Békés, 1871 (3. évfolyam, 1-105. szám)

1871-11-26 / 95. szám

Harmadik évfolyam: Szerkesztőségi iroda, hová a lap szellemi ré­szére vonatkozó közle­mények küldendők: fő­utca 186. szám. Kiadó hivatal: Nagy Ferenc könyv­­kereskedése, hová az előfizetési pénzek, hir­detések, hirdetési­ dijak és reclamatiók küldendők. 95-ik szám Gyula november 26-án 1871. Megjelen hetenként kétszer, va­sárnap és csütörtökön. Előfizetési feltételek: Helyben házhoz hordással, vagy vidékre postán POLITIKAI ÉS VEGYES TARTALMÚ KÖZLÖNY. Hirdetések felvétetnek : Gyulán a kiadó hivatalban; Pesten : Lang Lipót. nemzetközi hirdetési irodájában (Erzsébet tér 9. sz.) Továbbá Neumann H. (Kígyó utca 6. sz.), és Singer Sándor (3 korona utca 5. sz.) hirdetési irodájában. — Hirdetési díjak : Három hasábos Garmondsor háromszori hirdetésnél 5 kr. Terjedelmes vagy többször megjelenő hirdetések kedvezőbb feltételek mellett vétetnek fel. — Kincstári illeték minden egyes beiktatásért 30 kr. — A „Nyilttér“ben a 3 hasábos Garmondsor dija 15 kr. I kéziratok­ nem isilhetnek vissza. I 6 frt — 3 frt — 1 frt 50­ ­ egesz evre J fél „ negyed „­­ Gyám-ügyeink. Miután a megyei uj alispán és szolgabiró, mint közigazgatási országos orgánumok teendőiről s­­ azok megkívántató képzettségéről megkísértettünk olvasóinknak némi tájékozást nyújtani: csaknem elodázhatlan kötelességünknek tartjuk a megyei élet legfőbb erkölcsi kötelességének teljesítésére is olvasóink "becses figyelmét igénybe venni; hol reánk oly kötelesség teljesítése vár, melyet erköl­csi nemes érzetünk úgy vesz­ igénybe, hogy érezte azoktól, kik iránt azt teljesítjük, még csak elisme­résre sem kell számítanunk ; értjük­­ a megyei ár­vák körüli eljárást. Habár e tekintetben nem mulasztotta is el a ha­tóság időről-időre kiadott szabályrendeletek által intézkedni; habár a megyei árvaszékek folytonos figyelme kísérte is az árvák vagyonát körüli eljá­rást , még­is meg kell győződnünk arról, hogy a korszellem ez iránt még napjainkban nincs azon fokig érlelődve, hogy azok közül, az árvák vagyo­­nai szándékos vagy nem kellő figyelemmel lett ke­zelése miatt temérdek visszaéléseket, megrövidité­­seket ne tapasztaltunk, ne hallottunk volna; iga­zolják ezt (mivel a példák megnevezése kellemet­len) több községeinkben e tekintetbe felmerült s egyenes vizsgálatok rendelésével is alig rendbe hozható esetek; — ugyanazért midőn az uj ren­­rendezéssel az árva-ügy kezelése uj formák közé lép; — tegyük ez ügyet kevéssé figyelmünk tár­gyává. Minden társadalmi szervezkedésnél a népek sze­mélyi és dologi jogai rendezésével egybekapcsol­tatott azon érdekek feletti őrködés is, melyek a meghalt polgárok elmaradt árváit s azokra néző hátrahagyott vagyonokat illessék. Nem mulasztotta el ebbeli kötelességének teljesítését a magyar tör­vényhozás se, sőt a bukott absolut rendszer is uj­­jabb institutiók felállításával igyekezett az árvák­ra néző hátramaradt vagyonokat biztosítani, meg is tapasztaltuk, hogy az árvákra néző szép örök­ség, az elhalt szülőknek gondosan takarított szép öröksége, az árvák felnevelkedése idejére úgy el­őállott, hogy a cselekvés idejét megért férfiú, csak rom maradványát találta gazdag örökségének. Honnan eredtek s erednek ezen rendetlenségek? Honnan ered, hogy a vagyonosabb árvák nevel­tetése is annyira elhanyagoltabb, hogy midőn a férfikort elérték, többnyire a kezekbe kaparitott vagyon is náluk megsemmisül s kereseti képte­lenségük folytán azt elpazarolván, csak a társada­lom renyhe emésztői maradnak, elcsenevésznek ? Nem vélünk csalódni, ha ennek okát abban rej­lőnek állítjuk. hogy semmiféle árvás törvények, kor­mányhatósági rendeletek, soha életet nem nyernek, ha a polgárok rokonszenve, s különösen a községek azon lelkes érzülete nem támogatja minden egyes árva­ ügyét, úgy azok személyét, mint örökségét illető közgondoskodásban, hogy azokat a társadalmi­ lét oly hitbizományának, oly letéteményének tekintse, mely iránt mindnyájan bizonyos mértékben egyetem­­leg felelősök vagyunk. Vagy más szóval: a törvény, a közigazgatási őr­ködés és polgári és községi lelkesült érdekeltség hármas őszhatásától várhatunk e téren kedvező eredményt. Az árva-ügyek jogi részére utasítást adnak a tör­vények, a hagyatéki vagyon kezelése s fenntar­tása felett őrködik a közigazgatás, de a védtelen árvák nevelési ügye, azok vagyonának gyarapí­tása körüli buzgalom, a polgári nemes érzetre van hagyva; — hiába vannak a hites törvények, hiá­ba gyakorolja a közigazgatási hatalom a legszi­gorúbb ellenőrzést a kezelés körül: az árvák va­gyona semmivé lesz, ha a törvény és közigazga­tási felügyelethez a polgári s községi nemes érde­keltség nem csatlakozik. Igazolják ezt megyénkben is szám nélküli pél­dák, némely helyeken mai napig is sok árva tö­megek számbavétel nélkül bitangoltatnak idege­nek, vagy rokonok által, az árva közgyámok is gyakran késnek a kellő jelentést megtenni a bí­róságnál, minek következtében az elkésett bírói intézkedés miatt a maga jogai felett őrködni nem tudó árva érzékeny rövidséget szenvedni kényte­len a könnyelmű gondatlanság miatt, majd a bírói személy késlekedése okoz hasonló károsításokat; — vagy a tulságig vitt bírói ildomatlan eljárás, vagy eléggé nem indokolt perre utasítás zavarta meg a családi békét, az árva jelenére s jövőjére egyaránt káros hatással; — végre számtalan pél­dát lehetne felhozni, hogy számtalan nem annyira fontos ügyek befejeztettek addig, míg egy árva­ügy a közönbösség, a nem érdeklődő eljárás mel­lett végleg elintéztetett, mialatt az árvák vagyo­na tetemes apadást szenvedett. Mennél világosabb tehát előttünk az, hogy itt olyanok vagyonáról van szó, olyanok erkölcsi ki­­képeztetéséről, taníttatásáról kell emberileg gon­doskodni, kik még magokkal tehetetlenek, kiknek még a természet nem adta meg az erőt, hogy szel­lemi és anyagi szükségeikről magok gondoskod­hassanak , annál inkább kell , hogy alkotmá­nyos életünk egész tevékenységét fordítsuk az ár­vák ügyei felkarolására; kell, hogy ez ügy körül t fál­a A jóslás története. Mindig meg­volt, s mindig megmarad az embe­ri lélekkel egy sajátság, a vágy: túllépni a lehe­tőn, — s bár ezt sohasem érheti el, tekintve az irányzat képtelenségét, nem egyszer hitte már el­értnek, s évtizedeken, sőt évszázadokon keresztül fenált egyes rejtélyes, a képtelenségek körében tar­tozó által a­nélkül, hogy ellene csak egy meré­szebb szó is emelkedett volna. De ki is leendett elég merész milliókkal szálni szembe? Ha találkoztak is egyesek, kik nem hajol­tak meg a badar dolgok előtt, józan ésszel nem láthatták a harcot gyümölcsözőnek eredményeiben, fanatizált, elvakult tömeggel szemben. Egy ily rejtélyes, s mint ilyen legrendszeresebb és legtöbb ideig fenálló, később intézménnyé vált üzelem volt a jóslás, — melynek történetét tűztük ki célunkul vázolni e sorokban. A jóslás története szoros kapcsolatban áll az ó­­kor történetével, szoros kapcsolatban a régiek val­lásával, mert hisz a hiten alapuló vallás az, mi a természetfelettit ápolja, kivált ha — mint hajdan is — telve van babonás rejtélyességgel. A jóslás mint prófécia — isteni közvetett kije­lentés — az ó testamentomban épp úgy feltalálha­tó,­ mint az újban, amabban a próféták, emebben Jézus személyéhez kötnék. E vallási jósok előtt azonban már számos kö­zönséges ismeretlen jósok éltek, különösen a zsi­dóknál és egyiptomiaknál, következtetve azon tény­ből, hogy az ó­testamentombeli próféták fellépése­kor a jóslás már általánosan elfogadott üzelem volt. Meglepően bizonyulnak be e jóslatok, de ha szo­­rossan vizsgáljuk, nagyrészben oly dolgokra vo­natkoznak, melyeknek jövendője fölött a kissé emelkedettebb álláspontú lélek minden inspirátio nélkül is tud beteljesülhető ítéletet mondani. Hogy a jóslás szent könyveinkben oly nagy szerepet játszik, azon nincs mit csudálkoznunk. Azon kor meghajolt a jósok előtt, s igy ezt minden erkölcsi rosszalás nélkül használhaták prófétáink eszközül az újabb hit terjesztésénél. S a próféták mint csu­pán korukat túlszárnyaló lelki tehetségeikre tá­maszkodó jósok, épp ezért magasulnak a többi el­mosódott nevű jósok fölé. Ők valóban istentől nyer­ték jóstehetségüket a szent cél kivitelének könnyí­téséül, mig azokat csak a könnyenbivőség kizsák­mányolása készté ez üzelemre. Az ily aljas irányzatú jósok azonban céljukat nem kevésbbé érték el amazoknál, s mesterségük, mely részint a csillag-jóslásra, részint a tűz­jóslás­ra alapittatott, addig-addig húzódott, mígnem meg­születvén a jósdák eszméje, államilag védett és szentesített intézménnyé vált. A legelső jósdák (oracuiumok) Egyiptomban keletkeztek, még pedig Merőében, Thebeben, s Ammoneumban. Görögországban az első Dodoná­­ban keletkezett, ezt követte az oly hirhedetté vált delphiben­ jósda. Ezek mellett számos apróbb jós­­dák álltak még, különösen Zeus és Apolló tisztele­tére emelve Delos szigetén, Klaros, Kolophon és Miletus tartományában. A rómaiaknál nem léteztek állandó oracuiumok azon oknál fogva, mivel ők a híres görög jósdá­kat­ használták. A jósdák vallási és politikai eszközül használtat­tak a papok és fejedelmek által, a könnyenhívő néppel szemben. A harcba induló hadvezér nem mulasztá el katonáinak bátorítása céljából megkér­dezni a jósda véleményét a harc kimenetelét ille­tőleg, mely aztán, előre megfizetve — rendesen győzelmet jósolt; de netaláni veszteség esetére tekintélyének fentartása végett oly ügyes kétértel­műséggel, hogy teljesen leplezve jön mindig jóslói gyarlósága, úgy a papok is egyes, a nép által nem a legjobban fogadott adózási felhívást a jós­dák által tettek szentté, tisztává, — nem különben némely a köznépet terhelő, de a papokat kedve­sen érdeklő dogmákat is. Tekintsünk meg egy ily jósdát közelebbről, még

Next