Békési Élet, 1974 (9. évfolyam, 1-3. szám)

1974 / 2. szám - SZEMLE

lent rövid tanulmánya ismét a kortárs vallomása a korán eltávozott írótól, így kezdi vallomását: „Elment az életet ke­resni, és a halált találta meg helyette. Halva hozták haza, de halhatatlanul. A teste régen meghalt, itthon már, mikor a hosszantartó nehéz köhögés után az első vércsepp pirosra festette zsebkendőjét, ő maga már régen rálépett a halhatatlan­ság ösvényére, akkor tán, mikor először ült le az íróasztalához, hogy papírra vesse forrongó agyának hatalmas eszméit, me­­­leg szívének nagy érzéseit." Írásának ér­téke, hogy a tanú hitelt érdemlő szavai­val idézi fel Justh életének utolsó ma­gyarországi heteit, melyek lázas tevékeny­ségben teltek el. Megható, hogy milyen hivatástudattal fáradozott Justh a 19. szá­zadi magyar költők francia nyelvű an­tológiájának összeállításában. A kötet kiemelkedő tanulmánya Elek Lászlónak az Irodalomtörténeti Társaság 1969. április 13-i orosházi vándorgyűlé­sén elhangzott előadása. Justh Zsigmond életművét kiválóan ismerő irodalomtörté­nész tömör, mégis igen sokrétű összege­zése az író életpályájáról, irodalmi tevé­kenységéről. Nagyszerűen helyezi bele a korba, a kor irodalmi törekvéseinek há­lózatába e korán félbeszakadt életművet. Mélyrehatóan elemzi Justh társadalom­szemléletét, annak előremutató elemeire éppúgy ráirányítja a figyelmet, mint „vakvágányaira". Megvédi az írót a koz­mopolitizmus vádjától, hangsúlyozza, hogy Justh a szélesebb látókört, a mo­dernséget kívánta az írótól. Éppen ez a tézis juttatta előbbre „társadalomszem­léletét a századvég dzsentrit ábrázoló regényíróinál, ha ugyanakkor téves asszo­ciációkra késztette is osztályhelyzete és programja." Szabó Ferenc „Justh Zsigmond szente­tornyai napjai a nép emlékezetében" cí­mű tanulmánya tárja a kötetet. Alapos gyűjtőmunkával tárja fel, milyennek látta népe „Zsiga nagyságos urat", aki­­ szinte családtagnak érezte magát a parasztok­nál. Számos értékes adattal gyarapítja a visszaemlékezések feldolgozásával Justh Zsigmond emberi portréját. Csak a legnagyobb elismeréssel lehet szólni a kötet illusztrálásáról és tipográ­fiájáról. Wu­rtz Ádám grafikái nem csu­pán díszítő elemek, hanem hangulatot te­remtő kis képek, amelyek tartalmilag is jól illenek egy-egy szövegrészbe. Kifejező erejük az egyszerűség, felidézik a század­forduló előtti évtizedek milliőjét. Petőcz Károly - mint a sorozat tipográfusa -most is kiváló szakmai-művészi munkát végzett. Ugyancsak dicséret illeti a Kner Nyomdát és a békéscsabai Rózsa Ferenc Gimnázium nyomdaipari tanműhelyét e szép könyvsorozatnak a gondozásáért. 341

Next