Békés Megyei Hírlap, 1993. július (48. évfolyam, 151-177. szám)

1993-07-10-11 / 159. szám

OBÉRES MEGYEI HÍRLAP­ GYULAI VÁRSZÍNHÁZ 93’ 1993. július 10-11., szombat-vasárnap íme az ember, aki a szenvedések bugyraiból hozta az üzenetet Sütő András Az ugató madár gyulai ősbemutatóján Ünnepelni jöttünk. Köszönteni egy új magyar dráma megszüle­tését, s azt, hogy ez a mű is a Gyulai Várszínházban szólalt meg először. És nagy szeretettel fogadni a szerzőt, Sütő Andrást, aki eljött közénk Az ugató ma­dár című darabjának ősbemuta­tójára. Külön-külön is örömteli esemény, együttesen pedig szí­vet melengető élmény. Önnön értékeink egyik bizo­nyítéka, elsősorban saját ma­gunk számára, hogy új meg új drámákat vet ki magából a ma­gyar valóság. Szellemi aszá­lyok idején is, ha éppen nincsen sok büszkélkedni valónk, ami­kor már magunk mögött tudhat­juk a legvidámabb barakk kétes dicsőségét, és riadtan hallgatjuk a hagymázas álmok pikulásait, akik fújják, hogy a föld Isten kalapja, s hazánk bokréta rajta, amikor kábán keressük helyünket a világban, olykor megszólal egy dalnok, aki mű­vészi formába sűríti a mindnyá­junkban fortyogó érzéseket. Drámai alkotások sora jelzi, hogy él itt egy nép, mert a sors különös rendelése folytán életre ítéltetett, nem rosszabb és nem jobb más népeknél, küzd és el­bukik, de csodák csodája, min­dig tovább remél, s e balga re­ménye ad hitet a mindennapok­hoz. Ezért tehát — mint már századok óta így van minálunk — nagy munkát vállal az magá­ra, ki most kezébe lantot vesz. És nagy munkát, gyönyörű hi­vatást vállal a Gyulai Várszín­ház, mert a magyar dráma élte­tő, teremtő otthona lett. Végvári helyeken minden ősbemutató egy-egy szellemi hőstett, ám különös és torokszorítóan szép alkalom, amikor Sütő András nagy kínokkal megvajúdott szellemi gyermekét segítették világra jönni. Poklok hangzava­rán át érkezett a tiszta szó, ezért hát tisztelet és főhajtás illesse az írót, aki eljött közénk. Drámájá­nak bemutatója után Sütő And­rás megilletődötten fogadta a közönség ünneplését, és mi néztük csodálattal: íme az em­ber, aki szenvedések bugyrai­ból hozta az üzenetet, nekünk, rólunk, és talán az utódainknak is. Mert magával ragadott Sütő András valójának sugárzása, ezért ne várjon tőlem senki elfo­gulatlan színikritikát. Beval­lom: elfogódott vagyok. Egyéb­ként is az az érzésem, nincs ma ember, aki megmondhatná, hogy Az ugató madár című drá­ma milyen helyet érdemel Sütő András életművében, s főként a magyar drámairodalomban. Úgy érzem, jelentős alkotás, amelyről — más alkalommal­­— még beszélni kell, felmutatni erényeit és gyengéit. Ám az bi­zonyos, hogy a szemünk láttán világrajött „szellemi újszülött” életképes lesz, mi pedig büsz­kén mondhatjuk: ott voltunk a bölcsőjénél. Az embernek káromkodni kél kedve, ha végiggondolja, miféle anyagból vagyunk meg­szerkesztve. Mennyi megalku­vás, átkos csatavesztés, kisszerű bukdácsolások közt folyik el az életünk, és jaj de nehéz tisztá­nak megmaradni. Győztesnek lenni pedig nagyon is veszélyes. Nem csak nekünk, itt és most élő magyaroknak kell a tükör, amelyet Sütő András elénk mu­tat, de „gyönyörködhetnek” benne, s megrettenhetnek tőle más nemzetek fiai, lányai. Úgy tűnik, mintha ezen az égtájon az életbenmaradás feltétele lenne a túlzásba vitt alkalmazkodóké­pesség. A művész dolga, hogy feltegye a kérdést: szabad-e be­hódolnunk a mindenkori ural­kodók előtt? A feleletet a kö­zönségnek kell megadni. Sütő András eredendően jó ember, ezért annyi segítséget ad a kér­dés eldöntéséhez, hogy ki­mondja a saját ítéletét: meg se éri csúszómászóvá aljasodni. Hallgassuk a szót, lelkünk frissüljön a pataktiszta magyar nyelv harmatos tisztaságában, humorában, keserű hangulatai­ban. Súlyos emberi drámákat hordoznak ezek a szavak, így a főhős, Bodor Péter drámáját, aki örökös válaszút előtt van: tett ő már eleget a honért, a halál mezsgyéjéről is vissza-vissza­­járó lélek, szeretne végre kisza­kadni a „történelemből”, s élni, alkotni, saját örömére. Drámai helyzetek során tengődnek­­bukdácsolnak mind a színpadi szereplők, akik a túlélés-megal­kuvás fortélyai közt emelked­nek, botladoznak. Magyar sors, magyar átok. Muzsikájuk fa­nyar, fintoros zene. Ünnepelni jöttünk, ám az öröm perceiben is kötelességem annyit hozzátenni a dráma to­vábbi életét serkentő vitához, hogy elmondom: úgy érzem, a magasságokba ívelő részek mellett néha „leül” a darab. Hosszú, magyarázkodó, nem elég feszes részesset hurcol ma­gában. A második felvonás lég­ritka jeleneteire gondolok, a váltóhamisítás és szervezkedés már-már zavarosan kusza ös­szefüggéseire. Majd az idő és a további előadások megérlelik ezeknek a jeleneteknek is a sorsát A rendező, Sík Ferenc legna­gyobb érdeme, hogy egyáltalán megszületett ez a dráma, s létre­jött a bemutató. Sallangmentes munkával, művészi alázattal tolmácsolta Sütő András gon­dolatait. Színpadán a tiszta szó mintha megjárta volna a csilla­gok magasságait, úgy jött vissza hozzánk, nézőkhöz, közös szel­lemi áramkörbe vonva mind­nyájunkat. Jó volt részese lenni e közösségnek. Koncs Gábor, Bodor Péter megformálója, becsülettel állta a főszerep gyönyörű terheit. Férfias dac áradt az általa szín­padra vitt alakból, árnyalt, sok­színű játékkal élte a hős sorsát, s próbálta elhitetni a nehezen hi­hető helyzeteket is (lásd a máso­dik felvonás korábban már em­lített mélypontjait). Hódolat Gáspár Imolának, gróf Rhédey Claudia életrekeltéséért. Lám, eljött az asszony, a szép, az okos, aki ha szükséges, az ujja köré csavarja a férfinépet, aki az életet hozza halál helyett, s iga­zán nem rajta múlik, ha ez az élet olyanra sikeredik, mint amilyen. Hej, magyar urak! Ra­bok és foglárok, ítélők és elítél­tek. Kaméleon lelkű, örökös tú­lélők, mégis bukásra kárhoztat­tak. De nagyon magunkra is­merhetünk bennetek! Hála sok kitűnő művésznek, több elő­adásra is futná, annyi jó szerepet formált Ferenczy Csongor, Hu­szár László, Szokolay Ottó, Mi­hály Pál, Keresztes Sándor, Áron László, Sörös Sándor, Fo­­nyó István, Kőmíves Sándor, Szersén Gyula, Izsó Vilmos, Pathó István, Csíkos Gábor, So­­mogyvári Pál, Bitskey Tibor, s mind a többiek, akik részesei voltak a színházi szertartásnak. Ragyogóan felépített, pontosan ívelő szerepformálás végén, fe­lejthetetlenül szép élménnyel ajándékozott meg Fülöp Zsig­mond, aki igazi színházi légkört teremtett. A várudvarba simuló díszle­teket Kemény Árpád, a jelmeze­ket Pap Judit tervezte. A zene Rátkay ,/or.s'c/'munkája, a kore­ográfus Gyalogh László volt. Andódy Tibor Fülöp Zsigmond a Bolond, azaz Horváth Csongor szerepében igazi színházi légkört teremtett Drámájának ősbemutatója után a szerző megilletődötten fogadta a közönség ünneplését, és mi néztük csodálattal... Hőseivel — Most én csak arról beszé­lek, ami tetszett, mert ami nem, arról mindenekelőtt Sík Ferencnek, a rendezőnek kell beszámolnom — mondta Sütő András tegnap, amikor az elő­adásról kérdeztük. — Rend­kívüli módon tetszett az elő­adás dinamikája, amit a kissé túl hosszúra sikeredett szöveg­be sugallt a rendező, ez így a drámát gyorsan, a meghatáro­zott és megengedett időn belül tudta úgy görgetni, hogy érzé­sem és tapasztalatom szerint a közönségnek nem kellett türelmetlenkednie. Valójában másfél órával húzta meg a ren­dező azt az időt, amelyet az eredeti szöveg töltött ki. Ami a megoldatlan ügyeket illeti, azokat majd meg kell beszélni az őszi nemzeti színházi be­mutató előtt. —Bodor Péter története ar­ról szól, hogy bár kívánatos lenne a tiszta, az eszményi mű­vészet, a lelkiismeretes művész azonban nem tarthatja magát távol a valóságtól, társadalmi környezetétől, véleményt kell mondania, állást kell foglal­nia, különösen akkor, ha kis nemzet tagja és ebben a nehéz történelmű régióban él.­­ Tökéletesen így van. Va­lójában azért választottam ezt a történelmi szituációt, mert ez a kényszerűségek idejét és a helyét jól példázza a levert for­radalom után is, nem csupán a forradalom idején. Bodor Pé­ter orgonaművész szeretett volna lenni, szobrász óhajtott volna lenni, ehelyett ugye a történelmi helyzet odasodorta, hogy ágyút kellett gyártania Bem tábornoknak, odasodor­ta, hogy orgona helyett orgo­naágyút szereljen a hadsereg­nek. Ez volt és sok tekintetben maradt a művészember hely­zete. Természetesen ez nem törvény, amely mindenkire al­kalmazható. Nyilván kénysze­­rűleg, a történelemben ismert hőseimet is azok közül váloga­tom, akikkel egyazon szellemi vércsoportba tartozom. Tehát minden történelmi személy, aki felvonul a darabomban, valamennyire rokonom is. Ál­taluk, velük magamról is kénytelen vagyok elmondani egyet s mást az én létezésem­ről. Valahogy így van ez Bo­dor Péterrel is. — Az ugató madár főhőse azért is nagyon rokonszenves, mert számára mindennél fon­tosabb a saját lelkiismereti nyugalma. Ez az viszont, ami a mai világban egyre nehezeb­ben valósítható meg. Alkal­mazkodni, túlélni és közben tisztának, becsületesnek ma­radni, nyugodtan a tükörbe nézni. — Igen, az a drámai helyzet, amely megkínoz egy embert, az a lelkiismeretnek a megkínzatá­­sa is. Ugyanakkor magának a lelkiismeretnek a kínzó munká­ja a gazdáján, ez a lélektani része egy történésnek, egy em­beri sorsnak, és óhatatlan, hogy valójában a kényszerű történel­mi helyzetben saját lelkiismere­tével kerülhet szembe az ember. Nem abszolút biztos, hogy min­den esetben a halált kell válasz­tania, semmint engedményt tennie. Ez nem biztos. Még ak­kor sem, ha a lelkiismeret így vagy úgy kiabál. Tulajdonkép­pen ez az a gondolat, amely meghatározza az én hősömnek a történetét is, és engem arra késztetett, hogy kicsit köze­lebbről megvizsgáljam ezt a je­lenséget. Niedzielsky Katalin azonos szellemi vércsoportban „A kényszerű történelmi helyzetben a saját lelkiismeretével kerülhet szembe az ember” Kovács Erzsébet felvételei Történelem és dráma Konferencia a magyar drámairodalom jelenéről és jövőjéről A Gyulai Várszínház 30. évadja, valamint Sütő András Az ugató madár című drámá­jának ősbemutatója alkalmá­ból tegnap történészek, írók, színházi szakemberek részvé­telével konferenciát rendez­tek Történelem és dráma cím­mel, melyen a magyar dráma­­irodalom jelenéről és jövőjé­ről beszélgettek. A fővédnöki szerepet vállaló Kosáry Do­mokos, az MTA elnöke egyéb elfoglaltsága miatt nem vehe­tett részt a rendezvényen, így Benda Kálmán kiváló törté­nész professzor köszöntötte Sütő Andrást és a megjelent érdeklődőket. Bevezető, vita­indító előadásában Czímer Jó­zsef színházesztéta kiemelte, hogy minden tudományág, minden műfaj csak saját kate­góriájában ítélhető meg, így a dráma történelmi hitele is csu­pán önmaga keretein belül vizsgálható. Véleménye sze­rint a történelmi dráma, mint műfaj „hazug” műfaj. Hiszen még az olyan hiteles történel­mi tényen alapuló drámánál, mint Katona József Bánk bán­jánál sem tudható igazán, hogy például Bánk bán és Gertrudis között milyen pár­beszéd folyt valójában. Azt tulajdonképpen az író találja ki. Kádár Péter Gyula város or­szággyűlési képviselője fon­tos, életbevágó dologra hívta fel a hallgatóság figyelmét. A Gyulai Várszínháznak ma a megmaradásáért kell harcol­nia, hiszen a vár rekonstrukci­ójával kapcsolatos tervek esetleges megvalósulásával félő, hogy arculatváltoztatás­ra kényszeríti a színházat. A konferencia zárásaként Benda Kálmán elmondta: a történelem egyes korszakai­nak értékelése koronként, nemzedékenként változik, de a tények, a dokumentumok — amelyre az írók támaszkod­nak — állandóak. A drámák­ban általában a történelem csupán áttételesen jelentke­zik, hiszen az író az elmúlt korok történelmével kíván üzenni saját korának. A ma­gyar dráma jelenléte nagyon fontos a hazai színpadokon, mert általa erősödhet az oly­annyira feledésbe merült tör­ténelmi tudat. M.K.

Next