Békésmegyei Közlöny, 1877. január-december (4. évfolyam, 1-104. szám)

1877-01-14 / 4. szám

IV. évfolyam, 1877. 3. szám. B.-Csaba, január h­ó 14-én. ERESMEGYEI KÖZLÖNY, Politikai, társadalmi, közgazdászati és vegyes tartalmú lap. Megjelenik hetenként kétszer : vasárnap és csütörtökön. Előfizetési (lij a „Szépirodalmi Lapok"-kal együtt : egy évre 8 frt; félévre 4 frt; évnegyedre 2 frt. Egyes szám­ára 10 kr. kapható Biener B. urnál B.­Csabán. Hirdetések jutányos áron vétetnek fel. Előfizethetni helyben a kiadó-hivatalban, Biener B. ur­nál és a nyomdában, vidéken minden postahivatalnál 5 kro» postautalván­nyal. A „Szépirodalmi Lapok"-ra külön is előfizethetni, egész évre 2 frt, félévre 1 írtjával. Szerkesztőség: Gyulai-út, R­eök-ház. Kiadó-hivatal: Vasut-utcza, közbirtokossági épület. Visszapillantás. I. A sivár jelenből örömmel tekintünk vissza a múltba, hogy erőt merítsünk a je­len küzdelmeihez; vigaszt, hogy hiszen lát­tunk mi már más szeleket is s végtére ha nem egyébért, azért, mert ha utunk időnként eltorlaszolva látszik lenni, ösztönszerűen tért kívánunk, melyet ez esetben egyedül a múlt­ban találhatunk fel. S mi ezúttal főleg ez utóbbi októl in­díttatva tekintünk a múltba vissza, hogy kissé lélekzetet vegyünk, mivelhogy a le­vegő, a melyben lélekzünk, most oly fojtó, oly tikkasztó! Nem vezetjük tisztelt olvasóinkat mes­­szire, nem odáig, a­hol ébredésünk hajnala hasad, melyben nagy Széchenyink alakja először tűnik fel, nem odáig se, midőn az átalakulás első komoly harczai vívattak: a harm­inczas évekbe, mely harcznak egy Kossuth, egy Wesselényi s több nemes ifjú estek áldozatul. Csupán a negyvenes évekig pillantunk vissza, és sorban máig ama vál­tozatos múlton, melyet azóta rövid pár év­tized folytán átéltünk. Negyvenes évek­ fe­lejthetlen időszak, melyben a nemzet még nem ismert ellenséget csak egyet, az oszt­rák abszolutiszmust, nem ismert más vesze­delmet, mint a melylyel ez fenyegette s nem más czélt, minthogy ezen hagyományos el­lenséget lefegyverezze, midőn e küzdelmet ifjúi lelkesedéssel, rózsás illúziók közt zajos vigalommal tüntetve vitta, midőn szóval e czél elérésére összpontosult a nemzet összes törekvése, nem is sejtvén az azontúl hullámzó tengert, melytől most hányatik. Szép idő volt az, valóban szép Kossuth­nak e korszaka, nagyszerű izgalmaival, mely vészt látó Széchenyink jóslata szerint a 48. év eseményeiben kulminált, várt, a nem remélt gyökeres midőn a nem vívmányoknak karddal kellett védelmére kelni. Dicsőséges napok, melyeknek emléke, míg a magyar magyar lesz, ereiben a vért gyors lükte­tésre késztt s melyekhez jó és rosz napok­ban visszaszáll a gondolat, hogy felüdöljön, s a sziv, hogy uj reményt merítsen. De a mily ragyogó volt a fény, oly sötétség követte azt. S mégis, nem-e em­lékszünk szívesen vissza arra is, a mint a sötétség e napjai teltek, mily összetartók voltunk, mily jól időztünk baráti körökben fris emlékkel, táplálkozva vadhitekkel s azon rendithetlen hittel, hogy minden jobbra for­duland. S mily buzgalommal, mondhatni haza­fias lelkesültséggel tértünk mint megannyi Cincinatusok az eke szarvához, mint egyet­len eszközhez, melyet nyilt homlokkal meg­ragadhattunk, hogy műveljük a hazai föl­det, melylyel addiglan oly keveset gondoltunk s hagytuk munkálni jobbágyi kéztől, mely­nek az nem volt sajátja. Valóban magasztos volt látni, a nemzet java mintegy varázsütésre munkára miként sorakozott, miként támadtak egymásután zöl­delő tanyák, mosolygó farmok, majorok, mi­ként élénkültek a puszták munkás néptől, mint tökélyesbültek napról-napra és szapo­rodtak gazdasági eszközeink. Ki ne emlékeznék vissza az 1857. gaz­dasági eszközök s gépek kiállítására Pesten, mely mondhatni a nemzetnek 48 óta első találkozása volt. Mennyi okulás, másfelül mennyi illúzió, mennyi egyoldalúság, igaz, de nem volt s talán nem lesz többé talál­kozás oly boldog, oly lelkesítő, mint az volt. (Hogy a buza csakhamar 3.50—4 frtig le fog esni, azt nem is sejtettük). S ki ne emlékeznék az 1859. évre, a Kazinczy ünnepre, e nagyszerű tüntetésre nemzetiségünk mellett a germanizáczió elle­nében, midőn nem volt város, falu, tanya csaknem, hol és melyben a hazafiság szent lángja magasan nem lobogott volna. Következett csakhamar a vallási pá­tens, Thun műve, melylyel szemben a pro­testáns autonómiának kelle védelmére kel­nünk, midőn kath. papjaink is, hogysem a némettel tartsanak, inkább eretnekek pártjára keltenek. Előzőleg folyt a háború Olaszország­ban, midőn noha fiaink is ott harczoltak, mégis oly visszás volt az állapot, az ellen­ség pártján állottunk. És beütött az alkotmány, a kibeszél­het­és szabadsága katonai exekuczióval vegyest; a korszakot alkotó 1861. ország­ gyűlés felirati vitáival, Deák Ferencz felirati nagy művével. S ezzel a typikus magyar élet véget ért, véget ért az az erkölcsi példátlan fegyelem, melynek annyi odaadással — mert kedvünk szerint — magunkat alávetettük, s jött a provizorium, kezdődtek a gazdasági csa­pások­ ával. Jött ugyan a kiegyezés is, de Austin­értve politikáját, mi egyezkedni — nem, hanem ellenében vivni, általa legyő­zetni, olykor őt legyőzni, eziránt birtunk nemzeties érzékkel. Egyezkedni hidegen, tün­ i 01 íí I­í »1 ma. A névjegyekről. (Vége.) Hely lesz elég akár egész regényt lepingálni a vizitkártyára, ha dimenziója aránylag halad, most legeslegújabb franczia divat lévén, hogy roppant nagy névjegyeket használnak, melyeket mint egy nagy quart-alakú könyvet, a hóna alatt hordhatná az ember. Aztán nem írják oda például, hogy N. N. ügyvéd, hanem az illető foglalkozás jelképét hasz­nálják. A festő egy ecsetet, az ügyvéd egy baret­te-et, az orvos egy kis kígyós botot, a lelkész egy feszületet, a varrónő egy — Wheler és Wilson varrógépet, a hentes egy kis malaczot festet oda neve alá. Ha nem hiszed, nyájas olvasó, menj Párizsba és győződjél meg róla — sőt meglátod, hogy en­nél is furcsábbakat fogsz tapasztalni ott a vi­zitkártyák dolgában. Szó a mi szó: a névjegyek nagy szerepet ját­szanak, — különösen az úgynevezett „előkelő kö­rök" társadalmi életében és habár nem kételkedünk, hogy a t. olvasó azok mimódoni czélszerű haszná­latának minden csinját-binját öntapasztalásából is­meri : nem vélünk roszat tenni, midőn megbeszélt tárgyunk tökéletes kimerítése, a „történeti hűség" kedvéért végül még a névjegyek használatára vo­natkozó némely rendszabályt iktatunk ide. A névjegyek mikénti használatának rövid kó­dexe a következő : 1. §. Ha betegségből felépültünk, illő, hogy mindazoknak névjegyünket küldjünk el, kik beteg­ségünk alatt ilyennel bennünket tiszteltek meg. 2. §. Ha hosszabb időre rendes lakhelyünk­ből fürdőbe, vagy kéjutazásra távoznak, ismerősein­ket névjegy által tudósítjuk erről. runk 3. § Ha házi orvosunkkal jó viszonyban aka­raradni, akár­mily előkelők legyünk is, új­évkor küldjük meg nekie névjegyünket, ezen spe­cziális esetben azonban a névjegy elkerülhetlen töl­teléke egy pár szépen összehajtott bankó legyen. 4. §. Ha egy társaságban valakinek bemutat­tatunk, a­ki azután felszólít, hogy látogassuk meg, és a meghívást elfogadni­ szándékozunk: egy nap­pal a bemutatás után névjegyünket, két nappal ön­magunkat küldjük az illető valakihez. 5. §. Ha inagunk által küldjük névjegyünket, soha sem szabad a szélét behorpasztani; ezt csak akkor illik tenni, ha személyesen hagyjuk a láto­gatni szándékolt háznál. 6. §. Hölgyek soha nem küldik névjegyüket fiatal embereknek vagy agglegényeknek, pedig épen nem küldenek névjegyet, hanem lánykák láto­gatások alkalmával nevüket irónnal anyjuk névje­gyére írják. 7. §. Mi a névjegyek külsejét illeti: itt is fő­szabály az, hogy a­mi elegáns, az egyszerű. 8. §. Postán küldött vizitkártya, arra alkalmas borítékba teendő, melyet soha sem kell lepecsételni. 9. §. Ha az olvasó valamit olvas a hírlapból mi tetszését megnyeri, névjegyével tiszteli meg az írót. Ez minden névjegy-paragrafus közt a leg­nevezetesebb. Tessék tehát minél több névjeg­gyel elhal­mozni ezért a firkantásért — engem. Ki vagyok? Vagyok és maradok az önök névtelen és névjegy nélküli alázatos szolgájuk: Dr. Bonvivánt. f

Next