Békés Megyei Hírlap, 2006. június (61. évfolyam, 127-151. szám)

2006-06-01 / 127. szám

12 — Szív Ömlik a vér, csurog a fájdalom, Mindenki fél egy ködös másnapon. Kiontott belek Formálnak kezet, Működő vese Immár csak mese. Minden élni akar, De szöveg­képet vakar. A szív sem dobog, Halott dolog, Kifacsarták, eltemették, Kárhozatra elítélték, Szerelmet nem lopott, Nem lopott, de nem is kapott. Most már nem fogja megtudni, Milyen jó is szeretni. Nem tudja, mit nem kapott. Nem is fogja - megfagyott. ■ Pekár Enikő 11/b grm Megelevenedik a filmen Lovecraft legendás története Cthulhu-kultusz. Ez állt az ak­tán, amelyet haldokló nagybáty­ja bízott egy fiatal kutatóra. A vaskos kötet újságkivágásokat tartalmazott a világ minden tájá­ról. A geológus azon kapta ma­gát, hogy a professzor félbeha­gyott munkájának folytatását sa­ját küldetésének tekinti. And­rew Leman 47 perces, fekete-fe­hér némafilmje zseniálisan ötvö­zi a ’20-as évek filmjeinek han­gulatát a legkorszerűbb filmké­szítési eljárásokkal és a remek aláfestő zenével. Emellett hűen követi a novella alaptörténetét és annak szerkezeti felépítését is. Olyannyira megközelíti H. P. Lovecraft kultuszteremtő rém­történetének zsenialitását, és a köré szövődő bizarr légkört, hogy mikor a néző a film végén felkel a székéből, az az érzése támad: R'lyeh házában álmodva vár ránk a halott Cthulhu. ■ Kádái Bence 11/b Az oldalt a SÉTA II. médiaprog­ram keretében a szarvasi Vajda Péter gimnázium diákjainak írásaiból szerkesztette Bede Zsóka. Médiapedagógus: Tóth Elvira. A diákok írásai elérhe­tők még az interneten a www.bmhirlap.hu/seta, vagy a www.beol.hu/seta címen. SÉTA Az EBC*L nem más, mint Egy­séges Európai Gazdasági Okle­vél, melyet elismernek Ausztri­ában, Svájcban, Németország­ban, Nagy-Britanniában és még sok más országban, s ezek köre lassan kiterjed az egész Unióra. Gyakran találkozunk az Rt., Rt., jövedelmezőség, cash flow... ki­fejezésekkel, de csak nagyjából értjük, hogy mit takarnak. Tóthné Jansik Erzsébet pro­jektvezető jóvoltából iskolánk­ban január közepétől kezdő­dött az értelmező tanfolyam, mely 60 órás, heti 5 órában. Ez alatt az idő alatt az A modul négy fő témájával (mérlegké­szítés, mutatószámok alkalma­zása, költségszámítás, társasá­gi jog) ismer­­­­kedhettünk­­ meg két taná­­­­runk, Dunai Krisztina és­­ P­u­s­z­t­a­i­n­é­s Szilágyi Anita­­ segítségével. A képzésen 11 gimnazista vett rész, két 13. évfolyamos tan­anyaga tartalmazza ezeket a ré­szeket, így ők versenyezni és vizsgázni jöttek el. Bizonyos időközönként taná­raink által összeállított feladat­sorokat oldottunk meg, melyek segítettek felmérni tudásunk szintjét. Rendelkezésünkre állt egy számítógépes program is, melynek feladatsorait közösen értelmeztük és oldottuk meg. Február végén, mikor még csak két témakörrel végeztünk, megtudtuk, hogy március 27- én lesz a TUDD+ verseny, me­lyen 14-20 év közöttiek vehet­nek részt, és a megmérettetés 2 óra alatt kitöltendő írásbeli fel­adatsort jelent. Voltak olyan fe­jezetek is, melyeket órán idő hi­ányában csak nagy vonalakban érintettünk, ezért nekünk, ver­senyzőknek kellett pontosan kidolgoznunk. A feladatlapokat zárt boríté­kokban kaptuk meg a projekt­vezetőtől, melyeket mi bontot­tunk ki a helyszínen. A verseny szabályosságát egy versenyfel­ügyelő ellenőrizte. A versenyen az országból 587-en vettek részt, én országos második he­lyezést értem el a 92%-os telje­sítményemmel. Iskolánkból még Fejes Karina és Kuli Petra 75,5%-os, valamint Kruchió Ág­nes 75%-os teljesítménnyel sze­repelt. Mi négyen a projektve­zetővel, valamint egyik felké­szítő tanárunkkal mentünk Bu­dapestre az állófogadással egy­bekötött díjkiosztóra, az Eötvös József Gimnáziumba. A díjki­osztón jelen volt Soós László, az Oktatási Minisztérium osztály­­vezetője, Pankóné Várnai Adri­enn Az EBC­L Magyarországi Képviseletének vezetője, Kornis György, a Számadó Kft. ügyvezető igazgatója, valamint Martin Purpur Bécsből, ahol az EBC­L International Centre ta­lálható. A díjakon kívül aki 75% felett teljesített, az automatiku­san, vizsga nélkül megkapta a bizonyítványt. Azok, akik a ver­senyen 75% alatt teljesítettek, az itt elért pontszámaiknak a felét hozzászámították a vizs­gán elért pontjaikhoz. Mivel a vizsga előbb volt, mint a díjkiosztó, ezért mi is megírtuk a dolgozatot a többi­ekkel együtt. A feladatlapokat úgy, mint a versenyen, zárt bo­rítékokban kaptuk meg a pro­jektvezetőtől. A dolgozat kitöl­tésére szintén 2 óránk volt. A kérdéseket a tanultak alapján véleményem szerint mind meg lehetett válaszolni. Végezetül ajánlom mindenki­nek ezt a tanfolyamot, aki ér­deklődik a gazdaság iránt, vala­mint ebben az irányban szeret­ne továbbtanulni, hiszen az itt megszerzett tudás jó alapul szolgál a későbbiekhez. Bőveb­ben a www.ebol.hu weboldalon lehet olvasni erről a tanfolyam­ról. ■ Pécsváradi Georgina (11. f) Uniós vizsga a Vajdában! a cél Megkönnyíteni az üzleti igazodást, emelni a gazdasági tudást Pécsváradi Georgina, Dunai Krisztina, Kuli Petra, Tóthné Jansik Erzsébet, Kruchió Ágnes, Fejes Karina. Miért jó kollégistának lenni nálunk? közösség Egymáshoz nehéz az alkalmazkodás de meghatározó, tartalmas élet Minden évben új gyermekek ér­keznek, nemcsak Szarvasról, hanem vidékről is a szarvasi Vajda Péter Gimnáziumba és Szakközépiskolába. Közülük el­sősorban a vidékiek az iskola idén megújult kollégiumában laknak hétfőtől péntekig. Kez­detben nem ismernek senkit, félnek a változástól, az új kör­nyezettől és a családtól való el­szakadástól. Ezzel a kollégiumi nevelőik is tisztában vannak. Több, hagyományos ünnepséget is szerveznek. Az első a gyík­avató, amin az elsős diákokat avatják „felnőtté” vicces játékok segítségével. Ezután a karácso­nyi ünnepség következik. Az ün­nepségen fellép a kollégium énekkara, és minden kollégista kap valamilyen apró ajándékot is. Februárban beköszönt a far­sang, amikor nemcsak a gyere­kek, hanem a nevelőtanárok is beöltöznek. Végül az utolsó ha­gyományos rendezvény a balla­gás, amin Erzsike néni, a kollé­gium vezetője személyesen bú­csúzik el minden végzőstől. Ebben a tanévben október 1- jén a mi intézményünk rendez­te a Varga József Kollégiumi Kupát. Még egy nagy rendez­vényt szerveztünk áprilisban. A lány­ 30, a fiúkollégium pe­dig 40 éves lett 2006-ban, en­nek okán kollégiumunk peda­gógiai konferenciát szervezett. Az idén új ágyakat kaptunk, így még otthonosabbá tették a környezetet a 27 fiú és 100 lány számára, akik a Székely Mi­hály Szakközépiskolában, a Tessedik Sámuel Szakmunkás­­képzőben és a Vajda Péter Gim­náziumban tanulnak. ■ Csornán Anita 9/b Ki volt a legény a gáton? diákok Úrrá lettek az áradáson, legyőzték a folyót Szakadó gátak, izzadó felső tes­tek, halálos kimenetelű balese­tek és vasfegyelem. És tényleg? Korántsem. Úgy gondoltuk, ott kell, hogy legyünk. Fogtam a haverokat és másnap hajnalban már támasz­tottuk a gáton a lapátot. Jó volt látni, hogy nem csak mi gondol­tuk így. Pár óra semmittevés után már sorra érkeztek a ho­mokkal megpakolt munkagé­pek. Körülálltuk a homokot, és fél óra múlva már kész is volt az új homokdomb, immár zsákok­ban. Ez így ment egész nap. A 12 órás műszak végén fáradtan, éhezve és koszosan értünk ha­za, majd ágynak estünk. Más­nap reggel frissen indultunk, és látva néhány kapatos „esti mű­szakost” hazafelé támolyogni, új erőre kaptunk. Mindenki zsá­kolt és ott segített, ahol tudott, de volt valaki, aki nem úgy cse­­­lekedett, mint­ ahogy­ kellett, vol­na. A Körös. A munka heve - ami délre mindannyiunkat ha­talmába kerített - elfeledtette velünk az „iskolába járás" nevű kényszerérzést. Ennek ellenére a víz növekedésének ütemében csökkent a munkánk. Egyre több katona és munkásember érkezett, nem volt szükség ránk, így a gátoldalban való henyélés­re váltottunk. Egy-egy nagyobb vihar alkalmával mégis csak mi dolgoztunk. Eközben a pánik­keltő pletykák egyre jobban ter­jedtek, a lényeg mégis kis­ nagy­­községünk védelme volt. Harmadnap is nekivágtunk. Még egyszer. Utoljára. Tetőzött a folyó. A Körös már végső tartalé­kait vetette be, ez 1024 cm-re­­ volt elég. Még ebédet is kaptunk a Melis pékség jóvoltából. Las­san eltelt ez a nap. A pénteki 0. óra nem volt éppen ínyünkre, de vissza kellett térnünk a mono­ton és szürke hétköznapokhoz. Az iskolába érve igazi hősök­ként, a környék megmentőiként ünnepeltek bennünket. Bizonyítottuk, hogy a tanulás mellett másra is használhatóak vagyunk, mi, diákok. ■ Albel Róbert 11/b, Lestár Kristóf 9/f 2006. JÚNIUS 1., CSÜTÖRTÖK - BÉKÉS MEGYEI HÍRLAP Ausztráliából jött a magyar ízeket szerető gyakornok tanárnő az iskolába 2006. március 20-a óta tölti gyakornoki ide­jét a Tempus Közalapítvány jóvoltából a Vaj­da Péter Gim­náziumban Annie Turner, a Melbourne-ből származó egye­temista. — Hogyan fogadtad azt a hírt, hogy Magyarországra utaz­hatsz? - Nagyon örültem, és alig vártam, hogy ide jöhessek! A szüleim és a barátaim is min­denben támogattak és mellet­tem álltak. — Van honvágyad? - Természetesen. Főleg a csa­ládom hiányzik. Jelenlétüket e­­mailen és telefonon próbálom pótolni. Bár így is nehéz. — Hogy tetszik a gimnázium? - Mindenki nagyon kedves. Ha bármi problémám van, bár­kihez fordulhatok segítségért. A tanárok közös ebédeket, dél­utáni programokat szerveznek. — Mivel szoktad tölteni a ma­radék szabad idődet? - Felkészülök a másnapi órákra, sokat olvasok, és próbá­lok magyarul tanulgatni. Néha elszaladok vásárolni, ami oly­kor igen nehéz, mert eléggé ne­hezen értetem meg magam. — Milyen szavakat, mondato­kat tudsz magyarul? - „Kérek egy kávét, Ejepi tu­dok magyarul!” — Milyen különbséget fedeztél fel az ausztrál és a magyar ok­tatásban?­­ Ausztráliában a tanárokat a keresztnevükön szólíthatják, míg Magyarországon a tanárnő vagy a tanár úr a helyes meg­szólítás. Nálunk folyamatosan tartják az órákat, ezért keve­sebb, de jóval hosszabb a szü­net. Itt minden óra után van szünet. — Tudnál mesélni egy vicces esetet, ami itt történt veled a suliban?­­ Egy otthoni finomságot (élesztő alapanyagú krémmel megkent kenyeret) néhány osz­tályban megkóstoltattam. ■ Lestyan Magdolna 12. Kiemelkedően jó diákunk tehetség Az alkalmazott közgazdaságtant választotta Egyik diáktársunk, akire büsz­kék vagyunk, Farkas Péter, nyolc éve iskolánk tanulója. — Milyen tanulmányi verse­nyeken vettél részt? — Csapatban többször a Curie Környezet- és Természetvédel­mi Versenyen. Kétszer jutot­tunk be az országos döntőbe, ahol a prezentációs részben el­sők lettünk. 2002-ben országos első helyezést értem el a Ma­gyar Nyelvész Műveltségi Vetél­kedőn. 2005-ben és 2006-ban a történelem OKTV megyei fordu­lójába jutottam. Részt vettem az Irinyi kémiaversenyen is. Csa­patversenyen bejutottunk a Mindentudás Egyeteme közép­döntőjébe. Az európai uniós ve­télkedőn cso­portunk a leg­jobb 12 közé került. Az 1999—2000-es tanévben Mi­­sik-díjat kap­tam a Curie-versenyekért. A 2000-2001/5 tanévben Benka­­díjjal jutalmaztak több tan­tárgyból való kiemelkedő telje­sítményemért. A tavalyi évben Bogár-díjat vehettem át társada­lomtudományi eredményessé­gemért. Idén Vajda-díjban ré­szesültem tanulmányi és sport­szerepléseim elismeréséül. - Melyek a kedvenc tantár­gyaid? - A biológiát kisgyerekko­rom óta szeretem. Magyarból sok segítséget kaptam Pécs­­váradi Antal tanár úrtól. A tör­ténelmet a 9. osztályban ked­veltem még, és emelt szintű órákra jártam. Szeretek nyelve­ket tanulni, pár hónapja szerez­tem meg felsőfokú angolnyelv­vizsgámat, és már 2004-ben rendelkeztem középfokú né­­metnyelv-vizsgával. Sportolok, kosárlabdázom. Csapatommal és edzőmmel, Vida Bélával az Országos Amatőr Diákolimpián 5. helyezést értünk el. A Buda­pesti Corvinus Egyetemre je­lentkeztem, ahol alkalmazott közgazdaságtant választottam. Galó Tímea 10/0

Next