Békés Megyei Népújság, 1981. március (36. évfolyam, 51-76. szám)

1981-03-22 / 69. szám

1981. március 22., vasárnap Iparosodó autóipar II. Gépkocsigyártás a KGST-ben A nyugathoz képest a szo­cialista országokba megkés­ve köszöntöttek be a tömeges motorizáció korszaka. A ma­gyarázat egyrészt az eltérő gazdasági lehetőségekben ke­resendő, másrészt abban, hogy az európai KGST-or­szágok hosszú ideig egyér­telműen a tömegközlekedés fejlesztésére helyezték a hangsúlyt. Közülük még a legnagyobb termelő, a Szov­jetunió is lassan jutott el a tömeggyártásig: 1937-ben alig 18 ezer, s még 1950-ben is mindössze 60 ezer sze­r gyors fejlődés ellenére a szocialista országok viszony­lag szerény helyet foglalnak el a világ autógyártásában: míg a föld ipari termelésé­nek ma már mintegy egy­­harmadát adják, addig ará­nyuk a személyautógyártás­ban csupán 6—7, a teherau­tóknál 7, az autóbuszoknál 8 százalék. Az előállított típu­sokra sem a változatosság jellemző: a fejlesztés iránya az elmúlt években inkább a gyártott mennyiség növelése, illetve a kooperációk bővíté­se volt. (Ez utóbbiban érde­kelt Magyarország is: isme­retes, hogy hazánkban gaz­daságossági megfontolások mélyautót állítottak elő a szovjet üzemekben. Az erőteljes fejlődés az öt­venes évek vége felé kezdő­dött — ekkor még döntően nemzeti keretekben, azaz kö­zös összehangolás nélkül. Eleinte a haszonjárműgyár­­tás (teherautó, autóbusz stb.) élvezett elsőbbséget, s csak kb. egy évtizede került elő­térbe a személygépkocsi. Az alábbi táblázat az európai KGST-országok személygép­kocsi-termelésének fejlődését szemlélteti. (Az adatok ezer darabban­ miatt nem folyik személy­gépkocsi-gyártás , az impor­tált autók egy részéért vi­szont autóalkatrész-szállítá­sokkal fizetünk.) A szocialista országok au­tógyártásának fejlődésében fontos szerepet játszott a tudatos, átgondolt licenc­­politika. Jó néhány tőkés céggel kötöttek megállapo­dást gyártási technológiák­, tervek átvételéről, így szü­letett meg többek közt az olasz Fiat-cég közreműkö­désével a Zsiguli (Lada) és a Polski Fiat, valamint a francia Renault-cég segítsé­gével a román Dacia. A szakértők szerint a techno­lógiaátadás a 80-as években is folytatódni fog: az NDK a Citroennel kötött szerző­dést egy sebességváltó és egy elsőtengely gyártó üzem felépítésére, Románia (szin­tén a Citroen közreműködé­sével) Oltcit nevű kisautót fog gyártani, Lengyelor­szágban pedig megjelent az új Polonéz mellett a Fiat- Panda is. Csehszlovákiában — ahol a legrégibb hagyo­mányokkal rendelkeznek a személyautó-gyártás terén — a tervek szerint a Skoda sa­ját erőből történő továbbfej­lesztése a cél. (Ma összesen hét típust készítenek, s a termékek közel felét expor­tálják.) Az NDK-ban is új modellek létrehozásával fog­lalkoznak: a hírek szerint áttérnek a kétüteműről a négyütemű járművek gyár­tására. A Szovjetunió a La­­da-programon túl folytatja a Moszkvics és a Volga készí­tését. Még két folyamatra kell felfigyelni. Egyfelől növek­szik a KGST-n belüli for­galom mellett a tőkés orszá­gokba exportált gépkocsik száma is. Csehszlovákia pél­dául évente több tízezer au­tót szállít, többek közt az NSZK-ba, Hollandiába és Belgiumba, a Szovjetunió pedig már több mint 80 ezer Ladát indít évente a tőkés országokba. Ugyanakkor folytatódik — a licencvásár­lás mellett — a KGST-or­szágok gyártóinak együtt­működése. A fejlődés jövő­beni útja épp ez lehet: az alkatrésztermelés szakosítá­sa, az átvett technológiák korszerűsítése, esetleg — távlati célként — új model­lek közös kialakítása. Most még a levegőben, holnap már az utakon. A plzeni Skoda Művekben nagy sorozatban állítják elő a nálunk is népszerű gépkocsikat 1965. 1970. 1975. 1979. Csehszlovákia 78 143 175 175 NDK 103 127 159 180 Lengyelország 25 64 164 336 Románia4 24 68 75 Szovjetunió 201 244 1201 1420 (Forrás: KGST statisztikai adatgyűjtemények és Automobil Revue Svájc . Évente mintegy 15 ezer gépkocsit készít Bul­gária is.) Vadonatúj Zsigulik gördülnek le a szerelőszalagról (Fotó : MTI — RS) Érdekességek Lovasiskola A lovaglás és a lóidomítás első virágkora az antik Athénhoz fűződik, és időszá­mításunk előtt az V. szá­zadra tehető. A Parthenon márvány domborműveinek tanúsága szerint az Akropo­­liszon tartott egykori lovas­bemutatók már olyan alap­elemeket tartalmaztak, ame­lyek ma is használatosak, s ugyancsak ebből az időből származnak a művészi lo­vaglást ábrázoló és magya­rázó első rajzos-írásos emlé­kek is. Hellász bukása után a mű­vészi lovaglás is hanyatlás­nak indult, mert a római birodalom, s a népvándorlás kora merőben más követel­ményeket állított ló és lo­vasa elé. A kézi lőfegyver felfedezése viszont újra több mozgékonyságot és ügyessé­get kívánt meg a lótól és gazdájától, a lónak olyan mozgásokat, ugrásokat kel­lett betanulnia, hogy segítse lovasát. Mindez találkozott a rene­szánsz kor emberének foko­zódó esztétikai érdeklődésé­vel, s ennek eredményeként fedezték fel újra Itáliában a XV—XVI. század fordulóján a magasiskola szépségeit. Az újkor első lovasakadé­miáját 1552-ben alapították meg Nápolyban, ezt követte valamivel később a római, s az 1600-as évek folyamán a művészi lovaglás szenvedé­lye meghódította egész Eu­rópát. A lovasiskola mutatvá­nyainak beidomítása hosz­­szú, nehéz, művészi igényű munka. Az állatoknak nem­csak a mozgást, hanem a megállást vagy a mozdulat­lanságot is a ceremóniák szigorú szabályai szerint kell megtanulniuk. Ezért a legjobb adottsá­gokkal rendelkező fajtáknak is legalább három évre van szükségük ahhoz, hogy a magasiskola minden csínját­­bínját elsajátítsák. A ko­moly tanulást 6—12 hétig tartó szoktató tanfolyam elő­zi meg, ez alatt a négyesz­tendős mének megismerked­nek leendő oktatójukkal, idomárjukkal, aki az első órától az utolsóig foglalko­zik­ velük. Tálalás a lovagteremben Élete során százával épí­tett házakat, villákat — má­soknak — Clement Frick lichtensteini kőműves. Frick 68 éves korában határozta el, hogy megvalósítja élete ál­mát: várat épít, ez egyszer saját magának­. Elhatározását tett követte: „Betontömb van elég, én a régi jó idők példáját köve­tem”. Elkészítette leendő vá­ra, a „Chapfenberg” méret­­arányos modelljét a régi vá­roska stílusában. A város­atyáknak tetszett a terv, és a tanács megadta az építési engedélyt. Clement Frick 70. szüle­tésnapján fogott az építke­zéshez. Mint építtető és kő­műves. Sziklákat robban­tott, hogy az alapokhoz és a falakhoz követ nyerjen. Napi 12 óra munkával két és fél év alatt végzett az alapozással. További három év múlva végre beköltözhe­tett a várába. Gyakorlatiasságát dicséri, hogy várát megosztja má­sokkal, olyanokkal, akik va­lódi várban kívánnak­ éj­szakázni, és nem sajnálják érte a napi 20 frankot sze­mélyenként. Minden stílsze­rű, még a konyha felszere­lése is. Vendégeinek rendszerint a lovagteremben tálal. A te­rem tele van látnivalókkal, amelyeket Frick tanulmányi és vándorútjai során gyűj­tött. Büszkesége egy bőr vodkásüveg 1798-ból. S ha kedves vendég ér­kezik, Clemenz Frick gyak­ran öltözik egyenruhába, a vatikáni svájci gárda gála­ruhájába. (Gáti) Clemenz Frick a svájci gárda egyenruhájában várkastélya bejáratánál (Fotó: BUNTE­R­KS) Egészség — higiénia Napszemüveg verőfényben A tavaszi napsütésben örömmel hunyorgunk, az erős fény ellen azonban vé­deni kell a szemünket. A túl sok fény a pupillákon keresztül jutva káprázást okoz. Szemünk maga is vé­dekezik a túl sok fény el­len. A fényképezőgép blen­­déjéhez hasonlóan a pupilla szabályozni tudja a bejutó fény mennyiségét, így nap­sütésben beszűkül. Szemün­ket hunyorítva tovább tud­juk csökkenteni a bejutó fényt. Ha azonban túl erős napsütés vagy fény vesz kö­rül bennünket, az említett ösztönös védekezés nem elégséges. A színkép ultra­viola és infravörös tartomá­nyába tartozó sugarak sze­münkre károsak, de a látha­tó tartományban levő meg­határozott hullámhosszú su­gárzás is lehet olyan ener­giaszinten, hogy szemünkbe jutva fájdalmat, kellemetlen érzést okozhat. A napszemüvegek a látha­tó fényt tompítják, az infra­vörös és ultraibolya sugár­zást pedig kiszűrik. Védő­hatásuk alapja az, hogy egy­részt elnyelik a káros suga­rakat, másrészt visszaverik azokat. Olyan színszűrőknek tekinthetők, amelyek a tel­jes színskálából a mennyisé­­­­gileg, illetve a minőségileg­­ káros sugaraktól védi a sze­­­­met. A napszemüveglencsék két fajtája használatos: az anya­gából színezett és felületi réteggel bevont üvegek. Az anyagából színezett lencsék gyártásánál az olvadékba színezőanyagot, többnyire fémoxidokat kevernek. A fe­lületi kezeléssel ellátott nap­szemüvegek pedig vákuum­ gőzölési eljárással, vagy por­lasztással készülnek. A szemüveg elnyelő- és vissza­verőképessége a fémoxidré­teg vastagságától függ. Újab­ban gyakran hallhatunk olyan modern napszemüveg­ről, amely fény hatására megsötétedik, majd amikor a fényerő csökken, ismét visszanyeri eredeti világos színét. Ezek a napszemüve­gek fényérzékeny, ezüstha­logént tartalmaz,*­ üvegből készülnek. A nagyon erős, vakító csúcsfény gyengítése polari­zációs szemüveggel érhető el. A napsütötte országút, vagy a tenger csillogása ilyen szemüveggel lényegesen csökken. A napszemüvegek különböző árnyalattal ké­szülnek, így barnás, zöldes és szürkés-lilás színekben kaphatók. A szemüveg fény­gyengítése akkor megfele­lő, ha a rajta nézett tárgyak eredeti színe nem változik meg, sőt, a színkontrasztot növeli. A szürke csak a fény intenzitását csökkenti, a bar­nás, kékes-szürke vagy zöl­des üveg kissé megváltoztat­ja a színek tónusát. Ennek lelki hatása is van. Amíg a sárgásbarna üvegen keresz­tül mindig derültebbnek lát­juk a környezetet, addig a szürkéskék üveg a tájat egy­hangúvá, borulttá teszi, ami az arra érzékeny egyénekre rossz hatást gyakorolhat. Ezért fontos, hogy nap­szemüveg vásárlásakor ne csak a tükörben nézzük meg a napszemüveg formáját és a keret színét, hanem fi­gyeljük meg az utcát, hogy vajon kellemesnek, meg­nyugtatónak érezzük-e a szí­neket. Hogy ki milyen színű és sötétségű napszemüveget igé­nyel, vagy egyáltalán igé­ny­el-e, ez teljesen egyéni. A jó napszemüveg legyen op­tikailag kifogástalan, nagy látóterű, egyéniségünknek megfelelő színű és sötétsé­gű. Érezzük azt kellemesnek és megnyugtatónak, így nap­szemüvegünk nemcsak öltöz­ködésünk részévé, hanem egészségünk védőeszközévé is válik. Dr. König János, a Vöröskereszt egészségnevelési munkabizottságának elnöke

Next