Békés Megyei Hírlap, 1994. április (49. évfolyam, 77-101. szám)
1994-04-01 / 77. szám
1994. ÁPRILIS 1., PÉNTEK ÁRA: 16,30 FORINT . XLIX. ÉVFOLYAM 77. SZÁM Szobor Havasi Istvánról A tavaly elhunyt színházigazgató emlékének megörökítése társadalmi kezdeményezésként indult. A szobor tervének elkészítésére Széri-Varga Gézát kérték fel. (6. oldal) A mi orvosaink... Vidéken dolgozó orvosnak bármekkora a tehetsége, a lelkesedése, a kitartása, mindenképpen hátrányban van a fővárosi klinikákon gyógyítókkal szemben. Valami kicsit mégis mintha olvadozna a jég, vagy talán az ellenállás csökken? (10. oldal) Fokozott ellenőrzés az utakon A Békés Megyei Rendőrkapitányság csütörtök reggeltől hétfő estig fokozott közúti ellenőrzést tart a megye útjain. Mint Balta János rendőr alezredes elmondta, a baleseti statisztikát tekintve megyénk az országos átlag alatt marad, de figyelemre méltó, hogy a balesetek harmadát az ittas vezetés okozza. Erre külön figyelemmel lesznek a mostani — húsvéti — ellenőrzésük során. Az első nap felének statisztikai adataiból kitűnik, hogy az intézkedő rendőrök több mint 300 ezer forint bírságot szedtek be, hét esetben volt ittas a járművezető és tizenhárom járműnek volt kifogásolható műszaki állapota. Fél nap alatt közel harminc gyorshajtót füleltek le, tucatnyian haladtak át a tilos jelzésen és négyen vezettek engedély nélkül. Ebben az időpontban közlekedési baleset nem történt a megyében. B.T. Nosztalgiavagonok indulnak a békéscsabai sétálóutcán Visszaállítják a kisvasutat A békéscsabai képviselőtestület úgy döntött, hogy környezetvédelmi megfontolásból visszaállítja az Andrássy úton a hatvanas években megszüntetett kisvasutat. Ugyanakkor az árammal hajtott kis mozdonyt nyílt, úgynevezett nosztalgiavagonok követik majd. Kedden a Vásárhelyi Pál Szakközépiskola végzős földmérő szakos diákjai neki is láttak az Andrássy úton az előzetes munkálatoknak. Kijelölték a régi-új keskeny nyomtávú kisvasút kitűzési munkálatait, bemérték a tengelyvonalat, valamint arra is figyelmet fordítottak, hogy e jelentős eseményt megörökítsék. Az iskola diákja videokamera előtt faggatta a járókelőket, mi a véleményük a kisvasút visszaállításáról. Az egyik idős férfi, aki még utazott a régi kisvasúton ötven fillérért, azt panaszolta, hogy a sétálóutca nagy forgalma mellett elképzelhetetlennek tartja a vasút működtetését. Ugyanis vagy a vonat megy, vagy a forgalom. Bár a járda melletti kerítéssel a gyalogosokat vissza tudnák szorítani. Javaslata az volt, hogy a megállókat a keresztutcákba kell telepíteni. Egy másik idős úr helyeselte az önkormányzat döntését, mondván, elege van a városnak a sok büdös buszból, és javasolta, inkább trolijáratot indítsanak a vasútállomáshoz. Szerinte ezzel lényegesen hamarabb lehet majd kijutni az állomásra. Az Univerzál Áruház előtti butiktulajdonosok elképedve hallottak a dologról, tekintve, hogy akkor nekik is menni kell. Mint hangoztatták, őket nem értesítette döntéséről az önkormányzat, s Isten őrizzen, hogy megvalósítsák tervüket. Egy középkorú vállalkozó, egykor tanár, egyenesen nagy marhaságnak, pénzpazarlásnak nevezte a kisvasút helyreállítását. Egy banánt majszoló idős asszony a „hőbörgő vonat” ötletét elvetette, és azt mondta, menjen az Irányi utcába, ott nem zavar senkit. Egy Szombathelyről idelátogató turista helyeselte a kisvasút visszaállítását, mint mondta, kár hogy városukban is megszüntették. A megkérdezettek többsége egyetértett a város döntésével, csak azt kifogásolták, hogy az ötletet előtte meg kellett volna vitatni lakossági fórumon. B. Sajti Emese A kisvasút előmunkálatait kedden a Jókai Színház előtt Csabán a „Vízmű” negyedikes földmérő szakosai végezték fotó: such tamás Tréfacsinálók —Hívat az igazgató,azonnal szaladj, mert különben kettéharap! — adtuk át az „üzenetet” az osztály leghülyébbjének és sajnálattal néztünk utána, amikor halálra készülten bekopogott a direktor ajtaján. Jót röhögtünk, majd osztályfőnöki beírással az ellenőrzőnkben mehettünk haza „áprilisi tréfálkozni”. — Ingyen adják a Zöldmacskában a csapolt sört, hogyhogy nem voltál még ?—kérdeztük munkatársunkat, és mire befejeztük a mondatot már az utca túloldalán szaladt a kocsma felé. Aztán persze képünkre fagyott a mosoly, amikor erősen nekividámulva visszajött és közölte velünk, hogy ő tényleg ingyen ivott, ellenben a mi számlánkra. Hihi, de vicces srácok vagyunk... Aztán meg ott voltak azok a tréfák, amelyeket a nagy nyilvánosság előtt, az olvasók beugratására követtünk el, többrendben. Maradona, kupinyitás, eunuchfelvétel, aranymosási engedély a Körösökre, a macskás milliomos stb. Ha egyszer valaki megveszteget, akkor talán elmesélek néhány bumeráng-poént is, amikor jobban tettük, ha behúztuk a nyakunkat és elslisszoltunk az alvégen, lehetőleg sötétben. Tudják, valahogy egyre kevésbé értik az emberek a tréfát... Amikor tegnap Rozek úr garázskocsmájának törzsvendégeit faggattam arról, hogy szerintük milyen áprilisi tréfának lenne idén a legnagyobb sikere, akkor szinte egyöntetűen lehurrogtak. Semmilyennek, tudja, mi már eleve úgy érezzük, hogy rossz vicc ez az egész, amit velünk csinálnak. Jó lenne inkább egy garantált nap, amikor biztosan nem akarnak átverni bennünket. Na látja, ennek örülnénk most a legjobban. Legyen mondjuk április elsején, hátha meghallják szerény kérésünket a tréfacsinálók! Lovász Sándor „Boci” kitaposott ösvényén Thaiföldre és Kínába közelhozni a Távol-Keletet Minden egy sörözéssel kezdődött. Boci, Kacsa és Devo — a becenevekből talán meglepő, de három békéscsabai fiatalról van szó — éppen a kocsmában kortyolgatott, amikor a szomszéd asztalnál valaki „elkotyogta”. Kínában kéne komlószörpöt inni, mert ott jelentősen olcsóbb. A triumvirátusnak több se kellett, felkerekedtek és beleindultak a „nagy semmibe”, melynek végcélja természetesen Kína. A kaland Bocinak, azaz Nyíri Róbertnek úgy megtetszett, hogy azóta már tizenháromszor tette tiszteletét különböző közlekedési módokon Kínában, hol a régi Szovjetunión és Mongólián, hol pedig Thaiföldön keresztül. A sztorik dőltek belőle egy-egy hazaérkezéskor és élménybeszámolóit hallgatva néha irigyeltük, néha sajnáltuk, de „megfogott” bennünket, kezdett érlelődni a gondolat: ki kellene menni. Az ismeretlen világ, kultúra, a gyönyörű tájak iránti érdeklődés, az ott élők mindennapjai iránti kíváncsiság, a kalandvágy nőtt bennünk, és a „kór” annyira elhatalmasodott, hogy döntés született. Természetesen szponzorok nélkül az álom nem válik kézzelfogható valósággá, de szerencsére többen mellénk álltak, támogattak. Úticélunk Thaiföld és Kína, tervezett közlekedési eszköz, repülő, vonat, „lábbusz”, de ki tudja még mi mást kell igénybe vennünk Pekingig. A csapatösszeállítás is kész, eszerint Lehoczky Péter fotóriporter, Nyemcsok László újságíró és Nyíri Róbert kísérel meg minél több érdekességet, információt felcsípni — és képekkel illusztrálni — az út során. (Folytatás a 3. oldalon) Kutatják Dudás Zoltán gyilkosát Tanúk kerestetnek A rendőrség továbbra is nagy erőkkel nyomoz a 35 éves vállalkozó, a játékautomata-üzletágban tevékenykedő Dudás Zoltán gyilkosai után - kezdte tájékoztatóját tegnap a megyei kapitányságon dr. Hajdú Antal megyei főkapitány-helyettes. Mint elmondta, a megyében nagy ritkaságnak számít a lőfegyverrel elkövetett emberölés, most erről van szó. A tömegtájékoztatás eddigi segítségét megköszönve most is arra kérte a sajtót, nyújtson támogatást a tanúk mozgósításához. Mint ismeretes, Dudás Zoltán március 18-án éjfél előtt távozott CKR 157 frsz.-ú Peugeot 305 típusú, rozsdabarna gépkocsijával békéscsabai otthonából. A súlyosan bántalmazott, majd több lövést kapott Dudást március 26-án találták meg holtan a Trófea Hotel mögötti erdős térségben, a (Folytatás a 3. oldalon) Torlódás várható a határon A háromnapos ünnepre tekintettel várhatóan nagy forgalom lesz a gyulai határon. Az erős kamionforgalom mellé felzárkózik a személygépkocsi-forgalom, mert előrejelzések szerint sokan Németországból felkeresik Romániában élő rokonaikat. A nagylaki, biharkeresztesi és gyulai határszakaszon január elsejétől 22 százalékkal csökkent a személyi forgalom, mert a román hatóságok 5 és 10 ezer lejt vetettek ki a kilépőkre. Ezt április 1-től feloldják. Csütörtök délutáni állapot szerint Nagylaknál 24, Biharkeresztesnél 14 és Gyulánál 10 órát kell várakozniuk a kamionoknak. Ez várhatóan csak nőni fog, hiszen a biharkeresztesi létesítményt átépítik, az ottani forgalom egy részét pedig Gyulára irányítják. Balla János, a megyei rendőrség alezredese elmondta, ezekben az órákban 40-50 kamion várakozik a Veszély csárdánál, ez a hét végén elérheti a 100-200 kamiont is. Előfordulhat, hogy a személygépkocsik forgalma akkora lesz, hogy ismét a gyulavári kerékpárútra kell terelni azokat. A kamionsort közlesz(Folytatás a 3. oldalon) Kizártak vagy kiléptünk? Magyaros csalások a Challange Dayben Suttogások és sikolyok. A hírek arról szólnak, hogy Magyarországot kizárták az egyik legnagyobb nemzetközi szabadidős versengésből, a Challange Dayből. Nem tudni ki, nem tudni miért. Ennek jártunk utána. Értesüléseink és tapasztalataink szerint a Challange Day utóbbi évek tömegsport-mozgalmának legnagyobb sikere volt az országban. Több mint egymillió résztvevővel, akiknek többsége a hagyományos, május utolsó szerdai időpontján többször is teljesítette az előírt 15 percet. Hazánk sok száz városa és települése nevezett be a versenyre. Azonban az sem titok, hogy több helyütt az elkészített statisztika kozmetikázott volt. Egy korábbi szervező csalás- és hazugsághalmaznak titulálja az elkészített összesített eredményeket. Szakközépiskolás fiú meséli, tavaly előre kiosztottak mindegyikőjüknek hat lapot, amely igazolja, ennyiszer teljesítették a tizenöt perces követelményt. Másnap pedig nem ment senki sehova. (Folytatás a 3. oldalon) Kevesebb közlekedési baleset a megyében A Békés Megyei Rendőr-főkapitányságon dr. Ábrahám Béla főkapitány-helyettes adott tájékoztatást tegnap a sajtónak a megye közúti baleseteiről. Mint mondta, 1993 a közlekedésbiztonság éve volt Magyarországon, és sikerült visszaszorítani a közlekedési balesetek számát. Ezt az eredményt nem magának vindikálja a rendőrség, hiszen meghatározó szerepe volt a jogszabályok szigorításának, a KRESZ módosításának, és az útminőség — például a 47-esnek—javulásának. Tavaly a közúti igazgatóság a megyében több mint 800 millió forintot fordított erre a célra. Az idei első negyedévvel kapcsolatban elmondotta, hogy a tavalyi hasonló időszakhoz képest 15 százalékkal csökkent a közúti balesetek száma. Tavaly az első négy hónapban 156 baleset volt, idén kevesebb, 136. A húsvét közeledtével közúti közlekedési akciót tervez a rendőrség március 31 -től egészen az ünnepek végéig, ami fokozott közúti ellenőrzéseket jelent. A kiemelt szabálysértések elkövetőivel szemben a törvény adta lehetőségeken belül szigorúan és határozottan jár el a rendőrség. B.S.E.