlétét. Ezenkívül tá­rolhatja is az üzenetet, ame­lyet aztán pontosa­n tovább­ad az illetőnek, amint az visszatér. Nálunk most már nincs téves kapcsolás, vo­nalbontás, áthallás, kábel­beázás, huzalszakadás, s a többi, mert a beszélgetések rádióhullámok segítségével bonyolódnak le. A hagyomá­nyos telefonnak mindössze az interurbán kapcsolások­nál van részleges szerepe (Folytatjuk) Tudjunk meg többet a Szovjetunióról! Megyei vetélkedő Békéscsabán 33 középiskolájából két és fél ezer diák közül jutott to­vább a békéscsabai Ke­mény Gábor Szakközépisko­la két csapata, a Sebes . Nem mondana erre egy­két gyakorlati példát? Ak­kor könnyebben megérte­ném. György Közgazdasági Szak­­középiskola dákjai, két cso­port a gyulai Erkel Gimná­ziumból, a mezőberényi Pe­tőfi Sándor Gimnázium, a szarvasi Vajda Péter és az orosházi Táncsics Gimnázi­um egy-egy csapata. Kilen­cediknek még a gyomai Kiss Lajos Gimnázium di­ákjai is bejutottak a­ dön­tőbe, ők azonban sajnos nem voltak ott vasárnap az ifjúsági és úttörőházban. — Kérem. Lássuk csak ... Talán észrevette már, hogy Aarlesben nincs telefonké­szülék. Izgalmas, szép forduló­kat pergetett egymás után szellemesen, játékosan, han­gulatosan dr. Agárdi Ta­más a Magyar Televízió ri­portere. Hat menetben ad­tak számot a csapatok is­mereteikről, például a Szovjetunió új alkotmányá­val, ipari létesítményeivel, politikai egyezményeivel kapcsolatban. Láthatóan tetszett a fiataloknak az az interjú játék, amikor gyors reagálásokkal, ügyes vála­szokkal kellett helytállniuk riporterként, vagy a BAM- építkezés munkásaként, esetleg tajgakutatóként. A verseny országos szer­vező bizottságának tagja, Baranyi Sándor, aki a Lap­kiadó Vállalat vezető mun­katársa, zsűrielnökként gra­tulált a felkészítő tanárok­nak és értékes jutalmakat osztott ki a csapatoknak. Az első helyezett az oros­házi Táncsics Gimnázium fiúcsapata lett, a második pedig a békéscsabai Sebes György Szakközépiskola lánycsapata. A két csapat március 31-én a területi döntőn találkozik újra, ahol négy megye legjobbjai ver­senyeznek a továbbjutásért Békéscsabán. Bede Zsóka — Jaj, nagyon szeretnénk továbbjutni a területi dön­tőre — sóhajtott izgatottan egy hosszú hajú kislány a 6-os asztalnál. — Hogy mi­kor készültünk a Szovjet­unióból? Hát majdnem éj­jel-nappal. Bújtuk a Szov­jetunió című folyóirat szeptembertől áprilisig megjelent számait, de mindez még nem elég a tudáshoz! Lexikonokból, könyvekből, térképekről, újságokból kellett pontosan utánanézni minden fonto­sabb adatnak, hogy napra­készen ismerjük az óriási ország embereinek életét, a legfrissebb gazdasági, tár­sadalmi, kulturális és sport­eseményeket. Vágvölgyi Gáborné és dr. Káló Lajosné tanárnők segítettek a Selkes György Közgazdasági Technikum és Szakközépiskola diákjainak, hogy tudásuk alapos és sokoldalú legyen a „Ki tud többet a Szovjetunióból, a Szovjetunióról ? című kö­zépiskolai vetélkedő megyei döntőjén. • Nagy volt a tét, erős me­zőnyben ver­eked­te át ma­gát az a 8 csapat, amelyik vasárnap délelőtt vetélke­dett a versenyen. A megye Végvári Tamás a szarvasi Vajda Péter Gimnázium lányai­nak válaszát hallgatja Holtversenyben vezettek a Sebes György Közgazdasági Szakközépiskola lányai az orosháziakkal együtt, csupán az utolsó pillanatban lettek másodikok Fotó: Demény Gyula KÉP­ERNYŐ Gorkij színeiben A nézők között feltehető, voltak olyanok, akik tud­ták, hogy Gorkij „Cselkas” című novellájából sikeres forgatókönyvírói és rende­zői munka, jó operatőr és két kiváló színész elragadó tévénovellát készíthet. Nyilván voltak, akik csak sejtették ezt, mások pedig — a milliós többség — jobb híján kapcsolták be a ké­szüléket. Senki sem csalódott. Már a kezdő képsoroknál kide­rült, hogy Gaál Isttván ren­dező és a forgatókönyv író­ja Gorkijhoz való hűség­ben látott munkához, és a különben is szerencsésen filmre vihető novellát képi nyelvre ugyanúgy közérthe­tően és állandó feszültség­ben transzponálta, ahogyan a novella hat olvasójára. Meggyőződésem, hogy ilyen alkalmakkor kötelező a figyelemfelhívás: ez a tévénovella az igazak közül való, nem beszél mellé, nem blöfföl, nem akar minden áron és feleslegesen új formákat keresni, és en­nek ürügyén egészen a for­malizmusig tévelyegni, mint annyi más „itt és most” korszerűnek hazudott törekvés és végeredmény a művészetek legkülönbö­zőbb ágazatában. Gaál Istvántól olyan mesz­­szire volt ezúttal (és van máskor is) a semmit for­mai bravúrokkal eltakarni, mint a közmondásban Ma­kótól Jeruzsálem. Abból kell tehát kiindul­nunk, hogy a „Cselkas” té­véváltozata „Vámhatár” címmel hűséges az íróhoz, és dúsítva a képi forma­nyelv lehetőségével, töké­letesen adja vissza az ere­detit, két teljesen különbö­ző ember erőszakosan létre­hozott kapcsolatának bo­nyolult drámáját. Jellemző drámáját természetesen, hi­szen Cserkas és Gavrila személye, helyük a kor orosz társadalmában az egész korszakot jellemzi, amelyben éltek. Gorkij, aki számos művében elmesélte, hogyan lett novgorodi csa­vargó suhancból író, ismeri a csavargók világát. Ha nem utalnánk remekére, az Éjjeli menedékhelyre, eb­ből az egyetlen novellából is kétségtelenül éreznünk kellene a közvetlen élmény fűtöttségét, az átélt nyomo­rult élethelyzet esendő, szá­nandó, elítélhető de lélek­ben nem mindig utolsó ál­lapotait. Mert Cselkas zül­lött ugyan, de nyílt szíve van, szeretetre is képes lenne, ha az egész közeg, amelyben él, ne arra ösz­tönözné percről percre, hogy gonosz legyen, hogy gyűlölködni tudjon, és köz­ben úgy fogja fel a világot, ahogy van. Amikor pedig felbukkan mellette a primi­tív lelkű Gavrila, aki nem lát tovább annál, hogy „a föld a szülőanya”, a föld a minden; hogy akinek van, az boldog, akinek nincs, az boldogtalan, szegény és nyomorult; akkor Cserkas megzavarodik, álmodozóvá lesz és majdnem ráfizet, mert a pénz bűvöletében Gavrila is megváltozik : gyilkolni lenne képes érte. Roppant ívű konfliktus! És, hogy a Cserkast alakító, szuggesztív egyéniségű fran­cia színész, Georges Wilson, Gavrila szerepében pedig a mind sokoldalúbbá váló Ma­daras József vett részt eb­ben a Gorkij-követésben : a siker bizonyos volt. A „Vámhatár” színes. Al­kalmam volt színes televí­zión látni, mondhatom: ez az igazi ! Kérdés csupán : fekete-fehéren hogyan ha­tott az egész? Feltétlenül hiányzott a hatásfokozó színek észrevétlenre han­golt bűvölete! Később azon töprengtem, miért nem ér­demel több figyelmet és rá­fordítást a színes televízió­zás? A készülékek árát és a választékot tekintve is?! Ideje lenne. Sass Ervin

Next