Békés, 1872 (1. évfolyam, 1-39. szám)

1872-05-26 / 8. szám

Uj folyam. 3-ik szám Winkle Gábor könyv­árus üzlete, V főtér, Prág-ház. J BÉKÉS VEGYES TARTALMÚ HETILAP. Hirdetések felvétetnek Gyulán Winkle Gábornál és a szerkesztőségnél. — Dij : 50 szóig egyszeri hirdetésnél 60 kr. 100 szóig 1 frt., kétszeri hirdetésnél 25%, háromszori hirdetésnél 50% elengedés. — Nagyobb hirdetéseknél méltányos ár­elengedés. — Nyílttól* Garmandsora 10 kr. í . ^ Szerkesztőségi iroda: Dobay János könyv­nyomdája, saját házában. Kiadó hivatal: Gyula május 24. — Lapunk 2-ik számában felhívtuk iparosaink figyelmét az uj ipartörvény­re, melynek értelmében az eddig fen­ti ított czéhek feloszlattak és ha akar­ják ipartársulatokká alakulnak, ez eset­ben külön alapszabályokat dolgoznak ki, és azokat a kereskedelmi ministe­­riumhoz felterjesztik.­­ Az ipartör­vény csak nagyon kis mérvben kör­­vonalazza e társulatok feladatát, és alig hisszük, hogy az ott érintett né­hány sorból valaki képes legyen ily alapszabályokat létesíteni.­­ Az or­szágos iparegyesület segítendő a ba­jon, kidolgozott egy alapszabály ter­vezetet, és azt a nevezett ministeri­­umnak be is mutatta, de attól választ még nem kapott, és így azt mintául még nem is terjeszthető. — A három hó, mely alatt e törvénynek életbe kellene lépni elmúlt, de eddig sikere­­sítéséhez még nem történt intézkedés. — Megyénkben a kezdeményezést Csa­ba ragadta meg, a­mennyiben egy ipartársulat létesítéséhez szabályokat dolgozott ki; — ezeket alább egész terjedelemben közöljük, szolgálatot vé­lünk ezáltal iparosainknak tenni, an­nál is inkább, mert többen ez ügy­ben kérdéssel is fordultak hozzánk, a­melyekre akkor határozott választ nem adhattunk. — Szolgáljanak e szabá­lyok előlegesen útmutatásul azoknak, kik kebelükben új ipartársulatokat létesíteni akarnak; — mi bizton his­­­szük, hogy az ipar- és kereskedelmi­­ministerium részérőli késedelmezés csak azon okból történik, mert annak ke­belében ily szabályok kidolgozása — figyelembe véve tán az országos ipar­egyesület tervezetét is — foganatba vétetett. A b.-csabai iparegylet alapszabályai. B.-Csaba városában lakó iparosok az 1872- dik évben szentesített ipar­törvény korlátai között egy iparegyletet képeznek. 1. §. Ezen egyletbe bevétetnek a városban s a közel környéken lakó iparűzők. Czélja az egyletnek. 2. §. a) az ipart a kor követelményeihez képesti fokra emelni, b) a beteg és dolog képtelen egyesületi ta­gok és családjaik számára segélyezési forrást teremteni, c) az egylet segédei számára helyiségről gondoskodni, hol azok üres idejüket hasznos írások, rajzminták készítésével, vagy pedig tudományos előadásokkal tölthetik, d) tanítványok felvételéről, azoknak tanu­lási idejök alatti bánásmódról, szakképzett­ségükről és felszabadításukról gondoskodni. e) az iparügyletükből keletkezett peres ügyeknek az ipartörvényszék előtti elintézése. Az egylet tagjai. 3. §. Az egylet tagja lehet minden B.­Csa­­bán , a közel vidéken lakó feddetlen jelle­mű önálló iparos, ki bármely iparág kitanu­lását és társulatba leendő felvételét szakosz­tályi hiteles oklevéllel igazolni tudja és ne­vét akár magány, akár szakosztályi uton be­íratja. — Az ipar nem folytatása, ha a fen­­nebbi kellékek igazolhatók, akadályt nem ké­pez, miután a közgyűlés tiszteletbeli tago­kat is választhat Hatásköre. 4. §. Az egyletnek hatásköre kiterjed min­den iparüzletre, iparczikkek készitésére, va­lamint Csaba város s a közel környéknek se­géd- és tanítványok képző-intézetére. 5. §. Az eddigi czéhtársulatok szakosztályi czimet vesznek fel s mint ilyenek választa­nak a kebelekben létező tagok 10%-jét bizott­sági tagokul 3 évre. Oly szakosztályoknál, melyek kebelekben többféle ipart képvisel­nek a bizottsági tagok számának meghatá­rozásánál figyelemmel kell lenni. 6. §. Az így megválasztott bizottsági ta­gok saját maguk közül pénztárnokot és jegy­zőt választanak mindenkor szavazat útján vi­­szonlagos szótöbbséggel szintén 3 évre. Az elnök s alelnökök megválasztása a közgyű­lésnek hagyatik fel. A szakosztályok maguk választják elnökeiket, kik a bizottsági gyű­lésben előadó és szavazati joggal bírnak. 7. §. Az iparosok, segédek, kik a beteg és szűkölködő társaik segélyezésére elkülönített pénztárt kezelik és vezetik, külön osztályt képeznek, mindamellett a közigazgatásnak alá vannak vetve. Az iparos segédeket annyi osztályba lehet beosztani, a­hány szakosztályt az egylet szám­lál; elnökét és pénztárnokát a szakosztály bizottsága saját kebeléből választja. 8. §. Az 1872. évi ipartörvény 98. §. ér­telmében ezen bizottság az osztályok hatás­köréhez tartozó ügyeket vezeti és kezeli. Ta­­nonczait a szakképzettségbe előmozdítja, vizs­gálja és felszabadítja, vagy folytatásra szo­rítja. A felszabadulási okmányt az egyleti jegyző állítja ki, az osztály elnöke aláírja és pecséttel ellátja. 9. §. Minden tag a maga szakosztályába választó és választható s az egyetemes ipa­ros közgyűlésekben szavazattal és indítványo­­zási joggal bir. 10. §. A szakosztály belügyeibe a központi bizottság nem avatkozhatik, hacsak erre kü­lönösen fel nem hivatik. Évi járulékok: 11. §. Az évi járulékok minden év végén a jövő évre a főgyűlésen állapíttatnak meg és pedig az egylet kiadásainak arányához ké­pest, minden egyleti tagra egyformán vettetik ki, mely járulékot a tagok évnegyedenként előre kötelesek az egylet pénztárába lefizetni. Az egylet igazgatása. 12. §. Az egylet ügyeit vezeti s igazgatja „Békés-Csabai központi bizottság“ címe alatt egy elnök, 2 alelnök 1 pénztárnok, egy ren­des és két tiszteletbeli jegyző, valamint e szakosztályok által választott bizottság. Az elnökök is 3 évre választatnak. A bi­zottság tagjai első két évben sorsolás útján, később pedig a kitöltött működési idő sze­rint , részben évenkint kilépnek, a kilépők újra megválaszthatók. 13. §. A tisztviselőség a közbizalom kifo­lyása lévén, mint ilyen tiszteletbeli s dij nélküli. A tisztviselőség kötelességei. 14. §. Az elnök, ennek akadályoztatása ese­tén egyik alelnök vezeti az üléseket, felügyel a rendre hitelesíti 3 bizottsági taggal s egy jegyzővel a jegyzőkönyveket. Az egyletet va­lamely hatóság, vagy külszemély ellenében képviseli, a bizottság meghagyásából levelez. Utalványozza a megszavazott, valamint idő­közben a szükséghez képest 5 írtról szólló számlákat. Összehívja az egyetemes közgyű­lést minden év első negyedében, a bizottsá­gi üléseket minden hóban egyszer, azonfelül annyiszor a mennyiszer a szükség kívánja, vagy ha azt 30 egyleti, avagy 10 bizottsági tag írásba beadott ok mellett kéri. 15. §. A pénztárnok a bevételről és kiadá­sokról rendes naplót és főkönyvet vezet számadásait a bizottság kívánságára bármi­kor, az év végén pedig legfeljebb január vé­géig okvetlen bemutatja a netalán előfordu­ló hiányt pótolni s a pénztárban levő 20 ír­ton felüli összeget a helybeli pénztárba kama­tozás végett betenni tartozik. Csak a bizott­ság által helybenhagyott s az elnök által utalványozott számlákat fizetheti ki. 16. §. A jegyzők vezetik sorrendben rész­rehajlás nélkül a gyűlések jegyzőkönyveit. A hitelesített jegyzőkönyveket megőrzik s a ren­des jegyzőkönyvbe lemásolják. A kézbesíten­dő végzéseket kiírják, végre a kiállított ok­mányokat aláírják, ez utóbbit az írja alá, a­ki a jegyzőkönyvet felvette. Közgyűlésekben mindig két jegyző mű­ködik. 17. §. A bizottság tagjai kötelesek a gyű­léseken megjelenni. A tárgyhoz lelkiismere­tes legjobb meggyőződésök szerint hozzászól­tam, szakosztályaikat rendre és és egyetér­tésre szoktatni. A bizottsági ülésekben ho­zott végzéseket érvényre emelni és a tagdí­jakat a meghatározott időben az egylet pénz­tára javára behajtani. A társulat tartam­a: 18. §. A társulat tartama határozatlan idő­re szóll, azaz mindaddig mig azt az ipa­rosok érdekei kívánni fogják. Vagyona soha szét nem osztható, előre nem látható rend­kívüli időben azonban a bizottság ajánlata folytán a közgyűlés által kizárólag iparos cé­lokra fordítható. Megyénk köréből, Főispán úr ő méltóságának szóbeli rendel­kezése folytán megtartandó rendkívüli me­gyebizottsági közgyűlés határidejéül f. évi junius 3-ának d. e. 10 óráját tűzvén ki, erre a megyei bizottmány tagjai hivatalos tiszte­lettel meghivatnak. Tárgy: ö cs. és ap. kir. felségének az országgyűlésre egybehívó legmagasabb levele. Kelt Gyulán máj. 24-én. Jancsovics Pál alispán. — Az országgyűlés összehívásáról a belügyminiszter a következő rendeletet küldte meg a törvényhatóságoknak:­­ „A magyar királyi felelős kormánynak az országgyűlés egybehivása iránti javaslatát ő császári és apostoli királlyi fölsége f. évi má­jus hó 11-dikén kelt legfelsőbb elhatározvá­­nyával elfogadni méltoztatván, az országgyű­lést f. évi szeptember hó 1-ére egybehivó­­kegyelmes királyi levelek a törvényhatóságok­nak a napokban fognak megküldetni. Midőn erről a királyi meghívólevél kihir­detésének eszközlésére ad hoc tartandó köz­gyűlés idejekorán leendő egybehivása iránt kellő intézkedések megtétele végett eleve ér­tesítem, egyszersmind megkérem, hogy a kor­mányzatára bízott törvényhatóság központi választmányánál oda hatni szíveskedjék, mi­ként a képviselőválasztások úgy a kiválólag mezei gazdászattal foglalkozó választók érde­kéből, valamint az országgyűlés kihirdetésé­vel előre láthatólag fokozott mérvben meg­indítandó párttevékenységnek, s ezzel kar­öltve járó izgatottságnak minél rövidebb idő­tartamra szoríthatása tekintetéből is — még az aratási nagy munkaidő bekövetkezte előtt foganatosíttassanak. Gyula május 26-án 1872 Előfizetési díj: Három hóra . 1 ft Hat hóra . . 2 ft Kilencz hóra . 3 ft Megjelen hetenként egyszer, minden vasárnap. v ___> A választók összeírási lajstromát illetőleg pedig kérem szíveskedjék intézkedni, hogy az összeírásnak lehető sietséggel hozzám fel­­küldendő egyik példánya egy oly kimuta­tás kíséretében terjesztessék föl, melyben az egyes községekben összeírt választóknak a képességi rovatok szerinti sommázata hibát­lanul összeállítva, az egyes községek som­­m­ázatainak összeadásával pedig a törvényha­tóság választóinak főösszege kimutatva legyen. — Budán, 1872. évi május 20-án. Tóth Vilnius. A tanfelügyeleti iskola-látogatás ered­ménye. (A b.-csabai tanító-egyletből.) Az 1868. XXXVIII. t. sz. 121. §-a elren­delvén a községi népiskola hetenkénti látoga­tását, ezen törvény alapján az 1869. jun. 6. kelt, ugyanakkor az iskolaszékek számára ki­adott ministeri utasítás 41. §-a az iskola­láto­gató figyelmét különösen a következőkre irá­nyozza: a megállapított tanterv és tanórák megtartása; a tantermeknek rend és egészség tekintetében való gondozása; a mulasztások figyelemmel kisérése; a tanulóknak taneszkö­zökkel való ellátása; az iskola taneszközei­nek kellő mennyisége, minősége és rendben tartása. Daczára azon ellenszenvnek, mely az isko­lai törvények ellen a felekezetekben felveze­tett, és azon félékeny léhaságnak, m­elyet az illető ministérium ezen törvények egész te­rén mutat, nem lehet tagadni, hogy ama tör­vények felekezeti iskola-ügyünkön is nem egy tekintetben lendítenek. Ilyen lendületnek tekintem nálunk, hol az iskolai felügyelésre egyházilag jogosult, sőt kötelezett pap e rész­beni kötelezetségének, a népesség és isko­láink nagy száma miatt teljességgel nem fe­lelhet meg, például azt is, hogy a gyakoribb iskola­látogatás joga és kötelessége az iskola­bizottmány tagjaira kiterjesztetett. Hogy az iskola­látogató megfigyelési köre nálunk meghatározva nincs, abban én semmi bajt sem látok; nem látok részint azért, mert a dolog természete szerint a felekezeti láto­gatónak sem lehet más teendője, mint ami az idéztem utasításban a községnek elébe írva van; részint azért, mert ha a felekezeti látogató kezdetben a kellőnél szélesebb úton járna is, útját a gyakorlat szülte belátás ok­vetlenül összébb szorítaná. Ezen felfogásból következik, hogy amidőn a felügyeleti iskola­látogatás eredményéről beszélek, kiindulási pontul legnagyobb részben az említett miniszeri utasítás áll előttem, hogy tehát a találandó eredmény részleteinek azon akadályok elhárítása körül kell forogniok, amelyek az iskola czéljának elérését megne­hezítik; valamint az is, hogy miután az­ egy­let legközelebbi gyűlésén csak a helybeli, te­hát felekezeti iskola­látogatást ítélte el, az én értekezésem is ezen iskolákra, legkivált pe­dig a protestánsokra lesz tekintettel, mivel­hogy legjobban ezek szervezetét ismerem s mivelhogy a netalán nyerendő tanulság ez alapról is általánosítható. Ismétlések elkerülése végett mindenek előtt azon rendkivülségre kell rámutatnom, mely szerint nálunk a tanítónak, legalább a protes­tánsnak, az egyház és iskolai kormányzásba sem egyenes, sem képviseleti befolyása jelen­leg nincsen; következőleg úgy iskolai, mint személyes dolgainak a kormányzó testületben való előterjesztése, m­egvilágítása, támogatá­sa tekintetében mások jó tetszésére van hagy­va, amely jó tetszés saját kétességén kívül még kétesebbé válik az által, hogy ama tes­tület túlnyomó része sem a tanügy követel-

Next