Békés Megyei Népújság, 1984. július (39. évfolyam, 153-178. szám)

1984-07-07 / 158. szám

Az Országos Érc- és Ásványbányák Dunántúli Művének fehérvárcsurgói bányájából ebben az évben mintegy 455 ezer tonna flótáit üveghomokot szállítanak a megrendelőkhöz. E ke­resett cikkből exportra is jut (MTI-fotó: Kabáczy Szilárd felvétele — KS) KSH-felmérés az ország gépállományáról A Központi Statisztikai Hivatal most közzétett ada­tai szerint az utóbbi évek­ben az ország gépállománya átlagosan évi 6,8 százalékkal bővült, s értéke elérte az 520 milliárd forintot. A gyara­podás azonban ágazatonként nem egyenletes: a közleke­désben, a postánál és a táv­közlésben, valamint a víz­­gazdálkodásban egyaránt át­lagosan évi 9,3 százalékos, az iparban 6,9, az építőiparban 3,6, a mezőgazdaságban és az erdőgazdálkodásban 6, a kereskedelemben 5,1 százalé­kos az évi növekedés. A felmérés idején a gép­park csaknem fele 7 évesnél idősebb volt, s mindössze 12,2 százaléka kétéves, illet­ve annál fiatalabb. Ez utób­biak nagy részét a mezőgaz­daságban, az erdőgazdálko­dásban, a kereskedelemben és a vízgazdálkodásban használják. Az iparban vi­szont a berendezések átlagos életkora megközelíti a 10 évet, a gépek négy év alatt átlagosan fél évvel „öreged­tek”. A beruházási lehetősé­gek szűkössége miatt az utóbbi években csökkent az újonnan üzembe helyezett gépek aránya. Jelenleg az iparban 88 milliárd forint ér­tékű, időközben nullára leírt gép is működik, amelyek az állomány csaknem negyed részét teszik ki. A felmérés adatai szerint a gépállomány 55,2 százalé­ka részben vagy teljesen au­tomatizált, s 44,8 százaléka mechanikus működtetésű. Az automatizált gépek aránya a kohászatban, a villamosener­­gia-iparban, a postánál és a távközlésben, valamint az élelmiszeriparban a legma­gasabb, főként az utóbbi évek új beruházásainak és a rekonstrukcióknak az ered­ményeként. Ugyanakkor pél­dául az építőipari technoló­giák egyáltalán nem igény­lik a teljesen automatizált gépek használatát. Elenyésző — 2,4, illetve 3,5 százalékos — az automatizált gépek részaránya a mezőgazdaság­ban és az erdőgazdálkodás­ban. A felmérésből azonban az is kitűnik, hogy az épí­tőipar, a mezőgazdaság és az erdőgazdálkodás, valamint a vízgazdálkodás gépparkjában a gépek döntő többségét adó, mechanikus működtetésű be­rendezések a maguk nemé­ben a legfejlettebb technikát képviselik. A belkereskedel­mi vállalatok közül főként a vendéglátásban és a szál­lodákban használják a telje­sen automatizált gépeket, amelyek az utóbbi időben az évente újonnan beszerzett berendezések több mint 18 százalékát teszik ki. Egyre több a félig vagy teljesen automatizált, a kereskedelmi munkát és a vásárlási kö­rülményeket egyaránt jelen­tősen javító korszerű beren­dezés a kiskereskedelemben is. Sok még a tennivaló a gé­pek, berendezések jobb ki­használásában. Az ipar gép­állományának kihasználtsága például az 1970-es évek kö­zepétől folyamatosan rom­lott. A statisztika szerint je­lenleg a munkaidő egyne­gyed részében különféle okok — többnyire anyag- és alkatrészhiány — miatt áll­nak a gépek. Mivel a beren­dezések átlagos életkora ma­gasabb lett, gyakoribbak a váratlan hibák miatti állás­idők is, arányuk a veszteség­időből a hét évvel ezelőtti 10 százalékkal szemben 16 szá­zalék. Erőteljesen emelke­dett a rendeléshiány miatt kieső gépórák aránya is, fő­ként a gép- és vegyiparban. Másfél millió neccharisnya A divat-előrejelzés szerint a ruhával vagy a kiegészítő­vel harmonizáló neccharis­nya további hódítása várha­tó. Ehhez igazodva a Buda­pesti Harisnyagyár a Ramo­na Finomkötöttáru Szövetke­zettel közösen új, a necc gyártására alkalmas anyagot fejlesztettek ki. A harisnya­gyár adja a fonalat, s ebből a szövetkezet köti a necc­­­harisnya alapanyagát, így a Ramona maximálisan ki­használja gépeit, a gyár vi­szont enyhít munkaerőgond­ján. A kooperáció során a mintázás közös munka ered­ménye, míg a festést, a var­rást és a csomagolást az erre alaposan felkészült haris­nyagyáriak végzik. Az együttműködés sikerét jelzi, hogy a nagyüzemi gyártás javában folyik, és még eb­ben az évben másfél millió pár divatos neccharisnyát küldenek az üzletekbe. A szövetkezet és a Budapesti Harisnyagyár szakemberei közösen dolgozták ki a csí­kos neccharisnya gyártásá­nak technológiáját, és ennek eredményeként megkezdő­dött az újfajta harisnya elő­állítása, amely rövidesen az üzletekben is megvásárolha­tó. Magyar bútor Ausztriában A Budapesti Bútoripari Vál­lalat szakemberei befejezték a bécsi 168 szobás Rennweg Szál­loda berendezését. A magyar bútorgyártók az ARTEX Kül­kereskedelmi Vállalat közre­működésével pályázati felhívás alapján vállalták a munkát, amely a szobaberendezések, a recepció, az étterem bútorainak, faburkolatának legyártásán túl azok helyszíni felszerelését is magába foglalta. Az öt hónap alatt legyártott, kiszállított berendezéseket há­rom hónap alatt szerelték fel, mintegy 15 millió forint érték­ben. II Generalimpex első féléve Az év első hat hónapjá­ban a Generalimpex — a múlt év hasonló időszaká­hoz viszonyítva — több mint 50 százalékkal növelte eladásait a tőkés országok­ban. A vállalatnál úgy szá­molnak, hogy az idei éves exportforgalom jelentős mértékben meghaladva a múlt esztendeit, eléri a 25 millió dollárt — erről tájé­koztatta Nagy László, a Ge­neralimpex vezérigazgatója az MTI munkatársát. A Generalimpex zömében kis és közepes tételek kivi­telével foglalkozik, elsősor­ban az úgynevezett aprócik­kek értékesítésének felka­rolására alakult. A vállalat párhuzamos engedélyt ka­pott majdnem valamennyi termékcsalád tőkés piaci ér­tékesítésére, ami egyben a hazai termelő vállalatok számára is előnyös, mivel bővíthetik a külkereskedők közötti választási lehetősé­get. Ezzel egyre több válla­lat él. A külkereskedelmi vállalat 1981-ben még 12 millió, egy évre rá pedig 15 millió dolláros kivitelt ért el a tőkés országokban. El­adásaik összértéke a múlt esztendőben már meghalad­ta a 20 millió dollárt. A Ge­neralimpex — külföldi ke­reskedőházakhoz hasonlóan — szinte mindennel foglal­kozik. Exporttermék-skálája ennek megfelelően igen szé­les, s az év első hat hónap­jában azt még tovább bő­vítette. A múlt évi előkészí­tő munka után számos új cikk értékesítését kezdték meg 1984-ben. Eredményes együttműkö­dést alakítottak ki például három nyomdaipari válla­lattal — az Alföldi, a Kner és az Offset Nyomdával. Ennek eredményeként mint­egy 600 ezer dollárért szál­lítottak már az NSZK-ba és Angliába különböző nyom­daipari termékeket. A ma­gyar papírra nyomott kifes­tőkönyvek igen keresettek­nek bizonyultak, s így a külkereskedelmi vállalat to­vábbi másfél millió dollár értékű nyomdaipari termék szállítására kötött szerződést. Ugyancsak az idén kezdték az Armafilt Ipari Szövetke­zet gyártmányának, a gép­kocsikhoz használt olajszű­rőknek a külföldi értékesí­tését. A termékből eddig mintegy 50 ezer dollárért exportáltak néhány tőkés országba. 1984. július szombat o Ahol a V 43-asokat javítják Itt a V 43-as mi­z­donyokat javítják. A V villamost je­lent. Ez a legkorszerűbb vasúti vontató jármű. Leg­alábbis a Békéscsaba—Lö­­kösháza közötti vonalon. A V 63-as már felülmúlja ezt. A V 46-os tolatómozdony is. Ám a két utóbbi budapesti vontatófőnökséghez tartozik és egyelőre még csak né­hány van belőle. Érdemes tudni, hogy a V-k óránkénti legnagyobb sebessége a vas­úti pályától függően 120— 130 kilométer lehet. Mindezekről Zolnai György, a MÁV békéscsabai vonta­tási főnökségének a mű­helyfőnöke tájékoztat, aki­től azt is megtudom, hogy a magyar villamos mozdonyok közelítik a világszínvonalat. Egy kérdés van még hát­ra: — Mik a színvonal meg­határozói? — A villamos mozdony­ban elhelyezett elektronikus berendezések, amelyek egye­bek közt szabályozzák a vontatási teljesítményt, vagy például a gyorsulást.­­ A műhelycsarnokot, amely­ben a V 43-asokat javítják, 1982 őszén adták át rendel­tetésének. Azóta a villamos mozdonyok korszerűségének megfelelőek a munkakörül­mények, a mérőeszközök, az anyagmozgató berendezések (daruk). Én, a laikus, a tisztaságot és a rendet is ide sorolnám. Még a „feje­ket”, sőt a vezetők és a munkások szakértelmét, gondolkodásmódját is. — Nálunk — jelenti ki Szabó Imre szakszervezeti főbizalmi — évek óta nincs munkaerőhiány. —• Minek köszönhető? — kérdezem. — Elsősorban talán a jó munkakörülményeknek. Va­lamikor a csillagos égbolt volt a mennyezet, mert a mozdonyok nem fértek el a régi csarnokban. A javítást azonban nem lehetett elha­lasztani. Felesleges villamos mozdony nem volt és ma sincs. Aztán az anyagi meg­becsülést is megemlíthetem. Nálunk lehet jól keresni. Gál József járműszerelő 1957-től dolgozik a szakmá­ban. Itt volt tanuló és előbb mozdonylakatosként dolgo­zott, majd Diesel­ mozdony­­szerelő, végül villamosmoz­­dony-szerelő lett. Mindig újabb és korszerűbb isme­retekre volt szüksége. Ta­nult és mielőtt egy fokkal előbbre léphetett volna, vizsgát kellett tennie. — Maradni akartam azok­kal, akikkel kezdettől fogva együtt dolgoztam, köztük Hrabovszki Györggyel, Ju­hász Istvánnal, Kaucsics Sándorral, Szarvas Mátyás­sal és Sarkadi Mihállyal. — Emelkedett a bér is? — Emlékszem, 5 forint 10 fillér órabérrel kezdtük, ma pedig 25 forint körül tar­tunk. — Mi jön még ehhez? — Munkás-teljesítmény­prémium, (aki vállalja) se­­gélykocsi-készenléti díj, to­vábbá szabadjegy és ruhaté­rítési pénz.­ Tudni kell, hogy a villa­­mosmozdony-javítórészleg a MÁV Kiváló címmel kitün­tetett József Attila Szocia­lista Brigádhoz tartozik. — A Kiváló címért cseré­be minőségi munkát vár el a MÁV — mondja Hankó András vezető mérnök, ami­hez hozzáfűzi még: — Ez a brigád évek óta országo­san is az elsők közé tarto­zik. — Mit értenek minőség alatt? — fordulok Hrabovsz­ki György szerelőhöz. — Az a villamos mozdony, amelyik a VI-es tervszerű javítás után innen kikerül, legalább három hétig le­gyen üzemképes. Ha idő előtt olyan hiba jelentkezik, amely a mi munkánkra visszavezethetően keletke­zett, vége a prémiumnak. Nem úgy van, mint valami­kor régen volt, hogy a mes­ter szólt az inasnak: fogd a kéményt, hogy le ne hűljön, amíg felveszem a pénzt. — Olykor manapság is elő­fordul ilyesmi. Nem gondol­ná? — jegyzem meg. — Nálunk minden szere­lő írásba adja, hogy jó az elvégzett munka, és garan­tálja a minőséget. — Ha „téved”? — Az szégyen. — Előfordult? — Az idén kétszer. Elég egy kis figyelmetlenség és kész a baj. De hát több száz mozdonyt adtunk át javítva a forgalomnak. Aki dolgozik, néha hibát is elkövet. Kaucsics Sándor szerelővel gazdasági kérdésekről be­szélgetek. — A mozdonyok tulajdon­képpen a MÁV alapvető ter­melőeszközei. Ezek „munká­ja” biztosítja elsősorban a bevételét. Ha jól „termel­nek”, tud bért fizetni, képes a hatalmas szervezetet fenn­tartani, és még az elenged­hetetlenül szükséges fejlesz­tést is megoldani — véleke­dik Kaucsics Sándor.­­ — Társadalmilag? — A vasút az nagy töme­gű és a rendkívül sokféle áru szállításával a termelési folyamatok kiegészítő részét képezi. Ha rosszul működne a szállítás, és egy-egy üzem­be késve érkeznének a ter­mékek előállításához szüksé­ges anyagok, óriási károk származnának belőle. Ennek tudatában igyekszünk a fel­adatokat eredményesen vég­rehajtani. Ha lehet, jobban az átlagosnál. — Bizonyára az újítások is ezt szolgálják. — Igen. Itt van egyebek között Hrabovszki György, ő sokszoros újító. Hrabovszki Györgyhöz for­dulok : — Hány újítása volt már? — Huszonkét év alatt kö­rülbelül negyven. A legtöbb olyan, ami megkönnyíti, meggyorsítja és biztonságos­sá teszi a munkánkat. Rend­szerint Gál Józseffel, Kau­csics Sándorral és Szőke Dá­niellel együtt újítok. — Érdemes újítani? — Természetesen. Egyrészt azért, mert kell a pénz, más­részt pedig azért, mert min­denki törekszik valamit el­érni. Én is. Az újításokban kifejezésre jut, hogy mit ér szakmailag az ember. Zolnai György örömmel újságolja: — Éppen most fogadták el azt az újításunkat, amelynek tárgya: kazánmosó berende­zés az M40-es Diesel-moz­donyhoz. Pacsika József tmk­­művezetővel és Maczák György csoportvezetővel együtt készítettük el. — Mi lesz a következő újí­tás? — A Diesel-mozdonyok hű­tővízzel való feltöltését akar­juk egyszerűbbé tenni. Eny­­nyi most. Aztán még sok minden hátravan. Pásztor Béla Zolnai György (jobbról) Priskin György szerelővel műsza­ki rajz alapján a hibát keresi Fotó: Veress Erzsi Kaucsics Sándor szerelő az áramszedőt vizsgálja Gál József szerelő a menet­szabályozó berendezéshez tar­tozó légmotort javítja

Next