Békés Megyei Népújság, 1981. szeptember (36. évfolyam, 204-229. szám)

1981-09-16 / 217. szám

1981. szeptember 16., szerda Költészet és játék — nem csak gyermekeknek! Lukácsy András: Kiment a ház az ablakon A költészettel kétfélekép­pen találkozik az ember gyermekkorban: játék köz­ben, majd az óvodában, és az iskolában. Fogas és sür­gősen megfejtendő kérdés a pedagógusoknak, hogy az, ami önfeledt játék a szavak­kal ismerkedő, gügyögő gye­reknek, miért válik kínzó, gyötrelmes penzummá az is­kolában? Magyarán: miért idegenednek el a gyerekek a költészettől, ahogyan előbbre haladnak a tanulmá­nyaikban, közelednek az érettségihez? Az egyik (le­hetséges) válasz adódik Lu­kácsy András kötetének al­címéből is. A mindenáron elemzés és értelmezés miatt fokozatosan elhalványul a tudatban, hogy a költészet játék, s marad a száraz, él­vezhetetlen esztétizálás és „eszmei mondanivaló”. Ezt pedig igen nehezen és kel­letlenül fogadja el és be a serdülő lélek. Mindezt pedig azért tar­tom szükségesnek elmonda­ni Lukácsy András köteté­ről szólván, mert éppen a fentebbiek adják meg e könyv praktikumát, hasz­nálati értékét. Lehetetlen, ezt az öt és fél száz oldalt egyhuzamban elolvasni. Nem is szabad, nincs is rá szükség. De ott a helye min­den iskolai könyvtárban, minden magyartanár és kezdő költő asztalán. Külö­nösen az utóbbiaknak ajánl­juk melegen a kötet alapos áttanulmányozását, mert ha meg nem is tanulhatják belőle a „szakmát", de­ sze­rénységet mindenképpen. Rádöbbenhetnek arra, hogy a világirodalom története olyan kincsesbánya, amely­ben már szinte „mindent kitaláltak”, az ad abszurdu­mig kikísérleteztek, végig­próbáltak. Az igazi tehetség formákat, ötleteket vehet át, a szerényebb tehetség eset­leg elkedvetlenedik, de ez se olyan nagy baj. Sőt! Ta­lán komolykodónak tűnhet, hogy a költészet mesterség jellegét hangsúlyozom, de ez sem véletlen, hiszen nin­csen játék szabály nélkül. Lukácsy András két szem­pont szerint tekinti át a vi­láglíra történetét: a műfa­jok szerint és történetiségük­ben. A két szempont ter­mészetesen nem választható el mereven. Kiindulási alap a népköltészet, a gyermek és a gyermeki kedély játékai. Valamire való költő nem le­het meg a népköltészet is­merete nélkül. A kötet címadó verse és elemzése, valamint az utol­só fejezetek, amelyekben a modern költészet (dada, szürrealizmus, nonszensz stb.) elemzése ezen a pon­ton találkozik. A nyelv úgy is, mint hangzók sora, úgy is, mint a fogalmak, jelen­ségek jelzései, szinte felkí­nálja önmagát a játékra. A költészet (eredete sze­rint) egyszerre ráolvasás és megnevezés, egyik lehetséges mód (a tudományok előtt), hogy az ember birtokba ve­gye a dolgokat, a világot, önmaga sorsát. Ez a miszti­kából, vallási hiedelmekből eredő kimondási szándék végül is fölébe nő a dolgok­nak. Maga a jelenség, a költészetet „előhívó” ok már régen eltűnt, megszűnt, de megmaradt maga a vers, mint a szellem játékának és győzelmének produktuma. A csodálatos ebben az, hogy a kései utókor, anélkül, hogy átélné és megértené magát a kort, az ihlet forrását, a verset magát mégis érti. Sőt­, s éppen ez élteti, teszi meg nem szűnő folyamattá, a líra történetét: a játékos elme vissza-visszanyúl régi korok metrumaihoz, formai megoldásaihoz, így újrafo­galmazza, átalakítva azt a saját mondandójához. Így lesz maga az irodalomtörté­net, a műveltség ihletforrá­sa újabb alkalom a (költői) játékra. Szinte a lehetetlenre vál­lalkozik az, aki ezt a folya­matot akár csak jelzésszerű­en is le akarja írni. Az egyik csapda és csábítás az, hogy a szerző belevész a részle­tekbe. Érezhetően csábította ez Lukácsy Andrást is. Azok­ra az átfedésekre, ismétlé­sekre gondolunk itt, ame­lyek az egyes műfajok, vers­formák ismertetésénél adód­nak. A szakemberek (e so­rok írója nem az) nyilván találnak más vitatható részt is a könyvben. Nem lesz könnyű dolguk, mert Luká­csy András félelmetes nagy anyagbőséggel dolgozik (csak a bibliográfia a sűrűn szedett oldal), s ember le­gyen a talpán az, aki min­den utalásnak, hivatkozás­nak utána akar járni. A laikus olvasó hiányérzete az utolsó fejezeteknél, éppen az avantgarde tárgyalásánál, elemzésénél támad fel. Szí­vesebben vettünk volna eb­ből többet, akár az ókori, középkori anyag rovására is. Sokszor leegyszerűsítően sommásnak érezzük a meg­fogalmazásait. A világért se a verselemzést hiányoljuk, hiszen éppen az a rokon­szenves Lukácsyban, hogy nem akarja mindenáron szétszedni a költeményt. De talán, ha több és változato­sabb példákkal illusztrálja korunk lírájának útkeresé­seit, hasznosabb kézikönyvet kaphatna a szakember és a laikus is. (Gondolat Könyv­kiadó, Budapest, 1981.) Horpácsi Sándor Székesfehérvár történelmi városrészének egyetlen épségben maradt középkori, gótikus épüle­te a Szent Anna-kápolna, amelyet fél évezrede építtetett a város nagy hírű humanista pré­postja, Kálmáncsehi Domonkos. Feltételezések szerint ez volt Karakas pasa dzsámija. A ká­polna belső falán török kori feliratok és falfestmények is láthatók (MTI-fotó — Szabó Imre felvétele — KS) Nemzetiségi oktatás Tótkomlóson Tótkomlóson már óvodás korban megkezdik a szlovák nyelv oktatását. Heti 2-3 al­kalommal tartanak vala­mennyi óvodában anyanyelvi foglalkozást, amelyet szak­képzett óvónők vezetnek. Az óvodás korú gyermekek közel fele vesz részt a szlovák nyelv oktatásában, s így két nemzetiségi csoport jött lét­re ezekben az intézmények­ben. Az anyanyelvet elsajátító gyermekek nagy része a Szlo­vák Tanítási Nyelvű Általá­nos Iskolában kezdi meg ta­nulmányait. A tanulók lét­száma itt évek óta 150 körül van. Az elmúlt tanévben ke­vesebb volt az első osztályos, mint az előző időszakban, de az idén ismét több mint hú­szan jelentkeztek a szlovák iskolába. Tizennégy jól fel­készült nevelő látja el az ok­tatási-nevelési feladatokat. A szlovák nyelv és irodalom, valamint a szlovák nyelven tanított tantárgyak új tanter­vét később fogják bevezetni, a magyar nyelven oktatott tárgyakat viszont az új ter­vek szerint tanítják. Az iskola tankönyvekkel és segédeszközökkel való ellátá­sa pár évvel ezelőtt még nem volt megfelelő, de az utóbbi időben e téren javulás ta­pasztalható. Még mindig gon­dot jelent az, hogy egyes tan­könyveket, segédeszközöket a szomszédos országokból kell beszerezni. A nevelés-oktatás tárgyi feltételei elavultak az intézményben, bár az utóbbi években, így az idén is, a szocialista brigádok segítsé­gével jelentős korszerűsítés történt. Viszonylag kevesen tanul­nak tovább a szlovák iskola végzős diákjai­ közül. Az el­múlt tanévben hatan jelent­keztek gimnáziumba (közü­lük öten nemzetiségibe), he­ten szakközépiskolába, né­gyen pedig szakmunkásta­nulók lettek. G. K. Hétköznapi mozimatiné Jó film, sztárszereplős olasz film megy a moziban. Délelőtt tízkor kezdődik az első előadás. A mozibejáró előtti járdaszakaszon, az elő­csarnokban ráérős, „dekkoló” tinik tömege. Vakációs csendélet, noha tart már a suli. Vagy az órák, vagy a kötelező részvételt megkívá­nó úgynevezett őszi munka a téeszben, a konzervgyárban, másutt... És ők meg itt!.... „Ti nem jártok suliba?” A kopott farmeros-pulcsis, műkócos lánykáról lefejtő­­dik két hasonlóan topis srác. (Érdekes! A film témája is hasonló ...) Megszeppenve kérdeznek vissza: „Te ki vagy? Miért fontos ez?” Az­tán megállapodunk az in­kognitóban. Lassan kisebb csődület támad körülöttem... „Nekem orvosi igazolásom van mára” — mondja bi­zonytalanul az állítólagosan elsős szakmunkástanuló kis­lány, de nem hajlandó a mai „lógás” ellensúlyozóját, azt a bizonyos igazolást megmutat­ni. „Nálunk akkora a zűrza­var a munkában, hogy le­léptünk” — bátorodik fel egy srác. Hogy melyik suli­ba járnak, s hogy most hol dolgoznak, arról egy szót sem akar mondani. Aztán a többiek is „meggyónnak”, ha­sonlóan bizalmatlanul. Megszólal a matiné kezde­tét jelző csengő. Beülünk a hűvös vetítőterembe. Négy­et nyugdíjas férfi, egy nagy­mama 4-5 éves unokájával (a film 14 éven aluliaknak nem ajánlott!), és az első hat-nyolc sorban zsivajogva­­hangoskodva az előbbi rög­tönzött közvélemény-kutatá­som alanyai. Sokuk ölükbe rakják a tanszereket, füze­teket és tankönyveket rejtő, fekete és bordó diplomata­­táskákat ... S amíg a nem túl érdekes híradó pereg, az jut eszembe, hogy talán túl korán kezdik el a lógást. Meg az, hogy annak az igazo­lásnak mekkora is lehet a hitele. És hogy ezeket a srá­cokat miért nem keresi sen­ki? (­silár) Képzőművészeti világhét: szeptember 27.— október 4. Szeptember 27. és október 4. között hetedik alkalom­mal rendezik meg hazánk­ban a képzőművészeti vi­lághét eseménysorozatát. Az idei világhét mottójaként a „Világunk tükre a művé­szet” jelmondatot választot­ták, s a rendezvénysorozat egyik fő eseményeként ezzel a címmel elméleti konferen­ciát rendeznek. Szeptember 27-én háromnapos tanácsko­zás kezdődik, s ezen építé­szek, szociológusok, művé­szek a közművelődés és te­lepülésfejlesztés kapcsola­tát vitatják meg a szent­endrei művelődési otthon­ban. A világhét eseményeinek másik központja Kaposvár. •Szeptember 27-én a Somo­gyi Képtárban nyitják meg a IV. dunántúli tárlatot. Megelőzőleg a rendezők fel­hívtak mintegy kétszáz, a Dunántúlon élő művészt, hogy pályázzanak alkotá­saikkal. Csaknem másfél százan mintegy 350 művel jelentkeztek, s a zsűri végül 90 alkotó 163 alkotását tar­totta kiállításra méltónak. A megnyitáskor első ízben adják át a Dunántúli Művé­szetért emlékplakettet, Bor­sos Miklós alkotását. A kaposvári tárlathoz kapcsolódva dokumentációs kiállításon mutatják be a dunántúli művésztelepek életét, tevékenységét, így a dunaújvárosi vasszobrász, a nagyatádi fafaragó, a sik­lósi keramikus, a villányi kőfaragó és a zalaegerszegi belső­építészeti, környezet­alakító telepek munkáját. Ezzel egy időben tanácsko­zást rendeznek a művészte­lepek munkájáról, lehetősé­geiről, jövőjéről. Ugyan­csak Somogy megye szék­helyén, a Rákóczi tér 2. számú házban állandó kiállí­tás nyílik Bernáth Aurélnak a városban őrzött alkotásai­ból, illetve a mester aján­dékaként Kaposvárra került művekből. Budapesten október 3-án a Munkásmozgalmi Múze­umban kiállítást rendeznek Olcsai Kiss Zoltán szob­rászművész alkotásaiból. Biológiai plenáris ülés A TIT Békés megyei szer­vezetének biológiai szakosz­tálya szeptember 22-én, ked­den délután plenáris ülést rendez Békéscsabán, az ér­telmiségi klubban. Az ülés célja az, hogy a szakosztály tagjai találkozzanak, értékel­jék a szakosztály ismeretter­jesztő tevékenységét, s el­mondják véleményüket ar­ról, hogyan lehetne ezt a munkát még színvonalasabbá tenni. Elsőként a vezetőség tart beszámolót, majd a tagok „A természet- és környezetvéde­lem az oktatásban” címmel hallhatnak előadást. MAI MŰSOR KOSSUTH RÁDIÓ 8.27: Világablak. 8.56: Olvasólámpa. 9.06: Dankó-nóták. 9.41: Kis magyar néprajz. 10.05: A Hobbi Dominó­k Kecs­keméten. 10.35: Válaszolunk hallgatóink­nak. 1­0.50: Rudolf Serkin zongorázik, Adolf Busch hegedül, Her­mann Busch gordonkázik. 12.35: Házirend. 12.55: Operaslágerek. 13.25: Kritikusok fóruma. 13.35: Dzsesszmelódiák. 14.29: Kagylózene. 15.10: Vaughan Williams: A rétek virága. 15.28: MR 10—14. 16.10: OIRT-hangjátékfesztivál. 17.07: Táblacsere, és ami mögötte van. 17.32: Két filmdal. 17.43: Kiss Gyula zongorázik. 19.15: ..Szép vagy, Alföld . . .” 20.25: Operaáriák. 20.35: Lapok a hidegháború tör­ténetéből. 20.55: Debussy: A tenger. 21.19: Népzenei Hangos­­fjság. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Pro Musica. — Nemzetközi rá­dióműsor-verseny. 23.08: A rejtőzködő olaj nyomá­ban. 23.23: Závodszky Zoltán Wagner operáiból énekel. 0.10: Havasy Viktor táncdalai­ból. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Dzsesszfelvételekből. 8.20: Tíz perc külpolitika. 8.33: Idősebbek hullámhosszán. 9.28: A 04. 05. 07 jelenti. 10.00: Zenedélelőtt. N­. 33: A Szabó család. 12.03: Énekszóval, muzsikával. 12.33: Tánczenei koktél. 13.30: Labirintus. 14.00: Kettőtől négyig . . . 16.00: Közvetítés a Tatabánya— Real Madrid UEFA-kupa labdarúgó-mérkőzés II. félidejéről. 17.00: Háztartás-tan. 17.30: Ötödik sebesség. 18.33: Zenei tükör. 19.00: Közvetítés az FTC—Bánik Ostrava BEK, és a Rapid Wien—Videoton UEFA-ku­­pamérkőzésről. 20.53: Kíváncsiak Klubja. 21.43: A beat kedvelőinek. 22.28: Zenés játékokból. 23.15: Verbunkosok, nóták. III. MŰSOR 9.00: Iskolarádió. 9.30: Mexikói szimfonikus zene. 9.55: Operaegyüttesek. 11.05: A Dunánál. 11.25: Zenekari muzsika. 13.07: A Londoni Régi Zene együttesének Susato-fel­­vételeiből. Vezényel: Da­vid Munrow. 13.35: Fidelio. 14.30: Ránki Dezső zongorázik. 15.35: Kander zenés játékaiból. 16.31: A finn rádió kamarakóru­sa Bergman-műveket éne­kel. 16.52: Öt földrész zenéje. 17.00: A véges végtelen. 17.30: Szimfonikus zene. 19.05: Margarita Lilova dalestje. 20.10: Külföldi tudósoké a szó. 20.25: Sárai Tibor: Krisztus, vagy 20.53: Újdonságainkból — kül­földi táncdalok. 21.23: Költészet és valóság. 21.53: Kincses Veronika és Gu­lyás Dénes operaáriákat énekel. SZOLNOKI STÚDIÓ 17.00: Hírek. 17.05: Görög varázslat. A Bouzcuki Disco Band j­átszik. 17.18: ,,Cselédházból összkom­fortba... Braun Ágoston jegyzete. 17.25: A túrkevei Kovács Sándor citerán. Mandel Róbert te­­kerőn játszik alföldi nép­dalokat. 17.30: Zenés autóstop. Szerkesztő: Vágási Kálmán. 18.00: Alföldi krónika. 18.15: Egyperces dallamok. 18.26—18.30: Hírösszefoglaló. Lap- és műsorelőzetes. BUDAPEST, I. MŰSOR 8.00: Tévétorna. (ism.) 8.05: Iskolatévé. Fizika. (Ált. isk. 6. oszt.) (f.-t.) 9.05: Földrajz. (Ált. isk. 5. oszt.) (f.-f.) 9.35: Magyar nyelv.­­(Alt. isk. 1. oszt.) 9.50: Stop! 9.55: Delta. (ism.) 10.20: A főmegbízott. (ism.) (f.-f.) 11.50: „Életet az éveknek”. (ism.) (f.-f.) 12.20: Lehet egy kérdéssel több? (ism.) (f.-f.) 14.00: Iskolatévé: Stop! (ism.) 14.10: Magyar nyelv, (ism.) 14.25: Földrajz, (ism.) (f.-f.) 14.45: Fizika, (ism.) (f.-f.) 15.20: Neveléslélektan, (f.-f.) 16.15: Hírek, (f.-f.) 16.20: Reklám. 16.20: Tatabányai Bányász—Real Madrid. UEFA Kupa lab­darúgó-mérkőzés. A szünetben: Reklám, (f. (f.-f.) 18.15: Testünk, (ism.) 18.45: Első séta. 18.55: A Közönségszolgálat tájé­koztatója. (f.-f.) 19.00: Reklám, (f.-f.) 19.10: Tévétorna. 19.15: Esti mese. 19.30: Tv-híradó. 20.00: Polgár András: Kettős helyszín, (f.-f.) 22.05: Tv-híradó 3. 22.15: Egy óra Pátzay Pállal, (ism.) (f.-f.) 23.10: Reklám, (f.-f.) n. MŰSOR 18.55: FTC—Banik Ostrava. Bajnokcsapatok Európa Kupája labdarúgó-mérkő­zés. A szünetben: Reklám, (f.-f.) 20.45: Tv-híradó 2. 21.05: Reklám, (f.-f.) 21.10: Képek a Párizsi Opera ba­lettnövendékeinek életé­ből. 21.40: Súlyemelő Világbajnokság. BUKAREST 16.05: Iskolatévé. 16.35: Mexikói képek. 16.55: Universitatea Craiova— Olimpiakos Pireus labdarúgó-mérkőzés. 18.50: A legkisebbeknek. 19.00: Tv-híradó. 19.25: A nők világa. 20.00: Az Enescu-fesztiválról. 20.45: IV. Henrik. (2. rész.) 22.10: Tv-híradó. BELGRÁD­­I MŰSOR 17.10: Tv-napló. 17.45: Fogpiszkáló. 18.45: Műkedvelők. 19.15: Rajzfilm. 19.21­: Ma este. 20.00: Sportszerda. 22.15: Rockzene. II. MŰSOR 18.45: Művelődési műsor. 19.15: Kis koncert. 19.27: Ma este. 20.00: BITEF. (Belgrádi színház­­művészeti fesztivál). 21.35: Zágrábi körkép. 21.55: Szerelem falusi módra. MOZI Békési Bástya: 4 órakor: Ki­rándulás gyilkossággal, 6 és 8 órakor: Vadember. Békéscsa­bai Szabadság: Minden előadá­son: A Pogány Madonna. Békés­csabai Terv: fél 6 órakor: Nyá­ri rét, fél 8 órakor: örökség. Gyulai Erkel: fél 6 órakor: Hintő géppuskával, fél 8 órakor: Méreggel. Gyulai Petőfi: 4 óra­kor: A sah táncosnője. 6 és 8 órakor: Szöktetés. Orosházi Par­tizán: Majmok bolygója. Szarva­si Táncsics: 6 és 8 órakor: Kó­ma. 22 órakor: Mindenkinek a maga keresztje.

Next