Békésmegyei Közlöny, 1885. január-december (12. évfolyam, 1-104. szám)

1885-12-03 / 97. szám

B.-Csabán, 1885. XII. évfolyam, 323. szám. Csütörtök, deczember hó 10-én. Politikai, társadalmi, közgazdászati és vegyes tartalmú lap. Megjelenik hetenként kétszer: vasárnap és csütörtökön. ELŐFIZETÉSI DIJ : helyben házhoz hordva vagy partiu bérmentve kü­llve­­. Egész évre . . . 6 írt. Fél évre . . . . 3 „ Évnegyedre . . . 1 „ 50 kr. Lapunk síimre úrletének felvételére fel van jogositva : HAASENSTELL és VÖÖLER czég, Bécs, Prága, Budapesten, Né­metország és Svijea minden fővárosaiban is vétetnek fel hirdetések. Szerkesztőség : APPONYI-u­oza, 891. számú ház, hová a lap szellemi részét illető minden közleményt czimezni kérünk. K­iad­óh­ivatal: üishid­ utcza, 938. sz. ház, Povázsay Testvérek nyomdája. Kéziratok nem adatnak vissza. Egyes szám ára 10 kr. jKapható a nyomdában és Lepage Lajos ur könyvkereskedésében Hirdetésük jutányos áron vétetnek fel. „N­y­i 111 ó­rá­ ban egy sor közlési dija 25 kr. Előfizethetni helyben a kiadóhivatalban, Povázsay Testvérek nyom­dijában és Biener B. ur nagytőzsdéjében. Ugyanitt hirdatások ia elfogadtatunk. Vidéken­­ postahiva­toknál 5 kros postautalvánnyal lehet előfizetni. A hirdetésekért járó összeg helyben fizetendő. Pusztító betegség. Midőn Noé föltalálta, hogy miként lehet a szől­lőből bort sajtolni, bizony nem­ igen gondolt arra, hogy e találmány hány és hány embert fog szerencsétlenné tenni. Ő maga is megbűnhődött, mert lerészegedett s midőn a földön fetrengett, kicsufoltaték. De ne hibáz­tassuk őt még se, mert ha ő nem, feltalálta volna más a borsajtolást, és különben is — mértékkel hasz­nálva — a bor inkább gyógyszer, mint méreg. Mohamed eltiltá hiveit a bor élvezetétől. Helye­sen tette, mert a meleg éghajlat alatt s oly forró vérű népeknek, mint az ő követői, nemcsak felesleges, ha­nem határozottan káros a mámorító bontás. Újabb idő­ben azonban már a török nagyurak épen nem idegen­kednek a bortól, sőt ugyancsak fogyasztják a pezsgőt, de a nép körében még mindig a szeszes italtól való tartózkodás, a józanság uralkodik. Nálunk­­ épen az ellenkezőt lehet mondani. Sem vallási, sem világi törvényeink nem tiltják a szeszes italok élvezését, de bizony népünk nem is nagyon ide­genkedik tőle. Némely vidékeken már annyira elterjedt az iszákosság, hogy komoly aggodalomra ad okot. Nem szólanánk még az ellen, ha népünk csupán bort innék, — ámbár heves véralkatát tekintve, ez is tökéletesen felesleges, — mértékkel használva azonban nem káros, sem a lelket, sem a testet nem teszi tönkre. De hazánk legtöbb vidékén a nép alig fogyasztja a bort, bármily olcsó legyen az, hanem annál nagyobb mér­tékben issza a pálinkát, sőt olyan gyomor is van elég, melyet már csak a tiszta spiritusz tud megciiklandoz­tatni. A tótok, szerbek, oláhok mindnyájan nagy kedvelői a pálinkának, ugyanez mondható a magyar köznép leg­nagyobb részéről is. A svábok még a legjózanabb éle­tet élik, de épen azért ők a leggazdagabb is. Az az óriási vagyoni romlás, mely köznépünket a nyomor lej­tőjére taszította, legnagyobb részben a pálinka-ivásnak tulaj­donitható. Találó elnevezés a pálinkára nézve az, hogy „em­­ber­irtó." Valósággal az ! Mind a szellemet, mind a testet ugy elpusztítja, hogy a ki sokat élvezi, előbb utóbb nyomorékká válik. Arcza idő előtt ránczokat kap, haja korán megőszül, térdei inognak, a lélek elbutul - s a testi és lelki romlással együtt jár az erkölcsi sülyedés is ! És a nép mégis azt hiszi, hogy a pálin­ka erősít. Igen, erősít egy pillanatra, legalább felvil­lanyozza az idegeket, de az utóhatás annál gyengítő­bb, annál károsabb. Sok vidéken már a csecsemőt is pá­linkával itatják a balga anyák, azt hivén, hogy ez ál­tal gyermekük erősödik,­­ pedig csak a meny angya­lait szaporítják ez által ! Az ujonczözás igen szomorú statisztikát tüntett fel arról, hogy népünk — mely nem nagyon régen egyike volt Európa legerőteljesebb­­ népeinek­­—mennyire korcsosul. Délczeg legények helyett vézna, nyomorék alakok állanak a sorozó-bizottság elé, melyeknek jegy­zőkönyvében e szó fordul legtöbbször elő : „untauglich." A halvány, fénytelen szemek, a beesett mell, a vézna karok — mind csak a pálinka romboló hatására mu­tatnak. De nemcsak a férfiak, hanem a nők, leányok és gyermekek is átadják magukat a szesz élvezetének. Sok olyan lakodalmi menet látható, hogy férj, asszony, leány, gyermek mind csupa részeg volt — s az asszonyok ré­szeg fővel kontyhujlásig bokáztak. Hogy az erkölcsiségre nézve mily romboló hatással bír az ilyen mulatozás, azt felesleges illusztrálnom. A munkások is kikötik minden napra a pálinkát s ezt a leányok és gyermekek is épen ugy elfogyasztják, mint a férfiak. Az iszákosság meggátlása érdekében van az állam­nak, mert népét a pusztulás szélére viszi. De hiába be­szélnek az­­ ellen, hiába hivják fel a figyelmet rá, — nincs eredménye, mert a szeszes italokból nagy­­ jö­vedelme van az államnak I D. — A Tisza-jubileum. Tisza Kálmán tíz éves kormány­zási jubileuma alkalmával az ünnepélyességek oly nagy mérvet öltöttek, minőre senki sem számított. Az ország legtávolabb részeiből is nagy számmal érkeztek üdvözlői, mi fényes tanúbizonysága annak, hogy az ország legtávolib részeiben sem hiányzik Tisza Kálmán működése iránt az elismerés. — Erzsébet királyné, Rudolf trónörökös Fülöp Szász Koburg herczeg, Kálnoky gr. ByU %ndt Rheidt gr.­óf Kállay közös miniszterek, Mihajlovics bibornok-érsei, Román Miron metropolita, Gautsch osztrák kultuszminisz­ter stb. táviratilag üdvözölték a miniszterelnököt. A tisz­telgések hosszú sora szombaton vette kezdetét. Legelőször a ró­n. és görögkatholikus püspöki kar jelentek meg. Vasár­nap délelőtt első sorban a miniszterek­ teljes számban és a hor­vát bán, ezután a szabadelvű pártnak főrendi és képviselő­házi tagjai, az egyházak képviselői, a tudományegyetem tanácsa, a katonaság és honvédség és csendőrség, a minisz­teri kínok személyzete, 3B megyei és k­i városi törvényhatóság küldöttei fogadtattak. Hétfőn a kir. főügyészség, a 48—49. orsz. honvédegylet központi választmánya és számos egylet­nek, testületnek küldöttségei, köztük a békés megyei szabad­elvű párté, melyet Nagy Károly ur, árvaszéki elnök veze­tett, tisztelegtek. Az ünnepélyességeket a miniszterelnöknél adott fényes estély zárta be, melyen több mint kétezren vettek részt.­­ Az országgyűlés mindkét háza ked­den ülést tartott. A képviselőház letárgyalta és elfogadta a „Temes-Bága­völgyi vízszabályozó társulat viszonyainak rendezéséről­” szóló törvényjavaslatot. A kormánypárt éljenzésekkel fo­gadta Tisza Kálmán miniszterelnököt belépésekor. A pénzügyminiszter indemnity-javaslatott terjesztett be, mely a pénzügyi bizottsághoz utasíttatot. A főrendiház szintén tartott rövid ülést. Hétfőn az öt éves mandátum tárgya­lására kerül a sor. — Tüntetés a horvát bán mellett és ellen. A horvát túlzó pártiak ismét vád alá helyezték Khuen Héderváry gróf horvát bánt, mert csak most tűzte ki a választást a zágrábi első választási kerületben. Midőn az ellenzék ezt A „BMESMEGYEI MN­ÖM" TABOMJA, Györy Vilmos emlékezete. Felolvasta Zsilinszky Mihály a békásmegyei régész-művelődéstörténelmi egyletnek B.-Gyulán, 138­>. november 15 én tartott közgyűlésén. (Folytatás.) Orosházának az előtt is jeles papjai voltak; de soha oly összeillő és kitűnő lelki atyái nem voltak, mint most. Mikor a testalkatra is egyforma, zömök és szellemes két papjukat, Győ­ryt és Torkost együtt látták, vagy csak emlegették is, mindig büszkék voltak rájuk az orosházi hivek. Györynek finom, fő­városias modora eleinte feltűnt a népnek; sokan nem is akar­ták hinni, hogy az a szívesség, az a nyájasság, mellyel hiveit elhalmozta, őszinte legyen. Idő kellett hozzá, mig meggyő­ződtek az őszinteség mély és igaz voltáról, amikor aztán ra­jongó szeretettel vették körül, kivált az asszonyok. „De szépen beszél ez a mi tiszteletes urunk, — mondák — a beszéd úgy folyik ajkáról, mint a méz; még a legistentelenebb ember is szívesen hallgatja." Nincs is az a szép és találó hasonlat, melyet az orosháziak papjokra nem alkalmaztak volna. „Olyan a lelkem — mondák naivul az idősb parasztasszonyok, — mint a király, nem lehet neki ellent mondani." „Olyan mint az angyal, szárnyakon repül magasan, mégis tudja, mi van az em­berek szivében." Mikor egyszer azt kérdeztem egy orosházi embertől: meg vannak-e elégedve az uj papjokkal? ez azt felelte: „A mi Győry tiszteletes urunk olyan, mint a jó bor; ha sokáig élvezi az ember, elbódul tőle s mindenre késznek érzi magát, de aztán gyakran meg is kívánja." Ezek és hasonló nepits kifejezések, melyek iránt Győrynek erős érzéke volt, jobban jellemzik az ő szónoklatát, mint azt én tehetném. Beszédei eszm­ékben gazdagok, formára nézve mintaszerűek voltak. Jeles tiszttársai között senki sem tudott oly ügyesen alkalmazkodni hallgatóságának értelmi és erkölcsi fokához, mint Győry. Orosházán a köznép észjárását tanulmá­nyozván, oly tárgyakat és felosztásokat, oly szónoki alakzato­kat használt, melyek a nép figy­elmét valóban lebilincselték. Budapesten a műveltebb közönség igé­nyeihez­­ alkalmazkodván az evangyeliujji igazságait a legmagasabb költői nyelv alak­­jában kedveltetó meg. Amit kevés szónok ért, hogy t. i. az értelem által felfogott igazság a sziv meleg érzelme által meg­szentelve hasson az akaratra, azt Győry mesterileg tudta elő­idézni. Lelkesedésre és nemes cselekvésre bírni hiveit; vis­­szatartani a csábítás ördögeitől az ártatlanokat; bűnbánatra és jó útra visszatéríteni a tévelygő bűnösöket; ez volt az ő legszentebb törekvése. És ha elérte czélját, ha megnyert egy­egy rosz embert, ha sikerült a szivét megnyitnia, örült mint a gyermek, ha ajándékot kap szüleitől. Csak egy példát ho­zok fel erre. Karácson előestéjén történt, hogy pesi-úti börtönben a raboknak prédikált. Budapesten a keze-Szép családja, ele­ven gyermekei otthon várták a kis Jézus ajándékait; köztük néhány jó barát, akik boldog ünnepet jöttek kivánni az aranyszájú papnak. A­mint visszatérve szobájába lépett és üdvözlő barátait, összekulcsolt kezekkel mondá: „Ó istenem, csak dicső ez az én mesterségem! Megríkatni az átalkodott gonosztevőt, meg­­rendíteni a kemény szivet,­­ látni, hogy borultak oda elé­bem azok a megrögzött vén gazemberek, forró könyhullatás­sal áztatván palástom szegélyét: ez a legédesebb elégtétel, ami az embert érheti." És neki sokszor volt ilyen fenséges elégtétele. Sokszor örömkényeket sért­ő híveivel, akiket megáldott, különösen az úgynevezett konfirmáczió alkalmával, melyet ő a családok legnagyobb ünnepévé tudott átvarázsolni. Látni kellett őt ilyenkor tanítványai között az ő boldogságot sugárzó arczával, áldást osztó kezével és ihletett, vigasztaló és lelkesítő beszé­dével I Van Tegnernek egy költeménye, mely épen a konfir­máczió ünnepét rajzolja mesteri vonásokban. látjuk Győryt lelki szemeinkkel, amint a vallás Ezt olvasva ott eszméit cse­pegteti az ártatlan gyermeki szivbe. Minden gyermeknek élet­viszonyaihoz alkalmazott gyönyörű versecskét készített és adott át ilyenkor, mely vezércsillagul volt szolgálandó az élet nehéz utain . Valóságos apostolnak tűnt fel ilyenkor. „Híveinek bi­zalmas barátja, szerencsétlenségükben testvéri osztályosa, ki nemcsak erkölcsi, de szellemi életük irányítását is gondjai közé sorozta, s művelődésük ügyét lelkén hordozta. Örömben kedves jó barát, vidám társaságban szikrázó elméjű mulat­tató, ünnepélyes lakomáknál páratlan toasztozó. Ott, ahol a gyász beköszöntött, a szelíd vigasztalás apostola vala­­ki va­lódi részvéttel szivében, a vallás malasztjával ajakon hinni, bizni, az élet terheit zúgolódás nélkül viselni tanította a két­ségbeeső­t.*

Next