Békési Élet, 1966 (1. évfolyam, 1-3. szám)

1966 / 1. szám - SZEMLE

fakadt számos írásának tartalmi és esztétikai elemzésével. A kötet bebizonyítja, hogy a vidé­künkön élő urasági dohánykertészek, kisbér­lők, részesaratók világának sok reális elemet tartalmazó, művészi ábrázolásával Justh Zsig­mond lényegesen többet adott a századvégi iro­dalom átlagának felszínes, népszínműhangulatot sugárzó parasztképénél. Az író az ezeréves Ma­gyarország görögtüzei mögött is észrevette a nyomort, felismerte a nehéz munka mellett is csak tengődő földmunkások és szegényparasz­tok emberi értékeit. Egyik novellájában (amely csak francia nyelven jelent meg, itthon nem merte kihívni vele az uralkodó osztály dühét) ő az Orosháza környéki, 1891-es agrárszocialista szervezkedés és forrongás első irodalmi ábrá­zolója. Ebben az írásában - kortársait megelőz­ve - gazdasági okokkal magyarázza a megmoz­dulásokat, és megértően szemléli az erőszakos nagygazda búzáját bosszúból felgyújtó részes­aratót. Justh Zsigmond életműve előremutató voná­sainak részletes elemzése mellett Elek László könyve kellő teret szentel az író eszmei és mű­vészi gyengéi, több összetevőből kialakult, jó­részt kiforratlan maradt, mesterkélt és ábrán­dos világnézete és célkitűzései vizsgálatának is. Bonckés alá veszi Justh népimádatának román­(Kiadja: Szarvas Község Tanácsa V. B. Szarvas 196;. Békés megyei Nyomdaipari­­ munkája. Kner Nyomda, Gyoma) Dr. Tóth Lajos e komoly terjedelmű mun­­kájával a szarvasi nevelőképzés centenáriuma al­kalmából emléket állít,­­ mind helyi, mind szé­lesebb körben,­­ a haladó pedagógusról, aki egyben pedagógus író. Az író e gazdag, mély tartalmú könyvében Benka Gyula emlékével ráirányítja társadal­munk figyelmét a pedagógusra, a pedagógus munkájára. A ma emberéhez, az ifjúsághoz, zömmel a­tiltus célját, a dekadenciába fulladó arisztok­rácia vélt értékeinek megmentését­­ a vitaliz­mussal teli parasztsággal óhajtott, biológiai ke­veredés révén. Meggyőzően feltárul az olvasó előtt az is, hogy Justh több esetben, a művészi átformálás helyett, nyers közvetlenséggel jelent­kező mondanivalója milyen jelentősen elhalvá­nyította alkotásainak esztétikai erényeit. Az író, sajnos, csak élete utolsó­­­ 6 évében jutott el az önálló hangig és szemléletig. Ha tovább élt volna, ma talán a magyar próza nagyságai kö­zött tisztelhetnénk. Elek László könyvének nincs lényegesebb tartalmi gyengéje vagy tévedése. Arányairól szólva egyetlen kisebb kívánságunk lehetne. Szívesen olvastunk volna még ennél is többet a megyebeli vonatkozásokról. A szerző össze­gyűjtött anyagának legfontosabb részeit mond­ja el csak erről. Könyvét általában rendkívül árnyalt, kimunkált esszéstílusban írta meg. Nap­jainkban eléggé gyakran tapasztalhatjuk a tu­dományos nyelv elszürkülését, nehézkességét, így a mű ilyen értékeire is fel kell figyelnünk. Elek László nagy felkészültségét, gazdag eredeti kutatásait ismerve reméljük, hogy mi­előbb hasonló munkával lép a tudomány és a nagyközönség elé. Dr. Szabó Ferenc pedagógusokhoz szól, ezzel is ápolva a haladó nemzeti és helyi hagyományainkat, feltárva kultúrforradalmunk számára a maradandó ér­téket. A múlt tapasztalatain keresztül, annak tanulságait leszűrve, kulturális síkon újabb harcra ösztönöz a szocializmus építésének ér­dekében. A pedagógus családból származó Benka Gyu­lát, bár korán elvesztette szüleit, a családi kör­ben nyert impulzusok a pedagógiai pálya felé ösztökélik, mely a szarvasi gimnáziumi tanul­mányai során érlelődik benne céltudatos tö­rekvéssé. Egyéniségére tanárai gyakoroltak 57 Dr. Tóth Lajos: BENKA GYULA MUNKÁSSÁGA ÉS A SZARVASI NEVELŐKÉPZÉS SZÁZ ÉVES TÖRTÉNETE

Next