Békés Megyei Népújság, 1983. január (38. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-09 / 7. szám

NÉPÚJSÁG Városi-járási pártértekezlet Szarvason (Folytatás az X. oldalról) Szarvason folyamatban van 286 darab lakás, egy 12 tantermes iskola, mintegy 1200 négyzetméter üzlethá­'''­lózat építése, a szennyvíz­­tisztító telepek bővítése, me­zőgazdasági állattartó tele­pek felújítása, illetve bőví­tése, a folyékony műtrágya­­előállító és -felhasználó ag­rokémiai központ építése. Kondoroson tehenészeti te­lep és öntözőtelep építése. Békésszentandráson a házi­ipari szövetkezet új szövődéi csarnokának építése. Gyo­­maendrődön tanműhely épí­tése, és a Lenin Tsz sertéstelepének felújítása. Szarvason és Gyomaendrő­­dön az energiaracionalizálá­si program megvalósítása. A városi és községi taná­csoknál a VI. ötéves terv­időszakra tervezett beruhá­zások végrehajtása és elő­készítése megfelelő ütemben halad, így az oktatási, mű­velődési intézmények felújí­tása, utak, járdák és egyéb közművek, szennyvízveze­ték, külterületi ivóvízháló­zat kiépítése, a lakásépítés területelőkészítése és a sze­mélyi tulajdonú lakásokhoz közművesített telkek előké­szítése. A megvalósult és folya­matban levő beruházások nagymértékben elősegítik a város és a­­járás lakossága életkörülményeinek javu­lását. Az előadó beszéde továb­bi részében hangsúlyozta, hogy a tömegszervezetek és­­a tömegmozgalmak pártirá­nyítása a XII. kongresszus határozatainak szellemében történt, és munkájuk meg­felelő színvonalú. Szólt a város és járás területén mű­ködő pártszervek és szerve­zetek belső életéről, az ott folyó sokrétű munkáról, kü­lönösen az ideológiai, kul­turális élet szervezéséről, irányításáról. Megállapította, hogy a politikai nevelő­munka jobban igazodott az elmúlt időszakban a min­dennapi társadalmi, gazda­sági gyakorlathoz, a pártta­gokat és a lakosságot érintő­­kérdésekhez. Ennek is kö­vetkezménye, hogy jelentő­sen nőtt a tájékozottság, s az emberek világosabban látják a magyar népgazda­ság és a világgazdaság ösz­­szefüggéseit. Az elért eredményekben nagy szerepe volt — emel­te ki az előadó — a városi és járási pártbizottságoknak, az alsó pártszerveknek, és a pártalapszervezeteknek is, az ott dolgozó párttagoknak, a város és járás minden be­csületes, szorgalmas dolgo­zójának. Ezért köszönetet is mondott. Most, hogy létrejön a vá­rosi-járási pártbizottság, kedvező feltételek teremtőd­nek a város és a járás egy­séges politikai irányításá­hoz, az erők még hatéko­nyabb összefogásához — fe­jezte be beszédét Vrbovszki György városi első titkár. A szóbeli beszámoló fe­lett az elnök vitát nyitott, amelyben részt vettek: Cseuz Imre, Ladnyik Mi­hály, Pálinkás Lá­szlóné, Mészáros István, Bula Ottó járási KISZ-titkár, dr. Mül­ler Ferenc, dr. Szarvas Ist­ván, Urbán Vince, Nagy Jó­­zsefné, Székely János, Vitá­lis Pál, Molnár Lászlóné -küldöttek. A vitában felszólalt Frank Ferenc, az MSZMP Központi Bizottságának a tagja, a megyei pártbizott­ság első titkára is. Felszóla­lásában elismeréssel szólt a beszámoló őszinte, dicsek­véstől mentes voltáról, ar­ról, hogy a gazdaságpoliti­kai kérdésekre helyezték mind a beszámolóban, mind a vitában a hangsúlyt. Be­szélt hazánk helyzetéről, azokról a külső és belső té­nyezőkről, amelyek életünk további alakulását befolyá­solhatják.. Hangsúlyozta, hogy elsősorban nem a több, hanem a jobb munkára, a határozottabb kiállásra van szükség eredményeink mel­lett. Utalt Szarvas járás és város munkásmozgalmi tra­díciójára, amely még a Vi­harsarokban is tiszteletre méltó. A leendő pártbizott­ságnak és az e területen élőknek e történelmi múlt­hoz méltó sikereket kívánt. A pártértekezlet elfogadta az előterjesztett beszámolót, és megválasztotta az új, az egységes járási-városi párt­­bizottságot. Az új pártbizottság ez­után megtartotta első ülé­sét, amelyen megválasztotta a tisztségviselőket, a végre­hajtó bizottságot és a mun­kabizottságait. A városi-járási pártbizott­ság első titkára Vrbovszki György, titkárai: Kőris György és Sebő János lett, akik egyben a végrehajtó bizottság tagjai is. A­ végre­hajtó bizottság tagjai let­tek továbbá Brachna Mi­hály, Gondáné Hegedűs Margit, Győri Imre, Lát­­kóczki Klára, Mészáros Ist­ván, Molnár Lászlóné, dr. Német Sándor és Szakál Jó­zsef. —­s — Országos Aranysarkantyús és Aranygyöngyös szólótáncfesztivál Békéscsabán A Népművelési Intézet, a Békés megyei­ Tanács mű­velődésügyi osztálya, a bé­késcsabai Városi Tanács, a Dél-alföldi Néptánctanács, a Békés megyei KISZ-bizott­­ság, a Békés megyei Műve­lődési Központ, valamint, az Amatőr Néptáncosok Orszá­gos Tanácsa rendezésében tegnap, január 8-án, dél­előtt 9 órakor kezdődött a békéscsabai ifjúsági házban a VI. országos szólótánc­fesztivál ünnepélyes megnyi­tója. A verseny házigazdája, a békéscsabai Balassi tánc­­együttes nevében az együttes művészeti vezetője, Born Miklós köszöntötte a részt­vevőket. Ezt követően át­adta a szót Fekete Jánosné­nak, a városi tanács elnök­­helyettesének, aki megnyitó­jában többek között szólt arról, hogy az idén először — a területi néptánctanácsok szakmai irányításával — te­rületi elődöntőkön mérték össze tudásukat a verseny­zők. Beszélt arról is, hogy „a versenyzők száma ör­vendetes módon az 1974. évi fesztivál óta közel ötszörö­sére nőtt”. A megnyitó szavakat kö­vetően a több mint 60 ver­sengő táncos, valamint az ér­deklődők népes tábora meg­ismerhette a zsűrit, melynek elnöke Tímár Sándor, az Állami Népi Együttes veze­tője volt. Ezzel, s a szaba­don választott táncok ver­­senyemenetének sorsolásá­val megkezdődött a tényle­ges vetélkedés, melynek tét­je az Aranysarkantyús, illet­ve — a lányoknál — az Aranygyöngyös táncos cím elnyerése. A színpad már nem volt ismeretlen, hiszen a pénteki nap próbákkal telt el, melyet a zsűri is fi­gyelemmel kísért. A tegnapi versenyt ma, vasárnap délelőtt szakmai értékelés követi, délután 3 órakor pedig végre elérke­zik az izgalommal várt eredményhirdetés és a gá­laműsor, melyen bizonyára nagy sikerrel szerepelnek a verseny legjobbjai. N. A. Izgalmas pillanat a versenyen Fotó: Kovács tír/.sóbet Pályázat katonai főiskolai jelentkezésre Jelentkezésre hívjuk fel dolgozó népünk fegyveres szol­gálatát hivatásuknak választó férfiakat, akik a magyar nép­hadsereg, vagy a Belügyminisztérium határőrség tisztjei kí­vánnak lenni.­­ A jelentkezés feltételei: ’ — magyar állampolgárság, — feddhetetlen előélet és erkölcsi-politikai megbízhatóság, — hivatásos katonai szolgálatra való egészségi alkalmas­­ság, — érettségi bizonyítvány, vagy annak a folyó tanévben történő megszerzése, — nőtlen családi állapot, — 23 évnél nem idősebb életkor. 2. A katonai főiskolára pályázók a jelentkezési lapot isko­lájukban, a korábban végzettek a megyei hadkiegészítési és területvédelmi (Budapesten a fővárosi hadkiegészítő) pa­rancsnokságtól, sorkatonák a parancsnokaiktól kaphatják meg. A jelentkezési laphoz mellékelni kell: a saját kezűleg írt önéletrajzot, — hatósági erkölcsi bizonyítványt, — korábban végzetteknek az érettségi bizonyítványt, — TBC-gondozóintézet által kiadott, 3 hónapnál nem ré­gebbi mellkas röntgenernyő-fényképet (igazolást). 3. A jelentkezők felvételüket kérhetik: a) Kossuth Lajos Katonai Főiskolára, ahol gépesített lö­vész-, harckocsizó-, felderítő-, rakéta- és tüzér-, műszaki; magasépítő és BM-határőrszakokon; b) Zalka Máté Katonai Műszaki Főiskolára, ahol csapat­légvédelmi rakéta-, csapatlégvédelmi tüzér-; honi légvédel­mi rakétakomplexum-, híradó-, rádióelektronikai; lokátor­­technikai és vezetéstechnikai üzemben tartó; vegyivédelmi; általános fegyverzeti üzemben tartó; harc- és gépjármű üzemben tartó; hadtáp és katonai pénzügyi szakokon; c) Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára, ahol repü­lőgép sárkányhajtómű*; helikopter sárkányhajtómű; repülő­gép fedélzeti műszertechnikai*; rádiótechnikai*; fegyver­technikai üzemben tartó és vadászirányító-megfigyelő, vala­mint a polgári repülés szakterületei részére a *-gal jelölt szakokon folyik képzés. A katonai főiskolák a katonai képesítés mellett a szakte­rülethez kapcsolódó üzemmérnöki, üzemgazdászi, vadászirá­nyító-megfigyelő szakon általános iskolai orosz nyelvtanári képesítést adnak. Az első évfolyamú hallgatók- a BM-határőrséghez és a polgári repüléshez felvettek kivételével, egységes alapozó képzésben részesülnek, azt követően kerül sor a konkrét szak megválasztására. A pályázók egyidejűleg más felsőoktatási intézményekbe is jelentkezhetnek. 4. A jelentkezők márciusban felvételi vizsgán vesznek részt, melynek anyaga: — katonai pályaalkalmassági és speciális képességvizs­gálat, — matematika (vadászirányító-megfigyelőknél orosz nyelv), fizika (az azt helyettesítő technikai tantárgyak) ismeretének és az időszerű általános műveltségi tájé­kozottság felmérése. A felvételről a felvételi vizsgán nyújtott teljesítmény és a személyi kérelmek alapján történik döntés. A legráter­mettebb jelentkezők közül választják ki azokat is, akik külföldi katonai tanintézetekben készülhetnek fel a tiszti hivatásra. A pályázókat döntésükről a főiskolák parancsnokai (BM- határőrség és a KPM illetékes szervei) május 31-ig írásban értesítik. A polgári repülés hallgatóival a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium szerződést köt. A középiskolai tanulmányaikat a folyó évben befejező pályázók érettségi bizonyítványukat legkésőbb június 30-ig juttassák el az őket értesítő katonai főiskola parancsnoksá­gához. Ennek elmulasztása esetén a felvétel érvényét veszti. A­ felvétel elutasítása miatti fellebbezéseket — az egész­ségileg alkalmatlanok kivételével — 15 napon belül írásban, az értesítést küldő főiskola parancsnokához (BM- vagy KPM-szervhez) lehet benyújtani. 5. A katonai főiskolák első évfolyamán a tanulmányi év kezdete: szeptember 1. A hallgatók teljes ellátásban, havonta illetményben, a második félévtől kezdődően — eredményeiktől függően — tanulmányi pótlékban részesülnek. A tanuláshoz szükséges feltételek térítésmentesek. 6. A tanulmányi idő: 4 év. A harmadik tanulmányi évet eredményesen befejező hall­gatókat — állományviszonyuk meghagyásával — zászlósi rendfokozatba­ léptetik elő. Az államvizsga után a magyar néphadsereg, illetve a Belügyminisztérium határőrség hiva­tásos tisztjeiként kezdik meg szolgálatukat. A polgári re­pülés hallgatói végzésük után tartalékos tiszti rendfokoza­tot kapnak, és alkalmazásukra polgári munkaterületen ke­rül sor. 7. Pályázati határidő: 1983. január 31. HONVÉDELMI MINISZTÉRIUM 1983. január 9­, vasárnap Két megyei „zárszámadás” özös gazdaságaink évértékelő, majd feladatkijelölő közgyűléseit, küldöttközgyűléseit, vagyis a zár­számadást nem a hagyományok éltetik, hanem jog­szabályok írják elő. A megyénk gazdaságának egy-egy éves mérlegét megvonó, az új esztendő teendőit csokor­ba szedő megyei értekezletekre nincs külön paragrafus, ám a hagyományteremtő évek hosszú sora után ma már joggal, jogosan támadna hiányérzetünk, h­a akár az ipari, akár a mezőgazdasági aktíva — vagy mind a kettő — valamilyen okból elmaradna. A kétkedőkben ugyan felmerül a kérdés: mi újat mondhatnának egymásnak ezen értekezlet résztvevői, a megye párt- és állami vezetői, termelő üzemeink, gaz­daságaink, kereskedelmi és szolgáltatóegységeink vezetői? Mi újat mondhatnának egymásnak, miután egész éven át megfelelő figyelemmel kísérték, segítették egymás munkáját, állandó élő munkakapcsolat fűzte egybe min­dennapjaikat? A kérdésre talán a héten megtartott két aktíva vitá­jában elhangzott 18 hozzászólás külön-külön és együtt is tartalmas választ adhat. Elevenítsük csak föl például a szarvasi Táncsics Tsz elnökének, Szekeres Istvánnak szavait, amelyekkel ugyanazt igyekezett bizonyítani, amit azután a mezőgazdasági és élelmezésügyi miniszterhe­lyettes is­ nyomatékosított. Azt tudniillik, hogy kár lenne tájegységünkön a napraforgó-termesztés ismert tavalyi kudarcait egyoldalúan a „váratlanul” fellépő betegségre fogni. Kétségtelen, hogy­ a várakozáson jóval alul maradt ho­zamok egyik magyarázata növényegészségügyi eredetű, de nem tagadhatjuk azt sem, hogy a kedvező jövedel­mezőségi viszonyok kiaknázására az üzemek többsége túlhajtotta ennek az ágazatnak a fejlesztését, miközben a termesztés­ technológiai fegyelmének szigorítására ezek az üzemek már kevesebb energiát fordítottak. Olyan ta­nulság ez, amelyet a gazdaságok saját tapasztalataik alapján is leszűrhettek már; az aktívaértekezlet vitája viszont a bizonytalankodókat megerősíthette, a tanácsta­lanokat útbaigazíthatta, a jól határozókat pedig végleg megnyugtathatta. De ugyanígy kiemelhetünk egy példát az ipari aktívan elhangzottakból. Dr. Kőrösfalvi Pál, a megyei tervező­vállalat igazgatója ugyanis világosan bizonyította, hogy bár a tételes összevetésben a beruházási, építési felada­tok még napjaink visszafogottabb felhalmozási viszonyai­nak közepette is meghaladják a megye rendelkezésére álló együttes építőkapacitást, a valóság azonban az egyébként hibátlan statisztikát nem hitelesíti. Arról van szó ugyanis, hogy a feladatok végrehajtásának tervezé­sekor még mindig­ nem vesszük számításba a szervezett építőipar mellett egyre kiterjedtebben tevékenykedő nem szervezett ép­ítőipart. Utóbbinak kiterjedtségére éppen a szervezett építő­iparból elvándorlók nem kis számából következtethetünk, állította a felszólaló, akinek véleménye szerint­­a megol­dást nem az építőmunkások reménytelennek tűnő visz­­szacsalogatásában, hanem egy új típusú együttműködés­ben látja. Ha a nem szervezett építőipart — tehát a ter­melőszövetkezetek kisebb-nagyobb létszámú brigádjait, az ilyen-olyan alkalomra létrejött hivatalos­ félhivatalos vállalkozói csapatokat, a családi kalákákat — olyan mó­don sikerülne­ a szervezett építőiparhoz kapcsolni, mint a mezőgazdasági nagyüzemekhez a háztáji gazdaságokat, akkor megfelelő munkamegosztással valamennyi felada­tát elláthatná a megye saját erőből ebben az ágazatban. Erőltetés nélkül sorolhatnánk mindazokat a gondolato­kat, amelyek újabbak egész láncolatát indították el a két aktívaértekezleten. Újabb bizonyítást nyert itt például — miként azt Tári Józsefné, a szarvasi Szirén Szövetkezet elnöknője is előadta — hogy lehet alkalmazkodni a leg­váratlanabb piaci fordulatokhoz is. A Szirén Ruházati Ipari Szövetkezetét az idejében meghonosított új munka­­rendszer, az ETON segítette hozzá ahhoz, hogy a kákán is csomót kereső tőkés igényeknek is eleget téve, ha kel­lett „butik-méretű” szériákkal, olykor a gazdaságosság legalsó határán, de tartsa piaci pozícióit. A tapasztalatcserén, a jó, eredményes módszerek át­adásán túl — amelyeknek jelentősége egyáltalán nem becsülhető le — az aktívaértekezletek igazi küldetése a mozgósítás volt. Mivel tehetett e tisztének eleget a bé­késcsabai meg a gyulai tanácskozás most, amikor csak a korábbinál is embert feszítőbb munkát, a vásárlóerő növekedésének időleges megállítását, szaporodó értéke­sítési gondokat „ígérhettek” a termelés irányítóinak a megye és — a TOT főtitkárának, meg a MÉM miniszter­­helyettesének személyében — az ország vezetői? Mozgósító erejű éppen az a számvetés lehetett, amely tulajdonképpen a sajtó közvetítésével a megye nyilvá­nossága elé tárta, hogy feladatainknak a nagyon nehéz esztendőben is eleget tettünk. Iparunk, a tervezett nye­reség kivételével, kitűzött céljait elérte és az esetek több­ségében eredményes erőfeszítéseket tett azért is, hogy hozzájáruljon a népgazdasági egyensúly helyreállításá­hoz. Mezőgazdaságunk és élelmiszeriparunk az országos átlagot jelentősen meghaladó ütemben szolgálta ugyan­ezt úgy, hogy a két legfontosabb területen, a gabona- és hústermelésben az országos teljesítménynek több mint tíz százalékát adta. Ez a teljesítmény — amelyre méltán lehet büszke me­gyénk s mindenki, aki az eredményhez a maga munká­jával hozzájárult — felelősségünket is tükrözi. Nem ke­vesebbről van ugyanis szó, mint arról, hogy ha ebben az országban minden tíz tonna gabonából egy tonna Békés megyében terem meg, továbbá, ha minden tíz tonna hús­ból egy tonnát itt állítanak elő, akkor ennek a megyének 1983-ban sem lehet kevesebbet produkálnia! P­ontosan fogalmazott hát a TOT főtitkára, dr. Eleki János a pénteki mezőgazdasági aktíván­u­s szavai egybecsengtek Tarján Józsefnek, az Orosházi Üveg­gyár pártitkárának a szerdai ipari aktívan elhangzott sza­vaival — akkor, amikor azt hangsúlyozta, hogy a siker, a talpon maradás továbbra is, mint eddig, a dolgozó em­beren múlik. Azon, hogy a helyes gazdaságpolitika az anyagi ösztönzés új, jó módszereivel, a tartalékok üte­mesebb mozgósításával, a vezetői és kádermunka színvo­nalának emelésével, a célirányosabb együttműködések­kel miképp valósul meg a gyakorlatban. Ehhez adnak mindenkor egységes értelmezést a feladatokról és a már megélt tapasztalatokról az ilyen megyei „zárszámadá­sol” Kőváry E. Péter .

Next