Békés Megyei Népújság, 1981. december (36. évfolyam, 281-305. szám)

1981-12-30 / 304. szám

1981. december 30., szerda Motiválás minden mennyiségben Motiválásnak a cselekvés ösztönzőit, kiváltóit, az in­dokolást, megokolást nevez­zük általában. A pedagógia a lélektantól kölcsönözte, az emberi cselekedeteket moz­gatóerőkkel, motívumokkal való ellátását érti e foga­lom alatt. Konkrétan olyan erkölcsi indítékok nyújtását, amelyek valamilyen „jó” cse­lekedet elvégzésére ösztönöz­nek, mert vajon elképzel­hető-e pedagógus, szülő, aki rosszra motiválná „gyer­mekeit”? Csakhogy a jó szándék ke­vés. Társadalmunkban jól ki­alakult motívumrendszerek­ként hatnak a hosszú, közép- és éves tervek. A dolgozók­kal is ismertetett és elfoga­dott üzemi, intézményi munkatervek, illetve a rész­feladatok megvalósítása fo­lyamatosan elegendő moti­vációt kellene biztosítson a jó munkavégzéshez. Ugyan­így a családok ,szóban meg­határozott és elfogadott „munkatervei”. Sajnos a gyakorlati megvalósítás sok esetben hanyagság, a rosz­­szul értelmezett „a cél szentesíti az eszközt” jelszó, egyéb módszerbeli helyte­lenség miatt célt téveszt, esetleg ellenkező hatást vált ki. Mert ki vitatná, hogy pél­dául az üzem területe kör­nyékének parkosítása sok szempontból is helyes csele­kedet, de akkor is jól moti­váltnak tartjuk-e, ha mond­juk szervezési hibák miatt munkaidőben kell elvégezni­ük a dolgozóknak? Másik: az úttörőcsapatok munkaterveiben szerepel a hasznos hulladékok gyűjtése. Gazdasági, erkölcsi, közössé­gi nevelő hatása óriási". De mit szólunk a megyénk né­hány iskolájában terjedő gyakorlathoz, mely szerint kiadják a parancsot, hogy például minden úttörő és kisdobos ennyi és ennyi pa­pírról igazoló elismervényt hozzon a MÉH-től ? A szer­vező csak az elismervények­­kel találkozik. És viszik a hulladékpapírt... Legtöbb­ször a szülők, főleg kisebb gyerekeik helyett, s tegyük hozzá, nem is mindig a leg­nagyobb örömmel. Itt az összetett motiválási lehető­ség leszűkül, csak a gazda­sági oldala marad még, el­vész az erkölcsi érték, a kö­zös munka öröme. Szerencsére ellenpélda is akad. Kedves színfoltjai vá­­rosnak-falunak az apró és nagyobbacska „emberkék”, amint „kiskocsi elé fogva magukat” szállítják az ösz­­szegyűjtött hasznos anyago­kat a MEH-be. Náluk még egy „elakadás” is maradan­dó, közös élményt nyújt, a munka becsületes elvégzése pedig a közös helytállás semmivel sem pótolható, távlatokban is ható motívu­mát. S ahol az őrsök, rajok, mert erre is vannak példák, jutalmul egy-egy közös tár­sasjátékot vagy kirándulást kapnak, ott elmondhatják, ezt a munkatervi feladatot helyesen végezték el. A ve­zetők jól motiválták a paj­tásokat. E két példából is látható, hogy a motiválásban nem elegendő a helyes célt ki­­­ tűzni, elfogadtatni, sőt az el­érés akarása is kevés, az odavezető út apró motívum­kockáinak lerakása sem könnyű feladat, türelem és megfontoltság szükséges hoz­zá. Hibázhatunk tehát a pozi­tív motiválás végrehajtásá­nak módjában is, mennyivel inkább káros, ha negatív motiválást próbálunk alkal­mazni. Például: az iskolák­ban, napközikben általában jól működik a gyerekfelelő­sök rendszere, ezen belül azonban még sok helyen al­kalmazzák a „fekete füze­­­tecskéket”. Ebbe a felelősök megbíza­tásuk értelmében minden „rosszat” feljegyeznek tár­saikról. Sajnos, csak a rosz­­szat. Vagy, gondolom so­kak előtt ismeretes az úgy­nevezett „betétlapok” alkal­mazása a szorgalom és a magatartás értékeléséhez. Hiba esetén „ugrik” a be­tétlap. Talán egyetértenek velem, amikor azt mondom, az ilyenfajta büntetés a gye­rekek csak kis százalékánál motivál kellőképpen, a több­ségnél nemtörődömséget vagy makacsságot vált ki. Mennyivel célravezetőbb, ha a füzetecskékben a jó is helyet kap legalább ugyan­olyan súllyal, mint a rossz, vagy ha a lapokat nem el­veszíteni, hanem megszerez­ni, gyűjteni lehet. Végül hadd szóljak néhány szót a legkisebb közösségben, a családban történő motivá­lásról is, legalább egy kis példa erejéig! Gyakran el­hangzik otthon a „tipikus” kérdés: „Jó voltál az iskolá­ban?” Az igenlő válaszra két reagálás a szokásos: az egyik az, hogy a szülő szó nélkül tudomásul veszi, úgy tesz, mintha nem is halla­ná, vagy nem lenne fontos a­­válasz. A másik és ez a rosz­­szabb: „Majd megkérde­zem a Pistitől!” Mire motiválunk ezzel? Az elsővel felületességre, hanyagságra, s arra, hogy ne vegyék komolyan érdek­lődésünket. A másikkal esetleg hazugságra és ha­zugságra való felbujtásra. A legfontosabb a bizalom, mert tréfának hangzik ugyan, de mit szólnánk ahhoz, ha a gyerek mondaná, hogy majd megkérdezi Pista bácsit vagy az üzemvezető nénit, jól dolgoztak-e szülei a mun­kahelyükön? Vagy ehhez, ha az osztályfőnök így kezdené a szülői értekezletet: „Ked­ves szülők! Meg fogom kér­dezni a gyerekektől, törőd­­nek-e velük otthon, mindig meghallgatják-e problémái­kat?” Ugye nem esne ne­künk sem jól? Motiválás — minden meny­­nyiségben ... bizony, az éle­tünk csupa motiváció, ha ki­mondjuk, ha nem, ha tudato­san hatnak ránk, ha csak ösztönösen érezzük jelenlé­tét. Milyen nagy baj, ha egy ember azt kell mondja: nem érzem szükségességét, nem látom értelmét, hogy ezt vagy azt elvégezzem, meg­oldjam. Megszűnt a célmotí­vum, és ez embertelen. Próbáljunk egy fokkal jobban motiválni a jövőben, mert szavunkkal és elhall­gatásunkkal, cselekedete­inkkel és mosolyunkkal, akarva és akaratlanul moti­váljuk környezetünket,­­ nem mindegy hogyan és mi­­re Kutyer Lajos Jubileumi • balettelőadás Pécsett A Pécsi Balett fennállása óta a 150. önálló táncmű­­bemutatójára készül. A hu­szonegy évi alkotói műhely­munka e jelentős állomásá­ról Tóth Sándor Erkel- és Liszt-díjas művész, a balett igazgatója tájékoztatta az MTI munkatársát. Mint elmondta, a jubi­leumi­ balettesten két alko­tás szerepel. Az egyik a Szentivánéji álom, amelynek koreográfiáját Mendelssohn dallamaira Eck Imre Kos­­suth-díjas érdemes művész tervezte. A másik balett a Médeia lesz, amelynek kore­ográfiáját Tóth Sándor ké­szítette, zenéjét pedig a ne­ves lengyel zeneszerző, Ju­­liusz Lucik komponálta. A Médeiában jelentős felada­tot kap a Bóbita bábegyüt­tes is, amely az idén került a Pécsi Nemzeti Színház szervezetébe, és ez lesz az el­ső közös munkájuk a balet­tel. • Játékműhely Kecskeméten Kecskeméten, a Magyar naiv művészek épületének szom­szédságában felavatták „Szó­­rakaténusz” névvel az első magyar játékműhelyt és mú­zeumot. A kétszintes épület emeleti részén játéktörténeti kiállítást rendeztek be. A kiállításon az ásatások so­rán előkerült ókori gyermek­­játékoktól kezdődően a szá­zad eleji játékig valamennyi korszak legjellegzetesebb já­téka látható. A játékkészítő műhelyben a gyermekek szá­mára rövidesen megkezdik a foglalkozásokat ifjú nép­művészek irányításával. Már csak a kacsaláb hiány­zik a stílszerű játékkastély alól A hangulatos belső élénkíti a látogatók fantáziáját (MTI-fotó: Karáth Imre fel­vételei — KS) A magyar folklór francia szemmel Michéle Meriau, a francia kulturális minisztérium munkatársa Párizsból érke­zett megyénkbe, néhány napra. Kedvesen fogad, mo­solyogva mondja, dolgozni jött, nem pihenni. A magyar népművészet iránt érdeklő­dő franciáknak szervezi a nyári programot. — öt évvel ezelőtt vol­tam itt először — kezdi a beszélgetést a jól öltözött, fekete, harmincas éveiben járó nő. Akkor gyerekeket hoztam, akik magyar tánco­kat tanultak. Most felnőt­tek, zömében pedagógusok alkotják a csoportot, és nem­csak néptáncokat, de hím­zést, faragást, is tanulhatnak majd, megismerkedhetnek a magyar folklór minden te­rületével. Arra, hogy ezt éppen Bé­kés megyében teszik, egy­szerű a magyarázat. Annak idején, 1974-ben, a Balassi táncegyüttest francia turné­ján Michéle kísérte, és igen jó kapcsolatot alakított ki a tánccsoporttal és annak mű­vészeti vezetőjével, Bem Miklóssal. Ez a jó kapcso­lat mélyül és kamatozik az­óta is. Az öröm kölcsönös: mind a franciák, mind a ma­gyarok igyekeznek minél jobban kihasználni az együttes foglalkozásokban rejlő lehetőségeket, jártas­ságra szert tenni egymás né­pi kultúrájában. . — Egy francia táncegyüt­tes is jön velünk augusztus­ban — folytatja Michele —, a Bayonne, amely baszk tán­cosokból áll. Gyulán, a Vár­színházban lépnek fel majd. No, és három kislánya, va­lamint férje is velük tart, szokás szerint. Michele, aki egyébként maga is három­évig táncolt egy bretagne-i együttesben, szerencsés em­ber, munkája és hobbija — a folklór — egybeesik. Ki­váló ismerője hazája nép­művészetének, és többszöri magyarországi kirándulásain ízelítőt kapott a mi népi kultúránkból is. Megkérem, hasonlítsa össze a kettőt. — Úgy gondolom, a ma­gyar néptánc gazdagabb, bonyolultabb, a francia egy­szerűbb. A magyar folklór élőbb, a francia kevésbé az, kivéve a baszk, katalán és a bretagne-i folklórt. Fran­ciaországban nehezebb fel­tárni is a népi zenét, dalt, táncot. Inkább nagyon idős emberek, a francia parasz­tok ismerik, ők viszont már nem művelik ezeket. Más körülmények között kell dol­goznunk. Papírt vesz elő, rajzol, ír, gesztikulál. Náluk „népi cso­portok” (gondolom néprajz­­kutatók) vannak, köztük és a minisztérium között Mi­chéle az összekötő. Remélik, hogy a szorosabb összefogás, együttműködés meggyorsítja majd a fejlődést. Aztán té­mát vált, baráti pillantást vetve a szobába lépő Born Miklósra. — Nagyon örülünk, hogy ide jöhetünk. A Balassi táncegyüttessel és Miklóssal, aki olyan lelkesen tanítja a magyar táncokat, élmény együtt dolgozni. És az em­ ■ berek is mind nagyon ked­vesek errefelé. A hazám után Magyarországot szere­tem leginkább. Jólesik ezt hallani, és re­méljük, hogy a kedves fran­cia asszony idelátogató hon­fitársai is hasonlóan érez­nek. — szatmári — „Kopasz szájú Szűcs György Azt, hogy miért kapta Szűcs György bátya ezt a nem éppen hízelgő nevet, megtudhatjuk Arany János A bajusz című verséből. Ak­koriban, ahogy nagy költőnk írja, Szűcs György falujá­ban könnyű volt eligazodni: „Mivel ottan minden ember névhez jutott olcsó szerrel Azon felül, mit az apja adott neki, meg a papja. Nem tudom, ha más vidéken megvan-e e szép szokás­. Ez engem is érdekelt, utá­na néztem hát, és meglepőd­ve tapasztaltam, hogy él még ez a „szép szokás”. Igaz, már csak nyomokban és fő­ként az idősebbek között, no és inkább faluhelyen. Körös­­ladányban, ebben az ősi sár­réti faluban kapásból felso­roltak nekem vagy 30-at. Volt ezek között olyan, ami­re már nem is igen emlékez­tek, hogy miért kesely Va­karcs, vagy miért kakasos Szabó, de sok olyan is akadt, amihez történetet fűztek, magyarázva ezzel a ragad­ványnév eredetét. Itt van például az aranyos Fazekas, akinek szava járása volt, hogy így aranyos, úgy aranyos, végül is ráragadt, hogy aranyos. Vagy a leb­bencsei Nagy. Ö meg arról volt híres, hogy a cselédei­nek mindig lebbencset fő­zött. De azt sem akárhogy ám! Nem pirította meg a tésztát szalonnával, jó ma­gyar szokás szerint, hanem a következőt csinálta: a sza­lonnát rákötötte egy mad­zagra, és a bogrács fölé ló­gatta, és amennyi zsír arról lecsepegett, annyi került a levesbe, így a darab sza­lonna többszöri főzésre is elég volt. Nem is maradtak nála sokáig a cselédek, pe­dig lám, hogy ügyelt a gon­dos gazda a „diétára”. Érdekes az is, amit bódi Tóth Péterről mesélnek. Ő a nevét onnan kapta, hogy mindig hódította a társasá­got, például olyan történe­tekkel, miszerint Váradnál ellőtték a lova hátsó felét, de ő ezt­ csak már itthon La­­dányban vette észre, amikor is itatott a kútb­ál és nem győzte kivárni, hogy meny­nyit iszik a lova. Akkor néz hátra,­ és látja, hogy a víz mind kifolyt, mivel hogy nincs meg a paripa hátulja. Küzdényi Török szorgal­mas, hajtós ember volt, enni se igen állt meg, aztán Ko­vács kapott neve mögött el­képzelhető, hogy egy rosz­­szul végződött szerelmi ka­land lappang, lesi Tóth meg mindenki után leselkedett. A bolondos Tóthnak igen­csak „lógott egy szál desz­kája”, szükség Branyiczki­­nak meg minden „szükséges volt”. Adódott olykor bonyo­dalom is a nevek körül, amikor idegen jött a faluba és kereste a kovácsot. Visz­­szakérdeztek egyből, hogy melyiket, a sárga kovácsot? És amikor megtalálta a ke­­resett embert, és gyanútlanul így köszöntötte, hogy: Jó na­pot, Sárga úr — bizony egy­ből megkapta a magáét. De keletkeztek nevek a foglal­kozás kapcsán is, mint ros­tás Kovács, gyolcsos Tóth,­­ korsós Ombódi, csürhés Nagy. Ma már nemigen használ­ják ezeket a megkülönbözte­téseket. Legfeljebb annyi maradt meg a csürhés Nagy­ból, hogy Cs. Nagy. Aztán lassan lekopik a cs is, mert senki sem tudja, miért van ott. Nincsen, aki elmesélje, és nincsen aki megkérdezze. Régen, főként téli estéken, összejárt a rokonság, a ko­mák, a sógorok és mesélték a történeteket. Akkor még ez volt a fő szórakozás, és akkor még ismerték annyira egymást az emberek, hogy mindenkiről tudtak egy két jó históriát. A vidám ado­mák helyét azonban ma a tv és a rádió uralja. M­SZ. I. MAI MŰSOR KOSSUTH RÁDIÓ 8.27: Világablak, (ism.) 8.56: Beszélni nehéz, (ism.) 9.08: Népdalcsokor. 9.44: Kis magyar néprajz. 9.49: Tarka mese, kis mese. 10.05: Diákfélóra. 10.35: Válaszolunk hallgatóink­nak. 10.50: Szimfonikus zene. 12.35: Házunk tája. 12.50: Operaslágerek, (ism.) Ki.20: Kritikusok fóruma. 13.30: Dzsesszmelódiák. 14.19: Egy hevesi nótafa : Zagy­va S. Lajosné. 14.29: Gyerekek, kölykök, fió­kák. 15.10: Csalóka Péter. Meseope­ra.­­ 16.10: Szabadpolc. 16.40: A Budapesti fúvósötös ját­szik. 17.11: Karikás Frigyesre emléke­zünk. 19.15: Gondolat. 20.00: Haydn: D-dúr (Londoni) szimfónia. 20.33: Öt kontinens egy éve. 21.30 : Nótaest. 22.20: Tíz perc külpolitika. 22.30: Kapcsoljuk a 22-es stú­diót. 23.30: Az indián királynő. 0.10: Melódiákoktól. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Morricone filmzenéiből. 8.20: Tíz perc külpolitika, (ism.) 8.33: Idősebbek hullámhosszán. 9.28: Fúvósátiratok. 10.00— 11.30: Zenedélelőtt. II. 33: A Szabó család, (ism.) 12.03: Népzene. 12.33: Tánczenei koktél. 13.30: Színes szőttes, (ism.) 14.00— 16.00: Kettőtől négyig. 16.00: Mindenki iskolája. 16.35: Tudományos könyvespolc. 16.40: Intermikrofon. 17.00: Látogatóban. Játék- és ajándékműsor beteg gye­rekeknek. (ism.) 17.30: Kézfogások. 18.33: Hétvégi panoráma. 19.55: Slágerlista. 20.33: Válas(z) 23. szám. 21.25: A beat kedvelőinek. 22.10: Offenbach és Sullivan ope­rettjeiből. 23.20: Bágya András szerzemé­nyeiből. III. MŰSOR 9.00: Szimfonikus zene. 10.35: A 10. szegedi dzsessznapok felvételeiből. 11.05: Rádiószínház. 12.11: Olasz muzsika. 14.00: Operafinálék. 15.10: Szimfonikus zene. 16.35: Magnósok, figyelem! 17.20: Öt földrész zenéje. 17.30: Szabolcsi Bence rádióelő­adásai Bartók Béláról. 18.27: Olvasónapló. 18.34: Beethoven: c-moll szoná­ta. 19.05: Berg, Lulu. Háromfelvo­­násos opera. Közben:­­ 20.09: Modern írók portréi. 20.29: Az operaközvetítés folyta­tása. Közben: 21.24: Disznótorban. Petőfi Sán­dor versei. 21.32: Az operaközvetítés folyta­tása. 22.30: Rolling Stones-nagyleme­­zek. X. rész. SZOLNOKI STÚDIÓ 17.00: Hírek. 17.05: Tréfás népdalok. 17.15: Elcserélt fejlécek. Szer­kesztő : Zentai Zoltán. 17.50: Discokava és társai. 18.00: Előzetes szilveszteri kró­nika. 18.15: Beatparádé. 18.26—18.30: Hírösszefoglaló, mű­sorelőzetes. TV, BUDAPEST, I. MŰSOR 7.50: Tévétorna, (színes — ism.) 7.55: Iskolatévé. Orosz nyelv, (ált. isk. 6. oszt.) 8.20: Szünidei matiné. 1. A kö­vek. 2. A banda ellen. 3. Egy kis nevetés. 4. A bá­tor lány. 5. Bahram, a nagy varázsló, (színes) 9.50: Delta, (színes — ism.) 10.15: Minden róla szól. (színes — ism.) 11.30: A fény hegyei, (színes — ism.) 14.00: Nyelvtanárok figyelem! 1. Olvasástanítás. (ism.) 2. írástanítás, (ism.) 15.10: Hírek. 15.15: A közönségszolgálat tájé­koztatója. 15.20: Az ember felemelkedése. (színes — ism.) 16.10: Öt perc meteorológia. 16.15: Reklám. 16.25: Képes Sport Kupa. — Te­­remlabdarúgó-torna. (szí­nes) 18.05: Százéves­ a Törley pezsgő­gyár. (színes) 18.35: Szülők iskolája. (színes) 19.05: Reklám. 19.10: Tévétorna. (színes) 19.15: Esti mese. (színes) 19.30: Tv-híradó. (színes) 20.00: A megsebzett bolygó. (szí­nes) 20.25: A fele sem igaz! 21.00: A Váci úti villamos. (szí­nes) 21.15: Ebben az évben történt. (színes) 22.15: Nosztalgia és kultúra. 23.00: Tv-híradó 3. (színes) II. MŰSOR 20.01: Az élet örömei. 21.35: Öt perc meteorológia. 21.40: Tv-híradó 2. (színes) 22.00: Reklám. 22.10: Richard Strauss: Don Quijote, (színes) BELGRÁD, I. MŰSOR 13.20: Fogadalmak a szeretet or­szágában — dokumentum­adás. 13.50: Beszélünk a szabadságról — gyermekműsor. 14.20: Hét plusz hét — szórakoz­tató zene. 15.25: Iskolások műsora. (ism­.) 17.10: Magyar nyelvű tv-napló. 17.40: Hírek. 17.45: Gyermekműsor. 18.15: Tv-naptár. 18.45: Műkedvelők. 19.15: Rajzfilm. 19.27: Ma este. 19.30: Tv-napló. 20.00: Szabad szerda. 21.15: Tito újévi üzenetei — do­kumentumműsor, 2. rész. 22.00: Tv-napló. 22.15: Popzenei műsor. II. MŰSOR 18.45: Művelődési adás. 19.15: Kis könnyűzenei koncert. 19.27: Ma este. 19.30: Tv-napló. 20.00: Baleset — tv-film. 21.10: Ljubica — tv-dráma. 21.20: Zágrábi körkép. SZÍNHÁZ 1981. december 30-án, szerdán 19 órakor Békéscsabán: BOLDOG SZÜLETÉSNAPOT „I”-bérlet. (Klubszínház) MOZI Békési Bástya: 4­­órakor: Ka­tasztrófa földön-égen, I., II. rész. 8 órakor: Filmklub. Békéscsabai Szabadság. de. 10 órakor: Sza­badlábon Velencében. 4 órakor: Nemzeti vadászat. 6 és 8 óra­kor: Szabadlábon Velencében. Békéscsabai Terv: Kár a benzi­nért. Gyulai Erkel: A Pogány Madonna. Gyulai Petőfi: 3 óra­kor: Robin Hood nyila. 5 és 7 órakor: Száll a kakukk fészké­re. Orosházi Partizán: minden előadáson: Vuk. é

Next