Filatéliai Szemle, 1983 (36. évfolyam, 1-12. szám)
1983-11-01 / 11. szám
Baja szerepe a víziszállításban A vasúti és a közúti hálózat elterjedése előtt Baja város legnagyobb forgalmát a Dunán bonyolították le. Az 1840 előtti években egy gőzhajó közlekedett, mintegy 60-70 főt szállított naponta. Majd a későbbiek folyamán, mind több gőzhajót vontak be a bajai közlekedésbe, s a Duna Gőzhajózási Társaság megalakulásával, kiépítésével a legfőbb szállító útvonallá vált a vízi út. A szállítás kiterjedt a személy- és teherárura. A városban a Duna Gőzhajózási Társaság 1893-ban létesített ügynökséget. Az 1930-as években a Budapest-Zimony vonalon Baja még nagy forgalmú állomás volt. Mivel személyszállítása erősen hanyatlott, a rendszeres járatot megszüntették. Teheráru forgalmának jelentősége viszont a mai napig sem csökkent. Ez indokolta a korszerű tranzitkikötő építését. Az 1935-1937-es években a teheráruszállításokban a III. 46. sz. magyar nyelvű fuvarlevél mintát alkalmazták, fejlécén a „Magyar Királyi Folyam- és Tengerhajózási RT" a „Bajor Lloyd Hajózási RT." a „Délnémet Dunagőzhajózási Társaság" és az „Első Dunagőzhajózási Társaság" felirattal (1. ábra). A feladóvevény többek között tartalmazta a berakó hajó nevét, a bérmentesítést, díjmentesítő jegyszámát, s a feladási állomás bélyegzője rovatokat. 1935-ben a következőkkel egészítették ki a feladási rovatot: „M. F. T. R. BAJA" és a „BAJA M. F. T. R." díszítéses keretbélyegzők. Ennél gyakrabban alkalmazták az „MFTR BL DGT SDG BAJA" gyűrűs kör alakú keletbélyegzést. Bajáról való szállításnál alkalmazták a XIII/6/c. magyar teheráru feladóvevényt. 1937-ben a magyar és német nyelvű teherfuvarozási vevényt alkalmazták. Mivel ekkor már a szállításokba bekapcsolódott a holland „Continentale Motorschiffahrts Aktiongesellschaft" társaság, így e cég jelzését is alkalmazták. A kikötő viszont bélyegzőjében továbbra sem szerepelteti az új céget. A következő évben ugyancsak a III. 46. sz. magyar nyelvű „teherfeladási revény"volt forgalomban, a fejlécen kiegészülve a „N. V. Continentale Motorscheepvaart Maateshappij Amsterdam" cég jelzésével. A bélyegzőkben a holland jelzés továbbra sem szerepelt, azaz a régi bélyegzőt alkalmazták a feladási állomásnál. Az okirati illeték 1935-ben 30 fillér, majd az azt követő években 10 fillér volt. A bérmentesítésre vonatkozó jelzések: bérmentve, átutalva, frankó. A szállításban többek között részt vettek a „Motor 10", a „Motor 11", a „Motor 20", a „Motor 18", és a „Búvár" elnevezésű hajók. A Bajára irányuló szállításokban elsősorban a budapestiek voltak jelentősek. Alkalmazták a XIII. 12. sz. magyar-német nyelvű fuvarlevél mintát, a gőzhajózási társaságok magyar és német nyelvű fejlécével. Ismeretes a mintajelzés nélküli kétnyelvű fuvarlevél, melyen előrenyomva feladóként a D. D.G.T. hajózási társaság II. sz. ügynöksége szerepelt. Az ugyancsak magyar nyelvű mintaszám nélküli előrenyomott fuvarlevélen a „Délnémet Dunagőzhajózási társaság Magyarországi Szállítási Ügynöksége VI" szövegben a Vl-ot 11-re javították. A feladóállomáson a „MFTR BL DGT SDG BUDAPEST LÁNCHÍDFŐ" kétkörös keretbélyegzőt (2. ábra), vagy a hasonló „MFTR BL DGT SDG BUDAPEST-BALPART" bélyegzőt alkalmazták. A Budapest-Baja viszonylatban alkalmazott fuvarlevél 1937-ben kiegészült a holland cég magyar és német nyelvű XIII. 12. mintaszámú fejlécével. A Budapesten alkalmazott bélyegzőkön még nem szerepeltették a „Comos" céget. 1938-ban viszont a Budapest-Balpart bélyegzőben a „Comos"-t is szerepeltetik (3. ábra). Az 1938-ban alkalmazott feladóvevény kétnyelvű mintájánál feladójelölésként találkozni lehet a „II. Speditions Agentur Der S. D. D. G. Für Ost." bélyegzővel, továbbá a II. Spedition Agentur Der S. D. D. G., valamint a S. D. G. hajózási társaság II. sz. ügynöksége feladójelzésű vénnyel. A XIII/6/c. magyar nyelvű minta fejlécét a „Continentale Motorhajózási T-RT" szöveggel felülragasztották. Ismeretes a „Gyorsáru fuvarlevél",III. 6/b. magyar nyelvű minta, fejlécén a „Magyar Királyi Folyam és Tengerhajózási Részvénytársaság" jelöléssel. Ez esetben a feladóállomáson a „MFTR Budapest-Eskütér" gyűrűs ellipszis alakú keletbélyegzőt használták, kiegészítve a „Mérlegeltetett Budapest-Eötvös tér MFTR" kör alakú gyűrűs bélyegzőjével. A Baja irányába történő szállításokban jelentősnek tekinthető Dunaszekcső bélyegzője: „MFTR BL DGT SDG Dunaszekcső", valamint a „MFTR BL Comps DGT SDG Mohácsvasút", s a „MFTR BL DGT SDG Győr" majd a „MFTR BL Comps DGT SDG Győr" bélyegző. Éppen a győri társaság esetében fordulhatott elő: 1938-ban úgy ítélték meg, hogy Baja az országon kívül fekszik, ezért a fuvarlevelet a vámhatósághoz irányították, mely ezt a „Utalva külföldet érintő belföldi forgalomban. V. L. Győr 1938. 06. 27." bélyegzőt alkalmazta, s a „M. Kir. Fővámhivatal Győr 9" bélyegzéssel ellátta. Tévedésről szó sem lehet, hiszen az illetékrovatban a Vaskapu-díj is kitöltésre került. Széplaki Ferenc Hozzászólásokat szívesen fogadunk. Teherárú-fuvarlevél -nyír ШЛ, forrók.