Békés, 1871 (3. évfolyam, 1-105. szám)

1871-10-22 / 85. szám

Harmadik évfolyam: Szerkesztőségi iroda, hová a lap szellemi ré­szére vonatkozó közle­mények küldendők: fő­utca 186. szám. Kiadó hivatal: Nagy Ferenc könyv­­kereskedése , hová az előfizetési pénzek, hir­detések, hirdetési­ dijak és reclamatiók küldendők. 85-ik szám. Gyula október 22-én 1871. POLITIKAI ÉS VEGYES TARTALMÚ KÖZLÖNY. Hirdetések felvételnek : Gyulán a kiadó hivatalban; Pesten , Lang Lipót nemzetközi hirdetési­ irodájában (Erzsébet tér 9. sz.) Továbbá Neumann B. (Kígyó utca 6. sz.), és Singer Sándor (3 korona utca­ 5. sz.) hirdetési irodájában. — Hirdetési dijak : Három hasábos Garmondsor háromszori hirdetésnél 5 kr. — Terjedelmes vagy többször megjelenő hirdetések kedvezőbb feltételek mellett vétetnek fel. — Kincstári illeték * minden egyes beiktatásért 30 kr. — A „Nyilttér“ben a 3 hasábos Garmondsor dija 15 kr. Kéziratok nem küldetnek vissza. Megjelen , hetenként kétszer, va­­­­sárnap és csötörtökön. Előfizetési feltételek: Helyben házhoz hordással, vagy vidékre postán egész evre fél negyed „ Gyula október 21-én. Közelebbi cikkünkben fejtegetvén a népnevelés sürgősségét, egyszersmind utaltunk arra, hogy e te­kintetben a tanulók fizetésének javításáról, azok jövőjének biztosításáról a vallásegyenlőség alapján az országos kormánynak is gondozni épen úgy szükségeltetnék, mint azt az állam más szolgálatai­ban levők iránt évről évre tapasztaljuk. De ezzel korántsem azt akartuk mondani, hogy népnevelési ügyünk hátránya egyedül e körülmény­ben rejlik, ellenkezőleg sokkal nagyobb baj e té­ren az, hogy népünk átalában nem tekinti a nép­tanítókat azon magasabb szempontból, melyet fej­­tegetünk, mint a­kiknek kezébe van letéve a jö­vő nemzedék anyagi és szellemi haladásának alap­ját megvetni. Ez okozza, hogy azokat kicsinyitőleg lenézik; csekély fizetésöket a helyett, hogy tehetségek sze­rint javítani, emelni igyekeznének, ellenkezőleg kö­teles, ki nem kerülhető tartozásaikat is többnyire panasszal s úgy rórják le, hogy elvonják abból, a mit elvonhatnak; természetben levő földecskéjö­­ket úgy mivelik, hogy a szegény tanító alig kap­ja meg a bevetett magot; természetbeli gabonáju­kat úgy szállítják be, hogy annak egy jó része szemét, — pénztartozásaikat idején túl sokszor a kényszerítésnek engedve róvják le; —­s mindezt úgy, hogy mindannyiszor kimutatják, hogy ezt nem kellő örömmel és kedvességgel teljesítik. Ez által mig egyrészről elvonják a néptanítók­tól azt, hogy sorsukat javíthassák s anyagi gond­jaik mellőzve lévén, egész lelkiismeretes buzgalom­mal teljesithessék nemes, nagy feladatukat s ön­képzésükre is szükséges szakkönyveket maguknak megszerezhessék; másrészről kedvetlenitik s terhe­sebbé teszik különben is nehéz feladatuk megoldá­sát; — s ezek miatt nevelési ügyünk kellő lendü­letet nem nyerhet s a tanítói pálya mind ügyetle­nebb s a szakképesség minden kellékét nélkülöző f­üggetlen kezek közt törpül el. De nem csekélyebb gondot fordít népünk épen ezen közönyösségénél fogva az iskolákra s az ab­ban összezsuppolt növendékekre. Iskoláink többnyire egészségtelenek, annyira töm­ve vannak növendékekkel, hogy erős egészségű felnőtt ember is, midőn belép, a nehéz, tisztátalan levegőt alig bírja pillanatokig is kiáltani, s ebben kínéztatik a növendék testi és lelki ereje, mely ál­tal mind gyenge tüdejük elegészségtelenedik, a test elsatnyul, mind az agyvelő e miatt kellő kiképez­­tetést nem nyerhetvén, fogékonysága évről évre csökkentetik. Végre nem kevesebb kárt tesznek a szülők a jövő nemzedék helyes nevelésében a köznevelés el­hanyagolásában ; — mielőtt gyermekeiket az isko­lába adnák, azok erkölcsi fejlődésére elég figyel­met nem fordítanak, amennyiben egyrészről az illet­len beszédektől magukat és a családot nem óvják, sőt előttük káromlásokra is fakadva, ezek által a gyermekek erkölcsi tisztaságát még idejekorán meg­mételyezik, a beszéddel tanulja meg a gyermek a legilletlenebb beszédet s erkölcstelen magaviseletét­­ — másrészről mig ezt eleinte elnézik, sőt öröm­mel is fogadják, később helytelenül alkalmazott fegyelem által a növendékben a makacsságot, er­kölcsösséget, durcásságot úgy megörökítik, hogy vég­re nem bírván vele, e szavakkal küldik iskolába : „megállj, rósz fattyú, majd megtanitnak az iskolá­ban!“ nem gondolván meg, hogy az egyezer éve­ken keresztül gyökeret vert erkölcstelenséget, ma­kacsságot vajmi keserves és sokszor lehetetlen hely­rehozni a szegény tanítónak a tömeges nevelésnél, hol már a tudományokra kellene a fő súlyt fek­tetni. Ehez járul az, mit számtalan példa igazol, hogy midőn az ily romlott erkölcsű gyermek irányában a tanító szigorúbb fegyelmet alkalmaz, a szülők — a­helyett, hogy otthon a mérgében inkább, mint fájdalmában duzzogó s panaszkodó gyermeket ré­szükről is megfeddenék — a tanítót a gyermek előtt szidalmazzák, vádolják, feladással fenyegetik; bizton mondhatni véljük, hogy a jövő nemzedék rontására sok szülők házi fegyelmetlen, nem elég­gé gondozott nevelési rendjük működik a legkár­tékonyabban. Int bennünket a sebesen haladó század szelleme valahára megismertetni népünkkel az itt elmondot­tak igazságát. Tanuljuk meg valahára, hogy a nevelési ügyben is, mint másban is, ne várjunk mindent a kor­mánytól, hanem közreműködjünk magunk e téren r­­a c. a Az emlékezőtehetség. (Mutatvány szerzőnk egy készülő félben lévő önálló munkájából.) Az ember azzal is fölötte áll a többi lénynek, hogy míg azoknak csak a jelen pillanatnyi ese­ményeit van módjukba szemlélni, addig ő tehetség­gel bír lefutott pályája áttekintésére is. Vagy­is : van története s tud ennek létezéséről. De miként volna ez lehetséges, ha képzeteit nem tudná vis­­­szaidézni? Vissza kell tehát idéznie képzeteit , pedig vagy úgy, hogy azok megegyezzenek tar­talomra és alakra nézve, vagy pedig eltérjenek; de utóbbi esetben már a képzeletnek adja át magát 8 nem ez azon képzet reproductio, mely a történettudományok alapja. Csak az első esetben járunk helyes uton, s ekkor támad az emlékezet. De nem ez célja jelen rövid soraimnak. — A­hol emlékezet van, ott van emlékezés, s az emléke­zéssel karöltve jár az emlékezőtehetség. Oly ereje ez a léleknek, mely a már egyszer öntuda­tunkban volt, de onnan ismét eltűnt képzeteket minden változtatás nélkül képes visszaidéz­ni. Ha ez változtatással történnék, akkor már a képzeletnek nyitnánk tért s így állításaink, tételeink való alap nélkül állanának. Kísértsük meg az em­lékezőtehetséget tulajdonságai szerint felosztani. A memória lehet 1) nagy, ha t. i. igen sok és kü­lönféle képzetre kiterjed. A nagy ismét vagy a) egyoldalú, ha csak egy körben levő képzetekre terjed ki, — pl. évszámokra, mennyiségtani kép­letekre; b) vagy pedig teljes, ha minden körre vonatkozik, — a­mi azonban a legritkább jelen­ségek egyike. — Tulajdonságát tekintve a me­moria 2) könnyű, ha a képzet visszaidézés min­den nehézség, fáradozás nélkül történik s itt az idegek ingerlékenysége játszik nagy szerepet. 3) tartós azon emlékezőtehetség, mely a képzeteket hosszú ideig megtartja. Ez nagyon természetesen attól függ, miként sorakoztak belsőleg együvé a képzetek, így az egyszer jól betanult költeményt, vagy dalt évek múltán is tudjuk; de ha a tanulás már kezdetben laza volt, úgy később legfeljebb egyes sorokra fogunk emlékezni. — 4) ha a me­moria, mely változatlan idézi vissza a képzeteket, s végre 5) készséges, mely akkor működik, a­mikor épen szükség van rá. De ezeken kívül még következőleg is megkü­lönböztethetjük az emlékezőtehetséget: Van 1) mesterséges emlékezőtehetség; ez a képzeteket ugyanazon sorban idézi vissza, a­melyben beléptek, de nem ügyel a tartalomra. Kö­zönséges neve : szajkózás s gyermekeknél legin­kább tapasztaljuk. A „mi atyánk“-ot első dolguk megtanulni , de váljon hány gyermek érti annak annyit mondó tartalmát! — 2) értelmes, hol ügyelünk a képzetek tartalmára is. Ha a mester­séges és értelmes együtt jelenik meg, pl. egy vers betanulásánál, akkor könnyen elő­áll a jó szavaló, vagy szónok. S épen ezeknél szükséges is, hogy az értelmes reproductio egy kis szajkózással jár­jon, mert midőn képzeteinket hallgatóink előtt mint­egy lebonyolítjuk, könnyen megeshetik, hogy új képzet lép előtérbe, pl. egy „halljuk“-ot, „eláll“-t hallunk, s így, ha belsőleg nem kötöttük jól össze képzeteinket, megzavartathatunk. De épen ennek leküzdésében áll a parlamenti készültség. ..Meg­különböztetünk 3­ é­r­c­e­s emlékezőtehetséget, midőn képzeteinket valamivel összekötjük, pl. alma Dea — e kitételt megjegyezzük magunknak a magyar „almá“-ról stb. Ez különösen a régieknél volt nagy divatban. Minden érzéki képzet világosan visszaidézhető, legvilágosabban pedig azok, melyeket látás által szereztünk meg magunknak, így vagyunk képesek pl. utazásunkat évek múltán is elbeszélni. Az emlékezőtehetség mily nagy fokot képes el­érni, példák bizonyítják, így tudjuk, hogy Caesar, Mátyás és Blücher katonáikat nevükön szók­ták. Mithridatész beszélte alattvalóinak 22 nyelvét. Me­­zofanti bíbornok pedig 80 élő nyelvnek volt bir­tokában.­­ Egy angol mathematicus a 24 szám­jegyből­ álló­­ végzetes gyököket tudta, egy másik pedig az 5 jegyű jogarokat mondta el. Egy angol (csak is ilyen tehette) sorrendbe betanulta egy vas­tag dictionarium szavait. Seneca pedig egyszeri hallásra elmondott 3000 szót­ Márki Sándor.

Next