Békés Megyei Hírlap, 1994. április (49. évfolyam, 77-101. szám)

1994-04-01 / 77. szám

1994. ÁPRILIS 1., PÉNTEK ÁRA: 16,30 FORINT . XLIX. ÉVFOLYAM 77. SZÁM Szobor Havasi Istvánról A tavaly elhunyt színházigaz­gató emlékének megörökítése társadalmi kezdeményezés­ként indult. A szobor tervének elkészítésére Széri-Varga Gé­zát kérték fel. (6. oldal) A mi orvosaink... Vidéken dolgozó orvosnak bármekkora a tehetsége, a lel­kesedése, a kitartása, minden­képpen hátrányban van a fővá­rosi klinikákon gyógyítókkal szemben. Valami kicsit mégis mintha olvadozna a jég, vagy talán az ellenállás csökken? (10. oldal) Fokozott ellenőrzés az utakon A Békés Megyei Rendőrkapi­tányság csütörtök reggeltől hétfő estig fokozott közúti el­lenőrzést tart a megye útjain. Mint Balta János rendőr alez­redes elmondta, a baleseti sta­tisztikát tekintve megyénk az országos átlag alatt marad, de figyelemre méltó, hogy a bal­esetek harmadát az ittas veze­tés okozza. Erre külön figyelemmel lesznek a mosta­ni — húsvéti — ellenőrzésük során. Az első nap felének statisz­tikai adataiból kitűnik, hogy az intézkedő rendőrök több mint 300 ezer forint bírságot szedtek be, hét esetben volt ittas a járművezető és tizenhá­rom járműnek volt kifogásol­ható műszaki állapota. Fél nap alatt közel harminc gyorshaj­­tót füleltek le, tucatnyian ha­ladtak át a tilos jelzésen és négyen vezettek engedély nélkül. Ebben az időpontban közlekedési baleset nem tör­tént a megyében. B.T. Nosztalgiavagonok indulnak a békéscsabai sétálóutcán Visszaállítják a kis­vasutat A békéscsabai képviselő­­testület úgy döntött, hogy kör­nyezetvédelmi megfontolásból visszaállítja az Andrássy úton a hatvanas években megszünte­tett kisvasutat. Ugyanakkor az árammal hajtott kis mozdonyt nyílt, úgynevezett nosztalgia­vagonok követik majd. Kedden a Vásárhelyi Pál Szakközépiskola végzős föld­mérő szakos diákjai neki is lát­tak az Andrássy úton az előzetes munkálatoknak. Kijelölték a ré­gi-új keskeny nyomtávú kisvas­út kitűzési munkálatait, bemér­ték a tengelyvonalat, valamint arra is figyelmet fordítottak, hogy e jelentős eseményt megö­rökítsék. Az iskola diákja vide­okamera előtt faggatta a járóke­lőket, mi a véleményük a kisva­sút visszaállításáról. Az egyik idős férfi, aki még utazott a régi kisvasúton ötven fillérért, azt panaszolta, hogy a sétálóutca nagy forgalma mel­lett elképzelhetetlennek tartja a vasút működtetését. Ugyanis vagy a vonat megy, vagy a for­galom. Bár a járda melletti kerí­téssel a gyalogosokat vissza tudnák szorítani. Javaslata az volt, hogy a megállókat a ke­resztutcákba kell telepíteni. Egy másik idős úr helyeselte az önkormányzat döntését, mondván, elege van a városnak a sok büdös buszból, és javasol­ta, inkább trolijáratot indítsanak a vasútállomáshoz. Szerinte ez­zel lényegesen hamarabb lehet majd kijutni az állomásra. Az Univerzál Áruház előtti butiktulajdonosok elképedve hallottak a dologról, tekintve, hogy akkor nekik is menni kell. Mint hangoztatták, őket nem értesítette döntéséről az önkormányzat, s Isten őrizzen, hogy megvalósítsák tervüket. Egy középkorú vállalkozó, egykor tanár, egyenesen nagy marhaságnak, pénzpazarlás­nak nevezte a kisvasút helyre­­állítását. Egy banánt majszoló idős asszony a „hőbörgő vonat” öt­letét elvetette, és azt mondta, menjen az Irányi utcába, ott nem zavar senkit. Egy Szombathelyről idelá­togató turista helyeselte a kis­vasút visszaállítását, mint mondta, kár hogy városukban is megszüntették. A megkér­dezettek többsége egyetértett a város döntésével, csak azt kifogásolták, hogy az ötletet előtte meg kellett volna vitatni lakossági fórumon. B. Sajti Emese A kisvasút előmunkálatait kedden a Jókai Színház előtt Csabán a „Vízmű” negyedikes földmérő szakosai végezték fotó: such tamás Tréfacsinálók —Hívat az igazgató,azonnal szaladj, mert különben kettéha­rap! — adtuk át az „üzenetet” az osztály leghülyébbjének és sajnálattal néztünk utána, amikor halálra készülten bekopo­gott a direktor ajtaján. Jót röhögtünk, majd osztályfőnöki beírással az ellenőrzőnkben mehettünk haza „áprilisi tréfálkozni”. — Ingyen adják a Zöldmacskában a csapolt sört, hogy­hogy nem voltál még ?—kérdeztük munkatársunkat, és mire befejeztük a mondatot már az utca túloldalán szaladt a kocsma felé. Aztán persze képünkre fagyott a mosoly, amikor erősen nekividámulva visszajött és közölte velünk, hogy ő tényleg ingyen ivott, ellenben a mi számlánkra. Hihi, de vicces srácok vagyunk... Aztán meg ott voltak azok a tréfák, amelyeket a nagy nyilvánosság előtt, az olvasók beugratására követtünk el, többrendben. Maradona, kupinyi­tás, eunuchfelvétel, aranymosási engedély a Körösökre, a macskás milliomos stb. Ha egyszer valaki megveszteget, akkor talán elmesélek néhány bumeráng-poént is, amikor jobban tettük, ha behúztuk a nyakunkat és elslisszoltunk az alvégen, lehetőleg sötétben. Tudják, valahogy egyre kevésbé értik az emberek a tréfát... Amikor tegnap Rozek úr garázs­­kocsmájának törzsvendégeit faggattam arról, hogy szerintük milyen áprilisi tréfának lenne idén a legnagyobb sikere, akkor szinte egyöntetűen lehurrogtak. Semmilyennek, tudja, mi már eleve úgy érezzük, hogy rossz vicc ez az egész, amit velünk csinálnak. Jó lenne inkább egy garantált nap, amikor biztosan nem akarnak átverni bennünket. Na látja, ennek örülnénk most a legjobban. Legyen mondjuk április elsején, hátha meghallják szerény kérésünket a tréfacsinálók! Lovász Sándor „Boci” kitaposott ösvényén Thaiföldre és Kínába közelhozni a Távol-Keletet Minden egy sörözéssel kezdő­dött. Boci, Kacsa és Devo — a becenevekből talán meglepő, de három­ békéscsabai fiatal­ról van szó — éppen a kocs­mában kortyolgatott, amikor a szomszéd asztalnál valaki „elkotyogta”. Kínában kéne komlószörpöt inni, mert ott jelentősen olcsóbb. A trium­virátusnak több se kellett, fel­kerekedtek és beleindultak a „nagy semmibe”, melynek végcélja természetesen Kína. A kaland Bocinak, azaz Nyíri Róbertnek úgy megtetszett, hogy azóta már tizenhárom­szor tette tiszteletét különbö­ző közlekedési módokon Kí­nában, hol a régi Szovjetunión és Mongólián, hol pedig Thai­­földön keresztül. A sztorik dőltek belőle egy-egy hazaér­kezéskor és élménybeszámo­lóit hallgatva néha irigyeltük, néha sajnáltuk, de „megfo­gott” bennünket, kezdett érle­lődni a gondolat: ki kellene menni. Az ismeretlen világ, kultú­ra, a gyönyörű tájak iránti ér­deklődés, az ott élők minden­napjai iránti kíváncsiság, a ka­landvágy nőtt bennünk, és a „kór” annyira elhatalmaso­dott, hogy döntés született. Természetesen szponzorok nélkül az álom nem válik kéz­zelfogható valósággá, de sze­rencsére többen mellénk áll­tak, támogattak. Úticélunk Thaiföld és Kína, tervezett közlekedési eszköz, repülő, vonat, „lábbusz”, de ki tudja még mi mást kell igénybe vennünk Pekingig. A csapat­összeállítás is kész, eszerint Lehoczky Péter fotóriporter, Nyemcsok László újságíró és Nyíri Róbert kísérel meg mi­nél több érdekességet, infor­mációt felcsípni — és képek­kel illusztrálni — az út során. (Folytatás a 3. oldalon) Kutatják Dudás Zoltán gyilkosát Tanúk kerestetnek A rendőrség továbbra is nagy erőkkel nyomoz a 35 éves vál­lalkozó, a játékautomata-üz­­letágban tevékenykedő Dudás Zoltán gyilkosai után - kezd­te tájékoztatóját tegnap a me­gyei kapitányságon dr. Hajdú Antal megyei főkapitány-he­lyettes. Mint elmondta, a me­gyében nagy ritkaságnak szá­mít a lőfegyverrel elkövetett emberölés, most erről van szó. A tömegtájékoztatás eddigi segítségét megköszönve most is arra kérte a sajtót, nyújtson támogatást a tanúk mozgósítá­sához. Mint ismeretes, Dudás Zol­tán március 18-án éjfél előtt távozott CKR 157 frsz.-ú Peu­geot 305 típusú, rozsdabarna gépkocsijával békéscsabai ott­honából. A súlyosan bántal­mazott, majd több lövést ka­pott Dudást március 26-án ta­lálták meg holtan a Trófea Ho­tel mögötti erdős térségben, a (Folytatás a 3. oldalon) Torlódás várható a határon A háromnapos ünnepre tekin­tettel várhatóan nagy forga­lom lesz a gyulai határon. Az erős kamionforgalom mellé felzárkózik a személygépko­csi-forgalom, mert előrejelzé­sek szerint sokan Németor­szágból felkeresik Romániá­ban élő rokonaikat. A nagyla­ki, biharkeresztesi és gyulai határszakaszon január elsejé­től 22 százalékkal csökkent a személyi forgalom, mert a ro­mán hatóságok 5 és 10 ezer lejt vetettek ki a kilépőkre. Ezt áp­rilis 1-től feloldják. Csütörtök délutáni állapot szerint Nagy­laknál 24, Biharkeresztesnél 14 és Gyulánál 10 órát kell várakozniuk a kamionoknak. Ez várhatóan csak nőni fog, hiszen a biharkeresztesi léte­sítményt átépítik, az ottani for­galom egy részét pedig Gyulá­ra irányítják. Balla János, a megyei rendőr­ség alezredese elmondta, ezek­ben az órákban 40-50 kamion várakozik a Veszély csárdánál, ez a hét végén elérheti a 100-200 kamiont is. Előfordulhat, hogy a személygépkocsik forgalma akkora lesz, hogy ismét a gyula­vári kerékpárútra kell terelni azokat. A kamionsort közlesz­­(F­oly­tat­ás a 3. oldalon) Kizártak vagy kiléptünk? Magyaros csalások a Challange Dayben Suttogások és sikolyok. A hírek arról szólnak, hogy Magyar­­országot kizárták az egyik legnagyobb nemzetközi szabad­idős versengésből, a Challange Dayből. Nem tudni ki, nem tudni miért. Ennek jártunk utána. Értesüléseink és tapasztalata­ink szerint a Challange Day utóbbi évek tömegsport-moz­galmának legnagyobb sikere volt az országban. Több mint egymillió résztvevővel, akik­nek többsége a hagyományos, május utolsó szerdai időpont­ján többször is teljesítette az előírt 15 percet. Hazánk sok száz városa és települése neve­zett be a versenyre. Azonban az sem titok, hogy több helyütt az elkészített statisztika koz­metikázott volt. Egy korábbi szervező csalás- és hazugság­halmaznak titulálja az elkészí­tett összesített eredményeket. Szakközépiskolás fiú meséli, tavaly előre kiosztottak mind­egyikőjüknek hat lapot, amely igazolja, ennyiszer teljesítet­ték a tizenöt perces követel­ményt. Másnap pedig nem ment senki sehova. (Folytatás a 3. oldalon) Kevesebb közlekedési baleset a megyében A Békés Megyei Rendőr-főka­pitányságon dr. Ábrahám Béla főkapitány-helyettes adott tá­jékoztatást tegnap a sajtónak a megye közúti baleseteiről. Mint mondta, 1993 a közleke­désbiztonság éve volt Magyar­­országon, és sikerült vissza­szorítani a közlekedési balese­tek számát. Ezt az eredményt nem magának vindikálja a rend­őrség, hiszen meghatározó sze­repe volt a jogszabályok szigo­rításának, a KRESZ módosítá­sának, és az útminőség — pél­dául a 47-esnek—javulásának. Tavaly a közúti igazgatóság a megyében több mint 800 millió forintot fordított erre a célra. Az idei első negyedévvel kapcsolatban elmondotta, hogy a tavalyi hasonló idő­szakhoz képest 15 százalékkal csökkent a közúti balesetek száma. Tavaly az első négy hónapban 156 baleset volt, idén kevesebb, 136. A húsvét közeledtével köz­úti közlekedési akciót tervez a rendőrség március 31 -től egé­szen az ünnepek végéig, ami­­ fokozott közúti ellenőrzéseket jelent. A kiemelt szabálysérté­sek elkövetőivel szemben a törvény adta lehetőségeken belül szigorúan és határozot­tan jár el a rendőrség. B.S.E.

Next