Békés Megyei Népújság, 1980. február (35. évfolyam, 26-50. szám)

1980-02-26 / 47. szám

Egy este a Família-bázban kicsit megtévesztő a cím­ben szereplő név, amellyel a Békéscsabai Baromfifel­dolgozó Vállalat művelődé­si háza a hóvégi, szabad szombatokat megelőző, szó­rakoztató estjeit illeti. Bár kimondottan családoknak, húszon-, harmincéves „famí­liáknak” szánják, de hát ép­pen ebből eredően — és sze­rencsére! — nem annyira „báros” a hangulat, a műsor. Szórakoztatóbb, de tartalma­sabb, színesebb és bensősé­gesebb annál. No és vacso­rázni is lehet, megdöbbentő­en jót és olcsón. A legutóbbi Família-bárban a szórakoz­tatást vállaló megyénkbeli művészek léptek a közönség elé és arattak megérdemel­ten nagy sikert. Nagyidai István színművész Karinthy­­humoreszke, Antal Sándor párizsi hangulatú harmoni­­kázása, Hollai István bűvész szemkápráztató ügyessége, Árvai Kornélia énekes kel­lemes előadásmódja, a Fa­­mily-együttes ide is illő rock­zenéje, valamint a József Attila Színpad amatőr szín­játszóinak tanulságosan szó­rakoztató, vérbő humorú far­sangi játéka egy nagyszerű, kikapcsolódást jelentő estét adott mindazoknak, akik el­jöttek a Família-bárba. Árvai Kornélia Jelenet a Vidám koldusokból, a JASZI előadásában Antal Sándor A hangulat felsőfoka • • • Nagyidai István Hollai bűvész és a váltakozó mennyiségű golyó Gál Edit képösszeállítása Földeák János hetven éves Az élő magyar irodalom egyik legismertebb alakja. Legalábbis az irodalom vi­lágában és elsősorban az írók között. János bácsi, ahogyan elnéz, villogó vas­tag üvegű szemüvege fölött, ahogyan pipáját kezébe vé­ve megkérdezi: hogyan vagy? — az a pénztelen magyar író számára a leg­biztatóbb szituáció. János bácsi ugyanis az állami me­­cenatúra vezetője, az Irodal­mi Alap helyettes főnöke, majd fő főnöke, vagyis a pénzszűkében­ leledző író mindenkori megmentője. Volt! Mert most már nyug­díjban van. Most már egy­szerűen csak magyar író ő is. Mint a többiek. Azaz nem egészen. Föl­deák János egy nagy nem­zedék jelentős alakja, s ezen a 70. évfordulón a magyar munkásirodalom kiváló kép­viselőjét üdvözöljük. Nem egyszerűen csak az évforduló miatt, hanem azért is, mert szeretjük őt, szeretjük alko­tásait és szeretjük az em­bert, akinek élete második felében a magyar irodalom gondja vált munkájává, és aki annyi szeretettel, hozzá­értéssel támogatta és segítet­te az alkotókat. Nem tehette volna olyan gondos beleérzéssel, ha ő maga is nem lenne az, ami: alkotó ember. 1910. február 20-án szüle­tett munkáscsaládból. Könyvkötőnek tanult, ez a szakmája a felszabadulásig. De a munkásmozgalomnak már szinte gyerekkorában tagja. Első versei a húszas évek végén a pesterzsébeti újságban jelennek meg, és attól kezdve szinte a kor minden baloldali vagy tisz­tes polgári újságja közli verseit. Persze elsősorban a Népszava az, mely írásainak teret ad, és azok a szocialis­ta antológiák, amelyek a harmincas években és a negyvenes évek elején meg­jelennek. Ezekben a nagy­üzemi munkás életérzéseit, megnyomorítottságát, a vi­lághoz való kapcsolatának motívumait énekli meg, kö­vetve a „munkásírók” cso­portjának arg poétikáját, csak a valóságot, a munkás­élet valóságának hiteles rez­düléseit. A szakszervezeti mozgalom vezető egyénisége a harmin­cas évek közepétől, a fel­­szabadulás után függetlení­tett szakszervezeti titkár, vállalati igazgató, írószövet­ségi funkcionárius, rövid ideig az Új Hang felelős szerkesztője, de mindig s elsősorban: író. Költészete sajátos forrás­vidéke a közvetlen élmény­ből táplálkozó munkáslírá­nak, de igazán érdekessé az élete második felében kibon­takozó prózája teszi. Lírai prozódiája az élő beszéd elevenségét­­ megkísértő vers­alakzat, mintegy esztétikai tükörképe annak a tárgyias prózanyelvnek, amely oly jellemző Földeák János stí­lusára. Kisregények (Kenyér, keresők 1945, Férfiút 1957), regények (Tékozlók 1960, Eszter és Miklós 1963, Vád­lottak 1965, Apák lánya 1967, Hetedik hétköznap 1968 stb.) és rengeteg novel­la jelzi a versek mellett, hogy János bácsi a minden percet lekötő komoly iroda­lomszervező munka mellett mindig tudott időt szakítani magának — hogy hogyan csinálta, ez az ő titka — az alkotásra is. Az elbeszélés modellje, a klasszikus ma­gyar anekdota-novellának megfelelő rövid történet, amely világos morális tanú­ságot hordoz, a végén leg­többször humoros, de min­dig szellemes poénnal, amely visszamenőleg is megemeli, általános érvényűvé teszi az egyedi történetet. János bácsi 70 éves. Al­kotó világa egy végleg le­tűnt történelmi időszakban indult és a szocialista Ma­gyarország mai mindennap­jaiig él. Hatalmas híd az idő szakadékain át vernék­ből, elbeszélésekből, regé­­nyekből. Az egész a közvet­len élmény hatásán túl az utókor számára biztosan ér­tékes történelmi tanúságot nyújt. De számunkra még az is érték, amit ezután fog alkotni. Ehhez kívánunk ne­ki töretlen munkakedvet, és jó egészséget. Sz. M. Szülőknek az olvasóvá nevelésről Több nézet van a nevelés lényegéről. Bábosik István a nevelésen elsősorban a szük­ségleteknek és ezek szárma­zékainak, a beállítódásnak, irányultságnak és a jellem­nek a formálását érti. A szükségletek közé tartoznak a kulturális szükségletek is, melyeket az ember a szabad­idő-tevékenységek végzése során elégít ki. Korunkra jellemző, hogy információk özöne éri az err­bert, még a falun élőket is. Időszámításunk kezdete óta az ismerethalmaz csak az 1750. évre duplázódott meg először. A negyedik megduplázódáshoz csupán tíz év kellett: 1950-től 1960- ig.Kialakult egy új tudo­mány, az információelmélet, amely meghatározza az is­meretek mennyiségi, tehát mérhető oldalát. Erre azért volt szükség, mert egy adott időszakban csak véges in­formációt, ismeretet tudunk elsajátítani. Cikkünkben elsősorban a szülők feladatairól szeret­nénk szólni az olvasóvá ne­velés területén. A szülőkre fontos tennivalók hárulnak, hogy ki tudják alakítani az olvasás igényét, szükségletét. Mint a különböző felméré­sek és kutatások mutatják, hazánkban sok állampolgár­ban nem alakult ki ez a szükséglet. Különösen fon­tos tehát, hogy a mai fiatal­ság rendszeresen olvasson, szabad idejének jó részét er­re szentelje. Kiemelkedő fontossága van a szülői pél­dának. Ma már sok család rendelkezik házi könyvtár­ral, melyeknek egy része még csak dekorációs célokat szolgál. Nem megnyugtató a családi gyűjteményekben a szépirodalom és a szakiro­dalom aránya. Nem szüksé­ges hangsúlyozni, hogy a gyermekek számára mit je­lent, ha látják szüleiket, hogy nemcsak szépirodalmat, hanem foglalkozásuknak megfelelő szakirodalmat is olvasnak, ez persze megfor­dítva is így van. Az iskolák sokat, de nem eleget tesznek az olvasóvá nevelés területén. Gondol­junk az iskolai könyvtárak­ra, könyvtárlátogatásokra stb. A szülőkre is nagy fel­adat hárul ezen a területen. Sokkal otthonosabban mo­zognak a gyerekek ,a könyv­tárakban, ha az édesanya vagy az édesapa is besegít az első kölcsönzésekbe; ha ő is elmagyarázza, hogy mi hol található, hol lehet le­mezeket hallgatni. Miután gyermekeink otthonosan mozognak a könyvtárban, már ne kísérgessük őket (ki­véve, ha nagy távolságról van szó — ekkor viszont ve­gyük a fáradtságot és men­jünk el, amikor igénylik). Javasoljunk könyveket elol­vasásra! Ne várjuk el azon­ban, hogy lányunk vagy fiunk ugyanazokat a műve­ket szeresse, mint amelyeket mi régen (talán a „klasz­­szikus” meséket, regényeket kivéve)! A gyermekek kora mindig más, mint a felnőt­tek gyermekkora volt, ez tükröződik az aktuális friss ifjúsági irodalomban is. El kell érnünk, hogy a gyere­kek keressenek, válogassa­nak! A nagyszülők ponyvái ma már nem jelentenek ak­kora veszélyt, mint a ko­rábbi időkben. Ezeknek a könyveknek jó része meg­semmisült, a megmaradt példányok pedig szűk kör­ben foroghatnak, ezek egy részét a mai gyerekek (akik minden évben új könyvet kapnak) kézbe sem veszik. Az esztétikai nevelés során figyelmeztetnünk kell a fia­tal nemzedéket, hogy a jó állapotban levő könyv is le­het értéktelen. Lényeges, hogy az irodalmi értéket meg tudják különböztetni az esztétikailag értéktelentől. A tanárok, tanítók, szülők együtt építgetik a diákok fejében a világképet. Felnőtt korban azonban önállóan kell megszerezni a szükséges információkat, ismereteket. Képesnek kell lenni az ön­képzésre, önalakításra, for­málásra (sőt az átprogramo­zásra is, ha az élet úgy hoz­za). Mint Marx György írta: „Csak akkor maradhatunk a kultúra tengerének áradó felszínén, ha tudjuk, miként érhetők el bármikor a szi­lárd klasszikus értékek”. Már Comenius is arról be­szélt, hogy az embernek egész életében tanulnia, mű­velődnie olvasnia kell — ko­runkra ez még inkább jel­lemző. Minden alkalmat meg kell ragadni, hogy a gyerme­keinkkel megszerettessük a könyvet. Ha kirándulni megy a család, a híres könyvtára­kat nem szabad kihagyni. A gyerekeknek „megfigyelési szempontokat” kell adnunk. Közösen ámuljunk el a szép freskókon, bútorokon, könyv­ritkaságokon, régi térképe­ken. Meg kell tanítani a fia­talságot az ilyen helyeken való viselkedésre is! Észre lehet venni rögtön, hogy ki jár ritkán könyvtárba. Irányítanunk kell gyerme­keinket könyvgyűjteményeik kialakításában is. Legyenek kézikönyvek, tudják felku­­tani és alkalmazni a megfe­lelő információkat, ismere­teket. Ne vonjuk meg a gye­rektől a zsebpénzt, ha azon könyvet és nem cukorkát vesz; legyünk büszkék rá! Tanítsuk meg ugyanakkor arra, hogy tudjon differen­ciálni a könyvvásárlásban is, azt vegye meg, amire szük­sége van vagy lesz. Magunknak tanulunk és olvasunk, de ettől hazánk is gazdagabb lesz. Többször szerveztek olva­sómozgalmat. A DISZ 1955- ben indította be a József Attila olvasómozgalmat, amelyet a KISZ 1959-ben felújított. 1961-ben több tö­megszervezet könyvbarát­­mozgalmat hirdetett, 1968- ban a Magyar Írószövetség kezdeményezte az „Olvasó Népért” mozgalmat. Indok: olvasószociológiai vizsgála­tok szerint az ország felnőtt lakosságának egynegyede olvas rendszeresen, alkalom­szerűen a töredéke, 55 száza­léka pedig egyáltalán nem. Az „Olvasó Népért” mozga­lom az idén új feladatokat kapott. Arról van szó, hogy a hajdani munkás—földmun­kás körök mintájára, szerte az országban megteremtik az egyéni művelődés közös­ségi formáit, könyvbarát köröket, ,a könyvtárakhoz kapcsolódó csoportokat, klu­bokat hoznak létre. Reméljük, hogy az ezek­ben a könyvbarát körökben tevékenykedő szülők lelkese­dése hatni fog gyermekeik­re is, a magyar nép kultu­rális felemelkedésében újabb szép eredményeknek leszünk tanúi. Dr. Oláh János főiskolai tanársegéd KÉP­ERNYŐ Lehet egy kérdéssel több? Kellemes szórakozásnak ígérkezik vasárnap délutá­nonként a „Lehet egy kér­déssel több ?” vetélkedőmű­sor. A legutóbbit is megnéz­tem, s most is jól szórakoz­tam. Sőt, izgultam is. Úgy sikerült, hogy az immár harmadik alkalommal játszó Darida Andrást nem egy hónapnál — mert a kérdé­sek itt hónapokra mennek — hajszál választotta el a kieséstől. A végső céltól, a színes televízió birtoklásától a legutóbbi vasárnapon már csak három hónap választot­ta el. Nos, e három kérdés vagy inkább feladat nem volt éppen változatos. Lás­suk csak: első feladat, hat képből hármat felismerni. Második feladat nyolc képből négyet felismerni. Harmadik feladat, na mit gondolnak? Igen, tíz képből ötöt felis­merni. Végül megtudtuk, hogy a boldog nyertes megyénk egyik városa, Szarvas hírne­vét öregbítette ... Ezt bizo­nyára más is megelégedéssel nyugtázta. Ezután jött a következő versenyző, dr. Gesztes Gá­­borné. Az ő kérdései már sokkal több fantáziáról árul­kodtak, mert az úgy hiszem nem vitás, a feladatok kita­lálásához legalább annyi fantázia kell — hogy ne le­gyen unalmas a műsor — mint a válaszadásokhoz... Mert például a szekrény vállfájára rácsodálkozó hölgy nem mindegy hogy hullára talált, hogy moly rágta-e es­télyi ruháját, de az is le­het, hogy nem szereti a mo­­nokinit... Az ilyen és nem egy ehhez hasonló kérdés­ben az a jó, hogy bármely lehetőséget választhatja az ember, kellő szókinccsel mind megvédhető ... Sokkal inkább tetszettek viszont azok a kérdések, amelyek az asszociációs és logikai kész­séget vizsgáztatják. Ezeken a televízió nézője is leteheti a voksát, hiszen az adható válasz egyértelmű. Az más dolog, hogy ilyen esetekben különösebb válasz-magyará­zatra sincs szükség, s erről Egri János gyakran megfe­ledkezik ... Nincs az a he­lyes válasz, melyre a tőle megszokott virgonc modor­ban ne csillogtatná meg a maga, illetve a kérdések fel­tevőinek bővebb tudását. No, de a lényegen ez sem változtat, tudniillik azon, hogy e műsor ki tudja már hányadik alkalommal a kép­ernyő elé csalogatott min­ket, s még ennyi idő után is újat tud adni. Mert gondol­junk az azóta már kollektí­vák s a magánemberek kö­rében egyaránt közkedveltté vált tv-focira, vagy arra, hogy ki tudja, hány hivatá­sos és amatőr fotós lesi az abszurdabbnál abszurdabb tárgyiakat, s az újszerű, be­­ugratós felvételek lehetősé­geit. Mert a cél itt nem más: úgy fotózni, hogy még vé­letlenül se jöjjön rá a sze­rencsétlen szemlélő, tulaj­donképpen mit is lát... Ennyit a felvetődő kérdé­sekről, amelyeket én tennék fel a műsor készítőinek ... N. Á. SZIKHOZ, MOZI 1980. február 26-án, kedden Békéscsabán 19.00 órakor: OLYMPIA Móricz-bérlet. 1980. február 26-án, kedden Orosházán 19.00 órakor: MN­ALMI A * * * Békési Bástya: Bizalom. Bé­késcsabai Szabadság: de. 10 órakor: Folytassa Kleo! — 4, 6 és 8 órakor: Skalpvadászok. Békéscsabai Terv: fél 6 órakor: Az utolsó vérbosszú — fél 8 órakor: Ragadozó madarak. Gyulai Erkel: Magánvélemény. Gyulai Petőfi: 3 órakor: Kocsu­­bej — 5 és 7 órakor: Vasárnapi szülők. Orosházi Partizán: Hair. Szarvasi Táncsics: 6 és 8 óra­kor: Koldus és királyfi — 22 órakor: Nevelj hollót!

Next