Békés Megyei Népújság, 1983. augusztus (38. évfolyam, 181-205. szám)

1983-08-10 / 188. szám

NÉPÚJSÁG Barátság a zenében Okarina és cimbalom a gyulai zeneiskolában Az olaszországi Budrio és Gyula város több mint egy évtizedes testvérvárosi kap­csolatainak keretében láto­gatott el Gyulára a múlt hét szerdáján Budrio negyven­tagú kulturális küldöttsége. A főleg tizenévesekből álló városi okarm­azenekar és a kulturális delegáció tagjai igen gazdag program kereté­ben ismerkedtek meg Gyu­lával és Békés megyével. Kissé visszanyúlva az idő­ben, érdemes programjuk néhány fontosabb állomását megemlíteni. Csütörtök dél­előtt a kulturális delegáció tagjait dr. Szávai István, a gyulai Városi Tanács Végre­hajtó Bizottságának titkára fogadta, majd aznap este az okarinazenekar fellépett a gyulai SZOT Szállóban. Pén­teken a Várfürdőben pihen­tek, szombaton pedig elláto­gattak a Munkácsy Termelő­­szövetkezetbe, ahol megte­kintették a mezőgazdasági eszközgyűjteményt. Este a dánfoki ifjúsági táborban ta­lálkoztak a békési alkotótá­bor tagjaival. Vasárnap hazánk főváro­sával ismerkedtek az olasz vendégek. A hétfő délelőtt komoly próbával telt el, a zenekar ugyanis az esti hangversenyre meglepetéssel is készülődött. Irigylésre méltó helyzetben voltak a gyulai közművelő­dési dolgozók, amikor a rend­kívüli érdeklődés miatt mintegy ötven pótszék beál­lítására kényszerültek a hangversenynek otthont adó gyulai Erkel Ferenc Zeneis­kola koncerttermében. Így is jó néhány lelkes néző kény­telen volt­ állva végighall­gatni a budr­ói okarinazene­kar és a gyulai városi cite­­razenekar közös hangverse­nyét. A búcsúfellépés alkalmá­val dr. Szávai István vb-tit­­kár köszöntötte az 1974 után másodszor Gyulára látogató okarinazenekart és a kultu­rális delegáció tagjait: Bud­rio polgármester-helyettesét, Cesari Giorgiót, az együttes vezetőjét, Ferri Frankót, s a művészeti delegáció vezető­it, dr. Tenti Ricciottit és Ma­rio Pasqualet. Dr. Szávai Ist­ván többek között kiemelte: " A két város egyre élén­kebbé váló kulturális kapcso­latai, a vendégszereplések közelebb hozták egymáshoz a két nép, a két város lakó­it. Az egyre erősödő barátság egyúttal az egyetemes béke ügyét is szolgálja. Ezután dr. Tenti Ricciotti köszönte meg a szíves ven­déglátást, s az élményekben gazdag programot, s rövid áttekintést adott a Budrió­­ban száz esztendővel ezelőtt született népi agyaghangszer, az okarina használatának egyre erősödő ápolásáról. (A hazánkban kevéssé ismert, égetett agyagból készült ősi hangszer kagyló formájú testből — rajta hangrésekkel — és egy csőrös részből áll.) A többnyire klasszikus ze­nei feldolgozásokat előadó okarinazenekar — Massimo Bersanetti karnagy irányítá­sával — fegyelmezetten, s rendkívül hangulatosan, időnként a zenei humor ki­aknázásával játszott, és hó­dította meg a közönséget. A magyar népi hangszeren ját­szó gyulai, városi citerazene­­kar — Kovács István veze­tésével — legalább olyan si­kerrel szerepelt, mint az olasz vendégek. Természete­sen a legnagyobb örömet az okarinán megszólaltatott ma­gyar népdalfeldolgozások váltották ki a közönségből, számos ismétlésre ösztökélve a zenekart. Lehet, zenetörténeti kurió­zum részesei voltunk, mi­kor meglepetésként együtt szólalt meg o karinán és cimbalmon a Két szál pün­kösdi rózsa című magyar népdal. Természetesen zúgó taps kíséretében. A közös hangverseny si­kere újabb, emlékezetes állo­másává vált a két város kö­zött majd két évtizede ki­alakult baráti kapcsolatok­nak. S az est még ezzel nem is ért véget. A vendégek baráti találkozón beszélget­hettek, ismerkedhettek a Gyulán élő és alkotó művé­szekkel. Búcsúzóul pedig az oka­rinazenekar kedd délelőtt újabb hangversenyt adott a vár előtt. B. S. E. Az alaposan megfiatalított okarinazenekar kitűnő hangula­tot teremtett Fotó: Béla Ottó Bútor Zalából Keresettek külföldön a Zala­­szentgróti Faipari Szövetkezet bútorai és más termékei: ruszti­kus ebédlőszekrényeikből és ker­ti szervizasztalaikból elsősorban az NSZK-ban fogy több, s Franciaországból szintén jelentős mennyiséget kértek. Zalaszent­­gróti üzemük mellett a keszthe­lyiben is készítik ezeket a ke­lendő termékeket, így rövid ha­táridőre tudják szállítani a meg­rendelt bútort. Mivel a telepe­ken adottak a több, a jobb és a folyamatos munkához szükséges személyi, illetve tárgyi feltételek, a szövetkezet 10 millióval akarja túlteljesíteni az idei évre terve­zett 42 millió forintos tőkés ex­portbevételét, a kilátások ked­vezőek, máris megközelítették a 30 milliót. Gépkocsiátvételi sorszámok: 1983. AUGUSZTUS 9-ÉN Trabant Hyc. Lim. (Bp.) 971 Trabant Hyc. Combi (Bp.) 71 Trabant Lim. (Bp.) 17 473 Trabant Lim. (Debrecen) 12 690 Trabant Lim. (Győr) 16 760 Trabant Combi Sp. (Bp.) 7 153 Erabant Combi Sp. (Győr) 3 446 Wartburg Lim. (Bp.) 9 499 Wartburg Lim. (Győr) 5 445 Wartburg de Luxé (Bp.) 12 469 Wartburg de Luxé (Győr) 7 350 Wartburg Lim. tolót. (Bp.) 1826 Wartburg de L. tolót. (Bp.) 2 842 Wartburg Tourist (Bp.) 4 454 Wartburg Tourist (Győr) 1 625 Skoda 105 (Bp.) 6 991 Skoda 105 (Debrecen) 5 352 Skoda 105 (Győr) 5 832 Skoda 120 (Bp.) 13 796 Skoda 120 (Debrecen) 8 553 Skoda 120 (Győr) 9 854 Skoda 120 GLS (Bp.) 304 Lada 1200 (Bp.) 23 272 Lada 1200 (Debrecen) 15 633 Lada 1200 (Győr) 8 419 Lada 1300 (Bp.) 9 939 Lada 1300 (Debrecen) 6 822 Lada 1300 (Győr) 2 535 Lada 1500 (Bp.) 8 770 Lada 1500 (Debrecen) 5 960 Lada 1500 (Győr) 2 674 Lada Combi (Bp.) 4 664 Lada Combi (Debrecen) 2 628 Moszkvics (Bp.) 12 143 Polski Fiat 126 (Bp.) 16 587 Polski Fiat 126 (Győr) 4 926 Polski Fiat 1500 (Bp.) 3 532 Dácia (Bp.) 15 533 Dácia (Debrecen) 6 991 Zasztava 1100 GTL (Bp.) 2 803 Pályára irányító szaktábor Nyíregyházán (Tudósítónktól) Nyíregyházán rendezte meg július 29-től augusztus 4-ig a KISZ KB az illetékes fegyveres testületekkel közö­sen a tiszt-tiszthelyettesi pá­lyára irányító szaktábort, amelyen kilenc megye csak­nem 180 úttörője táborozott. Megyénkből 20 pajtás vett részt a táborozáson. A résztvevők többek kö­zött ellátogattak Vajára, ahol megtekintették a várat és a vármúzeumot. Elláto­gattak Nyírbátorba, ahol is­merkedtek a határőrség te­vékenységével. A honvédségi napon a fiatalok megismer­kedhettek a szakalegységek munkájával, beülhettek a harci járművekbe, kipróbál­hatták a vegyvédelmi esz­közöket. A nyíregyházi Ipa­ri Szakközépiskola tornater­mében került sor az össze­tett honvédelmi versenyre, amelyen Békés megye 5-ta­­gú csapata a 2. helyet érte el. Nyíregyháza—Sóstón a me­gyei KISZ-táborban rendez­ték meg a belügyi bemuta­tót. Megismerkedhettek a pajtások a polgárvédelem feladataival, eszközeivel, majd megtekintették az MHSZ Szabolcs-Szatmár me­gyei bázisán a rádióirányí­tású modellek és a lövész­­versenyek során használatos fegyverek bemutatóját. A vöröskeresztes versenyben a Békés megyei csapat végzett az első helyen. A kispályás labdarúgótorna döntőjében megyénk csapata 4:1 arány­ban győzött Borsod megye ellen, s veretlenül nyerte a tornát. A táborzáró ünnepségen több Békés megyei pajtás vehetett át jutalmat kiemel­kedő közösségi munkájáért. Ágoston Sándor Költségvetés — Ezt hallgasd meg, ha röhögni akarsz! — állított meg az utcán Jóember Já­nos gyerekkori ismerősöm, s mielőtt felocsúdtam volna, már nyomta a szöveget: — Nem vagyok egy kifeje­zett szögbelövő bajnok — ezt tudhatod. Sőt, első ko­moly sérülésem kora ifjúsá­gomban úgy történt, hogy anyám megkért: tegyem fel a falra a leesett képet és verjem be jobban a szöget. Az utóbbi művelet azonban sehogyse sikerült, sohasem találtam telibe a szögfejet. Erre dühömben akkorát csaptam rá a kalapáccsal, hogy menten eltört a mu­tatóujjam. Emlékezhetsz, he­tekig föl voltam mentve írás­ból ... És képzeld! Most megint leesett a kép a fal­ról ... Ezt úgy mondta, mintha valami szenzációs dolgot kö­zölne, pedig tudtam róla, hogy sohasem tellett neki ilyesmire, és különben is, már régóta nem lakik a szü­lői házban. Ezt, mintha ol­vasott volna a gondolataim­ban, nyomban be is ismerte. — Persze nem lakom már a szülői házban, hanem egy paneles tömbben, de gon­dolhatod: azonnal asszociál­tam, és ahogy néztem a le­esett képet, zsibbadni kez­dett a mutatóujjam. El is határoztam, nem kísérlete­zem a felrakásával, szólok inkább a vállalatnak, kerül amibe kerül... — Nagyon kedvesen vették fel a rendelést és érdeklődé­semre tájékoztattak, hogy körülbelül 70—80 forintba fog kerülni a belövés. Igaz, kicsit soknak találtam, de hát... végül is nem mind­egy az, hogy miként áll egy kép a falon... — Egyszóval két hét múl­va gyorsan ki is jöttek a szakemberek (ketten) és el­kezdték a munkát, összesen ha két órát dolgoztak, mert ugye közben cigarettaszünet is volt, meg sörrel is kínál­tam őket, aztán az egyikük­nek halaszthatatlanul el kel­lett menni valahova egy fél órára, de különben sem tudták végezni a folyamatos munkát, mert a másik mű­helyből nem érkezett meg a képfelrakáshoz elengedhetet­lenül szükséges dexton Strumpfedli a lakásomhoz, úgy, hogy arra is várni kel­lett. Végül mikor minden szerencsésen összejött, egyi­kük határozott mozdulattal a fal egyik bemért pontjára szegezte piszolyát és elsütöt­te. Ám a panelből aláhulló betondarabok ráestek a pad­lón heverő kép üvegére, el­­repesztették azt a legna­gyobb elkeseredésemre. „Se­baj! Az üvegezést soron kí­vül elvégzik majd a műhe­lyükben" — vigasztaltak, látván arcomon a kétségbe­esést. Már majdnem meg­nyugodtam, mikor végre fel­került a törött üvegű kép a falra, s az asztalhoz hívott az adminisztrációt ellátó szegbelövő, hogy írjam alá a költségvetést, a számlát majd elküldi a vállalat. — Minek kell ilyen egy­szerű munkához ennyi admi­nisztráció?! próbáltam meg­kövülni és egyáltalán nem olvasztott fel a válasz: „A bürokrácia miatt.” Így hát aláírtam a költségvetést, mely summa summarum az anyagköltségekkel, a fuvar­díjjal, a munkával s a 4—6 százalékos plusz adókkal együtt 96.40 Ft-ot tett ki... — Hát ami azt illeti, elég soknak tűnik, de hát leg­alább megmaradt az ujjad! — mondtam Jóembernek. — Most ülj le! Erre gon­doltam én is, újabb két hé­tig, amíg vártam az üvege­zőket. Ők ugyan nem jöt­tek, de a számla megérke­zett, melléklete egy csekk, amelyen írd és mondd, ösz­­szesen 194,60 Ft-ot kellett befizetnem a lakásomon vég­zett kétórás munkáért. Kép­zelheted! Elhűltem, mint egy naposcsibe áramszünet alatt. Először azt hittem el­írás, az egyes nyilván vélet­lenül került a 94 elé. Aztán a tételesen felsorakoztatott adatokból láttam,egyáltalán nem véletlen műve ez. A harmadik összeg az igazi, a költségvetés, amelyen a tényleges munkavégzés el­lenértéke szerepelt, csak bosszantásomra szolgált. A számlán viszont ilyen téte­lek szerepeltek: 10 deka kampós szög, egy tekercs dexton Strumpf­edli, öt da­rab magasnyomású gumi­tömlő, fél ív selyempapír (hogy a kép hátulja ne dör­zsölje a falat), plusz anyag-, fuvarköltség és négy, illetve hat százalékos egyenes, fer­de és srévizavé adó ... szó­val így jött ki a 194,60 fo­rint. — Mit vagy úgy oda! Ta­lán a földhöz vág ez az ösz­­szeg? — próbáltam tovább bosszantani Jóembert. — Egyáltalán nem. Fizetek én háromszoros árat is a bolti sörért akármelyik ma­szekvendéglőben. De ott legalább nem teszik elém a számla előtt költségvetésként a sör tényleges árát, a po­hármosás, a pulthasználat stb. költségeit... Nem mon­dom, ha házat építtetnék, kellene egy költségvetés elő­zőleg. De egy ilyen egyszerű munkánál! — Nézd. Lehet, hogy a költségvetés s a kiküldött számla közötti különbözetben a bürokráciát kell megfizet­ned, hiszen a fenntartóinak is kell élni valamiből... Varga Dezső 1983. augusztus 10., szerda Szellemi műhelymunka A­z elmúlt másfél-két évtized fejlődésének egyik megkülönböz­tetett jelentőségű eredménye az alkotóképes műhelymun­ka kialakítása, gazdagodása hazánkban. Ennek részeként pozitívan változott a vidéken dolgozó alkotó kollektívák helyzete is. A vidék mindin­kább földrajzi kategória lett, és nem minősítő jelző. Alkotóműhelyeinket a hazai tudományos, művészeti, egészségügyi, kulturális élet nem úgy kezeli, hogy ez nem a „fővárosban”, hanem „vi­déken” működik, hanem egyes alkotó kollektíváink tevékenységük szakmai, ideo­lógiai súlya, tekintélye alap­ján vesznek részt — külön­böző hatékonysággal, ered­ményességgel — az országos folyamatokban, törekvések­ben. Alkotóműhely az a ter­melő kollektíva, középiskola, általános iskola vagy éppen az a művelődési objektum is, amely alkotóan alkalmazko­dik az új feladatokhoz, nem egyszerűen sablonos végre­hajtója az előírásoknak. Az alkotóműhely nem kényel­mes és biztonságos „ebből baj nem lesz” megközelítés­sel foglalkozik a különböző kérdésekkel, hanem felelős­séggel, felkészültséggel, az új iránti nyitottsággal közelít a társadalmi-gazdasági fejlődés legkülönbözőbb teendőihez. S ilyen szellemben óriási al­kotó energiák mozgósultak és kapcsolódtak az országos fo­lyamatokba. Ennek során egészséges vetélkedés is ki­alakult művekért, szerzőkért, kutatókért, alkotókért, és ez is helyénvaló. A felelős al­kotóműhely-vezetők hosszú sora bizonyította be ráter­mettségét, alkalmasságát ar­ra, hogy megfelelő felelős­séggel és felkészültséggel, jól alkalmazza szocialista tö­rekvéseinket az adott intéz­mény munkájában és irányí­tásában. Mindezek mellett és köz­ben természetesen adódnak nehézségek, tisztázatlanságok is, vannak lezárult problé­mák, de ma létező gondja­ink is. Garanciát sem vállal­hatunk, hogy holnaptól kezdve egyetlen alkotómű­helyben sem fog olyan ne­hézség fellépni, amelyre fe­lelősségünk tudatában még jobban oda kell figyelnünk. Természetesen a megelőzésre nagy gondot kell fordíta­nunk. Az okokat vizsgálva azt tapasztaltuk, hogy prob­lémák szinte kivétel nélkül ott jelentkeztek, ahol a jo­gok lehetősége és a felelős­ség kötelessége különvált, ahol a döntés joga nem a döntés felelősségével páro­sult. Előadódott, hogy az ér­telem helyét indokolatlan mértékben vette át az érze­lem egy-egy kérdés eldönté­sénél. Van, amikor a mű­helyönállóság műhelyönfejű­séggel cserélődik össze. Az alkotóképes, demokratikus légkör, a kollektív munka és az egyszemélyi felelős veze­tés egységének hiánya okoz­ta szinte kizárólag azokat a gondokat és problémákat, amelyekkel e műhelyekben találkozni lehetett. Ebben különösen nagy az egysze­mélyi vezető felelőssége. Ed­dig — sajnos — nem, vagy alig sikerült nagy konfliktust annak irányításával megol­dani, aki a probléma kiala­kulásánál vezető volt. Ugyan­akkor a gondban eredmény, hogy szinte minden olyan vezető, aki szakmai-ideoló­giai szempontból értékes, csak éppen vezetni nem tud — segítségünkkel is — meg­találta helyét szakterületén. A jövőben is az alkotóké­pes műhelyönállóság erősíté­sével kell a tudomány, a kultúra, a gazdaság, az egészségügy és az élet más területén végzett munkát mind hatékonyabbá tenni. A műhelyirányítás alapvető po­litikai felelősségében nem le­het kétség a pártszervek fel­adatát illetően, és itt min­den szinten vannak tartalé­kaink. Különösen fontos, hogy a párt alapszervezetei, a pártcsoportok és minden egyes kommunista tartsa kö­telességének a párt politi­kája melletti cselekvő kiál­lást az alkotóképes műhely­önállóság eredményes és ha­tékony formálásában. Ugyan­akkor kívánatos megszüntet­ni az államéletben az egyes művészeti alkotóműhelyek irányításának joghézagait. Meggondolandó a jövőben a pályázati rendszer további bővítése, nemkülönben több határozott időre kinevezett vezetői munkakör szervezé­se. A művészi alkotóműhelyek tevékenységével kapcsolat­ban megszívlelendő az MSZMP Központi Bizottsá­ga áprilisi ülésének határo­zata: „A művészeti életben erősíteni kell a párt eszmei orientáló szerepét, és támo­gatni kell a társadalmi hala­dást szolgáló, realista­­szelle­mű alkotások létrejöttét, ja­vítani kell a művészet és a társadalom kapcsolatát. Mű­vészetpolitikai elveinkkel összhangban, az alkotómű­helyek önállóságát erősítve lényeges változást kell elér­ni felelősségük növelésében. Fokozni kell a marxista kri­tika szerepét.” A területi, párt-, tanácsi, szakszervezeti, népfront- és más szervek elemző, döntést előkészítő és döntést hozó, majd realizáló munkájukban sokoldalú együttműködés fi­gyelhető meg az alkotó ér­telmiséggel. Testületek, mun­kabizottságok és más fóru­mok sora jelzi, hogy a párt és az értelmiség együttes tevékenységének fő színtere a munka, az alkotás, a szo­cialista közélet. Indokolt, hogy a jövőben növekvő rangot kapjon a mindenna­pok szürke folyamataiban jelenlevő, a látványos akciót nélkülöző értelmiségpolitikai munka. Tájékoztatáspolitikánk a felelősségteljes, megbízható informálás mellett a lehető­ség szerint gyors is. Az el­múlt év végi beszámoló tag­gyűlések, a párt munkamód­szerét vizsgáló alapszervezeti taggyűlések tapasztalatai alapján azonban egyre sür­getőbb, hogy a tájékoztatá­son túlmenően (nem ahe­lyett) sokkal nagyobb figyel­met fordítsunk a meggyő­zésre. Az alkotó vita nem egy-, hanem két- vagy több irányú „oda-vissza beszélést” feltételez. Ezért is jó az a metódus, amely szerint a pártnapokon — szinte köte­lezően — a kis kollektívák­ban folyó eszmecserét írjuk elő, mint szervezeti keretet. Ennek során növekvő szere­pet kap a szocialista meg­győzés, a szocialista vitakul­túra. A vitákat az minősíti, hogy mennyiben segítik kö­zös feladataink megvalósítá­sát. Eredményük a közgon­dolkodásban, társadalmi ma­gatartásunk szocialista voná­sainak fejlődésében mérteg­tő, területi pártszervek­nél folyamatosan in­dokolt végiggondolni eredményeinket, gondjainkat, törekvéseinket,­­és az újat vállalva — az ideológiai mű­helyekkel, szellemi közpon­tokkal együtt munkálkodva — alakítani, megvalósítani feladatainkat. Dr. Koncz János Ismeretlen Garay-vers Ismeretlen Garay-versre buk­kant Czeglédi Imre, a békéscsa­bai múzeum történésze a Békés című gyulai lap egyik 1882-i számában; az „Alföldön” című költemény hiányzik Garay Já­nos valamennyi eddig megjelent kötetéből, összes műveinek 1886- os ötkötetes kiadásából is. Az 1853-ban elhunyt költő 1882-ben lett volna 70 éves, így a verset valószínűleg az évforduló alkal­mából jelentették meg a lapban, melynek közlése szerint az „Al­földön” című költemény Gyulán született, s rossz hangulata, szó­­használata arra utal, hogy a bu­kott szabadságharc után. Kísér­tetiesen­ hasonlít Petőfi Sándor 1844-ben íródott, Az Alföld cí­mű versének első sorára (Mit nekem, te zordon Kárpátok­nak . . .).

Next