Békés Megyei Népújság, 1983. augusztus (38. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-06 / 185. szám

NÉPÚJSÁG Benyó Ildikó: Az élet töredékei XIV. 1983. augusztus 6., szombat „Nem lehetek én rózsa, — elhervaszt Ferenc Jóska — a kecskeméti hatos, — har­minchat ablakos — huszár­kaszárnyában.” Illés Jancsi ezt a katona­­nóta-töredéket őrizte meg az apjából. Illés Ferenc vá­ros környéki kódorgó nap­számos másfél métert alig meghaladó magasságát igye­kezett túlszárnyalni, midőn 1914 nyárutóján ezt a dalt vezényelte cimboráinak egy marhavagonban az orosházi állomáson. Vidám és jelentéktelen fi­gura volt Illés Ferenc. Nem csoda, hogy felesége, Kisur Mária sem tulajdonított neki különösebb jelentőséget. Il­lés Jancsit ezért meglepte, amikor anyja kicsiny, kér­ges, barna kezébe vonta az ő kicsiny, barna kezét, és így szólt: — Jancsikám! Apád odavan az orosz fronton. Róza nénéd már nagy lány. Feri bátyád molnárinas. Én titeket An­na kishúgoddal nem tudlak egyedül eltartani. Költöz­zünk Gyuri bácsihoz. Jancsi habozás nélkül be­leegyezett, mert Gyuri bá­csi a Töhötöm utca leghíre­sebb fuvarosa volt, s épp olyan bajuszt viselt, mint Türr István, akinek arcmá­sát Illés Ferenc ittasságában mindig gondosan tisztogatta. Gyuri bácsi Steinherz Ár­pád hadiszállítónak fuvaro­zott két muraközi lóval. Ki­sur Mária Steinherzék ház­tartásában kapott elfoglalt­ságot. Illés Jancsi nagyon szerette Gyuri bácsi kancáit simogatni. Sokkal kevésbé volt kedvére — elképzelése szerint vörös nadrágban, zsi­­nóros mentében száguldó ap­jára gondolt ilyenkor, hogy elaludjon —, ha Gyuri bácsi Kisur Máriát simogatta éjje­lente Steinherzék nyári konyhájában, ahol laktak. Az igazi bajok akkor kez­dődtek azonban, amikor An­­nuskát a háború vége felé megtámadta a torokgyík. Énekesmadár-torka semmit nem fogadott be, pedig még tejszínhabos fagylaltot is ho­zott neki Musztafa, a bos­­nyák cukrász. — Éhen halt — állapította meg a galamb­ősz Balázs főorvos. Kisur Mária szeretett vol­na találkozni Annuskával a temetés után. Rábi Rózsi, a csorvási cigányok öreganyja megígérte, hogy találkoznak. Amíg csak szalonnát, kol­bászt, sonkát kért a találko­zó megszervezéséért, senki se vette észre. De hogy Steinherz úr vastag bugyel­­lárisa Rábi Rózsi kendő­csücskéből került elő, Kisur Máriát elvitték a rendőrök. — Anyád fölakasztotta magát a fogdában — mond­ta Illés Jancsinak az ember­séges Czikora őrmester. — Ez a halottkém jelentése. Szerintem nem bírta ki­­ a verést az a vékony asszony­ka. Megváltozott a világ Illés Jancsi körül. Feri bátyja egy nap hazajött a malomból: — Burzsujnak többet nem dolgozok. — Jancsi ki-kibal­­lagott a vasútra, várta az ap­ját, de helyette matrózok ér­keztek. Harsogott hangjuk­tól az indóház: „Fel vörösök, proletárok,­­ csillagosok, katonák...” Ekkor határozta el Illés Jancsi, hogy ő is matróz lesz, ha törik, ha szakad. Tört is, szakadt is. A ko­vácsmester, akinél tanoncko­­dott, egy ízben eltörte a szó­rakozott inas bordáját egy odasújtott fogóval, mert a fiú az eresz alatt fészkelő fecskék megfigyelése miatt ritmust tévesztett a fújtató­­húzgálásban.­­ És sza­kadt. Feri bátyjától örö­költ cájgnadrágjai foly­ton feslettek, hiába varr­ta meg őket Róza nénje, va­lahányszor elszabadulhatott Nagymágocsról, a grófi ma­jorból. Szakadt apja hagya­téka, a töredezett kérgű csizma is. Az éves bérként járó új csizmát Illés Jancsi nem bírta kivárni. Megszö­kött a nagygazdáktól, vagy azért, mert őt verték. Vagy pedig — suhanckorától több­nyire így lett — ő verte meg a gazdát. Csendőrök körözték a Sze­gedtől Kecskemétig nyúló homokország tanyáin. Hogy eltűnjön előlük, 17 évesen húsznak hazudta magát, s beállt önként zsoldos kato­nának, így került a matrózokhoz Illés Jancsi. A tenger nélkü­li ellentengernagy, s a király nélküli királyság kormány­zójának dédelgetett fegyver­neméhez, a dunai flottillához vezényelték. Hét évet szol­gált le. Akkor hívta félre a külön természetű Újvári főhadnagy, aki szolgálati ügyeletét rendszerint külö­nös dallamok hegedülésé­­vel töltötte az ezredirodán: — Jancsi! Te kemény le­gény vagy, bár nincs kato­naformád. Nekem sincs, de ehhez semmi közöd. Idd meg ezt a pohár konyakot Szívós Anikó úrhölgy egész­ségére! Elintézem a leszere­lésedet. Nagybátyám a hajó­zásban járatos embereket keres a komáromi révkapi­tánysághoz. Javasolnálak neki, ha iinál még egyet Szívós Anikó egészségére. Ivott még egyet Illés Já­nos tizedes, és utána fe­lejthetetlen éveket töltött a komáromi révkapitányság ál­lományában. Kereskedelmi hajókat ellenőrzött a Dunán Bajáig meg vissza. A hajó­sok biztos úrnak titulálták, és minden módon próbálták megtéveszteni. Sikertelenül. Illés nem ivott, nem do­hányzott, a kapitánysági le­gényszálláson vagy a hajó­kon lakott és étkezett, így fizetése sokszorosa volt an­nak, amit el tudott költeni. Tehát pénzt nem fogadott el a csempészektől. (Vagy ha mégis: azonnal elküldte Ró­za nénjének, aki egyedül ne­velt három gyereket.) A megvesztegetés ama mód­jának, hogy némely rafinált kormányos egy-egy vidám menyecskét igyekezett csem­pészni szolgálati kabinjába, nem tudott volna ellenállni, ha meg nem ismerkedik Ku­ti Juliannával, a rozsszalma­­szőke, zöld szemű leánnyal. Kuti Julianna szigorú erköl­csű leány volt, hogy aztán még szigorúbb erkölcsű asz­­szonya legyen Illés János­nak. Hanem az esküvő majd­nem az állásába került, mert Újvári százados tiszteletére dr. Szívós Bélát, ama Szívós Anikó atyját, Komárom leg­tekintélyesebb ügyvédjét kérte föl násznagynak. A la­kodalom másnapján Rádóczy főkapitány magához rendelte Illés Jánost. Lovaglókor­báccsal verte az asztalt, és veszettül süvöltötte, hogy az Úr 1940. esztendejében tűr­hetetlen egy magyar királyi rendőr esküvőjén zsidó nász­nagy. Fogalma se volt róla pe­dig Illésnek, hogy Szívós ügyvéd zsidó. Megfeszített Jézusokat, könnyező Máriá­kat látott a lovarda nagysá­gú irodában, a szomszéd szobában az éjsötét hajú Anikó zongorázott, s olyano­kat énekelt, hogy „Ave Ma­rika ... A lagzin világossá válha­tott volna ugyan a tényállás, mert búcsúzóul a násznagy kissé kapatosan megígértette az új párral, hogy ha fiuk születik, Dávidra keresztel­­tetik. Illés János egyetlen Dávidot ismert eddig, Klein urat, az orosházi tollas zsi­dót. De engedelmes ember volt. Részint, hogy következő ta­vasszal született fiát a ro­konság ámulatára Dávidnak kereszteltette. Másrészt a főkapitánynak tett ígéretét is megártotta, Szivósékat nem kereste többet. Sokáig állta a szavát. ’44 nyarán civil ruhában, bo­­rotválatlanul berontott hoz­zá Újvári százados, és kér­te, ha istent ismer, próbálja kimenteni Szivósékat a föl­­tehetőleg Dachauba tartó szerelvény utasai közül. Il­lés János megpróbálta, de próbálkozása nem járt si­kerrel. Valószínűleg a kudarc mi­atti szégyenében búcsú nél­kül távozott családjától, s beállt Újvári alakulatába. Szokatlan társaság volt ez a katonai, rendőri fegyelem­hez szokott Illésnek. A sza­kasznyi egység partizánnak mondta magát, a legénység tegeződött Újvárival, nem százados úrnak, hanem pa­rancsnok elvtársnak szólí­tották. Illés János folyamis­meretére építve német őrna­szádokat, veszteglő uszályo­kat robbantottak a Dunán. Már felszabadult Buda­pest (elesett — így mondták a népek), amikor Újvári pa­rancsnok hírt kapott egy szökött rabtól Szívós Anikó­ról. Éjsötét haját nullásgép­pel levágták, őt magát pedig családostul gázzal emésztet­ték el, majd elhamvasztot­ták. Újvári ekkor erőszak­kal magával cibálta Illés Já­nost a Kék Egérhez címzett fogadóba, s miután az esz­méletlenségig lerészegedett, revolverével célba lőtt a Veszt Amarylla dizőz keb­lét díszítő rózsákra. Az in­tézkedő nemzetközi járőr a fegyveres ellenállást tanúsí­tó Újvárit a helyszínen fel­koncolta, a tettleg tiltakozó Illés Jánost pedig beosztot­ták­­ egy hadifogolytransz­portba. Donyec-medencei lágeré­ben Illés nagyon megszere­tett egy dalt, amit majd minden este énekeltek az orosz kiskatonák. Priccs­­szomszédja — civilben ószláv filológus — magyarul is tudta: „Szél jár a síkon, — vég­telen mezőkön szél jár — búcsúzni kell az otthonunk­tól pajtás...” Soha semmit nem látott meg Illés János a Kraszna Lucs környéki végtelen me­zőkből. Három esztendő múl­va búcsúzott el a szénbá­nyától, zárt vagonban érke­zett haza. Némi huzavona után — értékelve folyamismeretét — átvette a népi demokratikus rendőrség. Egy évtizedet szolgált még, törzsőrmester­ként nyugdíjazták a közbiz­tonsági érdemrend bronz fo­kozatával. Amikor a fiát ér­tesítették, hogy azért nem veszik föl egyetemre, mert az apja horthysta rendőr volt, Illés Jánost lekaszálta az agyvérzés. Soha többé nem lett ép ember. A fiát (talán épp ezért) néhány év múlva még­is fölvették egyetemre. Had­történetre szakosodott, de nem sokra vitte a pályán. Gyéren publikált, elegáns dolgozataiban azt bizonygat­ta, hogy a fegyverek semmit nem vittek előbbre az em­beriség fejlődésében. A sikertelen hadtörténész egy kertészmérnöknővel élt változó boldogságú házas­ságban. Korán keltek, korán feküdtek, két fiuknak nem vettek játékfegyvert, kikap­csolták a tévét, ha háborús filmet vagy krimit sugár­zott. Gyakran elvitték a gye­rekeket az öregapjukhoz, aki bénán üldögélt karosszéké­ben, némán, talán süketen is. Az unokák szüleik felszó­lítására illedelmesen elsza­valták az iskolai verseket. Aztán, ha hatszemközt ma­radtak a nagyfaterral, rá­zendítettek: „Texasban feljön a hold. — Kezemben dörög a colt. — Egyenként szedem le mind a tízet. — A cowboy colttal fizet.” Ilyenkor Illés János ho­mályló szeme mintha átfé­­nyesedett volna. Nem értett semmit a dalból. Régi kato­nanótákra gondolt. A kötet a gyulai munkás­mozgalom-történeti bizottság kollektív tevékenységének harmadik publikált munká­ja. E kötettel a szerzők, mint ahogy az előszóban olvashat­juk, „a Tanácsköztársaság megdöntésétől a felszabadu­lásig terjedő negyedszázad gyulai és gyulavári munkás­­mozgalmának feldolgozását teljesítették”. A könyv monográfia és ta­nulmánykötet egyszerre. Tar­talmi célkitűzéseit hét feje­zetben valósítja meg. A szer­zők nem könnyű feladatra vállalkoztak, amikor egy hiányosan kutatott korszak társadalmi, munkásmozgalmi arculatának teljesebb meg­rajzolását tűzték ki célul. A kritikusnak a dicséretre is oka van, mert ilyen történel­mi távolságból dokumentu­mok segítségével sem köny­­nyű feladat az események va­lóságos jelentőségét az olva­só elé tárni. A vállalkozás sikerrel járt, mert a szer­zők tudták, nem elég törté­nelmi múltunk hagyatékával úgy foglalkozni, hogy lepo­roljuk és továbbadjuk azt. Munkájukat értő módon megtoldották a megelevení­­tés szándékával. Ezért van az, hogy az olvasó a kötet egyetlen fejezetén sem la­pozhat át közömbösen. A szerkesztő munkáját dicséri a könyv — egyébként kis­sé rendhagyónak tűnő — te­matikus építkezése. Az egyes fejezetekben ugyanis vissza­visszatérő témákkal találko­zunk. „Nem ismétlésekről van szó”, adja meg a vá­­laszt a kötet előszava. Va­lóban nem erről van szó, ha­nem a folyamatok témakör szerinti bemutatásáról. A módszer, hogy egy lépésről lépésre feltárt tényezőt a mozgalmi élet más és más szférája felől értékeltek a szerzők, biztosította, hogy Gyula társadalmának és munkásmozgalmának e ne­gyedszázadáról nem egyolda­lú tájékoztatást kap az ol­vasó. Annál is inkább nem, mi­vel a korszak teljes kereszt­­metszetét igyekszik bemutat­ni, s ebben az ítélet is ben­ne foglaltatik, a hivatalos Magyarországról, urairól, ki­zsákmányoló osztályairól. A könyv fejezetenkénti pontos értékelése egy retenció ke­retein belül nagy feladatot jelentene, de a címszavan­kénti bemutatásról s az azt követő néhány soros anno­tációról nem lehet lemonda­ni. A kötet első két tanulmá­nyának: Gyula gazdasági és társadalmi arculata a két világháború között, vala­mint Gyulavári gazdasági és társadalmi képe az ellenfor­radalmi korszakban; Huny­a Sándor a szerzője. A tanul­mány a román királyi meg­szállás idejétől mutatja be Gyulát. Többek között meg­ismertet bennünket Gyula és az akkor még különálló ,,régi agrárszocialista fé­szek”, Gyulavári népességé­nek fő jellemzőivel, a me­zőgazdaság, az ipar, a ke­reskedelem, valamint a két település lakás- és művelő­dési viszonyaival­. A gyulai és gyulavári dol­gozók hétköznapjairól Csoór István avatott tolla rajzolt­ képet. Ez az írás a min­dennapok, az élet- és mun­kafeltételek, a társadalmi létezés összefüggéseit vetíti az olvasó elé. A gazdáktól függő cselédek, cselédlányok, „szolgálók” sorsát a nyomor, a nélkülözés és elesettség, csoók­ ábrázolása hitelesíti. Marik Dénes és Marsi László írása: Az illegális Kommunisták Magyarországi Pártja tevékenységének ha­tása a munkásmozgalomra, az egyik legfontosabb ta­nulmánya a kötetnek. Képet ad az ellenforradalmi meg­torlások következményeiről, a román katonai térparancs­nokság letartóztatási akciói­ról, a gyulai földmunkás­mozgalom legális szerveze­tének kiépítésére irányuló törekvésekről... és folytat­hatnánk a sort. A tanul­mány sokoldalúságának a könyv a bizonyítéka. A Szociáldemokrata Párt politikája és a szociálde­mokrata mozgalom Gyulán (1920—1929) témakörét Csí­pes Antal és Marik Dénes dolgozta fel. Munkájukban értékelést adnak a Szociál­demokrata Párt gyulai szer­vezetének társadalmi bázi­sáról, bemutatják az ellen­­forradalmi korszak első fe­lét, az üldözések, számon­kérések, igazolások tragikus időszakát, a párt 1929-ig tar­tó működését. Daka István tanulmánya: A Magyaror­szági Szociáldemokrata Párt gyulai szervezetének törté­nete 1930 és 1944 között, az előző rész folytatása, kitel­jesítése. A kötetet Marik Dénes: A gyulai szakszervezeti moz­galom 1919—1944 című ta­nulmánya zárja. Igényes írás, a gyulai szakszerveze­ti mozgalom negyedszázadá­ról ad értékelést. A szerzői törekvés definiálható: be­mutatni a szakszervezetek szerepét a gyulai munkás­­mozgalomban. A színvonalas írásokat egybefoglaló kötet nem csak a munkásmozgalom iránt ér­deklődők figyelmére tarthat igényt. Sokszínű, szerteága­zó témafeldolgozásával bár­ki számára értékes olvas­mánnyá válhat, mivel törté­nelmi, mozgalmi értékeink felé tágítja önmegismeré­sünk határait. (Városi tanács, Gyula, 1982.) Verasztó Antal k. Szabó János: Katonanóták Gyula társadalma és munkásmozgalma 1919—1944 Benyó Ildikó: Pihenő

Next